Gå til innhold

Er kroppen min i sparemodus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 160 høy og har gått ned 4 kg siden påske. Er veldig fornøyd, men vil ned enda litt,for å vege det samme som jeg gjorde for et år siden. Pga lite tid for tiden har jeg ikke trent så mye,men spist mindre. Vet det ikke anbefales,så ikke kom med pekefingeren er du snill.

Nå har jeg ikke gått ned noe på 4 dager, ligger på det samme .. Så jeg tror kroppen muligens kan ha gått i sparemodus? Ligger på 1000-1300 kcal til dagen. Ifølge BMR kalkulatoren skal jeg ha 1300 kcal for å holde vekta, med ingen trening. La meg derfor under dette siden jeg ville ned i vekt. Hvordan kan jeg få kroppen utav sparemodus samtidig som jeg ikke går opp i vekt igjen? Hvis jeg spiser mer kommer jeg nok til å legge på meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å holde vekten? For at kroppen din skal fungere.

1300kcal (ca) er det kroppen MÅ ha for å virke og det er ikke lurt å legge seg et underskudd på mindre enn dette -da går man inn i sparemodus

Skrevet

gjennomsnittlig kaloriforbruk for kvinner ligger på ca 1800 kcal i døgnet uten trening. Vil ikke anbefale deg å gå under 1200 kcal i døgnet, da vil kroppen gå i sparemodus.

Men istedenfor å telle kalorier, kan du jo fokusere på å spise mest mulig mat som du ikke vil legge på deg av?

I tillegg vil jo all aktivitet hjelpe, gå en tur, gjør husarbeid, etc.

AnonymBruker
Skrevet

Okei,da skal jeg trappe opp kcal igjen. Men hvordan kan jeg gjøre dette uten å legge på meg igjen?

Skrevet

Prøv å klemme inn litt tid til trening, ta deg et par joggeturer i uken, og heller spis det kroppen trenger. Som nevnt lenger opp, slutt å telle, spis heller sunt, godt og ofte.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å klemme inn litt tid til trening, ta deg et par joggeturer i uken, og heller spis det kroppen trenger. Som nevnt lenger opp, slutt å telle, spis heller sunt, godt og ofte.

Jeg har prøvd dette så mange år før, og det har aldri fungert :( Hvis jeg spiser mer enn dette går jeg opp i vekt. Utrolig frustrerende

Skrevet

Jeg har prøvd dette så mange år før, og det har aldri fungert :( Hvis jeg spiser mer enn dette går jeg opp i vekt. Utrolig frustrerende

Men da må du trene. Det er ganske logisk at man legger på seg om man bare spiser og sitter rolig ;)

Skrevet

Det er fort gjort å legge på seg igjen om man ikke spiser rett. Det er viktig å trene litt styrke, og få i seg nok proteiner når man prøver å gå ned i vekt, ellers vil kroppen spise opp musklene istedenfor fettet.

Prøv å unngå raske karbohydrater, spis mest mulig rene matvarer (grønnsaker, egg, rent kjøtt, salat, osv). Om du er i lite aktivitet kan du gjerne kutte ned litt på fett også, men ikke kutt det helt ut. Alt med måte.

Spis gjerne flere måltid fordelt utover hele dagen istedenfor 2-3 store måltider, da er det enklere å begrense inntaket, og holde blodsukkeret stabilt.

AnonymBruker
Skrevet

Men da må du trene. Det er ganske logisk at man legger på seg om man bare spiser og sitter rolig ;)

Beklager min uvitenhet, jeg må bare spørre om det jeg lurer på ,siden dere gir gode svar :)

Men blir det ikke det samme om jeg spiser mindre og ikke beveger meg? Som å spise mer og bevege meg?

Blir forbrenninga normal igjen hvis jeg spiser lite og oftere?

AnonymBruker
Skrevet

Det er fort gjort å legge på seg igjen om man ikke spiser rett. Det er viktig å trene litt styrke, og få i seg nok proteiner når man prøver å gå ned i vekt, ellers vil kroppen spise opp musklene istedenfor fettet.

Prøv å unngå raske karbohydrater, spis mest mulig rene matvarer (grønnsaker, egg, rent kjøtt, salat, osv). Om du er i lite aktivitet kan du gjerne kutte ned litt på fett også, men ikke kutt det helt ut. Alt med måte.

Spis gjerne flere måltid fordelt utover hele dagen istedenfor 2-3 store måltider, da er det enklere å begrense inntaket, og holde blodsukkeret stabilt.

Raske karbohydrater er irelevant når det gjelder dette med å legge på seg. Det hvor mye man inntar kontra hvor mye man forbruker som avgjør om man går ned, eller opp i vekt.

Skrevet

Normal og normal... for å gå ned i vekt (og fettprosent), må kroppen bruke mer energi enn den får inn, og da er det greit å vite litt om hva de forskjellige næringsstoffene gjør med kroppen.

Først og fremst, stoffskiftet (og forbrenningen) vil øke om du er i fysisk aktivitet. Du trenger ikke springe daglig maraton, men du kan heller ikke sitte på sofaen hele dagen. Finn noe som passer deg.

Tren styrke. Jo større muskler, jo mer forbrenner kroppen. Og nei, du kommer ikke til å se ut som noen bodybuilder av å trene styrketrening noen ganger i uka, en sånn kropp forutsetter et "hitler"-regime både når det gjelder trening og kosthold.

Når du trener styrke, bryter du ned muskelfibrene, og proteinet hjelper til å bygge musklene opp igjen. Om kroppen ikke får i seg nok proteiner, vil ikke musklene kunne bygge seg opp igjen = styrketreningen blir da bortkastet. Spis rikelig med rent kjøtt, egg, drikk melk (gjerne med lav fettprosent dersom du er i lite aktivitet), ost (det samme gjelder her).

Karbohydrater:

raske karbohydrater er fy-fy om man vil ned i vekt. Hvitt brød, pasta, ris, poteter osv gjør at man legger på seg. Det tuller også med blodsukkeret ditt, og for mange vil mye raske karbohydratet føre til at man blir trøtt, slapp, får kviser, legger på seg, osv.

Langsomme karbohydrater er bra, og gir deg energi fordelt utover lengre tid, istedenfor den raske blodsukkerstigningen som man får med de raske. Grønnsaker, grovt brød, m.m. Grøvt brød og grønnsaker inneholder også fiber, som får magen i gang.

Frukt er i hovedsak sunt, og inneholder både fiber og mye vitaminer. Men frukt inneholder også mye fruktsukker, så om du sliter med å gå ned i vekt til tross for et fornuftig kosthold, kan det vere greit å prøve å kutte ned på denne også..

Og prøv prøv prøv å holde deg unna alt som heter sukker. Det samme gjelder jo chips og annet "digg".

Spis sakte, små porsjoner, spis til du ikke er sulten lenger istedenfor å spise til du er stappmett.

AnonymBruker
Skrevet

Normal og normal... for å gå ned i vekt (og fettprosent), må kroppen bruke mer energi enn den får inn, og da er det greit å vite litt om hva de forskjellige næringsstoffene gjør med kroppen.

Først og fremst, stoffskiftet (og forbrenningen) vil øke om du er i fysisk aktivitet. Du trenger ikke springe daglig maraton, men du kan heller ikke sitte på sofaen hele dagen. Finn noe som passer deg.

Tren styrke. Jo større muskler, jo mer forbrenner kroppen. Og nei, du kommer ikke til å se ut som noen bodybuilder av å trene styrketrening noen ganger i uka, en sånn kropp forutsetter et "hitler"-regime både når det gjelder trening og kosthold.

Når du trener styrke, bryter du ned muskelfibrene, og proteinet hjelper til å bygge musklene opp igjen. Om kroppen ikke får i seg nok proteiner, vil ikke musklene kunne bygge seg opp igjen = styrketreningen blir da bortkastet. Spis rikelig med rent kjøtt, egg, drikk melk (gjerne med lav fettprosent dersom du er i lite aktivitet), ost (det samme gjelder her).

Karbohydrater:

raske karbohydrater er fy-fy om man vil ned i vekt. Hvitt brød, pasta, ris, poteter osv gjør at man legger på seg. Det tuller også med blodsukkeret ditt, og for mange vil mye raske karbohydratet føre til at man blir trøtt, slapp, får kviser, legger på seg, osv.

Langsomme karbohydrater er bra, og gir deg energi fordelt utover lengre tid, istedenfor den raske blodsukkerstigningen som man får med de raske. Grønnsaker, grovt brød, m.m. Grøvt brød og grønnsaker inneholder også fiber, som får magen i gang.

Frukt er i hovedsak sunt, og inneholder både fiber og mye vitaminer. Men frukt inneholder også mye fruktsukker, så om du sliter med å gå ned i vekt til tross for et fornuftig kosthold, kan det vere greit å prøve å kutte ned på denne også..

Og prøv prøv prøv å holde deg unna alt som heter sukker. Det samme gjelder jo chips og annet "digg".

Spis sakte, små porsjoner, spis til du ikke er sulten lenger istedenfor å spise til du er stappmett.

Det der er bare tull, man kan fint spise ris, pasta, hvitt brød,poteter osv. når man skal ned i vekt, det gjorde jeg. Jeg kuttet ikke ut noe, men kuttet ned på, og har gått ned over 50kg, så ikke kom her med den betterwisser holdningen. Kjenner også andre som har gått ned mye, uten å kutte ned på raske karbohydrater. KCAL INN og KCAL UT er det som gjelder. Jeg sier ikke at man skal leve på pasta, pizza, hvitt brød osv, men det går fint an å inkludere det, uten noen form for problemer når man skal ned i vekt. :kjefte:

Skrevet

Beklager om du føler deg tråkket på, men der var du minst like mye "besserwisser" som meg :P

man kan fint gå ned i vekt på både sjokolade og chips om man skal tenke kun kcal inn vs kcal ut. Men tingen når man prøver å gå ned i vekt er at man skal kunne leve med det. Da er det for mange mye bedre å snu om på hele kostholdet istedenfor å gå på diett en periode - gå ned i vekt - spise normalt og gå rett opp igjen.

Når man prøver å gå ned i vekt, må man selvfølgelig bruke mer energi enn man får inn, men det er ofte enklere å spise mye mat med lite kalorier, enn å spise lite mat med mye kalorier. Det er ikke noe gøy å gå rundt og vere sulten når man slanker seg.

Grunnen til at jeg anbefaler å unngå/kutte ned (ikke kutte ut) raske karbohydrater, er at det fører til rask blodsukkerstigning - en boost - der man får mye energi med en gang, men etter en liten stund synker blodsukkeret (og energinivået) drastisk igjen, og man blir fort sulten igjen.

Raske karbohydrater lurer i mange tilfeller kroppen, og man vil ofte kunne føle seg bedre over tid uten dem (jeg har prøvd selv).

Med langsomme karbohydrater vil man ha mye mer varig metthetsfølelse, og kroppen vil klare å utnytte de mye bedre enn de raske.

Jeg har ikke sagt at noen skal KUTTE UT raske karbohydrater, men for veldig mange vil det bli mye enklere å gå ned i vekt, og man vil føle seg mye bedre uten

Skrevet (endret)

Beklager min uvitenhet, jeg må bare spørre om det jeg lurer på ,siden dere gir gode svar :)

Men blir det ikke det samme om jeg spiser mindre og ikke beveger meg? Som å spise mer og bevege meg?

Blir forbrenninga normal igjen hvis jeg spiser lite og oftere?

Nå har du allerede fått et par fine svar hva kosthold gjelder, men for å svare konkret på dette spørsmålet:

Ja og nei. Vanskelig spørsmål. Det blir ikke det samme for kroppen, fordi kroppen trenger næring for å leve. Altså, om du bare sitter i ro og ikke spiser, eller spise mye mindre enn det kroppen trenger, så vil du gå ned i vekt, men kroppen vil jo da klamre seg til det den kan av næring (fett). Du vil få lite energi, være sliten og trøtt. Kroppen din vil tære på muskelmasse og spare på fettet sitt, så du vil bli det man kaller "tynnfeit".

Å spise mer + trening er det beste du kan gjøre for kroppen din. Dette har noe med balanse å gjøre. Trener du og spiser godt vil du gå ned i fettprosent, og opp i muskelmasse, dette er ønskelig. Trening bryter musklene ned, og kroppen bygger dem opp, større og sterkere med bl.a. proteiner du får i deg gjennom mat. Siden kroppen er opptatt med å bygge opp musklene vil den tære på fettet.

Vanskelig å forklare dette her, fryktelig innviklet tema, anbefaler deg å lese litt om kosthold og trening rundt omkring :)

Bottom line: Du vil ned i fettprosent og opp i muskelmasse. Det er ikke noen vits i å ha et lavt tall på vekten om 40% av det den er bygd opp av er fett. Det vil uansett henge og disse om du ikke vil stramme opp.

Det virker som du har veldig lite lyst til å sette av tid til trening, kan jeg spørre hvorfor?

