Gå til innhold

Svekket kjøpekraft


Gjest x

Anbefalte innlegg

I år har det vært veldig høye utgifter pga en høy strømpris og mye kulde. (selv ser jeg stømutgiftene som en ny usosial form for skatt). I år føler jeg at stømutgiftene har bidratt til å sette hele familien i spare modus. Nå har retta økt også. Føler at det hele står litt i kontrast til påstandene om rekord forbruk, noen andre som føler at 2011 blir et litt tøffere år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Myndighetene kjører opp strømprisen på den enkle måten at de selge strømmen til utlandet slik at det blir knapphet i Norge og dermed høyere strømpriser i Norge. Har du forøvrig lagt merke til at det alltid er vedlikehold på atomkraftverkene i Sverige når det er som kaldest i Norge? Dette for å kjøre opp strømprisene i Norge. VI BLIR LURT!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen andre som føler at 2011 blir et litt tøffere år?

Ja.. synes ikke noe om bensinprisene heller :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har kommet litt bakpå økonomisk pga den høye strømprisen. En kjenning selger nå boligen sin for det ble for tøft pga økt strømpriser samt nå økte renter. Det lille ekstra jeg får i økt lønn går til å ordne opp i det økonomiske etterslepet jeg har. Nå det er i orden så øker jo bare strømregninga igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en liten smule.

Lønnsveksten er litt høyere enn realprisveksten, men forskjellen blir spist opp av høyere markedsrente. Så alt i alt litt mindre å rutte med enn i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har kommet litt bakpå økonomisk pga den høye strømprisen. En kjenning selger nå boligen sin for det ble for tøft pga økt strømpriser samt nå økte renter. Det lille ekstra jeg får i økt lønn går til å ordne opp i det økonomiske etterslepet jeg har. Nå det er i orden så øker jo bare strømregninga igjen.

Eller kanskje han selger boligen sin fordi han ikke hadde tatt høyde for at renten kunne gå opp og at det kunne påløpe noen tusen i uforutsette utgifter?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myndighetene kjører opp strømprisen på den enkle måten at de selge strømmen til utlandet slik at det blir knapphet i Norge og dermed høyere strømpriser i Norge. Har du forøvrig lagt merke til at det alltid er vedlikehold på atomkraftverkene i Sverige når det er som kaldest i Norge? Dette for å kjøre opp strømprisene i Norge. VI BLIR LURT!!!

Det er ikke myndighetene som selger strømmen til utlandet. Kraftselskapene er fristilt og opererer akkurat som alle andre næringslivsinteresser: De maksimerer sin profitt ved å selge strømmen der det er best betalt til enhver tid. Og deres primære målsetning er maksimalt utbytte. Før var kraftselskapenes oppgave å sørge for mest mulig stabile kraftleveranser til innenlandske forbrukere og industri, men det var da energiselskapene var sosialisert. Nå er de, i tråd med idèen om at en markdesbasert økonomi gjør alt billigere for alle, privatisert. Og strømmen er selvsagt billigere for alle, når markedet får sette prisen. Forutsatt at det er mer strøm enn det er kjøpere til.... Akkurat den forutsetningen slo visst ikke til. Kunne ikke slått til. Av en eller annen grunn var det ingen av dem som ivret for fristilling av kraftmarkedet som så seg tvunget til å nevne akkurat det....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke myndighetene som selger strømmen til utlandet. Kraftselskapene er fristilt og opererer akkurat som alle andre næringslivsinteresser: De maksimerer sin profitt ved å selge strømmen der det er best betalt til enhver tid. Og deres primære målsetning er maksimalt utbytte. Før var kraftselskapenes oppgave å sørge for mest mulig stabile kraftleveranser til innenlandske forbrukere og industri, men det var da energiselskapene var sosialisert. Nå er de, i tråd med idèen om at en markdesbasert økonomi gjør alt billigere for alle, privatisert. Og strømmen er selvsagt billigere for alle, når markedet får sette prisen. Forutsatt at det er mer strøm enn det er kjøpere til.... Akkurat den forutsetningen slo visst ikke til. Kunne ikke slått til. Av en eller annen grunn var det ingen av dem som ivret for fristilling av kraftmarkedet som så seg tvunget til å nevne akkurat det....

Et meget godt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å trykke "liker" på innlegget over! :-D

Da foreslår jeg at du bare gjør det, istedenfor å prate om det.

At strømprisene og renten skulle opp har de fleste vært klar over en stund nå. Det vil nok være med på å gjøre 2011 til et litt trangere år en de forrige. Men ser vi litt mer langsiktig på det så har helt klart kjøpekraften økt. Nordmenn har et langt større forbruk idag enn for 10-20 år siden, og en større andel av lønnen går til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du bare gjør det, istedenfor å prate om det.

At strømprisene og renten skulle opp har de fleste vært klar over en stund nå. Det vil nok være med på å gjøre 2011 til et litt trangere år en de forrige. Men ser vi litt mer langsiktig på det så har helt klart kjøpekraften økt. Nordmenn har et langt større forbruk idag enn for 10-20 år siden, og en større andel av lønnen går til dette.

Men hvis vi er enige om at landets naturressurser i utgangspunktet tilhører landets innbyggere, er det jo ingen unnskyldning at vi på tross av den uheldige kraftreformen likevel har fått økt kjøpekraft de siste 20 år. Samfunnet gjennomgår jo en kontinuerlig effektivisering og det skulle være underlig om ikke dette også skulle komme befolkningen til gode i dette landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis vi er enige om at landets naturressurser i utgangspunktet tilhører landets innbyggere, er det jo ingen unnskyldning at vi på tross av den uheldige kraftreformen likevel har fått økt kjøpekraft de siste 20 år. Samfunnet gjennomgår jo en kontinuerlig effektivisering og det skulle være underlig om ikke dette også skulle komme befolkningen til gode i dette landet.

Nå har det seg sånn at kraft ikke er en naturressurs det bare er å gå ut i naturen og plukke, sånn som blåbær, f.eks. :filer: Det koster faktisk jævlig mye penger å bygge og vedlikeholde kraftverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at kraft ikke er en naturressurs det bare er å gå ut i naturen og plukke, sånn som blåbær, f.eks. :filer: Det koster faktisk jævlig mye penger å bygge og vedlikeholde kraftverk.

Nå har det seg faktisk slik at det er norske skattebetalere som har betalt for utbyggingen av norsk vannkraft, i tillegg til at dette altså er naturressurser som finnes i vårt land, så at vi også skulle få nyte godene av det ville ikke være helt urimelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg ser på strømregningen som en ny form for skatt. 70% går til staten likevel. Hver gang de skal invisterie i ny master eller kabel, så går en ekstra regning til forbrukerne. I stedet burde de brukt litt av fortjenesten til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på strømregningen som en ny form for skatt. 70% går til staten likevel. Hver gang de skal invisterie i ny master eller kabel, så går en ekstra regning til forbrukerne. I stedet burde de brukt litt av fortjenesten til dette.

Ok... Hvem er nå egentlig staten da? Du mener en skal kutte 70%, men likevel ha overskudd til bygging av nye master OG gi deg billigere strøm?

Norge er blant Europas billigste på strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Norge er blant Europas billigste på strøm.

Det er den løgnen de prøver å selge deg, ja. Sånn at du ikke skal komme på å klage på prisnivået...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å tenne stearinlys, fyre i peisen og ikke ha boblebad på badet?

Man tror at strømmen kommer, uansett... Den tiden er forbi. En dag går vi tom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva med å tenne stearinlys, fyre i peisen og ikke ha boblebad på badet?

Man tror at strømmen kommer, uansett... Den tiden er forbi. En dag går vi tom.

Eh... Noen som blander sammen argumentasjonen sin med oljeressursbruken, her... :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg jo faktisk sånn at i et normalår, så har Norge netto import av støm da. Vi har total produksjon på ca 125 TWh, og bruker ca 145TWh. Så det er litt bort-i-natta å skylde på import/eksport balansen, når man diskuterer strømprisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den løgnen de prøver å selge deg, ja. Sånn at du ikke skal komme på å klage på prisnivået...

Du må alltid se prisnivået i sammenheng med inntektsnivået for å få et riktig bilde. På det dyreste i vinter lå Norge som nr.fem. I Storbritannia har de minstelønn. Der tjener mange i servicenæringer kun £4.50 i timen. Det er godt under halvparten av hva en nordmann ville tjent i samme stilling, og vi snakker ikke om de landene som ligger lavest som Spania, Portugal og de nye EU landene i øst.

Det er ikke dyrt i Norge!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...