Gå til innhold

Vil kunsten å lage mat fra scratch dø ut?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har tenkt endel på dette de siste ukene. Etter at blandt annet "hjemmelaget" potetmos kan kjøpes på butikken, sammen med alt annet der man bare tilsetter vann så er maten ferdig.

Tror dere at kunsten å lage maten selv vil dø ut? Vil de kommende generasjonene vekse opp uten å vite hvordan man knekker et egg for å lage omelett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på det. De fleste oppdager etterhvert at brunsausposen bare er svidd mel :)

Enkelte vil være totalt analfabet i forhold til matlaging, og slik var det nok også før i verden. Kansje spesielt mannfolk. Jeg tror ikke det er noe værre nå. Tror faktisk at de siste årene har interessen for ordentlig matlaging gått framover på grunn av mye underholdning på tv som dreier seg om matlaging. Inrømmer at jeg har lært ett og annet triks av å se på disse programmene :)

• Liker 4
Skrevet

Du har et poeng. Men jeg opplever stadig at venninder av meg, f.eks. ikke aner hvordan man baker boller, fordi de aldri har baket med noe annet enn sånn 1-2-3 pose, Og alle andre sånne kjappe, lettvint løsninger.

"før" i tiden, så la jeg alltid merke til at boller og brød smakte alltid forskjellig, alt ettersom hvem som hadde bakt dem. Men jeg synes å legge merke til at denne variasjonen forsvinner like fort som "ferdigmaten" kommer inn i butikkene.

Personlig synes jeg det er moro å lage maten fra scratch, da føler jeg at jeg kan ta "æra" for maten.

Skrevet
Tror dere at kunsten å lage maten selv vil dø ut?

Nei det tror jeg ikke. Det er både sosialt, morsomt og godt å lage mat fra bunnen av. Kjenner mange unge som liker å bake også, brownies, kaker og boller etc. Er selvfølgelig greit og lettvindt med hurtigmat enkelte travle dager da, så fint vi har begge muligheter!

• Liker 1
Skrevet

Noen ting vil nok forsvinne, akkurat som noen ting allerede er borte. Hvor mange lager f.eks. egen buljong, kverner egen kjøttdeig eller maler eget mel? Det vil alltid finnes de som fortsatt gjør det, men det blir stadig færre.

Interessen for matlaging går opp og ned. Den er nok ganske høy i Norge akkurat nå, men om 10-20 år kan den ha dalt kraftig igjen. Men så lenge resaturantprisene er så høye som de er, så vil det alltid være interesse for å lage egen mat, ihvertfall i noen grad.

• Liker 2
Gjest Passing by
Skrevet

Tviler på det. De fleste oppdager etterhvert at brunsausposen bare er svidd mel :)

Enkelte vil være totalt analfabet i forhold til matlaging, og slik var det nok også før i verden. Kansje spesielt mannfolk. Jeg tror ikke det er noe værre nå. Tror faktisk at de siste årene har interessen for ordentlig matlaging gått framover på grunn av mye underholdning på tv som dreier seg om matlaging. Inrømmer at jeg har lært ett og annet triks av å se på disse programmene :)

Det var akkurat det jeg tenkte å svare også, henger meg derfor på ditt svar. :)

Skrevet

Tror ikke det dør ut. Men det blir mer og mer ferdigmat a la "just add water", og det er litt trist egentlig. Ikke spesielt sunt heller.

Tror det er viktig at ikke det gode gamle heimkunnskapsfaget på skolen får lov å dø ut, husker fortsatt mye fra de timene - alt fra enkle ting som å koke poteter til å bake gjærdeig og lage saus. Nå skal jeg innrømme at jeg faktisk ikke vet om dette faget eksisterer på den måten lenger, husker noe om barn som satt og tegnet pannekaker for noen år siden.

• Liker 2
Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis foreldre lager hjemmelaget mat til, og sammen med, barna sine, har de et langt bedre utgangspunkt den dagen de må ordne opp med eget kosthold fra a til å. Selv om de spiser grandis og drikker cola i en periode, har de i det minste kunnskap nok til å finne tilbake til de gode vanene etter som de blir voksne.

Gjest gurimalla
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det kommer til å dø ut av den enkle grunn at det er sunnere å spise hjemmelagd mat lagd fra bunnen.

Jeg tror at vi vil oppleve større klasseskille innen matlaging på samme måte som i USA, hvor de fattige spiser ferdigmat fordi det er billigere og enklere og hvor de rikere spiser hjemmelaget mat og ferske produkter. Dette er selvfølgelig veldig generaliserende. Det er status i enkelte miljøer å spise mye hjemmelagd mat, ferske produkter er dyrere enn ferdigprodukter og jeg tror dette i stor grad vil påvirke kostholdet til nordmenn fremover.

Endret av gurimalla
  • Liker 2
Skrevet

Tror ikke det dør ut. Men det blir mer og mer ferdigmat a la "just add water", og det er litt trist egentlig. Ikke spesielt sunt heller.

Tror det er viktig at ikke det gode gamle heimkunnskapsfaget på skolen får lov å dø ut, husker fortsatt mye fra de timene - alt fra enkle ting som å koke poteter til å bake gjærdeig og lage saus. Nå skal jeg innrømme at jeg faktisk ikke vet om dette faget eksisterer på den måten lenger, husker noe om barn som satt og tegnet pannekaker for noen år siden.

Noen skoler, spesielt i Oslo, som var fattige (jeg husker godt dette fordi jeg hadde heimkunnskap på samme tid) måtte gjøre dette. Heldigvis tror jeg dette ikke gjelder flertallet. Selv hadde jeg heimkunnskap både i 7.klasse og 9.klasse (henholdsvis i 1999 og 2001) syntes de timene var fantastisk morsomme. Vil si at heimkunnskapen er like bra i dag som jeg har inntrykk av tidligere, ihvertfall var de det da jeg underviste heimkunnskap da jeg gikk allmennlærerutdanningen fra 05-09. ;)

Jeg har ingen tro på at folk vil slutte å lage hjemmelaget mat, rett og slett fordi kjøpemat ofte er så mye dyrere, og fordi det å gå på restaurant er noe folk ikke kan gjøre hver dag. Nå skal jeg innrømme at jeg faktisk synes den brune sausen fra Toro er like god som annen saus, vi har vel alle være laster, men generelt sett tror jeg ikke at folk velger ferdigmat. Det er så mye fokus uansett på å være sunn og lage mat fra scratch at folk også velger å lage maten selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det finnes gode råvarer å få tak i, så tror jeg ikke folk vil slutte å lage mat. Ja, de fleste kjøper melet, kjøttdeigen og fiskekakene ferdig, men det er fortsatt mange som lager dette fra bunnen av. Litt usikker på melet da, det er nok greiest å kjøpe ferdig malt uansett, tenker jeg. Samme med farin og slike varer som jeg ser for meg er et helsikes strev å få til skikkelig fra bunnen av. :gjeiper:

Men har man smakt fiskekaker og hamburgere som er tilberedt hjemme, så kjenner man jo stor forskjell fra ferdigproduktene.

Mine barn har vært med på å lage fiskekaker, fra fisken ble kjøpt på kaia til de ligger på tallerkenen. Og vi har hatt dyreskrotter liggende på kjøkkenbordet, ungene er med på å lemme dem (skjære opp), de får prøve seg på sveiva til den urgamle kjøttkverna osv osv. Og de får prøve seg på kjøkkenet selv. Jeg tror faktisk gleden over å lage god mat fra bunnen av er større enn gleden over at det finnes lettvindte ferdigprodukter, som i beste fall smaker saltet papp.

Og tar man barna med på kjøkkenet så vil de jo se selv at det ikke er vanskelig å lage skikkelig mat. Selv om åtteåringen av og til blander desiliter og liter, noe som har ført til noen merkelige pannekakerører og pizzadeiger. Fordelen der er jo da at da begynner man bare på nytt, har du kun en ferdigpose, så må du på butikken igjen.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Men hva når det nå er kommet ferdig knekkte egg, altså omelett på flaske, ferdig vaska, ferdig kutta grønnsaker. Halvstekte brød og boller, ferdiglaga mat som er frossen.

Selfølgelig få som maler sitt eget mel og lager egne pølser lengre.

Men jeg ser for meg at de framtidige generasjonene vil velge de lettvinte løsningene foran de tradisjonelle, opprinnelige matlagingen.

Vil de klare å lage lappskaus med råvarer? Vil de klare å lage tomatsuppe? Lage en omelett med egg som de knekker selv?

Jeg er selv ung, men for noen år siden, så måtte jeg og vennene mine bake pizzabunnen selv når vi skulle lage pizza. Nå kan man kjøpe ferdig bunn, ja tilogmed hjemmelaget pizza i matbutikken. Da forsvinner jo hele konseptet "hjemmelaget"

JA, ekte hjemmelaget mat smaker bedre enn butikk-kjøpt ferdiglaget-hjemmelaget mat.

Endret av Næjøss
Skrevet

Jeg tror ikke det. Sikkert fordi jeg er en av dem som lager mye mat fra bunnen og dermed har kommet i kontakt med andre som gjør det. Internett er supert sånn: vil man lære å lage noe fra bunnen kan man få hjelp av ekte mennesker, som har prøvd og feilet selv. Min interesse for mat har alltid vært der, sikkert fordi moren min har vist et skikkelig engasjement i matlagingen. Noen ganger blir det kjappe løsninger, 123-brownies og kjøttdeig fra pakke, men jeg kan og liker å bake mer kompliserte ting og har kjøttkvern som kan løfte matkvaliteten mange hakk, for å ta et eksempel.

Skrevet

Det virker også som det har blitt litt status å lage hjemmelaget mat, at det er trendy. Og det er jo bra :) Nå mener jeg ikke at man skal stå og male melet selv, men de aller fleste synes det er stas med saus man har laget fra bunnen av, fine råvarer og hjemmebakt brød. Dyrere og vanskeligere enn ferdiglaget og halvstekt, men mye bedre, og det kjenner man jo på smaken :)

• Liker 1
Skrevet

Nja, mat laget fra bunnen av er vell ikke egentlig dyrere enn ferdigmat? Kommer jo selfølgelig litt ann på hva man skal lage, men det er somregel billigere å lage maten fra bunnen med tanke på mengde mat man får for pengene.

Skrevet

Såklart ikke! Flere enn du sannsynligvis tror lager det meste av mat fra bunnen av og lar barna se og delta under matlagingen.

Når man først kan lage mat så skjønner man at det er bedre, billigere og ofte mye raskere enn ferdigmat. Man kontrollerer smaken, innholdet, konsistensen, mengden... alt!

Det er som å kunne et håndtverk; f.eks søm. Da lager du noe som passer akkurat som du vil ha det og i de farger, snitt, lengder du ønsker.

Mat er essensen i livene våre, og matlaging vil aldri bli overflødig.

Skrevet

Det virker også som det har blitt litt status å lage hjemmelaget mat, at det er trendy. Og det er jo bra :) Nå mener jeg ikke at man skal stå og male melet selv, men de aller fleste synes det er stas med saus man har laget fra bunnen av, fine råvarer og hjemmebakt brød. Dyrere og vanskeligere enn ferdiglaget og halvstekt, men mye bedre, og det kjenner man jo på smaken :)

Akkurat hjemmebaket brød er det jo store penger å spare på. Her i huset brukes det vel ca. 10 kroner på to brød, mindre nå som det går mest i tørrgjær. Et brød av den kvaliteten på bakeri koster fort nærmere 40 kroner.

Gjest gurimalla
Skrevet

Nja, mat laget fra bunnen av er vell ikke egentlig dyrere enn ferdigmat?

Det spørs hva du kjøper, det er billigere med en pose pastasaus fra Toro enn å lage den selv med ferske tomater og urter. Det er billigere med ferdige hamburgere enn å lage dem selv med karbonadedeig. Det er billigere med ferdigpizza fra stabburet enn å lage den selv. Hvis du skal ha godt brød er det billigst å baked det selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har jo blitt übertrendy å lage mat fra scratch og småflaut å si at man liker Toro. Selv om salgstallene går opp for ferdigmat så er det fremdeles store grupper som bruker mye tid på å lage maten selv. Det er et statussymbol å kunne invitere på en imponerende treretters. Utfordringen er derfor å få de lavere statusgruppene til å gjøre det samme.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Interessen for matlaging går opp og ned. Den er nok ganske høy i Norge akkurat nå, men om 10-20 år kan den ha dalt kraftig igjen.

Det spørs vel hvordan man definerer det. Vi får inntrykk av at interessen er høy, fordi media fokuserer mye på det, sammen med bloggere, men i praksis er det noen få som er storkonsumenter av matstoffet. I A-magasinet for noen uker siden var det en forsker som anslo at det dreier seg om ca 10% av befolkningen som er opptatt av disse tingene. majoriteten tenker ikke så mye over hva de spiser. Der hadde de også en del statistikk som viser at vi allrede har et klasseskille, det å være opptatt av økologisk og sunn mat fra grunnen av er mye vanligere blant de med høy inntekt. Så lenge Toro, Findus og Stabburet selger så mye som de gjør, og investerer såpass mye i å lansere nye produkter, så er det klart at det ligger et stort marked der. Å kjøpe ferdigprodukter er blitt litt som å lese Se & Hør, ingen vil innrømme det, men "alle" gjør det.

Men andelen som bryr seg om dette er jo stor nok til at det ikke vil dø ut, i tillegg er vel dette med matlaging så godt dokumentert i bøker og på nett at kunnskapen neppe vil forsvinne. Jeg tror noe av problemet er at unger flest i dag ikke lærer å lage mat. Hjemme har ikke foreldrene tid, og på skolekjøkkenet har de ikke råd til å handle inn matvarer, så de må sitte å lese seg til det. Klart det virker uoverkommelig å lage en pizzadeig fra grunnen av da, og selvsagt frister det å kjøpe ferdig vare. I tillegg er reklamene flinke til å spille på denne usikkerheten mange har i forhold til matlaging, som feks reklamen for Nå pizzabunn, som får det til å høres utrolig tungvindt ut å røre sammen vann, gjør og mel og la det heve, og det er jo egentlig noe av det letteste man kan bake.

Endret av Rayanne
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...