Edit: Glemte å svare på det siste spørsmålet ditt, men ja, forbrenningen øker om du spiser lite og ofte. Men alt med måte :)

Endret av Envy
Skrevet

Jeg tar vel ikke helt feil når jeg hevder at forbrenningen går opp hvis man spiser mer OG forbrenningen går opp hvis man trener mer.

Derfor, trådstarter, vil nok aldri forbrenningen din bli bedre ved å spise mindre og være inaktiv.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager om du føler deg tråkket på, men der var du minst like mye "besserwisser" som meg :P

man kan fint gå ned i vekt på både sjokolade og chips om man skal tenke kun kcal inn vs kcal ut. Men tingen når man prøver å gå ned i vekt er at man skal kunne leve med det. Da er det for mange mye bedre å snu om på hele kostholdet istedenfor å gå på diett en periode - gå ned i vekt - spise normalt og gå rett opp igjen.

Når man prøver å gå ned i vekt, må man selvfølgelig bruke mer energi enn man får inn, men det er ofte enklere å spise mye mat med lite kalorier, enn å spise lite mat med mye kalorier. Det er ikke noe gøy å gå rundt og vere sulten når man slanker seg.

Grunnen til at jeg anbefaler å unngå/kutte ned (ikke kutte ut) raske karbohydrater, er at det fører til rask blodsukkerstigning - en boost - der man får mye energi med en gang, men etter en liten stund synker blodsukkeret (og energinivået) drastisk igjen, og man blir fort sulten igjen.

Raske karbohydrater lurer i mange tilfeller kroppen, og man vil ofte kunne føle seg bedre over tid uten dem (jeg har prøvd selv).

Med langsomme karbohydrater vil man ha mye mer varig metthetsfølelse, og kroppen vil klare å utnytte de mye bedre enn de raske.

Jeg har ikke sagt at noen skal KUTTE UT raske karbohydrater, men for veldig mange vil det bli mye enklere å gå ned i vekt, og man vil føle seg mye bedre uten

Hvorfor er det slik at folk som regel klarer å fint å gå ned i vekt, uten å kutte ut de raske karbohydratene. Det er nemlig folk vanligvis gjør de slanker seg, ligger i underskudd, men likevel lever på "vanlig norskt kosthold" (i dette tilfelle).

Jeg skjønner hva du er, men ikke forvent å frels alle med det lavkarbotullet ditt. Det at noen opplever ekstreme svingninger i blodsukker, er ikke det samme som at alle gjør det, og folk flest slipper heldigvis de svingningene. :kjefte:

Skrevet

Hvorfor er det slik at folk som regel klarer å fint å gå ned i vekt, uten å kutte ut de raske karbohydratene. Det er nemlig folk vanligvis gjør de slanker seg, ligger i underskudd, men likevel lever på "vanlig norskt kosthold" (i dette tilfelle).

Jeg skjønner hva du er, men ikke forvent å frels alle med det lavkarbotullet ditt. Det at noen opplever ekstreme svingninger i blodsukker, er ikke det samme som at alle gjør det, og folk flest slipper heldigvis de svingningene. :kjefte:

Man kan gå ned i vekt på mange forskjellige måter, men det viktigste er å finne en metode som fungerer for deg.

Du skriver "vanligvis", "lavkarbotull", "ekstreme svingninger" og "folk flest". Hva gjør deg kvalifisert til å heve deg over mine meninger?

Jeg har forklart hva jeg mener, og hvorfor jeg mener det, og likevel kommer du og rakker ned på meg, uten å komme med noe argument for det. Det sier mer om deg enn meg.

btw:

En ting jeg legger ofte merke til, er når folk diskuterer slanking og kosthold, klarer de fleste å forholde seg helt normalt, saklig og rolig, fram til noen nevner lavkarbo - da er det alltid noen som slår seg helt vrang og blir fullstendig usaklig og agressiv... hva har det seg? :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Edit: Glemte å svare på det siste spørsmålet ditt, men ja, forbrenningen øker om du spiser lite og ofte. Men alt med måte :)

Kilde?

AnonymBruker
Skrevet

Igår spiste jeg 1200 kcal, og idag har jeg gått opp 0.5 kg!! :(

hvorfor det?

AnonymBruker
Skrevet

Igår spiste jeg 1200 kcal, og idag har jeg gått opp 0.5 kg!! :(

hvorfor det?

Fordi vekta kommer an på så mye, mye mer enn hva du spiste i går! Skjerpings ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...