AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #1 Skrevet 17. mai 2011 Jeg kjenner noen som er veldig bekymret for et familiemedlem nå. Hun er litt over 60 år og har diabetes. Hun var på sykehus i noen uker for en stund siden. Nå er hun hjemme, men veldig syk. Det er vel vanlig å ha et ganske godt liv/så godt som "normalt" til tross for at man har diabetes? Jeg vet ikke så mye om sykdommen, men de jeg vet om som har det her i Norge lever jo fint med insulinsprøyter og sånt. De bor i et veldig fattig land, det er sikkert ikke like bra behandlingsmuligheter der. Men de virker bekymret for at hun kanskje dør. Og det er jo helt forferdelig! Er det mulig å få ordnet så veldig syke folk fra utlandet kan få behandling i Norge? Er jeg veldig naiv og teit nå kanskje... Det er jo mange som gjerne skulle reist til utlandet og blitt mer frisk.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #2 Skrevet 17. mai 2011 Jeg går ut fra at det er diabetes type 2 hun har? Har hun lagt om kostholdet, er hun nøye med hva hun putter i seg?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #3 Skrevet 17. mai 2011 Jeg går ut fra at det er diabetes type 2 hun har? Har hun lagt om kostholdet, er hun nøye med hva hun putter i seg? Det vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #4 Skrevet 17. mai 2011 Det vet jeg ikke. Hva skjedde da hun var på sykehuset? Fikk hun medisiner der så hun ble bedre, fikk hun beskjed om å kjøpe medisiner som hun ikke har råd til? Å håpe på at hun skal få medisiner i Norge er nok ganske urealistisk, dessverre.
Gjest Fikira Skrevet 17. mai 2011 #5 Skrevet 17. mai 2011 Eneste mulighet for en i utlandet til å få medisinsk behandling i Norge er om problemet oppsto i Norge...som for eksempel at man har knekt en fot, fått hjerteattakk, langvarig behandling må man nok hjem igjen for.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #6 Skrevet 17. mai 2011 Ubehandlet diabetes er dødelig, og det kan også skje at man dør av insulinskjokk selv om man blir behandlet. I Norge er det vanligste problemet dersom man får dette når man sover, og ikke kan ta forhåndsreglene sine. Unge og friske mennesker vil normalt sett våkne når dette skjer, så de fleste dødsfallene skjer dersom man sover ekstra tungt, fordi man feks er påvirket av alkohol eller medisiner. Faren for slike dødsfall blir større for eldre mennesker, siden de ofte har andre plager som svekker almentilstanden og oftere går på andre medisiner. Diabetes svekker også blodårene over tid, så eldre mennesker som får dårlig eller manglende behandling kan få problemer med koldbrann, synssvekkelser eller i verste fall død, pga dårlig sirkulasjon i blodsystemet. Hvorvidt situasjonen til denne slektningen hadde vært annerledes dersom hun bodde i Norge er jo vanskelig å si noe om, når man ikke kjenner detaljene på hennes sykdomsforløp.
Gjest Lille-pus Skrevet 17. mai 2011 #7 Skrevet 17. mai 2011 (endret) Med adekvat behandling og kontroll er det slik i vår vestlige verden at folk dør med diabetes, ikke av diabetes Opplysningene til TS er så vage at det er umulig å vite hva det er som feiler pasienten og som er den direkte årsaken til at hun nå er alvorlig syk. Endret 17. mai 2011 av Lille-pus
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå