Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en hytte som skal rives om noen få dager. Oppdaget nettopp at noen linerler hadde laget reir oppe under mønet. Rivedato kan dessverre ikke flyttes.

Er det noe vi kan gjøre for å redde reiret? Vet ikke om eggene er klekket eller ei.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

DYTT

Skrevet

Først må du sjekke om det er egg i dem. Du kan flytte dem noen meter om gangen kanskje men i samme høyde. :klø:

Skrevet

Du kan prøve å slå ned en påle, og sette en fuglekasse fast på den. Og så kanskje flytte pålen litt etter litt, evt henge kassen opp i et tre hvis det er noen som står helt nær hytta.

Kassen bør være av typen gråfluesnapper og se ca slik ut.

Syns det er kjempefint av dere å prøve å redde reiret :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Blir vanskelig å sette ned påle, for hele tomta er en byggeplass når helga kommer :( Vi har noen trær som står ganske tett på, og fremstår som egnet. Nærmeste tre er ca 2-3 meter unna.

Er så forferdelig glad i dyr, så jeg synes det er så utrolig synd om vi tar livet av dem.

Skrevet

å flytte reiret 2-3 meter trur jeg skal gå greit...

Men uansett, ser ut til at valget står mellom å la de være så de dør under rivning (hvis det er noen egg/små der), eller å flytte det noen meter og satse på at fuglene finner det igjen. Og da er vel det siste beste valget, ikke?

AnonymBruker
Skrevet

å flytte reiret 2-3 meter trur jeg skal gå greit...

Men uansett, ser ut til at valget står mellom å la de være så de dør under rivning (hvis det er noen egg/små der), eller å flytte det noen meter og satse på at fuglene finner det igjen. Og da er vel det siste beste valget, ikke?

Nei, det har aldri vært et alternativ å la reiret rives sammen med huset. Vil bare ha tips om hvordan jeg skal lykkes best mulig :)

Skrevet (endret)

Er det egg i?

Red: Jeg ville bare flyttet det å håpet på det beste...

Endret av spinnwild
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fått sjekket etter egg ennå.

Skal sjekke så snart vi reiser dit.

Har kommet fram til at vi skal bygge en liten halvåpen fuglekasse og henge den på treet som står nærmest. Dersom ungene er klekket, finner foreldrene dem forhåpentligvis av lyden. Hvis ikke får vi bare håpe de finner dem likevel...

AnonymBruker
Skrevet

.. og vi skal selvsagt putte reiret i kassen :P

Skrevet

d høres bra ut :)

Håper det går bra :)

Gjest Consensio
Skrevet

Det høres ut som at du ikke har særlige alternativer.

Enten så må det rives sammen med hytta, eller så må du flytte det.

Jeg ville definitivt flyttet reiret, bare pass på at du flytter det til et sted som ligner litt, altså ikke helt åpent og nære bakken.

Kanskje spikre opp en plate i et tre i nærheten med et enkelt tak over og sette reiret der.

Gjest Consensio
Skrevet

Ok, jeg scrollet litt vel fort her og fikk ikke med meg ditt siste innlegg :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar :)

AnonymBruker
Skrevet

I reiret lå det 6 små egg. :rodmer:

Vi bygde en halvåpen kasse og spikret den på veggen ca 40 cm bortenfor der reiret lå. Så flyttet vi reiret over i kassen.

I morgen før hytta rives, tar vi ned kassen og flytter den til nærmeste tre. Til da har hun forhåpentligvis tittet i kassen og funnet igjen reiret. Hvis hun vet at reiret er i fuglekassen er vel sannsynligheten større for at hun kjenner den igjen når vi flytter den til et tre.

Det var veldig vanskelig å flytte reiret, så jeg håper det ikke ble for forandret ( leste noe om at det ikke måtte forandres på). Ingen egg knust, heldigvis.

En bekymret linerlemamma stod i bakgrunnen og pep og fulgte med hele tiden. Håper hun er nysgjerrig nok til å titte i kassen, og at reiret ikke er for "annerledes" slik at hun anser det som tapt.

Vil så gjerne at de skal klare seg :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...