AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #1 Skrevet 18. mai 2011 Utroskap burde vært straffet på linje med legemsfornærmelse (minst!). Det er mange som får psykiske og/eller fysiske plager etter å ha blitt utsatt for utroskap. Det skulle bare mangle at disse skulle kunne kreve erstatning/oppreisning etc... Hva mener du?
Gjest Fikira Skrevet 18. mai 2011 #2 Skrevet 18. mai 2011 Nei, en ting er at personen er en dritt. Men å gjøre det straffbart blir for drøyt. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #3 Skrevet 18. mai 2011 Jeg synes utroskap er forkastelig, men jeg ser ingen grunn til at det skal være straffbart.
Yme Skrevet 18. mai 2011 #4 Skrevet 18. mai 2011 Det er ofte en grunn til at folk er utro, så nei, jeg syns ikke det skal være straffbart. Mangel på kommunikasjon er oftest grunnen til at folk holder på sånn. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #5 Skrevet 18. mai 2011 Det er ofte en grunn til at folk er utro, så nei, jeg syns ikke det skal være straffbart. Mangel på kommunikasjon er oftest grunnen til at folk holder på sånn. Da får den som er på nippet til å være utro begynne å kommunisere, da. Mange på kommunikasjon er ingen unnskyldning for å velge å være utro, i stedet for å prøve å løse problemene. Ellers - nei, utroskap burde ikke være formelt straffbart. Det vil ikke gagne samfunnet på noen måte. 3
Chelmon Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Synes politiet har mer fornuftige ting å bruke tiden sin på, selv om jeg synes utroskap er veldig trist. Folk får heller få mer guts til å gjøre det slutt før dem starter noe "nytt". 2
Cuckold Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 (endret) Utroskap burde vært straffet på linje med legemsfornærmelse (minst!). Det er mange som får psykiske og/eller fysiske plager etter å ha blitt utsatt for utroskap. Det skulle bare mangle at disse skulle kunne kreve erstatning/oppreisning etc... Hva mener du? Det finnes muslimske skrekkregimer der staten er så allestedsnærværende og allmektig at myndighetene ser det som sin oppgave å holde folket i ørene som små barn under gammeldags tukt. Slik kan vi ikke ha det i et fritt samfunn. Det er forskjell på juss og moral, frie mennesker straffes ikke så snart de er drittsekker. Om man er tro eller ei er en privatsak, i et samfunn der menneskene selv kan velge samlivsform og der en religiøst påbudt samlivsform (ekteskap) ikke er enerådende, og der det også finnes ektepar som gir hverandre frihet til å se andre, ville det jo også vært en helt håpløs oppgave å avgjøre hva hvert enkelt par faktisk har avtalt seg imellom. Her kan det jo bli ord mot ord. Dette ville altså ikke bare være et langt skritt over i det totalitære samfunn, det ville også være praktisk umulig å etterforske med mindre det var slik at de som ønsket det kunne inngå en skriftlig avtale om at eventuell utroskap skulle straffes av det offentlige. Men i så fall ville vi fått et eget avsnitt av rettssystemet som bare var engasjert i å etterforske og dømme mennesker innen denne spesielle juridiske "sekten". Det ville blitt latterlig bruk av offentlige ressurser. Endret 19. mai 2011 av Cuckold 4
sequin Skrevet 19. mai 2011 #8 Skrevet 19. mai 2011 Jeg syns det var kult med hun dama som saksøkte mannens elsker for å ha tatt sexlivet deres :gjeiper: men straffbart, tja vet ikke jeg, men det virker litt for drøyt. Og dere som sier at politiet burde bruke tiden sin på viktigere ting, jeg vet ikke helt jeg... Når de brukte to uker på å finne min søsters gamle haug av en telefon og ga han som hadde stjålet den en kraftig bot -altså de bruker tidn sin på mye tull fra før av.
Joe Skrevet 19. mai 2011 #9 Skrevet 19. mai 2011 Selvsagt kan det ikke være straffbart. Ingen eier et annet menneske, ei heller sin kjæreste eller ektefelle.
