AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Hei, jeg ble i 2007 diagnostisert med ADD (dårlig konsentrasjon, tankekaos, problemer med å fullføre prosjekter, holde konsentrasjonen i samtaler med andre osv..). Noen år tidligere mistet jeg søsteren min i en brann, - har vært veldig vanskelig i ettertid., men jeg taklet det veldig bra. Var tilbake på skolen og fullførte kort tid etterpå, - mye pga familie og kjæreste som støttet meg. Har tidligere (fram til i vinter) aldri slitt med psyken. Har sett på meg selv om veldig sterk. Så ble jeg ramma da. Mye negative tanker jeg ikke klarte å riste av meg. Prøver å lese selvhjelpsbøker (kognitiv terapi osv), men det går like dårlig som med tidligere lesing (pga ADD'n). Selv om jeg skjønner de kognitive prinsippene sliter jeg med å klare å huske og konsentrere meg om hvordan jeg skal forholde meg til kognitiv tankegang når de vonde tankene kommer. Til og med å skrive denne teksten har tatt meg laaang tid, for konsentrasjonen min flyttes til noe helt annet, også er det gjort. Begynner å få mye angst fordi jeg ikke har kontroll over situasjonen. Måtte gå hjem fra jobb i dag, klarte ikke gjøre en dritt! :/ Er det mulig at min psykiske helse og negative tankegang gjør ADD'n enda verre? Konsentrasjonen min var ræva fra før, og eneste jeg klarer å konsentrere meg om nå er negative ting. Følelsen av å ikke ha kontroll over hjernen og tankene (som jeg lenge har levd med) føles så mye verre nå, og gjør min jobb med meg selv (for å bli bedre psykisk sett) MYE verre enn jeg tror den ellers ville vært! :/ Og sist men ikke minst...tanken at jeg ikke har ADD men noe langt mer alvorlig slår meg i ny og ne, nå som psyken er på bunn. Noe annet dette kan være? :/ Bah!! ((
Tabris Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Jeg tror ikke det er så mange her inne som kan gi deg gode svar på spørsmålene du stiller. Jeg vil anbefale deg om å ta kontakt med fastlegen din, og få time hos en psykolog. En psykolog kan bedre hjelpe deg og gi deg verktøy til å takle problemene dine på en måte som passer deg og din situasjon.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Jeg tror ikke det er så mange her inne som kan gi deg gode svar på spørsmålene du stiller. Jeg vil anbefale deg om å ta kontakt med fastlegen din, og få time hos en psykolog. En psykolog kan bedre hjelpe deg og gi deg verktøy til å takle problemene dine på en måte som passer deg og din situasjon. TS her: Er vel egentlig enig med deg, men hadde håpet å høre fra noen som kanskje kunne kjent seg igjen i noe jeg skrev..vi får se! Er på venteliste til psykolog hos VOP her jeg bor, skal inn der i løpet av sommern..men jeg synes fortsatt dagene med venting er veldig lange. Mange ubesvarte spm og mye undring preger hverdagen. Tusen takk for svar ihvertfall!
Gjest Aninom Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Jeg har utdannelse innen kognitiv terapi, og tror det kan være et fint verktøy ifht add. Jobber selv ifht pas med ADHD og kognitive tankerekker fungerer godt på denne. Får mer oversikt og mindre uro i kroppen og tankene. Anbefaler deg å låne bøker om kognitiv terapi på biblioteket for å se om det kan være noe for deg!
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #5 Skrevet 20. mai 2011 Jeg har utdannelse innen kognitiv terapi, og tror det kan være et fint verktøy ifht add. Jobber selv ifht pas med ADHD og kognitive tankerekker fungerer godt på denne. Får mer oversikt og mindre uro i kroppen og tankene. Anbefaler deg å låne bøker om kognitiv terapi på biblioteket for å se om det kan være noe for deg! TS her: Takk for råd! Jeg har lest en del om kognitiv terapi, me pga ADD'n sliter jeg med å bruke dette i praksis. Får se om psykologen kan hjelpe meg mer på vei når jeg ENDELIG får time!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #6 Skrevet 22. mai 2011 Jeg er ingen ekspert, men etter å ha lest en del om din diagnose og psykisk helse mener jeg at vanskelige tanker kan sette ned evne til konsentrasjon, ikke bare hos mennesker med konsentrasjonsproblemer i utgangspunktet, men hos alle. Det sier seg på mange måter selv at siden vi bare har en viss mengde ting hjernen vår kan holde orden på samtidig, vil det som veier tyngst og er størst for deg "ta opp plass" fra det andre. Har du hatt de samme konsentrasjonsvanskene siden du var liten? Som regel er ett av kriteriene for å få en slik diagnose som du har at man skal ha hatt de samme problemene før man fyller 7 år. Dersom du får diagnosen i voksen alder er kriteriet at problemene skal ha vært tilstede "så lenge du kan huske". Dette er selfølgelig ikke det eneste krieriet, men dersom det ikke er oppfylt er det god grunn til å jakte etter andre forklaringer eller diagnoser, kanskje kan de behandles annerledes? Dersom du ønsker å fortsette å lese selvhjelpsbøker, vil det hjelpe å høre dem på lydbøker dersom det finnes?
Gjest Hoppetau Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 (endret) *slettet* Endret 24. august 2011 av Hoppetau
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå