Gå til innhold

NYTT VIELSESRITUALE!

Maxine Grey

Anbefalte innlegg

Så akkurat på Dagsrevyen at kirken legger om sitt vielsesrituale. Slik jeg skjønte det nye opplegget, skal selve ekteskapsinngåelsen komme til slutt i seremonien. Det nye programmet blir sannsynligvis vedtatt denne måneden og skal gjelde fra mai 2004.

FØLG MED! FØLG MED!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir bra at selve vielsen kommer helt til slutt, tror jeg! Som de sa på Dagsrevyen - da blir det et klimaks helt til slutt!

De sa også noe om at man kunne gjøre selve vielsen mer personlig - kanskje vi får personlige bryllupsløfter også i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i ett bryllup i sommer på nesodden og da sa brudeparret ekteskaps løfter til hverandre,,..SOm .Jeg kenneth tar deg therese til min kone osv..

De sa det presten skulle si .Dte var jo gøy ,men det er none ikke jeg vil gjøre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei.

Jeg har lagt ut link om dette før, men her er den igjen:

http://www.kirken.no/Besluttende_organer/n...1&pVedtakId=128

Her kan dere lese alt om det nye vigselsritualet.

Selve teksten på det nye kan ikke brukes før mai 2004. Det har med formelle vedtak å gjøre i statsapparatet.

Det som er mulig å gjøre før denne tid er å bruke det gamle ritualet, men legge selve ekteskapsinngåelsen til slutt. Dette er det flere som gjør allerede.

Snakk med presten om det dersom dere ønsker å gjøre det slik.

Teksten i det nye ritualet er ikke "lovlig" før neste mai. Det er ikke noe kirken eller presten kan gjøre noe med, men har med å gjøre at formuleringene må godkjennes av statsapparatet.

Hilsen lampeskjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke nye nyheter for meg. Dette har blitt praktisert i utvalgte sogn i en tid allerede. Vår prest hadde vært med på dette arbeidet, men kunne ikke bruke det nye "ritualet" på oss, fordi vi ikke giftet oss i hans sogn.

Men det var sikkert en fin vielse vi hadde allikevel (jeg husker veldig lite egentlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde som det ble nevnt over her, fulgte den gamle liturgien, men flyttet ekteskapsinngåelsen til slutt. Jeg synes det er mye bedre enn å ha den helt først, det kommer liksom så brått på - ikke før har man kommet opp midtgangen, så er man gift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken, ulogga

Det eg synast er dumt med den nye liturgien er at ein slår saman vigselen og forbøna. Tidlegare har brureparet gått fram til alteret to gongar, no kjem forbøna rett etter vigselen. Då vert det mykje bla bla (tekslesing og tale) før endeleg vigselen kjem. Den nye ordninga krevjer iallefall at ein har ein del musikkinnslag synast eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det holder å gå opp til alteret en gang jeg da....

:enig: Enig med du, Tex! Ser for meg at det blir litt mye 'styr' med kjolen frem og tilbake fra alteret.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke teologene som har tenkt ut denne liturgien bryr seg så mye om kjolen...

Enig med frøken i at det er dumt å slå sammen ekteskapsinngåelse og forbønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det dumt å slå sammen de to delene? Rent bortsett fra det teologiske/juridiske: at det er to forskjellige ting som skjer?

Jeg er veldig glad for å få ha det nye ritualet (regner jo med at Kirkemøtet vedtar det), fordi jeg synes det er bra å ha hørt tekstene og ordene om ekteskapet før jeg sier ja. Sånn som det er nå, føler jeg man "lurer" folk til å si ja, og så forteller man hva de har sagt ja til etterpå.

Hvis du skjønner..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for å få ha det nye ritualet (regner jo med at Kirkemøtet vedtar det), fordi jeg synes det er bra å ha hørt tekstene og ordene om ekteskapet før jeg sier ja. Sånn som det er nå, føler jeg man "lurer" folk til å si ja, og så forteller man hva de har sagt ja til etterpå.

Hvis du skjønner..?

Dette bør man kanskje vite noe om før man har kommet så langt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi spurte og fikk lov av presten til å ha hans tale før ekteskapsinngåelsen samt noen andre endringer i den opprinnelige rekkefølgen. Har hørt flere andre som har gjort dette før, så selv om disse "nye" retningslinjene ikke blir klare til DITT bryllup så er det nok bare å spørre presten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er viktig å skille her mellom:

1. Tekstene

2. Rekkefølge

Teksten til det nye vigselsritualet er ikke godkjent for bruk ennå.

Det som er strengest her er formuleringene av selve ekteskapsinngåelsen. De er det ikke lov å bruke ennå.

Rekkefølgen i handlingen er lov å endre MED GAMMEL TEKST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...