Hedda-78 Skrevet 15. mai 2011 #1 Skrevet 15. mai 2011 Ja, jeg lurer på hvor ofte dere har barnevakt til barna deres. Jeg/vi ønsker oss litt voksentid innimellom, for nå er vi slitne. Men jeg har litt dårlig samvittighet for å plassere barna hos fremmede hvis det ikke er noe spesielt vi skal, bare gå en tur eller ta en øl sammen eller noe. Vi har ingen slekt i nærheten, så det må bli en betalt barnevakt. Hvis det var besteforeldrene som skulle sitte barnevakt, tror jeg at jeg ikke hadde hatt så dårlig samvittighet for det, det hadde jo vært med på å styrke forholdet mellom barna og besteforeldrene. Barna er 1 og 2,5 år. Er det dårlig gjort mot barna å f.eks ha barnevakt en ettermiddag/kveld i uka?
Ylvamor Skrevet 15. mai 2011 #2 Skrevet 15. mai 2011 Hvis dere føler at dere trenger det, og det høres det ut som iom at dere ikke har noe slekt rundt dere for å avlaste litt, så gjør det Barna har ikke noe igjen for at dere skal være slitne hele tiden. Og man trenger faktisk litt voksen/kjæreste tid Go for it!! 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #3 Skrevet 15. mai 2011 Jeg synes ikke det er noe å ha dårlig samvittighet for, så lenge det er en barnevakt banra kan være trygg på, gjerne samme barnevakt "hver gang" (hvis barna har lagt seg når barnevakten kommer/sover mesteparten av tiden går det jo heller ikke utover noe som helst. Igjen forutsatt at barna vet barnevakten er der så de ikke blir usikre og redde om de skulle våkne, selvsagt). Flere jeg kjenner bruker ofte besteforeldre og onkler/tanter som barnevakt, om ikke fast hver uke, så i hvert fall en dag i uka i snitt. Det virker igrunn bare positivt at barna får en god relasjon til nære og "viktige" slektninger. Om man bruker andre som barnevakt kan disse også være positive voksenpersoner i livet til barna. 2
Vibi Skrevet 15. mai 2011 #4 Skrevet 15. mai 2011 Det ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet for. Når man leser om hvor mange som går fra hverandre de første årene med småbarn, så høres det dere gjør veldig fornuftig ut spør du meg. Det er lov å være sliten, og man har godt av voksentid/kjærestetid! Dessuten sover vel gjerne ungene når barnevakten er der uansett? Da spiller det jo hvertfall ingen rolle, så lenge det er en barnevakt dere og ungene (de kan jo våkne mener jeg) stoler på. Her bruker vi kun familiemedlemmer som barnevakt, for vi har dem i nærheten alle sammen, og det varierer veldig hvor ofte. Nå i det siste har jeg sittet med eksamen, så gutten har vært på overnatting hos besteforeldrene annenhver helg (lørdag til søndag) de siste ukene, de helgene mannen har jobbet. Han syns det er kjempestas, og jeg får lest, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det. 1
Harlekin Skrevet 15. mai 2011 #5 Skrevet 15. mai 2011 Barna deres får jo foreldrene sine 6 av 7 kvelder i uken, så da tror jeg faktisk det blir moro for dem med en spennende barnevakt 1 kveld i uken (som de liker og stoler på, selvsagt). Jeg synes det høres helt fint ut det dere tenker, Hedda, og bare en fordel for både foreldre og barn. Vi har aldri brukt betalt barnevakt, vi er heldige og har besteforeldre som gjerne stiller opp. Vi har kanskje barnevakt rundt 3 ganger i måneden.
Gjest Lø Skrevet 15. mai 2011 #6 Skrevet 15. mai 2011 Vi har to barn som har samme alder sin dine. Vi bruker betalt barnevakt. Vi bruker å legge den før barnevakten kommer. De vet ikke at de har hatt barnevakt når de våkner om morgenen
Gjest smummy Skrevet 15. mai 2011 #8 Skrevet 15. mai 2011 Syntes 1 gang i uken var litt mye.. Syns ikke det er noen grunn til å påstå det? Det spørs jo på hvor lenge, hvem barnevakten er, og om barna ser ut til å trives med det osv. Og det tror jeg foreldrene klarer å vurdere helt greit selv. Så nei, jeg syns ikke det høres mye ut, vi har sikkert barnevakt av besteforeldrene i snitt en gang i uka eller mer til vår 1-åring og syns ikke det er veldig mye. 1
Gumman87 Skrevet 15. mai 2011 #9 Skrevet 15. mai 2011 1 gang i uka var ikke mye. Viktig med kjæreste-tid også.. Men ikke ta en random 14åring som barnevakt da..