Yme Skrevet 19. mai 2011 #10 Skrevet 19. mai 2011 Da får den som er på nippet til å være utro begynne å kommunisere, da. Mange på kommunikasjon er ingen unnskyldning for å velge å være utro, i stedet for å prøve å løse problemene. Siden det er klin umulig at det er den andre parten som ikke greier å lytte da? Det sier seg selv at man ikke skal være utro, men det betyr ikke at det ikke finnes grunner til at det skjer. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #11 Skrevet 19. mai 2011 Siden det er klin umulig at det er den andre parten som ikke greier å lytte da? Det sier seg selv at man ikke skal være utro, men det betyr ikke at det ikke finnes grunner til at det skjer. Nei, jeg sa ikke at det var umulig at den andre parten ikke greier å lytte. Men da er det da vitterlig bedre å avslutte forholdet før man tar valget om å ha sex med noen andre? Grunnen til at folk er utro er så enkel som at de velger å være det. Hva slags andre grunner de finner opp for å rettferdiggjøre det de gjør, har ingenting å si. Ingenting unnskylder det. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #12 Skrevet 19. mai 2011 Det viktigste for mennesket som organisme er å føre genene sine videre. Helst med flere andre individer, for å utvide genbassenget. = Utroskap, som egentlig er naturens gang. Å stride mot naturen er ikke sunt.
Yme Skrevet 19. mai 2011 #13 Skrevet 19. mai 2011 Nei, jeg sa ikke at det var umulig at den andre parten ikke greier å lytte. Men da er det da vitterlig bedre å avslutte forholdet før man tar valget om å ha sex med noen andre? Grunnen til at folk er utro er så enkel som at de velger å være det. Hva slags andre grunner de finner opp for å rettferdiggjøre det de gjør, har ingenting å si. Ingenting unnskylder det. Selvfølgelig er det bedre å gjøre det slutt når et forhold ikke fungerer, men folk oppfører seg ikke alltid på en logisk og "svart hvitt" måte... Det er mye følelser og dritt inni dem, og det er ikke noe hemmelighet at sånt kan føre til at de tar elendige valg. Det er ikke en unnskyldning, men det er en grunn. Det finnes alltid grunner til at folk gjør som de gjør, men det betyr ikke at det de gjør er greit. 1
Sluagh Skrevet 19. mai 2011 #14 Skrevet 19. mai 2011 Nei, utroskap bør ikke være straffbart... Den man er utro mot kommer sannsynligvis til å gi den utro straff nok og Norge har vel strengt tatt bedre ting å bruke penger på??
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #15 Skrevet 19. mai 2011 Utroskap burde vært straffet på linje med legemsfornærmelse (minst!). Det er mange som får psykiske og/eller fysiske plager etter å ha blitt utsatt for utroskap. Det skulle bare mangle at disse skulle kunne kreve erstatning/oppreisning etc... Hva mener du? Jaha? straffes for å være menneske? heheh Vel,nå er det slik at den som er blitt bedratt som legger all skyld på den som er utro. Jeg har ikke sett et forhold der alt er bra hvor den ene er utro. Man kan lure på i mange tilfeller hvorfor det ikke har skjedd før. Vel, det er surt å oppdage det,men da skal man sette seg ned å tenke igjennom hva den forsmådde bidro med for at dette kunne skje. Det er to i et forhold, og utroskap er veldig vanlig. Så kan du jo fortelle at du ante ingen ting, vi hadde det så bra.....ingen vil tro deg.
