Gå til innhold

Kjøpe tomt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har funnet en tomt vi liker veldg godt! Men problemet vårt er at vi ikke kan bygge hus på tomten før om i hvertfall 2 år, kanskje 3. Er det noen lov på hvor lenge man kan utsette boligbygging etter at tomt er kjøpt?

Den tomten vi vil ha er det et spesielt type firma som skal bygge huset, vi velger ut hus og de bygger det. Vi er bare i tenkestadium og bare lurer på om dette er mulig. Det ville i såfall gjort ting lettere! Dette gjelder et området hvor flere tomter er til salgs hvor samme firma skal bygge alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dessverre ikke hjelpe deg så mye, men jeg vet det er mulig. Nabo tomten hos oss er eid men det har aldri vært noe hus på den. Eieren har gitt den til slektning som ikke har behov for noe nytt hus enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på og ikke lag lekeplass der, eller noe annet, i mellomtiden, for barna i nabolaget.

Kjenner en som ville være hyggelig og satte opp et lite lekestativ på tomta si (siden den bare sto der tom foreløpig likevel, og det var mange barn i nabolaget, blant annet hans egne barnebarn).

Da han skulle ta i bruk tomta noen år etter, fikk han ikke lov! Da var tomta, pga bruken de siste par årene, definert som allmenning/rekreasjonsområde for barn, og der får man ikke lov til å sette opp byggverk. Det ble MANGE runder med klaging og saksgang, men han hadde ikke sjangs til å få tilbake tomta si. Sånn kan det gå hvis man er snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har funnet en tomt vi liker veldg godt! Men problemet vårt er at vi ikke kan bygge hus på tomten før om i hvertfall 2 år, kanskje 3. Er det noen lov på hvor lenge man kan utsette boligbygging etter at tomt er kjøpt?

Den tomten vi vil ha er det et spesielt type firma som skal bygge huset, vi velger ut hus og de bygger det. Vi er bare i tenkestadium og bare lurer på om dette er mulig. Det ville i såfall gjort ting lettere! Dette gjelder et området hvor flere tomter er til salgs hvor samme firma skal bygge alle sammen.

Satt på pc og så etter tomt i min kommune. På kommunens sder, så sto det at ved kjøp av tomt av kommunen, så skal bebygging skje innen et halvt år,men kan få forlenge den fristen med et halvt år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på pc og så etter tomt i min kommune. På kommunens sder, så sto det at ved kjøp av tomt av kommunen, så skal bebygging skje innen et halvt år,men kan få forlenge den fristen med et halvt år

Jeg fant ikke noe sånt på kommunens hjemmeside, så antar at det ikke gjeder der? Skal uansett forhøre meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare pass på og ikke lag lekeplass der, eller noe annet, i mellomtiden, for barna i nabolaget.

Kjenner en som ville være hyggelig og satte opp et lite lekestativ på tomta si (siden den bare sto der tom foreløpig likevel, og det var mange barn i nabolaget, blant annet hans egne barnebarn).

Da han skulle ta i bruk tomta noen år etter, fikk han ikke lov! Da var tomta, pga bruken de siste par årene, definert som allmenning/rekreasjonsområde for barn, og der får man ikke lov til å sette opp byggverk. Det ble MANGE runder med klaging og saksgang, men han hadde ikke sjangs til å få tilbake tomta si. Sånn kan det gå hvis man er snill.

Det var da voldsomt! Skal passe på å ikke sette opp noe lekestativ, foreløpig er det bare trær der uansett!

Takk for svar!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er slik at en byggetillatelse (som jeg igjen tror betyr retten til å sette opp et hus på tomta), er gyldig i fem år. Man kan også få den forlenget, man må bare huske å søke i tide, altså før de fem årene er gått.

Når det er byggeklausul på tomta, som det vel er i ditt tilfelle siden dere må benytte dere av en bestemt husleverandør, kan det tenkes at reglene er annerledes. Det kan for eksempel være at byggeselskapet selv har satt noen tidsbegrensninger, for å ikke binde seg opp i prosjektet i uoverskuelig framtid. Men dette vet jeg i grunn veldig lite om. Jeg ville begynt med å spørre husbyggefirmaet, deretter kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt byggesaksavdelingen på kommunen om hva tomten er regulert til og hva slags klausuler som ligger bak et evt. tomtekjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...