Hotbots Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Hei! Jeg trenger hjelp til å finne en helt fantastisk tomatsaus som jeg kan lage store posjoner av og fryse ned og senere bruke som basis til f.eks pizza, spaghetti, lasagne osv.. Jeg har prøvd i flere år å finne en virkelig god oppskrift, men nå har jeg på en måte rotet meg litt bort.. Så jeg lurer på om noen har en veldig god utprøvd oppskrift? Gjerne med ferske urter og som skal kokes leeenge) På forhånd takk:)
Gjest Consensio Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Tja, koke lenge? Pleier vel å koke denne i 20 minutter kanskje. Da bruker jeg sånn ca; en god klase med tomater (vet ikke eksakt hvor mange jeg pleier å bruke) 1 gulrot (ikke en så alt for stor en) 1 stangselleri 1 gul løk 4-5 fedd hvitløk (dette kan være litt i overkant mye for noen. Er du ikke så glad i hvitløksmaken så burde du kanskje gå ned til 1-2 fedd) Pleier å klype av et par kvaster med timian og oregano. Hakker opp halvparten og har i, resten av kvasten legger jeg bare i og tar den ut når sausen er ferdig. Har også oppi basilikum...kanskje 10 blader. River de opp, ikke kutter dem, for å få mer smak ut at dem. En dæsj olivenolje bittelitt rødvinsvinæger (hva heter dette på norsk da? Rødvinseddik eller noe?) En klype sukker salt og pepper. Om du bare har lyst til å bruke laaaaaaang tid på å lage en god saus, så vet jeg at veldig mange bruker buljong i sine tomatsauser. Da kan du jo lage buljongen fra bunnen av, altså ikke bruke slike tørrbuljonger man får kjøpt i butikken. Da får du en god smak på buljongen også
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 Den oppskriften jeg har mest dilla på nå finner du nederst i denne bloggposten. Tror jeg skal lage den i morgen....
Arkana Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 en stor løk 4-5 hvitløksfedd 1 gulrot 1 rød paprika en boks hermetiske tomater (jeg foretrekker Mutti hermetiske cherrytomater) salt/pepper litt sukker noen soltørkede tomater i olje, evt et par ss tomatpuré ½ ts hver av tørket oregano, basilikum og merian 1 laurbærblad Løk og hvitløk hakkes og stekes mykt i olje. Tilsett revet gulrot, paprika i biter og resten av ingrediensene. La koke 30-60 minutter (avhengig av hvor god tid du har). Fisk ut laurbærbladet og kjør sausen glatt i blender.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Dette er universaltomatsausen min, som brukes til både pizza, pasta og som utgangspunkt til suppe: sjalottløk hvitløk stekes gyldent på middels varme i olivenolje Tilsett hermetiske tomater (helst Mutti) og litt tomatpuré, eventuelt noen spiseskjeer med soltørkede tomater. Av krydder bruker jeg salt og pepper og ørlite sukker, og gjerne fersk timian og oregano. Kokes så lenge du har tid, gjerne en time og kjøres glatt med en stavmikser. Perfekt til både pasta og pizza.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #6 Skrevet 16. mai 2011 Min oppskrift er omtrent identisk med Arkanas, men jeg har et liten bit fersk chili i sausen i tillegg. Mutti-tomater på boks er like så gode som ferske tomater, synes jeg. Denne sausen behøver ikke koke lenge; 20-30 min holder. Jeg fryser ned i porsjoner, og friske urter som f.eks basilikum tilsetter jeg helt på slutten når sausen er varmet opp. Eventuelt som dryss over retten jeg lager.
Chelmon Skrevet 16. mai 2011 #7 Skrevet 16. mai 2011 Har lyst til å prøve noen av disse da vi har mye pasta med saus. Bruker dere vanlige brød/fryseposer til å fryse ned i eller noe annet?
Arkana Skrevet 17. mai 2011 #8 Skrevet 17. mai 2011 Har lyst til å prøve noen av disse da vi har mye pasta med saus. Bruker dere vanlige brød/fryseposer til å fryse ned i eller noe annet? Jeg bruker plastbokser, men poser går like bra.
Chelmon Skrevet 17. mai 2011 #9 Skrevet 17. mai 2011 Supert, da prøver jeg med poser så får jeg heller ordne meg med bokser senere om dette blir en vane
Mixelite Skrevet 18. mai 2011 #10 Skrevet 18. mai 2011 Jeg laget en saus i dag. Riktignok med stekt kjøttdeig i, men det går vel greit uten også. Fire gule løk frest myke i rapsolje, et halvt glass soltørkede tomater i olje(hadde ikke mer) hakket og frest med løken. Jeg tilsatte oljen fra tomatene også. 7 bokser hermetiske, hakkede tomater uten tilsatt syre, salt og pepper. Dette lot jeg koke i noen timer slik at sausen får kokt inn og tomatene får god, avrundet smak. Resten av krydderet kommer jeg til å tilsette ved oppvarming, litt etter hva slags smak jeg har lyst på der og da, men ofte bruker jeg litt kanel for å få smaken av Hellas
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #11 Skrevet 19. mai 2011 Hei! Jeg trenger hjelp til å finne en helt fantastisk tomatsaus som jeg kan lage store posjoner av og fryse ned og senere bruke som basis til f.eks pizza, spaghetti, lasagne osv.. Jeg har prøvd i flere år å finne en virkelig god oppskrift, men nå har jeg på en måte rotet meg litt bort.. Så jeg lurer på om noen har en veldig god utprøvd oppskrift? Gjerne med ferske urter og som skal kokes leeenge) På forhånd takk:) 2 bokser hakkede tomater flere (flere) Finnhakk en vanlig stor løk,5-6 hvitløksfedd,persile,en raspet gulrot,rasp ingefærrot, en skje eddik,en skje soya,en ts sukker,oregano og annet godt krydder som passer. Kok alt på svak varme i 20 min. Ha i persille til slutt
Gjest Borghild Skrevet 21. mai 2011 #12 Skrevet 21. mai 2011 Tomatsaus er det eneste jeg kan lage. Jeg koker sammen en løk og 4-5 store tomater og lar det koke lenge. Helt til det er blitt en saus rett og slett. Krydrer med basilikum, chili, pepper osv. Blir kjempegodt og er så enkelt å lage at selv jeg greier det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå