Gå til innhold

Tenåringer alene på hyttetur!

Anbefalte innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Hvor gamle tenker dere man bør være før man får dra på hyttetur uten voksne?

I dette tilfellet er det snakk om 6 jenter i 14-15 årsalderen, på en hytte på fjorden. Tror båten går ganske sjeldent der. Det er snakk om en dag midt i uka, men planen er å ta båten inn på morgninen, og det passer forhold til når skolen starter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs helt på jentene.. synes de er litt for unge!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for å få lov øker nok dramatisk hvis det ikke er skoledag dagen etterpå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke sendt dem til hytta på en hverdag, når de skolen på skolen iallefall.

Kommer også helt an på hvilke typer jenter det er .

Mamma trodde jeg var en fjortis,som aldri fant på noe tull. Jeg var jo den snille , pliktoppfyllende og sjenerte jenta,som aldri gjorde noe galt.

Men jeg drakk,røyka hasj og hengte med "feil" folk.

Nære vann er det også,og ikke lett å komme seg dit,om noe skulle skje ,og båten går sjeldent.

De er jo ikke så "smarte" , når de er i den alderen der heller.

Nei,tror jeg ville ha entet litt,eller at de hadde med en voksen..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle tenker dere man bør være før man får dra på hyttetur uten voksne?

I dette tilfellet er det snakk om 6 jenter i 14-15 årsalderen, på en hytte på fjorden. Tror båten går ganske sjeldent der. Det er snakk om en dag midt i uka, men planen er å ta båten inn på morgninen, og det passer forhold til når skolen starter!

Helt greit synes jeg, hvis det er mulig til å legge turen til en dag det er skolefri dagen derpå. På den alderen hadde jeg fått dratt på teltturer i nærområdet o.l med venner i 2-3 år allerede, altså fra 12-års alderen.

Det året jeg fylte 16 flyttet jeg på hybel 2 ferjeturer + 5 mils kjøretur unna hjemstedet mitt for å gå vgs, og dette kan jo i teorien skje om 1-2 år for de jentene det er snakk om her, da skulle jeg tro at en overnattingstur vil gå fint :)

• Liker 3
Gjest gjest
Skrevet

Hadde ikke sendt dem til hytta på en hverdag, når de skolen på skolen iallefall.

Kommer også helt an på hvilke typer jenter det er .

Mamma trodde jeg var en fjortis,som aldri fant på noe tull. Jeg var jo den snille , pliktoppfyllende og sjenerte jenta,som aldri gjorde noe galt.

Men jeg drakk,røyka hasj og hengte med "feil" folk.

Nære vann er det også,og ikke lett å komme seg dit,om noe skulle skje ,og båten går sjeldent.

De er jo ikke så "smarte" , når de er i den alderen der heller.

Nei,tror jeg ville ha entet litt,eller at de hadde med en voksen..

jeg er får vel si det slik at jeg er en av jentene selv, ingen av oss røyker eller drikker og det er ikke snakk om "feil" folk heller, flertallet er faktisk kristne, ok, det er kanskje ikke en grunn akkurat da! Venninna mi sa det ikke er noen der midt i uken, det spilte pappa seg spørrende til; hva om noen finner ut at dere er der alene og vil gjøre dere noe? hva gjøre dere da?

han har vel veldig rett i det; skal vi svømme til oslo da?

skal også sies at mine foreldre ikke kjenner mange av venninne mine, ved unntak av èn. skjønner egnetlig at pappa ble veldig skeptisk..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært mye på hytta opp gjennom årene. Den ligger en times båttur (med en vanlig båt, hvis jeg kan si det sånn) unna "byen", men der var alltid voksne folk tilstede på øya (og alle visste hvem jeg var). Jeg fikk dra dit både helt alene og med venninner fra jeg var 13 år, og det gikk kjempegreit.

Men hva er egentlig vitsen i å dra dit på en skoledag? Blir det ikke litt stress å skal rekke tilbake? Hva med å gjøre det i helga i stedet for?

Sånn ellers er det viktig å huske å ta vare på hverandre, sørge for at ingen henger ved havet alene uten redingsvest midt på natta og generelt bare sørge for å ha en plan i tilfelle noe skulle skje. Er man ansvarlige og fornuftige 13/14-åringer går det som regel bra, men det er helt klart ikke alle 13-åringer som er det (og som foreldre bør man da selvsagt vurdere tenåringen).

En ting til: i din situasjon vil jeg råde deg til å ta med deg alle du har tenkt å dra med til faren din først, slik at han kan bli litt kjent med dem. Gjerne gi ham nummeret til foreldrene deres, slik at han kan forsikre seg om at alle er enige og sånt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Speidere leder yngre barn på tur i den alderen, så jeg ser i utgangspunktet ikke store problemer med det. Men avgjørende faktorer er hvordan vann og strøm fungerer på hytta (er det vanskelig å få satt i gang og forsvarlig å bruke), mulighet for å få tak i voksne på øya, at det ikke er kvelden før skolen, at foreldrene kjenner vennene dine og at dere er båtvant.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg vil helt ikke si hvilken øy det er snakk om - verden er alt for liten! det er ikke min hytte vi skal på, så jeg vet ikke hvordan miljøet er på øya. Hadde det vært min hytte det hadde vært snakk om hadde vi nok ikke fått lov pga vi ikke har strøm og vi er byjenter for det meste, og når vi er sammen takler vi ikke utedo (vaskebøttedo), dvs vi blir litt mer fine på det - hvertfall jeg!

Hytta kan muligens ikke kalles hytte? det er vanlig strøm og innlagt vann tror jeg!

Når det gjelder dette med sykkeltur; for min del er det et godt forslag, men tror jeg er den eneste med terrengsykkel og som liker å sykle,( men takk for forslaget, tar det med meg videre til mine litt mere ikke-byvenner!)!

Til deg som nevner dette med speidere; der nok litt mere vandt med skog, sjø osv... ingen av oss er "ex-speidere" en gang.. så sånn sett vil jeg si det er noe annet. men i min søsters speidergruppe har det vært mye tull med det der... mulig foreldra mine henter opp dårlige minner derifra..

Skrevet

Denne er enkel for min del. 18 år, ferdig med den saken. :)

• Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

Denne er enkel for min del. 18 år, ferdig med den saken. :)

:hakeslepp:

Må man være myndig for å få reise "alene" på hyttetur? Oj!

Til TS:

Jeg holder med de som sier at det kommer an på tenåringene, og at det ikke burde være skoledag dagen etter. Slik du beskriver deg og dine venner synes jeg dere høres litt uselvstendige ut ennå. Selvstendighet får man selvsagt kun etter å ha prøvd seg på ting, men jeg tror kanskje akkurat dere burde vente et år eller to.

• Liker 6
Gjest Consensio
Skrevet

Jeg og mine venner var ofte på hytta til mine besteforeldre fra jeg var rundt 13-14 år.

Pappa kjørte oss opp til parkeringsplassen der og avtalte når han skulle hente oss igjen.

Vi må gå fra parkeringsplassen til hytta og det tar vel ca 30 minutter.

Hytta er uten vann og strøm...og jeg er såpass gammel blitt at mobil fantes ikke på den tiden.

Nå kjenner pappa alle andre som har hytter i området, så han tok en ringerunde for å finne ut hvem som skulle på hyttene sine og ikke, og om noe skulle skje så tok vi kontakt med noen av dem som skulle på hyttene.

Skrevet

Jeg dro på hyttetur alene med venner fra 12-13 årsalderen. Da var vi som regel 2-3 jenter og 2-3 gutter, alle speidere, og vi trengte ikke å ta båt (hytta lå ved et vann, men vi gikk en mil for å komme dit.) Dette begynner å bli noen år siden, så vi hadde ikke med telefon alltid, om vi hadde var det av typen 10-20-kilos mobil. ;) Hytta hadde verken vann eller strøm.

Jeg synes faktisk 14-15 åringer bør greie en natt på hytte alene, husk at mange 15-16 åringer må bo alene for å gå på videregående!

Jeg dro også på språkreise til Malta da jeg var 15, hadde vært mye er skeptisk til det enn en hyttetur.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det jeg ikke skjønner er hvorfor dere vil på hyttetur en dag med skole dagen etter? Noe av moroa med å være 14 år og på jentetur er jo å sitte våkne og skravle hele natta, og derfor ville jeg også vært litt skeptisk til hvordan skoledagen etter skulle gå, dersom jeg var en av foreldrene.

Hadde det derimot vært før en fridag ville jeg ikke hatt noe problem med det, så lenge jeg kjente jentegjengen som normalt oppegående og ansvarlige for alderen, og minst en i gruppa kjenner hytta og rutiner for båtbruk, oppvarming ol der.

Selv kommer jeg fra bygda, og der var det helt normalt med hytteturer med venner, fra man var 13-14 år, og det var før mobiltelefonens tid, så der var vi avhengige av å gå/sykle 4-5 km etter hjelp, dersom noe skulle hende. Men siden vi alle måtte reise på hybel 2-3 timer unna hjemstedet for å gå på vgs så var det ganske selvsagt at vi måtte begynne å prøve oss på egen hånd før den tid.

Endret av Rayanne
  • Liker 1
Skrevet

Ja, det må de. Selv om jeg stoler på min datter, så stoler jeg ikke på at de eventuelt kan takle situasjoner som kan oppstå. Det være seg at det kommer en gjeng med gutter, noen skader seg osv.

Gjest boblebrus
Skrevet

Jeg dro med meg venninner på hytta da vi var 15-16. Det var en helg, så vi satt oppe og så på film hele natta og skravla (og stjal øl fra barskapet der, fordi det var forbudt og spennende :rolleyes: ) Også hytte ved fjorden, med strøm og innlagt vann, men med utedo.

Ser ikke noe problem med en liten venninnegjeng i den alderen på hyttetur, men hadde det ikke vært mer stas med en helg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk dra på hyttetur da jeg var 12 år. Dro med to venninner som var 13 og 14 år. Hytta var ikke så langt fra der vi bodde, og vi skulle være alene i to netter. Det gikk helt greit, og vi hadde dt kjempegøy.Nå var ingen av oss så veldig modne og tenkte på gutter. Og vi hverken røyket eller drakk. Vi var kanskje litt barnslige, men gøy hadde vi det!

FOreldrene våre kjente oss, og visste hvordan vi var. Og de visste at vi var både fornuftige og voksne nok til å takle det.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 16 år dri jeg på hyttetur med to jenter på 16 og tre gutter på 16 år.

Sikkert mange som tror at nå ble det drikking og festing og herjing og sex, og kanskje gruppesex.

Men det ble ikke noe sånt i det hele tatt.

Syns de 6 jenten i 14-15 års alderen har godt av å klare seg alene på en hytte en natt.

Om dere er redde for noe, er det jo bare å prate med de om hva de skal passe seg for. Det gjorde foreldrene våre. De pratet om sex og alkohol osv ... og jeg tenkte "hvorfor sier du dette til meg. Jeg har ingen kjærste, og jeg har ikke noe interesse av å drikke alkohol eller å ha sex med en gutt jeg ikke har følelser for..."

Syns det var viktigere at foreldrene våre pratet om at vi måtte alltid gå sammen, og passe oss for villdyr, og at vi ikke måtte brenne ned hytta.

I deres tilfelle er det lurt å prate om forsiktigheter ved å ferdes langs vann, og om dere er redd for at de skal prøve alkohol, så må dere si det.

Det er bedre å si alt man er redd for, enn å sende barna sine avgårde og samtidig sitte igjen hjemme og tenke på alt man burde sagt.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det må de. Selv om jeg stoler på min datter, så stoler jeg ikke på at de eventuelt kan takle situasjoner som kan oppstå. Det være seg at det kommer en gjeng med gutter, noen skader seg osv.

Din datter burde lære seg å takle slike situasjoner. En dag er ikke du der, og hva skal hun gjøre da?

Jeg dro på hytte-tur alene fra jeg var 12 år, og vi hadde ikke mobil på den tiden. Jeg dro med venninner, og noen ganger var det gutter med. Vi var alle gode venner.

Jeg syns det er bra å dra på hyttetur alene før man er 16 år, men jeg ville ikke sendt de avgårde med hvem som helst.

Jeg bare lurer på en ting, Sophie-Ann... Hvis din datter fikk en kjæreste når hun var 16-17 år, ville du da nektet henne å dra på hyttetur da? Og hvis hun skulle på hyttetur med gode venninner, ville du nektet henne da?

Du vet at det er mange som må flytte hjemmefra når de er 15-16år for å gå på vgs? Hadde du taklet at din datter måtte gjort det?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...