Gå til innhold

Barnas ferieplaner

Anbefalte innlegg

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Vet ikke om dette hører til under «Barn» eller «Reiser». Legger det, under tvil, her.

Pga næringsdrifta vår har vi aldri hatt noen skikkelig ferie i skolens sommerferie, det har begrenset seg til tre – fire – fe dagers fottur i «fjellet» i nærheten av bygda vår. Barna våre har aldri gitt uttrykk for at de har sett på det som noe problem. Vi bor på et småbruk (ingen jordbruksdrift i dag) som på mange måter må være barns ferieparadis, vi bor i et område mange betaler – til dels dyrt – for å ha sommerferie i (og vi skulle da altså betale dyrt for å slippe å tilbringe sommerferien her...) og vi har alltid reist bort i høstferien, gjerne til et av våre naboland.

I år har imidlertid både eldsteguttene (skal etter ferien begynne i 10. klasse) og jentene (skal etter ferien begynne i 5. og 7. klasse) lagt planer for to «ferieprosjekter». Vi synes de høres helt greie ut, men vi gjerne høre andres synspunkter før vi avgjør endelig.

Guttenes prosjekt først: De ønsker seg sykkeltur sammen med sin bestevenn (to år eldre enn dem selv). Reiseruta er, kort beskrevet slik. Dag en ca åtte mils sykling + en kort ferjetur (går minimum hver time) til en liten campingplass, en veldig rolig plass hvor 80 % av gjestene er campingvogneiere med fast sommerplass. Her overnatter de i telt. Dag to sykler de videre ca ni mil til mine foreldre. Her blir det «telt i hagen» og ellers full forpleining til like over middag dag fire. Da sykler de et par mil, tar ei lengre ferje, sykler noen få km og følger, pga tunneller, lokalbuss en drøy halvtimes tid (buss går ca kl 1630) Sykler så ½ mil, tar ei kort ferje (går minimum hver time) og sykler ½ mil til. Her overnatter de i telt ved en liten «gårdscamping» (en bondegård med en liten teltplass og et par campingrom), før de dag fem sykler noen få km, tar ei ganske lang ferje (går ca kl 0830) og sykler ca fire mil hjem. Er hjemme rundt middagstid.

Vi anser ruta de har skissert som fullt forsvarlig å sykle når det gjelder trafikk, den har sykkelsti der trafikken er tett. Eneste unntak er ei bru vi gjerne skulle unngått. Her er tung trafikk, særlig i rushtida, ingen sykkelsti og smalt fortau. Derfor vil de her både ha kryssingsforbud mellom kl 1500 og kl 1700 og ordre om å leie syklene. De ser for seg å ha med mat for turen, de er fra fotturene vel vant til å bruke stormkjøkken, og vil gjøre det samme på turen, om de ikke kan låne kjøkken på campingplassene. Besteforeldrene ønsker både dem og deres bestevenn hjertelig velkommen. Teltet er rimelig trangt til tre (160 cm bredde innvendig), men de mener selv det blir plass nok. De har med seg minimum to, mest sannsynlig tre, mobiltelefoner, og de vil ha god dekning minst 90 % av tida mens de sykler.

Noe problem å la dem ta en slik tur? Har dere andre noen konstruktive innspill?

Så jentenes prosjekt: De ønsker å låne det minste teltet vårt (120 cm bredt) + robåten (14 fot), ro ut til en holme (10 – 12 minutter å ro for en voksen person som kan ro, begge jentene kan ro, det har de kunnet fra rundt skolestart), og overnatte her fra fredag morgen (etter frokost) til søndag middag. Aller helst låne stormkjøkkenet også, men det er OK å leve på brødmat, kalde poteter og kald stekt (medbrakt) fisk... Leke «villmenn» her ute og ro tilbake slik at de rekker en tur på badet før vi har middag på søndag. De har ikke med seg mobiltelefon, derimot vil de ta med seg en kommunikasjonsradio. Denne vil sannsynligvis ikke nå hjem til oss, men fra bygda (fem km borte) har vi veldig fin kontakt med dem. Vi kommer i tilfelle til å kalle dem opp via radio til avtalte tider (seks ganger i alt), ellers kommer radioen til å bero hos noen venner av oss. De vil være hjemme 95 % av tida, bortsett fra to – tre timer lørdag formiddag.

