Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Fikk brev i posten fra NAV at jeg får bidragsforskudd på 600 kr måneden ut i fra inntekten min på 300 000 kroner i året. Har gjentatte ganger bedt barnefaren om å sende inn sine inntektsopplysninger, men han har ikke gjort dette og kommer med hundre unnskyldninger.

Nå kom han likevel og ville at vi skulle ha privat avtale (og ikke innkreving og fastsettelse via NAV som jeg ønsket). Han mente at disse 600 kr var rimelig ettersom han ikke visste hvor mye han ville jobbe i sommer og begynner med studier igjen og deltidsjobb igjen til høsten.

Til opplysning tjener han ca 200 000 og bor gratis i hvertfall fram til høsten. Ellers ingen faste utgifter bortsett i fra bil og strøm. Han mener at han heller ikke nå har råd til mer enn disse 600 kronene i måneden.

Bør jeg godta at han ikke vil betale mer enn 600 kr i måneden og inngå en privat avtale med han? Jeg er selv veldig skeptisk til dette fordi jeg mistenker at han vil dette for å sleppe risikoen med å betale mer dersom NAV bruker inntektsopplysningene. Og evt er dette veldig lite bidrag i forhold til inntekten min og hans?

Ellers har jeg hovedomsorgen for barnet som er 5 mnd og vi deler reisekostnadene for samvær siden vi bor på hver vår kant av landet.

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt en privat avtale - uansett...

Gjest Bjørn82
Skrevet

Hei

Fikk brev i posten fra NAV at jeg får bidragsforskudd på 600 kr måneden ut i fra inntekten min på 300 000 kroner i året. Har gjentatte ganger bedt barnefaren om å sende inn sine inntektsopplysninger, men han har ikke gjort dette og kommer med hundre unnskyldninger.

Nå kom han likevel og ville at vi skulle ha privat avtale (og ikke innkreving og fastsettelse via NAV som jeg ønsket). Han mente at disse 600 kr var rimelig ettersom han ikke visste hvor mye han ville jobbe i sommer og begynner med studier igjen og deltidsjobb igjen til høsten.

Til opplysning tjener han ca 200 000 og bor gratis i hvertfall fram til høsten. Ellers ingen faste utgifter bortsett i fra bil og strøm. Han mener at han heller ikke nå har råd til mer enn disse 600 kronene i måneden.

Bør jeg godta at han ikke vil betale mer enn 600 kr i måneden og inngå en privat avtale med han? Jeg er selv veldig skeptisk til dette fordi jeg mistenker at han vil dette for å sleppe risikoen med å betale mer dersom NAV bruker inntektsopplysningene. Og evt er dette veldig lite bidrag i forhold til inntekten min og hans?

Ellers har jeg hovedomsorgen for barnet som er 5 mnd og vi deler reisekostnadene for samvær siden vi bor på hver vår kant av landet.

Siden du vet hva han tjener, kan du ikke beregne hva han skal betale på NAV sin bridragskalulator? Om 600 er rimelig blir vanskelig å si om man ikke har fått vurdert det oppimot en mal som sier hva han er "pliktig" til å betale. Men 600 hørtes veldig lite ut, selv om han tjener bare 200 000.

AnonymBruker
Skrevet

Siden du vet hva han tjener, kan du ikke beregne hva han skal betale på NAV sin bridragskalulator? Om 600 er rimelig blir vanskelig å si om man ikke har fått vurdert det oppimot en mal som sier hva han er "pliktig" til å betale. Men 600 hørtes veldig lite ut, selv om han tjener bare 200 000.

Jo, men selv om jeg vil ha fastsettelse gjennom NAV, så sender han fortsatt ikke inn inntektsopplysningene sine... Og da fastsetter vel NAV bare en sum ut i fra min inntekt?

Gjest Bjørn82
Skrevet

Jo, men selv om jeg vil ha fastsettelse gjennom NAV, så sender han fortsatt ikke inn inntektsopplysningene sine... Og da fastsetter vel NAV bare en sum ut i fra min inntekt?

Jeg tror det er minimumsbeløp å forholde seg til. Så jeg tror uansett at du burde kontaktet NAV i denne sammenhengen, fordi det kan hende du kan få en slags "overlapp" på differansen mellom 600 og det de anser som minimumsbidrag.

(Sorry om jeg bare krøller det til mer for deg med svaret. hehe.)

Gjest gjest
Skrevet

Hei

Hva du får i bidragsforskudd har ingenting å gjøre med hva han skal betale i bidrag. Her er det satt til 1500(gjennom nav) men jeg får bidragsforskudd på 600 pga inntekten. Det betyr at jeg får 600 fra nav de mnd han ikke betaler. Han blir skyldig den mnd 1500, 600 til nav og resten til meg. Barnet er 5 år og han har aldri betalt så hittil er han skyldig en fin sum.

Om han ikke leverer inn inntektsopplysninger henter nav det inn. Det har de full tilgang til.

Høres ut som han lurer deg trill rundt. Krev bidrag gjennom nav og ikke la ting som økonomi bli et større problem enn det trenger være.

• Liker 2
Gjest Bjørn82
Skrevet

Hva du får i bidragsforskudd har ingenting å gjøre med hva han skal betale i bidrag. Her er det satt til 1500(gjennom nav) men jeg får bidragsforskudd på 600 pga inntekten. Det betyr at jeg får 600 fra nav de mnd han ikke betaler. Han blir skyldig den mnd 1500, 600 til nav og resten til meg. Barnet er 5 år og han har aldri betalt så hittil er han skyldig en fin sum.

Om han ikke leverer inn inntektsopplysninger henter nav det inn. Det har de full tilgang til.

Høres ut som han lurer deg trill rundt. Krev bidrag gjennom nav og ikke la ting som økonomi bli et større problem enn det trenger være.

Ja det var det jeg ante. 600 hørtes veeeeldig lite ut.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Tusen takk for svar dere... :)

Har en liten anelse om at han prøver å sleppe billig unna, ja... Og selv om jeg klarer meg greit økonomisk selv uten støtte fra han, så syns jeg han skal ta ansvar for at vi har et barn sammen.

Det står i vedtaket at det er redusert forskudd, så det står jo i grunn ingenting om hvor mye han kommer til å skylde til NAV. Er dette fordi det ikke blir fastsatt før han sender inn opplysningene og hvorfor har ikke NAV gjort dette når han ikke har overholdt fristene? :(

Han mener også at han slepper å betale noe bidrag mens han studerer og at han heller ikke får "gjeld" hos NAV. Dette er vel ikke riktig? Jeg begynner også med studier etterhvert og har jo fortsatt utgiftene for barnet...

Ikke lett alt dette papirarbeidet :)

AnonymBruker
Skrevet

Han er veldig flink til å lure folk trill rundt, ja... Var det han gjorde gjennom hele tiden vi bodde sammen også :(

Grunnen til at jeg ville ha fastsettelse gjennom NAV var for å sleppe diskusjoner der jeg alltid blir overkjørt og der han alltid mener meningene mine er urimelige... Han mener vi kan klare å bli enige om dette, men han har veldig lite forståelse rundt hva det koster å leve og bo og ha et barn i huset. Jeg orker ikke krangling i 18 år framover... :(

Gjest regine
Skrevet

Du må ikke finne på å inngå en privat avtale!

En ting er at det virker som du overhode ikke har satt deg inn i regelverket for hvordan bidrag beregnes etc. Like viktig er det du skriver om hans "lure" løsninger.

NAV er pliktig å finne ut av hans inntektsopplysninger etc, når du ber om at de skal fastsette bidrag. Det er ikke din jobb.

At du får bidragsforskudd betyr bare at du har så lav inntekt at staten mener du bør forskutteres noe av det beløpet han skal betale i bidrag. Det har ingenting med størrelsen på det egentlige bidraget å gjøre.

Nei - ta kontakt med NAV og overlat hele sulamitten til dem. Da blir bidraget årlig indeksregulert, og du slipper også å mase for å få bidraget.

Gjest annemor30
Skrevet

Ved privat avtale kan BP(bidragspliktig) bryte den når h*n vil.. Så må BM(bidragsmotaker) søke dette fastsatt via NAV som tar ikke mindre enn 5 mnd... Så ta den kampen nå du;) Bare et godt råd;) Dessuten vil jeg tro at du får 1020 i bidragsforskudd;)

Skrevet

Ta det via NAV. Det koster skjorten, men det er verdt det. Da blir bidraget indeksregulert hvert år samt økes det når barnet ditt går over i en ny aldersgruppe. Da må BY krangle med NAV og du slipper det.

Jeg gjorde dette når BY plutselig kom til meg og ikke ville betale bidrag som sommeren, fordi han hadde hatt barnet i 2 uker....

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsforskudd

http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg1.action

Ut fra din inntekt er 690 kr 50 prosent bidragsforskudd. Inntekt på mottaker på over 290000 kr gir 50 prosent bidragsforskudd. Virker som du har søkt om bidragsforskudd og fått dette, evt ett mildertidig beløp da det ikke er ferdigbehandlet.

Innkrevingen av innbetalinger fra bidragsyter tar noe tid, dette ut fra om det er klart grunnlaget for bidraget (samvær, inntekt og det som ligger til grunn).

Når det gjelder kostnader til reisen skal det dekkes av foreldre prosentvis.Den som tjener mest. Siden du tjener 300 000 kr og han 200 000 kr. Blir delingen 60 prosent av kostnader til reisen på deg og 40 på BF. Reisen er på billigste måte, det skal ikke regnes km. godtgjørelse ved kjøring kun bensin, bommer, og ferger. Er barnet så lite skal reisekostnader på dens om reiser med barnet regnes inn i barnets reisekostnader. Dette da flybill. fra øst til vestlandet.

Det som BF skylder på innbetaling til nav vil bli krevd han gjennom arbeidsgiver. Er han ikke lønnsmottaker kan bil, og andre eiendeler kreves inn gjennom nav innkreving. Det taes ikke hensyn til at eks. ikke klarer husleien da barnebidrag går foran alt.

Det tar noe tid før systemet begynner å virke.

Gjest Gjest
Skrevet

Ut fra din inntekt er 690 kr 50 prosent bidragsforskudd. Inntekt på mottaker på over 290000 kr gir 50 prosent bidragsforskudd. Virker som du har søkt om bidragsforskudd og fått dette, evt ett mildertidig beløp da det ikke er ferdigbehandlet.

Innkrevingen av innbetalinger fra bidragsyter tar noe tid, dette ut fra om det er klart grunnlaget for bidraget (samvær, inntekt og det som ligger til grunn).

Når det gjelder kostnader til reisen skal det dekkes av foreldre prosentvis.Den som tjener mest. Siden du tjener 300 000 kr og han 200 000 kr. Blir delingen 60 prosent av kostnader til reisen på deg og 40 på BF. Reisen er på billigste måte, det skal ikke regnes km. godtgjørelse ved kjøring kun bensin, bommer, og ferger. Er barnet så lite skal reisekostnader på dens om reiser med barnet regnes inn i barnets reisekostnader. Dette da flybill. fra øst til vestlandet.

Det som BF skylder på innbetaling til nav vil bli krevd han gjennom arbeidsgiver. Er han ikke lønnsmottaker kan bil, og andre eiendeler kreves inn gjennom nav innkreving. Det taes ikke hensyn til at eks. ikke klarer husleien da barnebidrag går foran alt.

Er meg igjen som har skrevet dette over.

Har prøvd bidragskalkulator og det kommer ut med NULL i barnebidrag.

Skulle han tjene 250000 kr ville det bli 1860 kr i bridrag maksimum. Dette blir ca 22000 kr i året. Har han skattetrekk på 20 prosent sitter han igjen med under 10000 kr på det 50000 kr fra 200 000 kr til 250 000 kr. Det er vel neppe aktuellt for han å gå opp i lønn da.

Nav kan fastsette lønn ved skjønn ut fra det han har forutsettninger for å tjene. Men siden han tjener som han gjør i dag og har gjort det en stund før han ble far, er der vel små muligheter til økning av inntekt ?

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Gjelder dette selv om det var han som valgte å flytte til andre siden av landet? Nå har jeg kommet tre ganger til han i løpet av 2 mnd og han har valgt å droppe sine avtaler, så reisekostnadene mine blir ganske store. Han sier han skal dekke endel av kostnadene, men har fortsatt ikke fått noe tilbake.

Gjest regine
Skrevet

TS: du må slutte å sponse faren, du trenger pengene dine til deg og barnet.

1) Be NAV både fastsette og kreve inn bidraget. DA blir det riktig ifht. det du har krav på, og du slipper mas og krangling med faren.

2) ikke reis på besøk med barnet hvis ikke far først har betalt. Dvs. ikke kjøp billett, gi beskjed om at du har betalt sånn og sånn, og hvis det skal kunne bli samvær, så må han enten betale din og barnets billett, eller så må han komme selv.

Du må nok dele på reisekostnadene selv om det er far som har flyttet.

Du må ikke være så feig - du må rett og slett sette ned foten og sørge for at du og barnet får det dere har krav på, uten at du må slite deg ut med krangling og masing. Du ser jo hvordan faren oppfører seg, ta konsekvensen av det og ikke tro at ting blir bedre hvis du gjør x,y og z.

Det er klart at det er viktig at barn har et godt forhold til begge sine foreldre - men det innebærer at BEGGE foreldrene har et ansvar for å tilrettelegge for det. Ikke bare deg som mor.

Lykke til - men ta noen grep og finn ut av hva og hvordan reglene er og fungerer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om han er student fra høsten av og ikke jobber særlig ved siden av vil han ha så lav inntekt at han ikke har bidragsevne.

Og jeg vil som flere over her anbefale deg å få bidraget via NAV. Da slipper du mer tull enn nødvendig.

Gjest Gjest
Skrevet

Om han er student fra høsten av og ikke jobber særlig ved siden av vil han ha så lav inntekt at han ikke har bidragsevne.

Og jeg vil som flere over her anbefale deg å få bidraget via NAV. Da slipper du mer tull enn nødvendig.

Det er nok sikrest å gå via NAV mhp å få ut pengene. Rent moralsk er det uhørt om han ikke bidrar med minst 3000 kroner i måneden til barnet, og en juridisk bindende privat avtale der han må betale minst så mye ville kanskje være å foretrekke likevel. Klarer han ikke å dekke utgiftene, får han vær så god ta opp lån for å bidra med det som kreves. Betaler han ikke, må han slås konkurs.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg skal ta meg en tur på NAV neste uke og få ordnet med papirene. Har satt meg inn i det meste av rettigheter, men vanskelig å sette seg ned med slikt når man er midt oppi en veldig kaotisk periode i livet. Men alt ordner seg nok til slutt :)

Syns det er leit at han snakker så mye om rettighetene sine som far, det var også det eneste han tenkte på under fødselen. Samtidig som han flytter til en annen kant av landet og knapt vil betale 600 kroner til sønnen sin. Tror han at jeg vil tjene meg rik på bidragene hans....? Er vi på besøk så tar han ikke noe praktisk ansvar og går lei av å holde han etter noen minutter....

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg skal ta meg en tur på NAV neste uke og få ordnet med papirene. Har satt meg inn i det meste av rettigheter, men vanskelig å sette seg ned med slikt når man er midt oppi en veldig kaotisk periode i livet. Men alt ordner seg nok til slutt :)

Syns det er leit at han snakker så mye om rettighetene sine som far, det var også det eneste han tenkte på under fødselen. Samtidig som han flytter til en annen kant av landet og knapt vil betale 600 kroner til sønnen sin. Tror han at jeg vil tjene meg rik på bidragene hans....? Er vi på besøk så tar han ikke noe praktisk ansvar og går lei av å holde han etter noen minutter....

Kan vu få høre hva nav regner ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...