Gå til innhold

Papir som flyter


Paprica

Anbefalte innlegg

Er så lei av papir som flyter! Er det EN ting i huset som skaper rot og uorden, så er det alt som har med papir å gjøre. Ellers har vi ok systemer på klær, leker og andre ting. Her hoper det seg opp med papirer i diverse "sjangere", finner liksom aldri et skikkelig system som gjør at jeg har oversikt! Vi har jo skuffer på skrivebordet pluss aviskurv og dokumentmappe, men det blir alt for fullt! Så hvis jeg trenger noe spesielt nå, så er det et kjempe-skippertak å finne det. Trenger med andre ord inspirasjon til å få et fungerende system! Hvordan sorterer dere brev, dokumenter, fakturaer, vitnemål, avisutklipp, blader, tegninger, årsoppgaver, notater og alt mulig annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en sånn stor arkivmappe med et bur for hver ting, telefon, skatteetaten, kvitteringer, huslån, og alle lommene er merket hva som hører til der. Den fremste lomma har ikke noe navn. Der putter jeg alt nytt i og så sorterer jeg det en gang i uken når jeg betaler regninger. Og når regningen er betalt går den til lommen kvitteringer. Eneste systemet som har funket for meg.

Arkivmappen er stor og har ca 30 rom. Lettere å finne ting når man kan ha en lomme for hver ting.

Fikk ikke mappen til å fungere optimalt før jeg fant ut det med at jeg måtte ha en lomme fremst for usortert. Nå bruker jeg ikke tid på å banke hodet i veggen hver gang jeg leter etter regningene eller viktige papirer lengre.

Håper det kan være et tips. Ellers er det greit å ha en egen hylle et sted med aviser/blader/post man planlegger å gå gjennom, og hiver ting ut i papirbeholderen etterhvert som det er gått gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg ellers rydder i dokumentmappen et par ganger i året og kaster ting som jeg ikke trenger lengre. Eks-gamle husleiekontrakter. 3 år gamle telenorkvitteringer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringpermer. Har flere permer (pene, siden de står i reol i stuen) som jeg setter inn alt av papirer. Har permedelere slik at man lett finner fram; strøm, telefon, forsikring, kredittkort etc etc.

Og så har jeg en pen eske til sånt som ikke passer inn i en perm. Fungerer kjempefint, har god orden på papirene mine + at det er enkelt å finne.

Endret av Sign
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 1 eller 2 (varierer litt) slike på hylla under bordet i stua: Min lenke

Først går alt oppi der. Når regninger er betalt og det har gått en stund tar vi en kjapp grovsortering: Rett i søplet, til makulering, spare på for å beholde lenge og spare på en liten stund til for å være sikker.

Det som går til makulering blir enten makulert med en gang (vi har satt den slik at den er enkel å komme til på kontoret) eller så blir det lagt oppå makuleringsmaskinen for å makuleres senere.

Det vi ønsker å beholde lenge eller en liten stund til går så oppi slike: Min lenke Dette gjelder altså alt fra kvitteringer som kan være greit å spare på, regninger vi ønsker å beholde en liten stund til til vi vet at alt er i orden, til garantier og byttelapper og kvitteringer som er viktige å beholde.Eller viktige brev. Her kan de så ligge en stund, og vi vet hvor vi skal lete etter kvitteringer eller regninger.

Så når det har gått en passelig stund (ganske lenge ;)) så sorterer vi. Det vi vil beholde går da i dokumentmapper, det vi ikke vil ha går til makulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger med andre ord inspirasjon til å få et fungerende system! Hvordan sorterer dere brev, dokumenter, fakturaer, vitnemål, avisutklipp, blader, tegninger, årsoppgaver, notater og alt mulig annet?

brev Kastes etter de er lest. De jeg vil ta vare på oppbevares i skoeske. Offentlige arkiveres der de hører hjemme.

dokumenter Kastes. De jeg må ha, som forsikringsbevis oppbevares sammen med vitnemål.

fakturaer Oppbevares stort sett i nettbanken. Før brukte jeg en ringperm som jeg fylte med betalte faktura før skillearket, og ubetalte etter det. Betalte ble påført referansenummer/betalingsnummer og dato.

Ved kalenderårets slutt, tømte jeg alle de betalte fakturaene i en stor brun konvolutt med innhold og årstall påskrevet. Denne gikk ned i ei pappeske på loftet. Når den er fire år gammel, kan den kastes.

vitnemål oppbevares i plastomslag i "rømningskofferten" min. Bekreftede kopier oppbevares konvolutt i esken på loftet. Har vært i den situasjonen at jeg måtte få restaurert og skaffet til veie duplikater av vitnemål, og det var en tidødende prossess. Derfor vokter jeg alt sånt heretter som om det var gull. :jepp:

avisutklipp har jeg i en av to porteføljemapper, med ringmekanisme. De kunne like gjerne være i ringperm. En tjommi som er større medietryne enn hva jeg var, limer utklipp til stive A4-ark, slik at de kan brettes innenfor A4-formatet, skriver på medium og dato/nr/årgang. En annen bretter dem ned i plastlommer til ringperm, og tusjer dato og medium utenpå.

blader kastes. Er det ikke så viktig at jeg tar i tu med artikkelen nå, blir det aldri, så dem er det bare å kaste. Blader med eget stoff kan du samle i egnede esker. Men med en gang du begynner å samle, er det risiko for fri flyt. Ha en god grunn til ikke å kaste ting du allerede har lest. Er du i tvil om du trenger en strikkeoppskrift, trenger du den sannsynligvis aldri. Og du vil greie å skaffe til veie oppskrifter den dagen du får ånden over deg.

tegninger i portefølje og på vegg i ramme. Det kan være lurt å ha rammer som lett kan skiftes innhold i. Tegninger med affeksjonsverdi kan oppbevares i eska på loftet sammen med fakturaer, i sin egen feite fine brunkonvolutt.

årsoppgaver og alt annet som hører årets selvangivelse til får sin egen nye fine konvolutt som heter Skatt og årstall. Alt som hører dit, legges dit fortløpende, enten det er reiseregninger, dokumenterte helseutgifter, kvittering på arbeidstøy etc. Når skatteoppgjøret kommer, er dette det siste du har i konvolutten, før du arkiverer den i eska på loftet i ti år.

notater rent tankespinn kan slettes fortløpende. Akkurat som at enhver tenkt tanke ikke behøver å næres frem til fødselen, som sex med kondom, så kan noen tanker finne fred i papirkurven.

Er det snakk om notater til skolearbeid eller jobbrelaterte prosjekter, kan du enten ha ei rableblokk eller plastmappe til hvert fag, og fylle på etterhvert. Husk å tømme når du aslutter arbeidet. Alternativt lager du et stort tekstdokument for hvert fag på PC-en. - Og redigerer inn gullkornene etterhvert som du river arkene vekk fra notisblokka, og ut i kildesorteringa.

alt mulig annet kaster du. :nigo: Greier du ikke det, kan kansje en eller to sånne trekkspill-hjemmearkiv-tingster gi deg sjelebot?

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...