Er deres sommerprosjekt noe problem? De kan regne med å ha holmen for seg selv, bare lokalbefolkningen vet om dens kvaliteter, og det er skikk og bruk at man ikke går i land på en holme andre har «okkupert» uten at man er nødt til det (det er holmer nok å velge mellom, man trenger ikke gni seg inn på andre...). Er det videre noe problem å la eldste få stormkjøkkenet + rødsprit med? Hun viste på turen i fjor at hun godt klarer å håndtere dette nå. Kan også si at guttene våre hadde en tilsvarende tur, ett døgn lengre, da de var ferdig med sjuende klasse. Det gikk veldig så fint. Og de fisket en del også, det kommer jentene ikke til å gjøre. Jentene satser på «sol, lek og bad».

Kan legge til: Godt vær og gode værutsikter er selvfølgelig en forutsetning for begge turene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Guttenes tur høres da helt ypperlig ut, ser ingen problem med det i den alderen. hadde vært litt mer skeptisk til jentene de er ikke Så gamle, spesielt ikke den yngste. Men er de vant med uteliv og alt det der, er det sikkert ikke noe problem det heller. (gikk de i speider begge to?)

Skrevet (endret)

Da fikk du se svaret mitt igjen:-) Allerførst vil jeg be deg senke skuldrene og puste roligere (allerhelst med magen). Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes du detaljstyrer veldig mye, jeg blir rent stressa jeg...

Når det gjelder guttenes sykkeltur synes jeg det høres helt supert ut. Men- jeg vil foreslå at du gir dem (minst) et døgns "feilmargin". La de få kose seg på turen, stoppe opp, være impulsive, være ungdom. Send med litt penger til ekstra mat. Lag en avtale om en meldig eller to i løpet av dagen (dagens stoppested forex), ellers syns jeg gutta fortjener sin frihet. De vil ikke lide noen nød, men ant bare vokse på det- tror ikke mor har så vondt av å slippe taket litt heller:-)

Når det gjelder jentenes tur ville jeg nok droppet stormkjøkkenet- men ellers latt de storkose seg. Send med ferdigpoppet popcorn, kald kylling og loff (evt annen kaldmat), godt drikke og snop. (Og dessuten er jo ikke jentene for gamle til at dere voksne i forkant kan ro ut å lage en skikkelig skattejakt for dem heller, kart/kompass/ledetråder...) Ser dere holmen fra hjemmet/ fastlandet? La dem bruke flaggvarsling forex:-)

Når det gjelder værforbehold så ville jeg ikke lagt inn det på gutteturen- kjøp inn noen lette sykkelregnjakker og en plastduk til å ha over teltet. Gutter i den alderen har bare godt av en ekstra utfordring eller fem;-)

Endret av Reveal
Gjest Spinell
Skrevet

Guttenes tur høres veldig fin ut. Teltbredde 1,60 er vel ganske vanlig for et tremannstelt, men de kan føles litt trange. Anbefaler at de slår det opp hjemme først alle tre, og "prøveligger" med soveposer og liggeunderlag for å se om plassen er stor nok.

Jeg tenker som ToveM at jentene kanskje er litt unge, men de høres jo friluftsvant ut. Kunne de tatt en prøvetur med en enkelt overnatting først? Også jentene bør ha med seg mobiltelefon og være et sted det er dekning.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Takk for svar, alle tre.

En liten "særkommentar" til deg først, Reveal. Ikke verken sur eller fornærmet, bare litt faktaavklaring: Jeg vet noen blir stresset av både oss og barnas hang til alle detaljer, selv blir alle vel så mye stresset når detaljene ikke er på plass. Det ligger nok både til medfødt legning for oss alle og yrket for vår del (her er vel også en vekselvirkning mellom legning og yrkesvalg, antar jeg) å ha kontroll på detaljene. Uten at jeg av dermed sier til alle andre: "Gjør som oss, det blir best". Bare la meg slippe et lengre arbeidsfellesskap med dem som har et avslappet forhold til detaljer og satser på at alt ordner seg underveis. Ellers ser jeg ikke verken det ene eller det andre som "bedre valg" i og for seg.

Teltbredden er fysisk prøvd av de tre guttene før, men det var jo i fjor og kun for ei natt. Og de vokser jo fremdeles, alle tre. Tror de får ha siste ord i den saken selv, men sikkert ikke dumt å be ta ei prøvenatt i hagen først.

Både guttene og jente er - tror jeg - rimelig friluftsvant, uten at vi på noen måte tilhører DNTs (Turistforeningens) "indre kjerne". De er vant til en tur på tre - fire - fem overnattinger sammen med oss hver sommer, har også prøvd en enkelt overnatting før, et par ganger, da 30 - 45 minutter å gå hjemmefra. Og, som du ToveM påpekte, de er også med i speideren, har vært det siden de startet i andre klasse.

