Gå til innhold

Inntekt og unger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et ønske om mange barn, gjerne 3-5 stykker. Aller helst fire eller fem ;) Hvor høy inntekt bør man ha for å leve er fint liv med såpass mange barn? Kjenner ingen som har mer enn to barn, og de sier det koster såååå mye. Noen som har erfaringer med dette? Nå tenker jeg et normalt fint hus i en liten-middels by, en fritidsaktivitet per barn (normale aktiviteter med vanlig prisnivå, hehe).

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en kjent sak at det å ha mange barn er et statustegn. Og som regel har man økonomien på plass før man får mange barn.

Det å ha 4-5 barn koster ikke bare en del, men det krever også en del fra dere foreldre.

Skrevet (endret)

Jeg vil gjerne at du leser denne tråden før du tenker på barn.

Endret av Abdullah
Skrevet

Vi er fem barn. Mamma har stort sett vært hjemmeværende i den perioden hun fikk barn (fra 1990 til 2002 jobbet hun ikke mer enn små perioder deltid, og min yngste bror (født) hadde en del problemer som liten, så hun var vel hjemme med ham i omtrent to år). Pappa har for det meste jobbet fulltid i en lederstilling der han har tjent rimelig bra (men et stykke under millionen). De siste årene har mamma jobbet deltid og studert deltid, men fremdeles ikke hatt noen inntekt å snakke om.Vi har bra økonomi og det går helt fint sånn sett. Vi har aldri måttet forsake ting pga pengemangel.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en kjent sak at det å ha mange barn er et statustegn. Og som regel har man økonomien på plass før man får mange barn.

Det å ha 4-5 barn koster ikke bare en del, men det krever også en del fra dere foreldre.

Jeg vet at det krever endel, ikke bare økonomisk. Kommer uansett til å "ta det som det kommer", får ikke 5 unger om man er utslitt og føler man ikke orker mer når man har 2, eller hva? ;)

Når du sier det koster mye økonomisk, hva mener du er mye? Er vel heller det som er mitt spørsmål.

Jeg vil gjerne at du leser denne tråden før du tenker på barn.

Haha, nå har ikke vi planer om å få unger under studietiden da, bare slapp av :)

Vi er fem barn. Mamma har stort sett vært hjemmeværende i den perioden hun fikk barn (fra 1990 til 2002 jobbet hun ikke mer enn små perioder deltid, og min yngste bror (født) hadde en del problemer som liten, så hun var vel hjemme med ham i omtrent to år). Pappa har for det meste jobbet fulltid i en lederstilling der han har tjent rimelig bra (men et stykke under millionen). De siste årene har mamma jobbet deltid og studert deltid, men fremdeles ikke hatt noen inntekt å snakke om.Vi har bra økonomi og det går helt fint sånn sett. Vi har aldri måttet forsake ting pga pengemangel.

Takk for svar! Nå tjener vi to ca 1 mill til sammen, jeg ønsker ikke å være hjemmeværende da jeg har en utdanning jeg brenner for :) Hvordan synes du det er å ha såpass mange søsken? Føler du det er fint, eller synes du de har tatt vann over hodet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er tull å få MER enn tre barn, som også er ganske mange. Husk på at du skal være forelder for hver enkelt av dem.

AnonymBruker
Skrevet

Mange/mye.

Skrevet

Jeg synes 5 barn er for mye, det er faktisk vanskelig å sette av nok tid til hver enkelt. Det ender vanligvis med at storesøsken får ansvar for yngre søsken. I innvandrerfamilier er det ofte mye omsorgssvikt som følge av store barnekull. Foreldrene plasserer de fremfor TV skjermen og gir de brus og søtsaker - diabetes og dårlig tannstatus er et stort helseproblem i Oslo Øst.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er tull å få MER enn tre barn, som også er ganske mange. Husk på at du skal være forelder for hver enkelt av dem.

Du trenger ikke kritisere andre som får til mer enn deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Se over økonomien deres i dag. Hvor mye går dere i pluss? Finn så ut hvor mye det vil koste med barn medregnet i økonomien. Som små vil barna ikke koste så mye, men tenk når dere har 4 barn som alle skal dusje daglig - det blir dyrt. All klesvasken, maten osv. Det kommer til å koste. Det skal finnes ulike oversikter for hvor mye et barn koster, har dessverre ikke link til det her, men det er det sikkert andre som kan finne.

Gjest Consensio
Skrevet

Kjenner ei som er mor til 7 barn som nå er tenåringer/voksne. Alle føler at de har hatt en oppvekst full av kjærlighet og omsorg, med foreldre som ser dem som individer.

Jeg syns det er tull å kritisere mennesker som velger å få mange barn bare pga antallet. Noen foreldre klarer alle å håndtere alle sidene, både de negative og de positive.

Vet ikke noe om deres økonomi, så kan ikke svare TS. Ville bare kommentere dette. Vet bare at begge foreldrene jobbet (bussjåfør og butikkmedarbeider, så ikke så høyt lønnede yrker).

Det var alltid plass for venner av barna ved matbordet, de hadde ikke det nyeste av det nyeste, men manglet heller ingenting. De eide huset de bodde i.

Men om de hadde store økonomiske problemer bak fasaden, vet jeg som sagt ikke.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Nå tjener vi to ca 1 mill til sammen, jeg ønsker ikke å være hjemmeværende da jeg har en utdanning jeg brenner for :) Hvordan synes du det er å ha såpass mange søsken? Føler du det er fint, eller synes du de har tatt vann over hodet?

Det har alltid vært veldig greit. Jeg er den eldste, og vi er født i 90, 92, 94, 96 og 2000. Jeg synes det er veldig passelig aldersforskjell ettersom man har lekekamerater i hverandre hele tiden, uten at man nødvendigvis havner i samme vennekrets når man blir eldre (for min del har det i alle fall vært en fin ting å slippe at søskenene mine konstant er der jeg er).

Selvsagt har det vært krangling og uenigheter, men det slipper man sjelden unna uansett, og nå som vi nærmer oss voksne får vi et stadig bedre forhold.

Selv vil jeg nok ikke ha så mye mer enn tre, men det har ikke vært avskrekkende å være i en så stor søskenflokk:)

Skrevet

Vi har også vurdert en stor barneflokk. En av tingene vi har hatt fokus på er å nedbetale huslånet så mye som mulig nå, slik at vi slipper å tenke på det dersom en eller begge ønsker å gå ned i stilling etterhvert (noe jeg tror kan være nødvendig). Vi har aldri hatt behov for å ha det siste nye, eller å reise på eksotiske ferier, og ihvertfall de første årene så trenger jo ikke barn noe av dette. Som du sier så ønsker man jo at barna skal få være med på aktiviteter og få nye ting en gang i blandt, men dersom man ikke har mye lån, og ellers et relativt nøkternt forbruk, så klarer man det nok på to normalt, gode lønninger.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg mener med en aktivitet hver er at jeg har inntrykk av at mange som klager over at det er så masete og dyrt å ha barn gir ungene sine hundrevis av kroner i ukelønn for ingenting, dyre merkeklær, 2-3 aktiviteter hver osv osv. Jeg vil ikke ha det sånn, jeg synes det holder med 1 aktivitet hver og klær fra HM ;)

Skrevet

Fem barn, to voksne der to av barna går i barnehage og eldste er under 13, ingen på sfo, der familien har en bil, har et totalt forbruk pr. måned er kr. 31446.- Boutgifter er da ikke tatt med.

Om barna er mellom 17 og 5 år (et i barnehage, ingen i sfo) er Totalt forbruk pr. måned er kr. 33465.-

MEN det er sifo standarder, og ikke lagt opp til merkeklær eller godt vintertøy ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Eksempel:

Vi tjener 2 mill til sammen. Vi har 4 barn.

Bil med 7 seter: vi betalte ca halv million (brukt).

Hus med nok soverom: betalte 6 mill (og det er noen år siden, nå er det jo enda dyrere).

Barnehageplass pr barn: i underkant av 3000/mnd.

Klær: vintersett, høst og vår sett, treningsutstyr, fotballso, karatedrakter, etc: en betydelig utgift...

Aktiviteter: pr aktivitet: ca 3000 i halvåret, alle barna har minst en aktivitet hver.

Reiser: f eks flybilletter nå i sommer til oss alle, tur/retur Spania : 40 000 (og da bor vi gratis hos slekt, tenk om vi skulle betalt hotell i tillegg...)

Vi har gode inntekter, så det går ok økonomisk, men tror vil ville slitt med samlet inntekt på under halvannen million, spesielt nå som renta skal stige igjen.

Dessuten: med mange barn bør man nok kalkulere med redusert inntekt i noen år, det er krevende å følge opp familien og samtidig ha en karriere. Og kanskje får man et barn med ekstra behov, og det kan også bety redusert inntjening.

Til slutt:vi planla aldri å få så mange barn, det var en serie av omstendigheter som gjorde at vi nå er foreldre til fire stykker. Jeg er enig med de som skriver over her at det er litt uansvarlig, for det er faktisk nesten umulig å få tid til hver enkelt når man har så mange barn. Det blir slik at de flinkeste barna overtar litt foreldreoppgaver og hjelper de mindre flinke barna. Det kan være lærerikt og givende det og, men jeg tror nok egentlig at de fleste barn trenger å få lov til å være bare barn en gang iblant, og føle at det finnes en plass i et fang for akkurat det barnet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...