Cuckold Skrevet 19. mai 2011 #16 Skrevet 19. mai 2011 Jaha? straffes for å være menneske? heheh Vel,nå er det slik at den som er blitt bedratt som legger all skyld på den som er utro. Jeg har ikke sett et forhold der alt er bra hvor den ene er utro. Man kan lure på i mange tilfeller hvorfor det ikke har skjedd før. Vel, det er surt å oppdage det,men da skal man sette seg ned å tenke igjennom hva den forsmådde bidro med for at dette kunne skje. Det er to i et forhold, og utroskap er veldig vanlig. Så kan du jo fortelle at du ante ingen ting, vi hadde det så bra.....ingen vil tro deg. Det er ikke slik at alle mennesker sviker mennesker som står dem nær, så jeg reagerer litt på at du nærmest kan oppfattes å sette likhetstegn mellom å være utro og å være menneske. Mulig det ikke var det du mente, men det virket nesten sånn på det du skrev. Jeg vil aldri kunne respektere myndigheter som tar seg til rette og straffer utroskap, men det betyr ikke at jeg har mindre vondt av den som blir bedratt eller at jeg oppfatter det som mindre alvorlig å svike det menneske som elsker deg. Det er heller ikke slik at den som blir bedratt trenger å ha skyld. Det er alltid den som begår voldtekt som har skylden for voldtekten og alltid den som velger å bedra som har skylden for sidespranget. Hvis man ikke har viljestyrke eller vilje til å holde seg på matten får man sørge for å avtale et åpent eller halvåpent forhold. Hvis du er så svak får du i hvert fall ta konsekvensene av det og ikke innlede forhold på premisser du vet du ikke kan holde. Når jeg aldri vil kunne akseptere legitimiteten av en stat som straffer utroskap handler det altså ikke om at jeg har sympati for de som bedrar sine partnere, det har ingenting å gjøre med mitt syn på alvoret i sviket. Jeg synes det er greit at det er straffbart å kjøre fem kilometer i timen over fartsgrensen, men jeg mener selvsagt at det er mye mye verre å bedra den man har inngått gjensidig troskap med. Det er og skal være forskjell på juss og moral. Det er verre å svikte en venn enn å begå underslag, men det ene tilhører moralens område, det andre både juss og moral. Vi kan ikke bruke lovverket til å forby andre å være dårlige mennesker, forby folk å sladre, lyve eller bedra. Prøver vi på det tar det totalitære over og mennesket fratas retten til å leve sitt liv etter sin overbevisning. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #17 Skrevet 19. mai 2011 Det er ikke slik at alle mennesker sviker mennesker som står dem nær, så jeg reagerer litt på at du nærmest kan oppfattes å sette likhetstegn mellom å være utro og å være menneske. Mulig det ikke var det du mente, men det virket nesten sånn på det du skrev. Jeg vil aldri kunne respektere myndigheter som tar seg til rette og straffer utroskap, men det betyr ikke at jeg har mindre vondt av den som blir bedratt eller at jeg oppfatter det som mindre alvorlig å svike det menneske som elsker deg. Det er heller ikke slik at den som blir bedratt trenger å ha skyld. Det er alltid den som begår voldtekt som har skylden for voldtekten og alltid den som velger å bedra som har skylden for sidespranget. Hvis man ikke har viljestyrke eller vilje til å holde seg på matten får man sørge for å avtale et åpent eller halvåpent forhold. Hvis du er så svak får du i hvert fall ta konsekvensene av det og ikke innlede forhold på premisser du vet du ikke kan holde. Når jeg aldri vil kunne akseptere legitimiteten av en stat som straffer utroskap handler det altså ikke om at jeg har sympati for de som bedrar sine partnere, det har ingenting å gjøre med mitt syn på alvoret i sviket. Jeg synes det er greit at det er straffbart å kjøre fem kilometer i timen over fartsgrensen, men jeg mener selvsagt at det er mye mye verre å bedra den man har inngått gjensidig troskap med. Det er og skal være forskjell på juss og moral. Det er verre å svikte en venn enn å begå underslag, men det ene tilhører moralens område, det andre både juss og moral. Vi kan ikke bruke lovverket til å forby andre å være dårlige mennesker, forby folk å sladre, lyve eller bedra. Prøver vi på det tar det totalitære over og mennesket fratas retten til å leve sitt liv etter sin overbevisning. Mulig du misoppfattet meg,men jeg sier at det er et menneskelig trekk å gjøre feil. Så jeg står for at det er å være menneske. Nei,jeg skal ikke dele ut skylden her pga utroskap mellom eks ektefeller. Det jeg sier, er at man er to i et forhold. Du er rimelig naiv om du tror det er bare den som er utro som har "skyld" i at det skjer. Par som enten kommer til megling eller terapi etter noe slikt, så viser det seg at de har slite med problemer i lang tid. Mulig en av partene ikke forstår det,vil ikke se det osv. Du vet,hverdagen sluker deg. Så jeg er ikke den som tror på en part som sier:det kom som lyn fra klar himmel,vi hadde det så fint,ikke problemer. Dessuten syns jeg det var latterlig at folk vil ha straff for utroskap. Om det menes utroskap mellom ektefeller,noe jeg fikk inntrykk av i tråden. Utroskap kan som sagt være mye. Noe er økonomisk utroskap mellom ektefeller, noe som er veldg vanlig. Og det er ille når det blir oppdaget det også. Man stoler på et menneske,har tillitt,og den knekker da det oppdages. Vi mennesker er lette å lure, for vi lever i et samfunn hvor vi stoler på hverandre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå