Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"I samfunn der det sosiale presset for å få barn er lite, er også plagene ved ikke å få barn små. Det skyldes heller ikke at internasjonale studier viser at livsfornøydheten ikke øker med å få barn, snarere tvert imot." :takke::takke::takke:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hva artikkelforfatteren egentlig vil fram til.

Dette er jeg dog enig i:

Bør vi hjelpe mennesker som er ufrivillig barnløse med medisinske midler? Mitt svar er entydig ja, hvis det er en medisinsk grunn til at de ikke kan få barn.

• Liker 1
Skrevet

Ok, men ikke at kvinnene er for gamle?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kun enig i at folk fortjener hjelp til å bli gravid om det IKKE er pga alder. Er man så dum at man venter til man er for gammel, får man bare ha det så godt

• Liker 6
Skrevet

Jeg er enig med hensyn til offentlig støtte. De skal selvsagt få lov, men da må de betale av egen lomme.

AnonymBruker
Skrevet

Var eksperter på tv som sa at hovedgrunnen til at man trenger hjelp med befruktning er alder. Man venter rett og slett for lenge. Når skal man forstå at man ikke kan forvente å poppe ut unger lett som bare det etter fylte 35? (f.eks.)

• Liker 1
Skrevet

Men på den annen side har jo ofte eldre mødre mer økonomiske ressurser å stille opp med. De er gjerne høyt utdannede og har mye livserfaring. Men jeg har forstått det slik at kunstig befruktning er svært dyrt. Jeg mener derfor det er viktigere å prioritere patologiske tilstander.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var eksperter på tv som sa at hovedgrunnen til at man trenger hjelp med befruktning er alder. Man venter rett og slett for lenge. Når skal man forstå at man ikke kan forvente å poppe ut unger lett som bare det etter fylte 35? (f.eks.)

Synes du de resterende som ikke er barnløs pga høy alder også skal betale av egen lomme? (som de allerede gjør, til en viss grad)

AnonymBruker
Skrevet

Joda, men det er også større sjanse for at de får syke unger. Vil vi virkelig ha mer asmatikere og downsunger i det landet her?? Nei, jeg mener man bør ta konsekvensene av det man gjør.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes du de resterende som ikke er barnløs pga høy alder også skal betale av egen lomme? (som de allerede gjør, til en viss grad)

Det synes ikke jeg, man velger ikke sykdom men man velger å vente til klokka er uttikket.

• Liker 3
Gjest Consensio
Skrevet

Virker som at kvinner i dag vil ha alt, når de selv vil ha det. Og om det ikke skjer akkurat da, så er det ramaskrik og man forventer hjelp fra alle hold slik at de får det de ville ha.

Beklager om noen her blir støtt, men det er min oppfatning.

Om en kvinne i 20-årene ikke får barn pga sykdom, og det finnes hjelpemidler til stede så ja..jeg forstår den.

Men om kvinner velger selv å vente med å få barn til de er 40+, at de kunne ha fått barn tidligere, men utsetter det fordi de har andre ting å gjøre først for så lage ramaskrik over at det ikke går som planlagt...sorry mac, men det er bare helt teit.

Ikke alle burde fått barn heller. Mange får barn pga dumhet, og mange får barn fordi det er forventet av samfunnet.

Vi må nok snu litt på samfunnet og slutte med dette presset om at man bare er lykkelig om man har mann, barn og hus.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Er ikke det et luksusproblem? I mange tilfeller er det jo en grunn til at man ikke får barn. Blir man lykkeligere av barn? De fleste studier avkrefter det. Er ikke det viktigere å behandle 'ordentlige' sykdommer? Vi har kjempelange helsekøer for til dels alvorlige sykdommer. Føler at barnløshet er litt som plastisk kirurgi, noe man kan leve et fullverdig og godt liv uten.

Endret av Abdullah
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det et luksusproblem? I mange tilfeller er det jo en grunn til at man ikke får barn. Blir man lykkeligere av barn? De fleste studier avkrefter det. Er ikke det viktigere å behandle 'ordentlige' sykdommer? Vi har kjempelange helsekøer for til dels alvorlige sykdommer. Føler at barnløshet er litt som plastisk kirurgi, noe man kan leve et fullverdig og godt liv uten.

Synes du skal vokte deg vel for å kalle noe for et luksusproblem, det vitner egentlig mest om manglende evne til å sette seg inn i andres situasjon. Lite kledelig egenskap.

Og hva mener du egentlig med å si at det er en grunn til at man ikke får barn? Indikerer du med det at ufrivillig barnløse er barnløse fordi eventuelle barn ville fått det vondt hos dem? At det ikke er en del av Guds plan? Opplys gjerne om hva du mener. Jeg kjenner til et par tilfeller, i det ene ble hun infertil som følge av en ulykke. Hva er "grunnen" i dette tilfellet til at ikke hun kan få barn?

Det er mange ting vi hjelper folk med her i Norge som ikke direkte går ut på å redde liv. Ja, jeg er enig i at folk med livstruende sykdommer skal komme først i køen, men bak der finnes mange, ikke bare barnløse, som får hjelp til ting som det egentlig er mulig å leve et "fullverdig og godt liv" (dine ord) med. Skal vi i samme slengen fjerne adgang til behandling for disse tilstandene også?

• Liker 4
Gjest Serena
Skrevet

Jeg er kun enig i at folk fortjener hjelp til å bli gravid om det IKKE er pga alder. Er man så dum at man venter til man er for gammel, får man bare ha det så godt

Får en kreft etter å ha røyket, vær så god, legg deg ned å dø.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Får en kreft etter å ha røyket, vær så god, legg deg ned å dø.

Synes du det er det samme å dø som å ikke få barn? Det er mange barn som trenger fosterhjem.

• Liker 1
Gjest Serena
Skrevet (endret)

Joda, men det er også større sjanse for at de får syke unger. Vil vi virkelig ha mer asmatikere og downsunger i det landet her?? Nei, jeg mener man bør ta konsekvensene av det man gjør.

Syns en som bruker uttrykket 'downsunger' er uegnet til å oppdra et menneske.

Endret av Serena
  • Liker 11
Gjest Serena
Skrevet

Synes du det er det samme å dø som å ikke få barn? Det er mange barn som trenger fosterhjem.

Så vanskelig det skulle være å forstå et eksempel på prinsipp i dag...

AnonymBruker
Skrevet

Så vanskelig det skulle være å forstå et eksempel på prinsipp i dag...

Hehe, jeg mener alle skal få medisinsk hjelp gratis om det er livstruende og/eller uforskyldt. Hva er vanskelig å forstå med det? Eksempel: overvektige skal få dekt operasjon om overvekten er pga sykdom, ikke om de kunne ha slanket seg selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg fått bestemme hadde jeg kuttet alle bevilninger til assistert befrukting, IVF og alt annet tull. Jeg er drittlei av kvinner på 35 + skal okkupere Helsevesenet for sine egne egoistiske behov og fantasier om å bringe et fremtidig "geni" inn i denne verden.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...