Gå til innhold

Mellomrom før tegnsetting

Mononoke

Anbefalte innlegg

Ser det er veldig mange her inne på forumet som bruker mellomrom før punktum, komma, utropstegn osv. Hvorfor gjør dere det? :klo:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi at det er den riktige måten å skrive på . Det vet du vel ? Eller kanskje du ikke vet det , kjære venn .

:fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så grenseløst irriterende! :kjefte:

Er en sånn fjortissgreie som har spredd seg som ild i tørt gress, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at det er den riktige måten å skrive på . Det vet du vel ? Eller kanskje du ikke vet det , kjære venn .

:fnise: Hva man lærer her på forumet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med mellomrom før tegnsettingen, enn ingen tegnsetting i det hele tatt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bestevenninna mi gjør det hele tiden, særlig før utropstegn ! og spørsmålstegn ?

Men jeg er glad i henne likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med mellomrom før tegnsettingen, enn ingen tegnsetting i det hele tatt! :)

Det er sant! :jepp:

Avsnitt er også en fin ting. Litt skrivefeil her og der er jeg ikke så nøye på, ihvertfall ikke om det bare er slurvefeil (det har jeg ofte selv også). Men har flere ganger sett lange innlegg, uten avsnitt, og helt håpløs tegnsetting. Da orker jeg ikke å lese innlegget.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant! :jepp:

Avsnitt er også en fin ting. Litt skrivefeil her og der er jeg ikke så nøye på, ihvertfall ikke om det bare er slurvefeil (det har jeg ofte selv også). Men har flere ganger sett lange innlegg, uten avsnitt, og helt håpløs tegnsetting. Da orker jeg ikke å lese innlegget.

jeg er lærerstudent og det kan være ganske slitsomt med elever som glemmer det med tegnsetting når de skriver en tekst for da blir det veldig vanskelig å henge med og vite når man skal stoppe for å puste er du ikke enig

Endret av finkel
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninna mi gjør det hele tiden, særlig før utropstegn ! og spørsmålstegn ?

Men jeg er glad i henne likevel

Men altså, jeg lurer virkelig på hvorfor. Er det fordi de ikke vet bedre, som Loffen skriver? De ser jo vel at de aller fleste andre ikke har det på den måten? Og at ingenting som er skrevet ordentlig ser sånn ut? Jeg har en kompis som konsekvent skriver alle ord med stor bokstav, selv om han vet at det er feil. Er bare sånn han gjør det, han snakket noe om at det var enklere å skille ordene på den måten. Så lurte på om mellomromfolkene hadde en eller annen lur ide bak det? :vetikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at de ikke har fått påpekt det fra starten av skriveopplæringen, kanskje? Noen blir også ganske inkonsekvente med tanke på rettskriving og tegnsetting, da de ikke klarer å "se" systemet. Tror ikke de ikke gidder å bry seg, men heller at de aldri har tenkt på hvordan det skal gjøres korrekt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi ingen bryr seg om rettskriving på Internett. I hvertfall ikke når det er snakk om forums, Im, Facebook ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men altså, jeg lurer virkelig på hvorfor. Er det fordi de ikke vet bedre, som Loffen skriver? De ser jo vel at de aller fleste andre ikke har det på den måten? Og at ingenting som er skrevet ordentlig ser sånn ut? Jeg har en kompis som konsekvent skriver alle ord med stor bokstav, selv om han vet at det er feil. Er bare sånn han gjør det, han snakket noe om at det var enklere å skille ordene på den måten. Så lurte på om mellomromfolkene hadde en eller annen lur ide bak det? :vetikke:

Når det gjelder bestevenninna mi, tror jeg nok det dreier seg om latskap og/eller gammel vane. Hun skriver ellers veldig bra og er jo helt normalt intelligent, så jeg tror nok at hun bare er vant til å gjøre den feilen konsekvent. Hun ser det nok hvis hun gidder å bry seg, men det gidder hun sikkert ikke alltid på uformelle steder som SMS og Facebook. Det er lenge siden jeg har sett henne skrive noe mer formelt, som f.eks. en søknad eller et essay i skolesammenheng, men jeg mener å huske at hun skrev ordentlig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder bestevenninna mi, tror jeg nok det dreier seg om latskap og/eller gammel vane. Hun skriver ellers veldig bra og er jo helt normalt intelligent, så jeg tror nok at hun bare er vant til å gjøre den feilen konsekvent. Hun ser det nok hvis hun gidder å bry seg, men det gidder hun sikkert ikke alltid på uformelle steder som SMS og Facebook. Det er lenge siden jeg har sett henne skrive noe mer formelt, som f.eks. en søknad eller et essay i skolesammenheng, men jeg mener å huske at hun skrev ordentlig da.

Hvis hun gjør det konsekvent er det nok blitt en vane, ja. Får håpe hun tar seg sammen når hun skal skrive noe formelt! ;)

Edit: skrivefeil, ironisk nok..

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hun gjør det konsekvent, så er det nok blitt en vane, ja. Får håpe hun tar seg sammen når hun skal skrive noe formelt ;)

Jepp! Jeg har faktisk ergret meg over dette i mange år, men jeg tør ikke si det til henne. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser det er veldig mange her inne på forumet som bruker mellomrom før punktum, komma, utropstegn osv. Hvorfor gjør dere det? :klo:

Er det mange som gjør det? Jeg trodde alle sammen var womenwomen. :fnise:

Men jeg har faktisk en venn som også skriver sånn. Kanskje HAN er womenwomen? :sjokkert:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mange som gjør det? Jeg trodde alle sammen var womenwomen. :fnise:

Men jeg har faktisk en venn som også skriver sånn. Kanskje HAN er womenwomen? :sjokkert:

Hehe det er flere enn denne brukeren jeg har sett som gjør det. Men du er jo inne på noe, kanskje det ikke er så mange som gjør dette som jeg tror? Men at det er et par personer som kjeder seg veldig mye, og har flere brukere på KG? Først ble det nevnt en venninne, deretter kompisen din, kanskje det er disse to som står bak alt. :fnise:

Ser det forresten andre steder enn KG også, kommentarfelt i Aftenposten og VG blant annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi ingen bryr seg om rettskriving på Internett. I hvertfall ikke når det er snakk om forums, Im, Facebook ol.

Men at det skjer på grunn av slurv, det kan jeg godt forstå. Det er bare det at det gjøres konsekvent som får meg til å undres. Å konsekvent skrive ett ord feil, kanskje ett man ikke bruker så ofte kan også være forståelig. Men tegnsetting ser man da overalt, hele tiden. Lurer på hvis de slurver, og ikke har mellomrom mellom siste ordet og tegnet, går de tilbake og retter på det da? :klo:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe det er flere enn denne brukeren jeg har sett som gjør det. Men du er jo inne på noe, kanskje det ikke er så mange som gjør dette som jeg tror? Men at det er et par personer som kjeder seg veldig mye, og har flere brukere på KG? Først ble det nevnt en venninne, deretter kompisen din, kanskje det er disse to som står bak alt. :fnise:

Ser det forresten andre steder enn KG også, kommentarfelt i Aftenposten og VG blant annet.

Det er Anne Holt :opplyser:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...