Guttene tar av sted en mandag og behøver ikke være hjemme igjen før neste mandag for vår del (da har de påtatt seg plikter i bedriften). Det jeg skisserte var guttenes egne planer, vil de øke (eller korte inn) en dag eller to, er det helt fint. Det vi forventer oss er en telefon om "alt vel" hver kveld når de er framme og en hver morgen om dagens planer når de drar videre (og en beskjed dersom de avviker dem vesentlig). Mat pakker de selv, alt de ønsker, matboden er velfylt. Noe stopp for mat tror jeg ikke det blir for noen av dem, de er ikke akkurat elskere av dagligvarebutikker noen. Særlig ikke ukjente. :) Og hos mine foreldre blir det jo full kost av beste sort for dem alle. :)

Ser også poenget ditt, Reveal, mht værforbeholdet - til en viss grad. Her har vi snakket litt "rundt" hverandre, og det er nok jeg som er årsaken til misforståelsen: "Gode værutsikter" hos oss betyr ikke "maksvær", det betyr "verken utsikter til langvarig og tett tåke, stadig høljeregn eller vind av storm styrke". Kanskje også kuling når det gjelder jentenes tur, så sterke er de tross alt ikke ved årene ennå.

Skattejakt for jentene er absolutt en tanke, er bare redd for at det blir litt praktisk vanskelig med særlig utfordring i så måte på en liten og ganske naken holme. Men idéen er altså notert... Særlig snop har også lite for seg å sende med dem, derimot skal vi nok vite å få sendt med god mat. Vil tro valget her blir rikelig med brød, potetsalat med litt ekstra "godt" i, røkelaks, spekepølse og litt god ost.

Takk for svar!

Gjest Gjest
Skrevet

Guttene er sikkert store nok til å planlegge turen selv. Selv syklet jeg og en venninne en ukes rundtur på Helgeland da vi var 14. Gikk så bra atte. Vi campet i et lite telt der det falt oss inn og ringte av og til hjem fra telefonkiosk eller butikker (mobil var jo ikke oppfunnnet).

Eneste gangen jeg var litt engstelig var da vi måtte gå gjennom en lang biltunnel som ikke var opplyst. Møtte på en del trailere. Vi hadde hverken lys eller refleks på sykkelen (hvem tenkte vel på det i lyse nordlandsnetter :))

Skrevet

Jentene høres litt unge ut til å være alene på en holme, men det er vel fordi vi ikke er vandt med slike ting. Født og oppvokst midt i byen. Første vi var alene på et øde sted (vel, alt er relativt, så helt øde var det ikke) var når vi gikk i 8 klasse. Da var vi en jentegjeng som dro på hytteturer i helgene. Men før det så syklet vi ofte lange sykkelturer, men kun for en dag.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Guttene er sikkert store nok til å planlegge turen selv. Selv syklet jeg og en venninne en ukes rundtur på Helgeland da vi var 14. Gikk så bra atte. Vi campet i et lite telt der det falt oss inn og ringte av og til hjem fra telefonkiosk eller butikker (mobil var jo ikke oppfunnnet).

Eneste gangen jeg var litt engstelig var da vi måtte gå gjennom en lang biltunnel som ikke var opplyst. Møtte på en del trailere. Vi hadde hverken lys eller refleks på sykkelen (hvem tenkte vel på det i lyse nordlandsnetter :))

Gutten er absolutt store nok til å planlegge turen selv, det mener vi også. Veldig greitt å høre at andre er enig, så vi ikke risikerer barnevernet på nakken når de er halvveis. :) Turen er også planlagt av dem. Eneste to bidrag vi har stått for er å svare på spørsmål om campingmuligheter der de hadde tenkt seg det, og et spørsmål om hvordan de kom seg gjennom et tunnelrikt parti hvor de vet det er mer enn skummelt å være syklist (tror faktisk den ene tunnellen er forbudt å sykle i også).

Vi hadde nok heller ikke stresset ringingen så mye om det var vansker i den forbindelse. Men nå har de nå engang mobiltelefoner med seg, og telefonutgifter har de dekket inntil et visst beløp pr mnd. Altså synes vi at de kan gi beskjed morgen, kveld og ved endrede planer av en viss vesentlighet.

Ellers: Vi avventer om det kommer flere svar vi synes det er verd å legge vekt på, og avgjør i morgen kveld.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Jentene høres litt unge ut til å være alene på en holme, men det er vel fordi vi ikke er vandt med slike ting. Født og oppvokst midt i byen. Første vi var alene på et øde sted (vel, alt er relativt, så helt øde var det ikke) var når vi gikk i 8 klasse. Da var vi en jentegjeng som dro på hytteturer i helgene. Men før det så syklet vi ofte lange sykkelturer, men kun for en dag.

Høres ut til å bli litt kulturforskjell, ja! :) Her sov de alene ute (1/2 time til fots borte fra huset) sommeren mellom 1. og 2. klasse. Eldstejenta helt alene, yngste sammen med søsteren. Holmer har de også vært (alene) på fra de var ro- og svømmedyktige, altså fra sjuårsalderen.

Derimot kan jeg si at vi IKKE hadde sluppet selv eldste alene i gatene i en storby en halvtime ennå! De er litt for vant til å være alene på veien og "jeg flytter meg når jeg hører en bil kommer". :) Det var den kulturforskjellen igjen, da... :)

Skrevet

Høres ut til å bli litt kulturforskjell, ja! :) Her sov de alene ute (1/2 time til fots borte fra huset) sommeren mellom 1. og 2. klasse. Eldstejenta helt alene, yngste sammen med søsteren. Holmer har de også vært (alene) på fra de var ro- og svømmedyktige, altså fra sjuårsalderen.

Derimot kan jeg si at vi IKKE hadde sluppet selv eldste alene i gatene i en storby en halvtime ennå! De er litt for vant til å være alene på veien og "jeg flytter meg når jeg hører en bil kommer". :) Det var den kulturforskjellen igjen, da... :)

Du kjenner jo dine barn best og deres forutsetninger. Hvis dere mener at det er forsvarlig å la dem gjøre dette her så kan jeg ikke se at dem ikke skal få lov. Det er noe helt annet her hvor jeg bor. Jeg er ganske sikker på at ingen av de jeg kjenner her med barn hadde latt dem dratt ut på tur på egenhånd i så ung alder, men de har heller ikke problemer med at barna er ute i byen alene (som sikkert dere ville hatt litt mer problemer med).

Gjest Vito - nr to
Skrevet (endret)

Du kjenner jo dine barn best og deres forutsetninger. Hvis dere mener at det er forsvarlig å la dem gjøre dette her så kan jeg ikke se at dem ikke skal få lov. Det er noe helt annet her hvor jeg bor. Jeg er ganske sikker på at ingen av de jeg kjenner her med barn hadde latt dem dratt ut på tur på egenhånd i så ung alder, men de har heller ikke problemer med at barna er ute i byen alene (som sikkert dere ville hatt litt mer problemer med).

Yes, det var kulturforskjellen i et nøtteskall! :) Fireåringen sender vi nok gjerne til stranda sammen med et barn på tilsvarende alder når han + den han er sammen med har bevist å klare "prøven" (500 m svømming, 200 m ilandføring av jevnstor, hente opp jevnstor fra tre meters dyp). Sikkert uten redningsvest, slikt bruker bare IKKE-svømmedyktige og den som er alene her inntil man faktisk har tenkt å løse fortøyningen på en båt.

Å slippe dem løs i tett trafikk og større mennenskemengder er det bare så vidt vi gjør med 14-åringene. Niåringen her LEIES 100 % av tida i en by, heller ikke tolvåringen beveger seg mer enn 15 - 20 meter, og innenfor synsfeltet til minst en av oss der.

Tipper du ville velge nøyaktig motsatt... :)

Endret av Vito - nr to
Skrevet

Yes, det var kulturforskjellen i et nøtteskall! :) Fireåringen sender vi nok gjerne til stranda sammen med et barn på tilsvarende alder når han + den han er sammen med har bevist å klare "prøven" (500 m svømming, 200 m ilandføring av jevnstor, hente opp jevnstor fra tre meters dyp). Sikkert uten redningsvest, slikt bruker bare IKKE-svømmedyktige og den som er alene her inntil man faktisk har tenkt å løse fortøyningen på en båt.

Å slippe dem løs i tett trafikk og større mennenskemengder er det bare så vidt vi gjør med 14-åringene. Niåringen her LEIES 100 % av tida i en by, heller ikke tolvåringen beveger seg mer enn 15 - 20 meter, og innenfor synsfeltet til minst en av oss der.

Tipper du ville velge nøyaktig motsatt... :)

Eh, ja. Du kan trygt si at jeg ville valgt motsatt (alt med måte, jeg blir faktisk nervøs hvis jeg ikke klarer å få øye på ungene en gang...de får holde seg innen 200 meter borte fra oss(ungene=småsøsken mellom 4-10 år)) :)

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Bare en generell kommentar på emnet, "for ordens skyld". Jeg har avsluttet, og overført til "ignorert tråd". Vi har avgjort saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...