Gå til innhold

Deodorant regler


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp fikk jeg beskjed om at man aldri skulle påføre deodorant oppå gammel deodorant før man hadde dusjet. Denne regelen har jeg blindt forholdt meg til...Så etter dusj tar jeg på deo, og påfører ikke nytt før jeg dusjer igjen. Jeg dusjer alltid hver dag. Har derimot merket at jeg lett kan lukte svette etter ei natt, og en arbeidsdag. Denne lukten er nok mer merkbart for meg enn andre ifht de tilbakemeldingene jeg har fått, men det har plaget meg. Så fikk jeg høre her en dag at ei venninne av meg alltid tar på deo hver dag også dersom hun dusjet kvelden før og påførte da. Hun sa hun ville lukte svette om hun ikke "double dipt" deon....

Jeg vil høre hvilke erfaringer og rutiner dere har rundt påføring av deo, og hvor raskt dere føler det blir lukt med deres rutiner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker deo når jeg føler for det og husker på det. Lukter jeg under armene tar jeg en kattevask over vasken på badet.

Skjønner ikke helt at det er noe å tenke så mye over. Har man ikke mulighet til å vaske seg under armene når man merker litt lukt, er det vel bare å påføre deodorant å se hvordan det går? :gjeiper:

  • Liker 2
Gjest Pantherinae
Skrevet

Jeg tar aldri på deo for å døyve svettelukt, det går ikke. Ufyselig emd folk som tror at det går, så ender de opp med å stinke skikkelig svette iblandet voldsomme deomengder (møter de av og til på bussen). Er jeg blitt svett etter at jeg har holdt på med noe på ettermiddagstid, tar jeg bare en kjapp dusj. Tar max 5 minutter å hoppe i dusjen og få på seg klær igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp fikk jeg beskjed om at man aldri skulle påføre deodorant oppå gammel deodorant før man hadde dusjet. Denne regelen har jeg blindt forholdt meg til...Så etter dusj tar jeg på deo, og påfører ikke nytt før jeg dusjer igjen. Jeg dusjer alltid hver dag. Har derimot merket at jeg lett kan lukte svette etter ei natt, og en arbeidsdag. Denne lukten er nok mer merkbart for meg enn andre ifht de tilbakemeldingene jeg har fått, men det har plaget meg. Så fikk jeg høre her en dag at ei venninne av meg alltid tar på deo hver dag også dersom hun dusjet kvelden før og påførte da. Hun sa hun ville lukte svette om hun ikke "double dipt" deon....

Jeg vil høre hvilke erfaringer og rutiner dere har rundt påføring av deo, og hvor raskt dere føler det blir lukt med deres rutiner?

Jeg liker også å vaske meg under armene først. Om jeg feks dusjer en kveld og tar på meg deo, så vasker jeg meg under armene med en klut om morgenen før jeg tar på deo på nytt. Men om jeg ikke hadde hatt mulighet til å vaske meg under armene en morgen så hadde jeg tatt på deo uansett. Men helst vil jeg gå over med en klut (om jeg ikke dusjer) :)

Skrevet

Jeg påfører ny deodorant hver morgen før jeg kler på meg, uavhengig om jeg har dusjet først eller ei. I tillegg tar jeg alltid på deodorant etter å ha dusjet (etter trening f.eks.)

Skrevet

Det har jeg gjort, men bare i nødstilfeller der dusj/vask ikke er et alternativ.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg er, om ikke riktig så manisk, på linje med TS.

Man påfører bare ikke deo oppå gammel svette! :nei:

De dagene jeg ikke dusjer på morgenen vasker jeg meg jo med klut og såpevann før jeg kler på meg, og da er det naturlig å ta på deo. At man vasker seg på morgenen selv om man dusjet på kvelden er også barnelærdom!

Denne praksisen medfører minimalt av svettelukt.

Skrevet

Hvis man bruker en deodorant som også er antiperspirant (og det gjelder vel de fleste), altså at den forhindrer svette og ikke bare gir lukt, så ser jeg ikke helt problemet. Hvis jeg har dusjet på kvelden og påfører ny deodorant om morgenen er jo ikke det for å dekke over gammel svettelukt (det har jeg som regel ikke greid å pådra meg i løpet av natten), men for at jeg fortsatt skal være beskyttet mot å svette.

Jeg tar på deodorant når jeg føler for det, hvis jeg lukter svette tar jeg en vask/dusj først, hvis jeg ikke lukter, men det er en stund siden sist (dvs dagen før), påfører jeg bare deodorant.

  • Liker 1
Skrevet

Forøvrig bruker jeg å kalle dette "italian shower", da med tanke på å påføre masse deo uten å fjerne svettelukten. ;)

Skrevet

Jeg vasker meg alltid under armene før jeg tar på ny deodorant. Dusjer hver morgen, og tar på deo. Hvis jeg føler at jeg trenger ny deo om kvelden så vasker jeg eller dusjer på nytt - det er jo en grunn til at man føler at man trenger et nytt lag i utgangspunktet, er det ikke?

Det er kanskje en smule manisk, som Spinell sa, men få ting er så ufyselig som dårlig kamuflert svettelukt blandet med en dose deo.

Alice; "Italian shower" var veldig beskrivende, noterer den for fremtidig bruk...:)

Gjest Spinell
Skrevet

Hvis man bruker en deodorant som også er antiperspirant (og det gjelder vel de fleste), altså at den forhindrer svette og ikke bare gir lukt, så ser jeg ikke helt problemet.

Men noe av poenget med antiperspiranter er at de skal påføres på ren hud. Uansett hvor rent sengetøy en har, er det ikke til å komme fra at huden ikke lenger er ren etter en natt.

(Oj, jeg er nok litt mer manisk enn jeg trodde ;) )

Skrevet

Men noe av poenget med antiperspiranter er at de skal påføres på ren hud. Uansett hvor rent sengetøy en har, er det ikke til å komme fra at huden ikke lenger er ren etter en natt.

(Oj, jeg er nok litt mer manisk enn jeg trodde ;) )

Det har du sikkert rett i. Likevel føler jeg selv at det hjelper, altså at jeg svetter lettere/raskere om jeg ikke påfører igjen om morgenen. Ren blir jo uansett et vurderingspørsmål, man er jo ikke akkurat skitten etter å ha sovet i 6-7 timer heller. Og jeg liker ikke å dusje/vaske meg unødvendig, siden jeg lett får tørr hud og eksem.

Jeg er forøvrig ikke av de som håper at lukten kamfluerer svettelukten altså, da jeg bruker deo med lite eller ingen parfyme.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man bruker en deodorant som også er antiperspirant (og det gjelder vel de fleste), altså at den forhindrer svette og ikke bare gir lukt, så ser jeg ikke helt problemet. Hvis jeg har dusjet på kvelden og påfører ny deodorant om morgenen er jo ikke det for å dekke over gammel svettelukt (det har jeg som regel ikke greid å pådra meg i løpet av natten), men for at jeg fortsatt skal være beskyttet mot å svette.

Jeg tar på deodorant når jeg føler for det, hvis jeg lukter svette tar jeg en vask/dusj først, hvis jeg ikke lukter, men det er en stund siden sist (dvs dagen før), påfører jeg bare deodorant.

Samme her. Jeg kan heller ikke dusje så ofte som noen her gjør, da huden min blir helt uttørket og trasig av det. Folk som stinker vil jeg tro har dekt over flere dagers/ukers svettelukt og ikke bare rullet over et par ganger uten å dusje/vaske. Jeg er for å være renslig uten å være hysterisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...