Gå til innhold

foreldres valg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste i døpetråden, der svigers ble sure for at de ikke skulle døpe barnet.

Det har vært mange diskusjoner her inne ang barn-foreldre sine valg.

Her velger foreldrene for barna fra de er født. De skal ikke døpes. Foreldrene er ikke krisne osv.

På 70 tallet var det ganske in og melde seg ut av kirken, barna skulle ikke døpes og foreldrene giftet seg borgelig.

Er alle valg gjennomtenkt? Vet om flere som ikke døper barna sine, for at barna skal velge selv senere. Foreldrene er ikke kristne,så de vil ikke lyve i kirken.

Mange av disse folkene som ikke døper barna, gifter seg selv i kirken. Her ramler jeg ut.

Er det da tradisjonen som spiller de et puss?

Når folk er så beviste at de ikke døper barna,eller gifter seg i kirken,hvorfor velger de en kirkelig begravelse? Da skal man i kirken uansett? Det er svært få humanetiske begravelser. Bor i en middels liten by, og hittill i år så har det ikke vært en slik begravelse.

Man diskuterte tidligere div trossamfunn. Da var da ille at foreldrene dro med seg barna fra de var små inn i denne troen foreldrene hadde. En tro som var feil for mange her inne.

Barna hadde ikke valgmulighet osv. Det kan være Jehovas, norske som konverterer til muslim, eller andre trossamfunn.

Jeg tror at mange valg ikke er helt igjennomtenkt for mange

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er fortsatt deres valg og ingenting noen andre har noe med.

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Leste i døpetråden, der svigers ble sure for at de ikke skulle døpe barnet.

Det har vært mange diskusjoner her inne ang barn-foreldre sine valg.

Her velger foreldrene for barna fra de er født. De skal ikke døpes. Foreldrene er ikke krisne osv.

På 70 tallet var det ganske in og melde seg ut av kirken, barna skulle ikke døpes og foreldrene giftet seg borgelig.

Er alle valg gjennomtenkt? Vet om flere som ikke døper barna sine, for at barna skal velge selv senere. Foreldrene er ikke kristne,så de vil ikke lyve i kirken.

Mange av disse folkene som ikke døper barna, gifter seg selv i kirken. Her ramler jeg ut.

Er det da tradisjonen som spiller de et puss?

Når folk er så beviste at de ikke døper barna,eller gifter seg i kirken,hvorfor velger de en kirkelig begravelse? Da skal man i kirken uansett? Det er svært få humanetiske begravelser. Bor i en middels liten by, og hittill i år så har det ikke vært en slik begravelse.

Man diskuterte tidligere div trossamfunn. Da var da ille at foreldrene dro med seg barna fra de var små inn i denne troen foreldrene hadde. En tro som var feil for mange her inne.

Barna hadde ikke valgmulighet osv. Det kan være Jehovas, norske som konverterer til muslim, eller andre trossamfunn.

Jeg tror at mange valg ikke er helt igjennomtenkt for mange

Når man er død så kan man jo ikke velge så mye hvor de skal ha begravelsesseremonien?

Skrevet

Jeg er ikke døpt (takk mamma!), konfirmert borgelig og dersom jeg noengang gifter meg, blir det på tinghuset.

Men den dagen jeg skal begraves, da bryr det meg midt i r*va om det er i en kirke eller ikke. Jeg er tross alt død.

• Liker 2
Skrevet

Jeg giftet meg i kirken, fordi det var viktig for mannen min. Sønnen vår er ikke døpt. Sønnen min og jeg er to forskjellige personer. Å gifte meg i kirken er et valg jeg tar for meg selv, å melde ham inn i et trossamfunn ville vært et valg jeg tok for ham. Et valg jeg mener jeg ikke har rett til å ta. Så enkelt er det, og veldig gjennomtenkt. ;)

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Å ikke døpe barnet er også et valg. Skjønner ikke hvorfor det valget er bedre enn å døpe. Uansett hvordan vi vrir og vrenger på det er det et valg som foreldrene tar.

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt er det det, men det er jo et valg man MÅ ta. Akkurat som å gi barnet navn. Om jeg skulle meldt barnet mitt inn i statskirken i tilfelle han ville stå der som voksen, måtte jeg meldt ham inn i absolutt alle trossamfunn som finnes. Det jeg mener er at jeg ikke har rett til å velge hvilket, om noe, trossamfunn han skal være medlem i.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Når man er død så kan man jo ikke velge så mye hvor de skal ha begravelsesseremonien?

Jo man har valg da også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke døpt (takk mamma!), konfirmert borgelig og dersom jeg noengang gifter meg, blir det på tinghuset.

Men den dagen jeg skal begraves, da bryr det meg midt i r*va om det er i en kirke eller ikke. Jeg er tross alt død.

Ja, det er det jeg mener.Da bryr du deg midt i ræva.....Når man hele livet har tatt sine valg,så er det så igjennomført når man ikke har "ordnet" på forhånd hvor man skal ha begravelsen?

Man kommer jo på gravstedet,men jeg tenker det med prest og hele greia i kirken.

Skrevet

Men er det så sikkert at det å døpe barna og gifte seg i kirken er så veldig gjennomtenkt, da? Mange gjør det vel "fordi det er tradisjon" eller "fordi det bare er sånn", uten at de kanskje har tenkt over det og tatt et bevisst valg om det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg giftet meg i kirken, fordi det var viktig for mannen min. Sønnen vår er ikke døpt. Sønnen min og jeg er to forskjellige personer. Å gifte meg i kirken er et valg jeg tar for meg selv, å melde ham inn i et trossamfunn ville vært et valg jeg tok for ham. Et valg jeg mener jeg ikke har rett til å ta. Så enkelt er det, og veldig gjennomtenkt. ;)

Så det er mere riktig at han ikke er medlem i statskirken?

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jo man har valg da også.

Hva om pårørende driter i hva du ville da du levde da og lager den begravelsen de vil? Du kan jo ikke styre det når du er død.

Skrevet

Ja, det er det jeg mener.Da bryr du deg midt i ræva.....Når man hele livet har tatt sine valg,så er det så igjennomført når man ikke har "ordnet" på forhånd hvor man skal ha begravelsen?

Man kommer jo på gravstedet,men jeg tenker det med prest og hele greia i kirken.

Jeg personlig er ateist og tror ikke på noe liv etter døden. Jeg tror heller ikke at vi har noen udødelig sjel. Derfor ønsker jeg å overlate det valget til mine kjære etterlatte, som er frie til å velge det alternativet som passer dem best / som de føler gir mest trøst og best avslutning på tiden sammen med meg. Jeg regner med at mine barn kommer til å bli ateister også og dermed ikke ønske en kristen begravelse, men dersom de blir kristne så er det deres valg. Dersom de blir muslimer, hinduer eller wicca-tilhengere så synes jeg at det er like gode begravelsesalternativer. Det viktige for meg i forbindelse med min egen begravelse, er at den blir slik de etterlatte ønsker den - ikke slik JEG ville ha ønsket den.

• Liker 3
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg mener nå at mange av de som døper ikke tar så gjennomtenkte valg jeg...

Jeg er selv ikke døpt og veldig glad for det :) Konfirmerte meg borgerlig. Så traff jeg mannen i mitt liv! Han ville gifte seg i kirka. Vi gjorde da en avtale på at hvis vi giftet oss i kirka skulle ikke barna våre døpes. Han ville begge deler, men vi fant ut at vi måtte "dele" på ;) Hadde det vært opp til meg hadde vi giftet oss gjennom HEF :) Men for meg var det viktigere at barna våre ikke blir døpt enn at jeg giftet meg i kirken (og heldigvis var mannen enig ;) ).

Vi har valgt å ikke døpe sønnen vår fordi jeg har stor respekt for kirken - for alle trossamfunn. Jeg kan ikke stå i kirken å love og oppdra ham i den kristne tro. For det kommer jeg ikke til å gjøre. Så valget herfra er veldig gjennomtenkt. Dessverre er det slik at siden BF er medlem av statskirken så er sønnen vår det også. Og er det like flinke som med meg så sletter de ham ikke fra listene ved konfirmasjonen (om han ikke velger å konfirmere seg i kirken) som de skal gjøre. Men da får han velge selv om han vil melde seg ut eller ikke når han blir stor nok til det.

Og når jeg dør skal jeg ha begravelse gjennom HEF ;)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg mener nå at mange av de som døper ikke tar så gjennomtenkte valg jeg...

Jeg er selv ikke døpt og veldig glad for det :) Konfirmerte meg borgerlig. Så traff jeg mannen i mitt liv! Han ville gifte seg i kirka. Vi gjorde da en avtale på at hvis vi giftet oss i kirka skulle ikke barna våre døpes. Han ville begge deler, men vi fant ut at vi måtte "dele" på ;) Hadde det vært opp til meg hadde vi giftet oss gjennom HEF :) Men for meg var det viktigere at barna våre ikke blir døpt enn at jeg giftet meg i kirken (og heldigvis var mannen enig ;) ).

Vi har valgt å ikke døpe sønnen vår fordi jeg har stor respekt for kirken - for alle trossamfunn. Jeg kan ikke stå i kirken å love og oppdra ham i den kristne tro. For det kommer jeg ikke til å gjøre. Så valget herfra er veldig gjennomtenkt. Dessverre er det slik at siden BF er medlem av statskirken så er sønnen vår det også. Og er det like flinke som med meg så sletter de ham ikke fra listene ved konfirmasjonen (om han ikke velger å konfirmere seg i kirken) som de skal gjøre. Men da får han velge selv om han vil melde seg ut eller ikke når han blir stor nok til det.

Og når jeg dør skal jeg ha begravelse gjennom HEF ;)

Hva er hef?

Gjest pysepusen
Skrevet

Hva er hef?

Human Etisk Forbund :)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Human Etisk Forbund :)

Når man gifter seg der må man gjøre det sånn kjedelig på rådhuset eller går det an å gifte seg i et fint lokale slik at det blir like fint som kirkebryllup`?

Gjest pysepusen
Skrevet

Når man gifter seg der må man gjøre det sånn kjedelig på rådhuset eller går det an å gifte seg i et fint lokale slik at det blir like fint som kirkebryllup`?

Det bestemmer man selv :) Jeg ville f.eks. ha bryllup på stranden :sol:

Gjest Gjest
Skrevet

Såfremt man får dommeren/dommerfullmektigen med på det, er det ingenting i veien for at man kan få en fin og stemningsfull vielse dersom man gjør det på tinghuset/hos sorenskriveren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...