AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Jeg vet ikke om noen her kan svare, men jeg prøver lell:) Jeg er flyttet fra Norge, blitt folkeregistrert i et annet land, og skal (er) da registeres i det norske folkeregisteret som "utvandret". Men, jeg skulle logge meg på nettbanken (norsk) her i kveld, og fikk da opp "periodevis stadfestelse av personopplysninger". Der stod forstatt den siste adressen jeg hadde i Norge, og at "de mottar opplysninger fra folkeregisteret" og at jeg derfor ikke selv kunne endre adressen (da den skal være den samme som den folkeregistrerte). Synes det var litt merkelig at jeg stadig er registert med den (det er lenge siden jeg flyttet), så jeg logget på minId for å se hva som stod der. Der stod det utvanderet, som det skal, men også hjemkommune: "siste ummunen jeg bodde i". Hvorfor!? Og hvorfor er ikke ny adresse blitt oppdatert andre steder? Det er mange år siden jeg flyttet. Så også at jeg ikke lengre har fastlege i Norge (som jeg selvfølgelig heller ikke skal), men for bare et par uker siden fikk jeg innkallelse fra den kommunale tannlege. Er folkeregisteret virkelig sååå langsomme med å videresende opplysninger?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Synes det var litt merkelig at jeg stadig er registert med den (det er lenge siden jeg flyttet), så jeg logget på minId for å se hva som stod der. Der stod det utvanderet, som det skal, men også hjemkommune: "siste ummunen jeg bodde i". Hvorfor!? Og hvorfor er ikke ny adresse blitt oppdatert andre steder? Det er mange år siden jeg flyttet. Så også at jeg ikke lengre har fastlege i Norge (som jeg selvfølgelig heller ikke skal), men for bare et par uker siden fikk jeg innkallelse fra den kommunale tannlege. Er folkeregisteret virkelig sååå langsomme med å videresende opplysninger? Folkeregisteret videresender ikke opplysninger, men enkelte instanser har tilgang til div. adresseopplysninger i folkeregisteret. Har du meldt fra om din nåværende postadresse til folkeregisteret? Jeg tror du kan ha registrert en postadresse til utlandet selv om du står som utvandret, men dette skjer ikke automatisk ved utvandingsmeldingen, du må du si fra om dette særskilt. Hvis postadressen ikke er oppdatert, så vil vel den sist kjente adressen fortsatt stå hos bank, tannlege etc.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #3 Skrevet 17. mai 2011 Folkeregisteret videresender ikke opplysninger, men enkelte instanser har tilgang til div. adresseopplysninger i folkeregisteret. Har du meldt fra om din nåværende postadresse til folkeregisteret? Jeg tror du kan ha registrert en postadresse til utlandet selv om du står som utvandret, men dette skjer ikke automatisk ved utvandingsmeldingen, du må du si fra om dette særskilt. Hvis postadressen ikke er oppdatert, så vil vel den sist kjente adressen fortsatt stå hos bank, tannlege etc. Ja, jeg har meldt fra om min nye adresse, og det er også den som står i registeret. Det er derfor jeg synes det er litt rart at tannlege, bank osv. som tydeligvis oppdaterer seg fra folkeregisteret ikke har fått den nye (som egentlig er ganske gammel nå).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå