Gå til innhold

Er det ok å ikke diske opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha svigers som barnevakt i morgen kveld. Når de sitter barnevakt forventer de middag, snacks, drikke og snop. Selv om det egentlig er småting, blir dette fort noen hundrelapper for en kveld. De får ikke betalt for å sitte barnevakt da, men sier at de synes det er veldig kjekt og liker å sitte. Det er tross alt eneste barnebarnet også.

Vi er begge studenter, og har dette halvåret svært dårlig økonomi. Vi unner oss sjelden snacks selv på denne måten, og har fått en god del hjelp økonomisk av mine foreldre for å komem rundt dette halvåret. Når mine foreldre sitter barnevakt har de alltid med seg mat til oss (!) - for de vet at vi har lite penger...

Så jeg lurer på hva dere tenker om å ikke tilby noe snacks el middag? Er det kjempefrekt? Kan evt kjøpe noe popcorn til mikro, det er jo ikke så dyrt - men flere skåler med chips, sjokolade og full middag er i dyreste laget for oss nå. Men samtidig er det kun de som kan hjelpe oss som barnevakt i morgen.

Jeg har lyst at min mann skal snakke med dem om at de kanskje ikke kan få middag her, men han synes det er veldig vanskelig og mener vi må "gi dem noe" siden de hjelper oss og sitter barnevakt i 4 timer. Men vi gir jo aldri mine foreldre noe, og de sitter barnevakt fem ganger så ofte som svigers...?

Hva ville dere tenkt/gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dere har fått barn og er voksene, og må med det varte opp eller betale for barnevakt. Er dette noe dere ikke har råd til må dere være hjemme med barnet selv.

Det er utrolig snilt og hyggelig av dine foreldre å stille opp som de gjør, og veldig snilt å ta med mat selv. Jeg håper dere vet å sette pris på dem, ved å takke og å gjøre tjenester igjen. Men det å kreve det samme av andre (også av din manns foreldre) blir helt feil. Men selvfølgelig - dere kan jo ha en samtale med svigers om dette, og høre om dere kan gjøre gjentjenester eller "betale" på andre måter enn dyr mat, som følge av deres økonomiske situasjon. Så lenge svigers ikke føler seg presset til noe.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres helt sykt ut at de forventer alt det der. De kan jo bare si nei hvis de ikke ønsker å passe barnebarnet deres, hvis den eneste grunnen til at de gidder det er fordi dere disker opp med så satans mye synes jeg de er litt rare. Særlig mtp. situasjonen deres som studenter.

• Liker 12
Skrevet

Jeg synes det er rart å forvente noe for å sitte barnevakt for barnebarn. Jeg trodde det var sånn besteforeldre gjorde med glede. Selv kunne det ikke fallt meg inn i forvente full oppdisking, eller betaling for den del, om jeg satt barnevakt for søskens barn eller venners barn. Hyggelig, ja, men ikke noe jeg vil forvente. Jeg hadde spist før jeg kom eller tatt med noe selv.

• Liker 14
Skrevet

Høres ut som svigerforeldrene dine er to tenåringer :fnise:

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre sitter da ikke alltid barnevakt med glede, men for å hjelpe de voksne.

Jeg synes det er rart at de forventer så mye for å sitter barnevakt i 4 timer. Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri tenkte i de banene da mamma satt barnevakt for meg. Her spiste vi middag sammen eller hun lagde til ungene etter at jeg hadde reist. I tillegg så var det selvfølgelig fritt fram å forsyne seg av drikke samt brødmat.

• Liker 7
Skrevet

Høres veldig rart ut! Nå har jeg aldri hatt foreldre eller svigerfamilie som har vært barnevakter for oss, da de bor langt unna. Dog, svigers satt barnevakt engang vi var på besøk og var invitert til noen barndomsvenner av mannen min. Men da var det svigers så ba oss om "å ha oss avgårde" så de fikk skjemme bort barebarna så mye de ville:-)

Jeg blir spurt av venniner om å være barnevakt av og til, men det ville ikke falt meg inn å forvente/forlange full oppvartning....dog, blir glad om de kan sette på litt kaffr :sjenert:

Skrevet

Dere har råd til å få et barn, men ikke til å kjøpe en middag og litt popcorn? Hahaha.

• Liker 12
Gjest Maneater?
Skrevet (endret)

.

Endret av Maneater?
Skrevet

Jeg synes du høres jævli gnien ut. Lag en pastarett, koster deg 30 kr, kjøp popcorn og en billig brus. De sitter tross alt i flere timer for din del.

• Liker 8
Skrevet

Synes dere kan lage noe billig (addict sitt forslag er kjempebra) i det minste. Synes også det kommer litt an på hva dere skal? Om dere skal ut å feste og bruke penger synes jeg det blir for dumt om dem ikke kan få en billig middag og litt snacks for å stille opp for dere. Skal dere jobbe/studiegruppe eller noe som dere virkelig trenger barnevakt for synes jeg dere kan forklare situasjonen slik den er.

Dere kan også bake boller, muffins, lage vafler, pannekaker eller noe annet billig som er godt om dere har dårlig råd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du høres jævli gnien ut. Lag en pastarett, koster deg 30 kr, kjøp popcorn og en billig brus. De sitter tross alt i flere timer for din del.

Men problemet er jo at det høres ut som om de forventer MER enn det. Det høres ut som om de forventer biffmiddag, snacks, alkohol og annen drikke OG godteri. DET kan fort bli 5-600kr.

• Liker 4
Skrevet

Men problemet er jo at det høres ut som om de forventer MER enn det. Det høres ut som om de forventer biffmiddag, snacks, alkohol og annen drikke OG godteri. DET kan fort bli 5-600kr.

"Høres ut som ditt, høres ut som datt" Hør heller på hva du selv sier. Du er jo totalt paranoid.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

"Høres ut som ditt, høres ut som datt" Hør heller på hva du selv sier. Du er jo totalt paranoid.

TS skriver jo det i den første posten. "Når de sitter barnevakt forventer de middag, snacks, drikke og snop."

Jeg er ikke paranoid, jeg kan lese. Forresten, ganske lavmål av deg å kalle folk du ikke kjenner for paranoid.

• Liker 12
Skrevet

Dere har råd til å få et barn, men ikke til å kjøpe en middag og litt popcorn? Hahaha.

:roll:

• Liker 14
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg tenker at dere har fått barn og er voksene, og må med det varte opp eller betale for barnevakt. Er dette noe dere ikke har råd til må dere være hjemme med barnet selv.

Det er utrolig snilt og hyggelig av dine foreldre å stille opp som de gjør, og veldig snilt å ta med mat selv. Jeg håper dere vet å sette pris på dem, ved å takke og å gjøre tjenester igjen. Men det å kreve det samme av andre (også av din manns foreldre) blir helt feil. Men selvfølgelig - dere kan jo ha en samtale med svigers om dette, og høre om dere kan gjøre gjentjenester eller "betale" på andre måter enn dyr mat, som følge av deres økonomiske situasjon. Så lenge svigers ikke føler seg presset til noe.

Jeg tenker sånn at det er greit å gi noe til de som skal sitte barnevakt, men jeg syns det er frekt at besteforeldrene faktisk står og KREVER å få mat og snacks.

Jeg tenker at man kunne invitere de over på middag sammen med de i ny og ne som en slags "betaling". Ikke noe store greier men at de bare lager litt større porsjoner slik at det blir nok til 4 og ikke bare 2.

Snacks og snop er virkelig ikke nødvendig. Har de søthunger når de sitter barnevakt får de ta med selv.

• Liker 5
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Forventer de alkohol når de skal passe barn????

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Det er det verste jeg har hørt, besteforeldre som forlanger full forpleining når de en sjelden gang er barnevakt. Det må være måte på å være storforlangende. Det burde heller være de som hadde med seg noe, slik som dine foreldre gjør, TS.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har dere barnevakt? Er det slik å forstå at dere har råd til å gå ut selv, men ikke til å sponse svigers med mat? En god ide ville jo da være å la være å gå ut og heller holde seg hjemme og dermed spare begge utgiftene..?

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Hvorfor har dere barnevakt? Er det slik å forstå at dere har råd til å gå ut selv, men ikke til å sponse svigers med mat? En god ide ville jo da være å la være å gå ut og heller holde seg hjemme og dermed spare begge utgiftene..?

Hvorfor går du automatisk ut ifra at det er bare fordi de skal ut på byen at de trenger barnevakt?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...