AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Fikk tilbud om ny jobb, dvs. på tlf. Er denne muntlig avtalen like gyldig som en skriftlig avtale? Grunen til at jeg spør er at jeg er i arbeid nå og må si opp denne pga. oppsigelsestiden før jeg starter i den nye. Sjefen i den nye jobben sa at det kom til å ta et par uker før de fikk sendt ut arbeidskontrakt pga. diverse årsaker. That's why. Selv om jeg må på stole på han. Men har jo hørt historier. hehe.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 I realiteten er den like bindende ja. Saken er jo bare at det kan være vanskelig å bevise om noe skjærer seg. Har du ikke mulighet til å skrive kontrakt fær du sier opp jobben, kan du ikke be om skriftlig bekreftelse, f.eks. på e-post?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 I realiteten er den like bindende ja. Saken er jo bare at det kan være vanskelig å bevise om noe skjærer seg. Har du ikke mulighet til å skrive kontrakt fær du sier opp jobben, kan du ikke be om skriftlig bekreftelse, f.eks. på e-post? Tenkte på det samme. At det bare er "ord" hvis noe skulle skjære seg. For å sitere han sjefen:"Muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig avtale". Så tenkte derfor og ikke "mase" på han mer.
Glitnir Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 Det er helt riktig at prinsippet er at det er bindende uansett. Som nevnt er det jo likevel et bevisproblem dersom det skulle oppstå problemer.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Jeg hadde sagt i fra til den nye arbeidsgiveren at jeg ikke kom til å si opp den gamle jobben før jeg fikk arbeidsavtalen i posten. Det er helt vanlig. Man sier ikke opp en jobb før man har en ny, skriftig avtale i hånda. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #6 Skrevet 16. mai 2011 Jeg hadde sagt i fra til den nye arbeidsgiveren at jeg ikke kom til å si opp den gamle jobben før jeg fikk arbeidsavtalen i posten. Det er helt vanlig. Man sier ikke opp en jobb før man har en ny, skriftig avtale i hånda. Men vil ikke de fleste si det som det er, med tanke på at han har tilbudt meg jobben? Hvorfor gi meg et jobbtilbud, hvis det ikke skulle vise seg å være sant? Tror ikke jeg skal bli hysterisk over at jeg ikke har fått det skriftlig. Jeg får heller bli fly forbanna og skjelle ut sjefen hvis det viser seg at hans ord ikke stemmer. (Selv om jeg ikke tror det heller hjelper meg noe særlig )
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #7 Skrevet 16. mai 2011 Men vil ikke de fleste si det som det er, med tanke på at han har tilbudt meg jobben? Hvorfor gi meg et jobbtilbud, hvis det ikke skulle vise seg å være sant? Tror ikke jeg skal bli hysterisk over at jeg ikke har fått det skriftlig. Jeg får heller bli fly forbanna og skjelle ut sjefen hvis det viser seg at hans ord ikke stemmer. (Selv om jeg ikke tror det heller hjelper meg noe særlig ) Du gjør som du vil, men jeg hadde ikke sagt opp nåværende jobb før jeg hadde skrevet ny avtale. Ville ikke risikert p stå uten jobb. a hjelper det ikke så mye med "Jammen du sa jo at...".
Kara W Skrevet 17. mai 2011 #8 Skrevet 17. mai 2011 Jeg ville prøvd å få en eller annen form for skriftlig bekreftelse. Du kan f.eks. skrive en mail til ham med spørsmål rundt stillingen. Svaret du får på denne vil kunne telle som en bekreftelse på ansettelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #9 Skrevet 19. mai 2011 Jeg ville prøvd å få en eller annen form for skriftlig bekreftelse. Du kan f.eks. skrive en mail til ham med spørsmål rundt stillingen. Svaret du får på denne vil kunne telle som en bekreftelse på ansettelsen. Har skrevet en mail og spurt om detaljer rundt stillingen, men han er utrolig treg med å svare.
*Bumblebee* Skrevet 19. mai 2011 #10 Skrevet 19. mai 2011 høres litt fishy ut...ville ha ventet på en skikkelig bekreftelse/avtale jeg hvertfall!
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #11 Skrevet 19. mai 2011 høres litt fishy ut...ville ha ventet på en skikkelig bekreftelse/avtale jeg hvertfall! Har allerede sagt opp den første jobben, da han var veldig overtalende på tlf. Er en kommunal stilling da.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #12 Skrevet 19. mai 2011 høres litt fishy ut...ville ha ventet på en skikkelig bekreftelse/avtale jeg hvertfall! Høres litt fishy ut ja. Har sagt opp den andre jobben min, og hører ikke noe på mailen jeg sendte til han nye sjefen.. Mulig jeg er litt utålmodig. Sendte mail tidlig 18.mai. Er jo som sagt "bare" i går. Men han skulle sjekke noe for meg forrige uke, og gi lyd fra seg. Har ikke hørt noe fra han om det heller.
*Bumblebee* Skrevet 19. mai 2011 #14 Skrevet 19. mai 2011 håper du hører noe for din del,kjipt å stå uten jobb
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #15 Skrevet 19. mai 2011 håper du hører noe for din del,kjipt å stå uten jobb Jeg også. Føler at jeg ble litt stressa nå.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #16 Skrevet 19. mai 2011 Ro deg ned, slapp av! Du sendte mail i går, da kan det gjerne gå noen dager før du får svar tilbake. Nettopp pga av at du sendte mail. Hadde du ringt hadde ikke dette vært et issue. Når man sender mail tenker man gjerne at det ikke er noe prekært og man tenker gjerne at man tar det senere når man får tid. Du har fått jobben, men ting som å sette opp arbeidskontrakt o.l. tar tid. Det er masse info som skal skrives og alt skal vært juridisk riktig. Så bare slapp av og ta heller en telefon i morgen hvis det viser seg vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #17 Skrevet 19. mai 2011 Må ansettelser gjennom tilsettingsråd i kommunal sektor, eller er det bare i statlig? Hvis det har vært gjennom et tilsettingsråd så kan jo ikke bare sjefen ombestemme seg uten videre. Jeg ville uansett krevd skriftlig bekreftelse før jeg sa opp min gamle jobb.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #18 Skrevet 19. mai 2011 Må ansettelser gjennom tilsettingsråd i kommunal sektor, eller er det bare i statlig? Hvis det har vært gjennom et tilsettingsråd så kan jo ikke bare sjefen ombestemme seg uten videre. Jeg ville uansett krevd skriftlig bekreftelse før jeg sa opp min gamle jobb. Godt spørsmål. Lurer på det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå