Gå til innhold

foreldres valg

Fremhevede innlegg

Gjest pysepusen
Skrevet

Såfremt man får dommeren/dommerfullmektigen med på det, er det ingenting i veien for at man kan få en fin og stemningsfull vielse dersom man gjør det på tinghuset/hos sorenskriveren.

Helt sant :) Mine foreldre fikk dommerfullmektigen til å komme i festlokalet da de giftet seg. Men det er opp til den enkelte om h*n vil :)

Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det bestemmer man selv :) Jeg ville f.eks. ha bryllup på stranden :sol:

kult

Gjest Hedda-78 i.i.
Skrevet

Vi hadde vårt HEF-bryllup i et festlokale, og hadde stolrader, midtgang, levende musikk, diktlesing, lys og blomster. Ble veldig fint. En HEF-vielse koster 3000,-, og minst den ene må være medlem i HEF. En HEF-vielse kan man gjøre så lang eller kort som man bare vil, det bestemmer brudeparet. Det er bare en liten bit som er obligatorisk og som MÅ være med, og det er den biten der begge svarer ja og man blir erklær for rette ektefolk. Resten er fritt valg, men lokalet man velger må være verdig og presentabelt, men det er jo de fleste lokaler.

Jeg er døpt og konfirmert kristelig, men i voksen alder fant jeg ut at kirken ikke var noe for meg. Meldte meg ut, og inn i HEF. Giftet oss gjennom HEF, og hadde HEF navnefest for barna.

Slik jeg ser det, er en begravelse først og fremst for de etterlatte, ikke for den avdøde. Hvis min familie ønsker å ha en kristen begravelse når jeg dør, synes jeg at de skal gjøre det slik. På samme måte som at jeg kommer til å velge HEF-begravelse for min mann/mine barn den dagen det blir aktuelt. (huff, for en forferdelig tanke!)

Gjest Eurodice
Skrevet

Når man gifter seg der må man gjøre det sånn kjedelig på rådhuset eller går det an å gifte seg i et fint lokale slik at det blir like fint som kirkebryllup`?

Jeg synes det lukter av dobbeltmoral her. Kirke og kristendom, fy og fy! Men å gifte seg i kirken fordi det er mer stemningsfullt og høytidelig der, det er helt greit.

• Liker 2
Skrevet

Bare en saksopplysnning - vigsel gjennom HEF og borgelig vigsel er to forskjellige ting. Borgelig vigsel er den som skjer i et rådhus, humanistisk vigsel er det egne vigslere fra Hef som står for.

Man kan til en viss grad velge hvor man vil gifte seg gjennom Hef - de legger vekt på at det skal være en seriøs vigsel og ikke i fallskjerm eller noe sånn.

Jeg er human-etiker, og ble døpt etter pappas valg. Det irriterer meg idag. særlig fordi det bare var noe pappa gjorde uten at han selv er kristen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror kanskje ikke så mange tenker over evt valgmulighetene de har rundt en begravelse.

BettyBoop28: Gifte seg på tinghuset trenger ikke å være kjedelig.

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det det, men det er jo et valg man MÅ ta. Akkurat som å gi barnet navn. Om jeg skulle meldt barnet mitt inn i statskirken i tilfelle han ville stå der som voksen, måtte jeg meldt ham inn i absolutt alle trossamfunn som finnes. Det jeg mener er at jeg ikke har rett til å velge hvilket, om noe, trossamfunn han skal være medlem i.

Man har faktisk rett som foreldre, å ta enkelte valg på vegne av barnet. Man velger hvor man bor, hvor barnet skal bli oppvokst, om barnet får eget rom eller ei, hvilke leker det skal ha, om det skal gå i barnehage, om det skal få lov å begynne på fotball eller håndball, og selvsagt litt mer "alvorlige" valg som å f.eks døpe. Ofte pga tradisjon, ofte pga kristendom, ofte pga foreldrenes ønsker..Om barnet ikke liker valgene som er blitt gjort må de mer enn gjerne forandre på de. De kan f.eks flytte til et annet sted av landet eller de kan melde seg ut av statskirken, for eksempel.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det lukter av dobbeltmoral her. Kirke og kristendom, fy og fy! Men å gifte seg i kirken fordi det er mer stemningsfullt og høytidelig der, det er helt greit.

Slik jeg tolket det så spurte hun bare om det gikk an å gjøre vielsen romantisk og stemningsfull, f.eks i et vakkert lokale (som en kirke jo er). Hun skrev jo ikke at hun ville gifte seg i kirka, men spurte om det gikk an å få en høytidelig vielse uten det religiøse.

Jeg ville synes det var rart om noen som tok avstand fra kirka ville gifte seg der. For meg hadde det vært uaktuelt, men jeg skjønner de som gjør det hvis det er veldig viktig for partneren.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Det er fortsatt deres valg og ingenting noen andre har noe med.

Jepp, greit for meg. Så lenge det er deres egne barn (selv om jeg mener at barna har man ikke helt alene heller da... Besteforeldre og sånt har jo også i høyeste grad en relasjon til barnet, og må i det minste få si hva de mener uten at noen blir sure. De har forresten også levd litt lenger, fått med seg ett og annet, har kanskje sterkere tradisjoner og tro, og bør kanskje lyttes til litt mere enn det dagens unge (bedrevitere) gjør.)

Men om jeg (vi) skal respektere deres valg, så vil jeg gjerne ha meg frabedt å høre at vi (som har vår tro, men som ikke ser på oss selv som VELDIG kristne)er hyklere som står i kirken og lyver. Det finnes mye innen kristendommen som vi tror på og respekterer selv om vi ikke er i kirken hver søndag. Og det må også være lov å bare følge kristne tradisjoner og skikker om man ønsker det, uten å kalles hyklere.

• Liker 3
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jepp, greit for meg. Så lenge det er deres egne barn (selv om jeg mener at barna har man ikke helt alene heller da... Besteforeldre og sånt har jo også i høyeste grad en relasjon til barnet, og må i det minste få si hva de mener uten at noen blir sure. De har forresten også levd litt lenger, fått med seg ett og annet, har kanskje sterkere tradisjoner og tro, og bør kanskje lyttes til litt mere enn det dagens unge (bedrevitere) gjør.)

Men om jeg (vi) skal respektere deres valg, så vil jeg gjerne ha meg frabedt å høre at vi (som har vår tro, men som ikke ser på oss selv som VELDIG kristne)er hyklere som står i kirken og lyver. Det finnes mye innen kristendommen som vi tror på og respekterer selv om vi ikke er i kirken hver søndag. Og det må også være lov å bare følge kristne tradisjoner og skikker om man ønsker det, uten å kalles hyklere.

Ja klart besteforeldre kan mene noe om saken, men de har ingen rett til å bli sure selv om ungene deres velger annerledes enn det de syntes de burde.

Ingen har anklaget deg eller andre litt troende for å være hyklere. De har vel heller sagt at DE SELV ville føle seg som hyklere om DE valgte kristen dåp om de ikke var troende.

Gjest Gjest
Skrevet

Ingen har anklaget deg eller andre litt troende for å være hyklere. De har vel heller sagt at DE SELV ville føle seg som hyklere om DE valgte kristen dåp om de ikke var troende.

Jo, veldig mange har gjort det. Men det var i den andre tråden, som denne var inspirert av. Og jeg regnet med at de fleste her hadde lest den også..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er døpt og konfirmert i kirken. I voksen alder har jeg meldt meg ut av statskirken fordi jeg ikke er kristen og ikke kan stå for det kirken står for.

Hvis jeg skal gifte meg så blir det borgerlig eller human-etisk, og eventuelle barn får navnefest istedet for dåp. Dette er samboeren min helt enig i, så vi slipper å kompromisse.

Og dette er gjennomtenkte valg fra min side. For meg hadde det blitt hyklerisk å love noe framfor en gud jeg ikke tror på.

Jeg håper at min begravelse en dag blir human-etisk, for det vil være den mest riktige måten å minnes meg på. Men da mine foreldre døde så ble det en kristen begravelse. De var ikke kristne, men valgte likevel å stå som medlemmer av statskirka "for sikkerhets skyld", som mange i deres generasjon.

Human-etiske begravelser er fortsatt noe nytt som ikke så mange er kjent med. De fleste som dør i dag er jo 70+ og har vokst opp med et annet syn på kirke/religion enn vi yngre har gjort, så da er det vel mer naturlig at de heller ikke har tatt til seg HEF og tilsvarende ennå. Og når yngre mennesker dør så er det ofte enten eldre mennesker (deres foreldre) som ordner med begravelse eller som har innflytelse som gjør at man føler seg presset til å velge tradisjonell kirkelig begravelse. Og de færreste unge mennesker har vel rukket å skrive et testamente om hvordan begravelsen deres skal være?

Jeg har vært i mange kirkelige begravelser og EN human-etisk. Den human-etiske var uten tvil den vakreste, mest rørende og mest passende begravelsen jeg har vært med i. For der handlet det om den døde, om hans personlighet, interesser, dem han var glad i osv. Mens i de kirkelige jeg har vært i så har det vært så mye fokus på det religiøse og de faste rutinene at jeg føler at den avdøde har blitt litt borte i sin egen begravelse. Jeg sier ikke at det er sånn i alle kirkelige begravelser, men i dem jeg har vært i.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid sagt at for meg vil det være feil å døpe barna mine og gifte meg i kirken nettopp fordi jeg selv ikke er kristen.

Men så møtte jeg mannen, og det er veldig mye viktigere for han med dåp og kirkebryllup enn det var for meg å ikke ha det, og da er det et lett valg med både kirkebryllup og dåp. Sånn er det når man selv var den villeste partyprinsessen og ender opp med "the son of a preacher man". <3 (Til gjengjeld har jeg fått innvilget ett "vetorett-gavekort" for bryllupet og ett pr barn).

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mange som ikke tenker gjennom valgene de gjør ja, men det gjelder nok både de som velger kirkelig og de som velger borgerlig/HEF. Mange velger kun på bakgrunn av tradisjon og har ingen sterke meninger om hva som er rett og feil. Andre velger ut fra impulser og smitteeffekt fra andres valg.

Men jeg tror også at mange tenker nøye gjennom de valg de tar. Og kanskje er prosentandelen for gjennomtenkthet litt høyere blant de som velger utradisjonelt? Fordi man ofte må regne med å forklare seg for venner og familie hvis man f.eks. velger bort dåpen, så de som ikke bryr seg så veldig orker kanskje ikke ta den diskusjonen og velger tradisjonelt for familiefredens skyld?

• Liker 1
Skrevet

De jeg kjenner som har døpt sine barn i kirken, er ikke aktive kristne kirkegjengere- men de sier at de tilhører statskirken, at de liker tradisjonene og det seremonielle vi har knytta til dette.

Da er det forståelig at de velger å døpe barna i kirken- om enn på et noe "tynt" grunnlag.

Jeg tror at vi som har meldt oss ut av statskirken har en sterkere bevissthet rundt hva det egentlig vil si å tilhøre/ ikke tilhøre et trossamfunn.

P.S en vielse på Tinghuset er vel så høytidelig(om ikke mer!) som en kirkelig vielse; dersom noen skulle tvile. ;)

Det samme gjelder navnefest samt borgerlig konfirmasjon.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når folk er så beviste at de ikke døper barna,eller gifter seg i kirken,hvorfor velger de en kirkelig begravelse? Da skal man i kirken uansett? Det er svært få humanetiske begravelser. Bor i en middels liten by, og hittill i år så har det ikke vært en slik begravelse.

Nå er det vel for det meste, heldigvis, snakk om to forskjellige generasjoner som gifter seg/døper og som dør?

Jeg har for eksempel ikke planlagt min egen begravelse ennå.

Endret av Klips
  • Liker 1
Gjest tro og håp
Skrevet

Besteforeldre kan gjerne være uenig i det valget deres barn gjør men de har i grunnen ikke så mye med det å gjøre. De kan si sin mening og så får man bare akseptere at man er uenig på det punktet. Tradisjoner blir til underveis, og hvis jeg skal se på mine besteforeldre og foreldre så er det ingen av dem som er kristne og derfor ingen sterk tro som tilsier at de skal bli sure fordi deres barn eller barnebarn velger annerledes. Men besteforeldrene kan så klart ha en tradisjon for at man døper seg i kirken osv, men ikke pga troen men pga tradisjonene og fordi det kanskje ikke fantes alternativer tidligere. Alle besteforeldre er ikke kristne.

Skal man forvente respekt for sin tro og sine valg så oppnår man kanskje det best ved å ikke kalle andre for bedrevitere? Jeg personlig er ikke kristen og ønsker derfor ikke å stå i en kirke å love noe som jeg ikke tror på, jeg ville følt det som hykleri fra min side hvis jeg lovte noe i forhold til den kristne tro kun fordi det var tradisjon. Det er min personlige oppfatning.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...