Gjest imli Skrevet 15. mai 2011 #10 Skrevet 15. mai 2011 Tykkjer ein ettermiddag/kveld i veka høyrast OK ut. Mine ungar er hos far sin annakvar helg, elles har eg barnevakt til dei (foreldra mine) kanskje 1-2 gonger i mnd - ikkje fordi eg spør om det, men fordi dei vil
Gjest pysepusen Skrevet 15. mai 2011 #11 Skrevet 15. mai 2011 Synes det høres ut som en fin ordning jeg Husker at jeg var barnevakt en gang i uka til naboene da jeg var ung Ungene sov jo uansett så hvem som satt i stua og passet på hadde jo lite og si Her har vi ikke kommet der at vi vil være borte så har aldri hatt barnevakt på kveldstid. Har hatt en dag og noen timer en annen dag. Men vi er gode på å ha kjærestetid her hjemme om kvelden da
FangeLiv Skrevet 15. mai 2011 #12 Skrevet 15. mai 2011 Vi har faktisk aldri hatt barnevakt for å gjøre noe sammen bare mannen og jeg. Har hatt tre ganger, men da fordi begge har jobbet eller hatt hver våre ærend. Nå som vi har to begynner jeg å merke savn etter å dra på date med mannen. Så når minsten blir litt større skal jeg jammen gjøre som du tenker og prioritere det! Godt å lese at mange mener det er riktig, og ikke egoistisk. 1
Umuriel Skrevet 15. mai 2011 #13 Skrevet 15. mai 2011 Barnevakt? Det har vi kanskje hatt 5 ganger på 3,5 år. Ikke så mange barnevakter å velge mellom. Men vi er desto flinkere til å kose oss etter barnet er lagt om kvelden.
Lista Skrevet 15. mai 2011 #14 Skrevet 15. mai 2011 (endret) Vi har to barn som har samme alder sin dine. Vi bruker betalt barnevakt. Vi bruker å legge den før barnevakten kommer. De vet ikke at de har hatt barnevakt når de våkner om morgenen Hva om en av de våkner på kvelden? Ville ikke han/hun blitt rimelig redd om en fremmed var i huset, og ikke mor og far? Endret 15. mai 2011 av Fraise
Gjest Lø Skrevet 16. mai 2011 #15 Skrevet 16. mai 2011 Fraise: hun kjenner barna godt og vi er aldri lengre borte enn at vi kan komme hjem på kort varsel om noe skulle oppstå. Det er ytterst uvanlig at de våkner medmindre de er syke el.
Gjest Iah Skrevet 16. mai 2011 #16 Skrevet 16. mai 2011 Hva om en av de våkner på kvelden? Ville ikke han/hun blitt rimelig redd om en fremmed var i huset, og ikke mor og far? Det er da ingen som har sagt at det skal komme en vilt fremmed barnevakt og etter at barna har lagt seg. Barn og barnevakt må jo selvsagt møtes noen ganger slik at både barn og barnevakt blir kjent med hverandre. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #17 Skrevet 16. mai 2011 Ja, jeg lurer på hvor ofte dere har barnevakt til barna deres. Jeg/vi ønsker oss litt voksentid innimellom, for nå er vi slitne. Men jeg har litt dårlig samvittighet for å plassere barna hos fremmede hvis det ikke er noe spesielt vi skal, bare gå en tur eller ta en øl sammen eller noe. Vi har ingen slekt i nærheten, så det må bli en betalt barnevakt. Hvis det var besteforeldrene som skulle sitte barnevakt, tror jeg at jeg ikke hadde hatt så dårlig samvittighet for det, det hadde jo vært med på å styrke forholdet mellom barna og besteforeldrene. Barna er 1 og 2,5 år. Er det dårlig gjort mot barna å f.eks ha barnevakt en ettermiddag/kveld i uka? Du spør og her får du svar: Jeg personlig kunne aldri vært borte fra barna en ettermiddag/kveld i uka. Men nå jobber både jeg og mannen min i 100% stilling (dagtid) så det er kanskje derfor. Hadde jeg vært hjemmeværende eller gått betydelig redusert hadde jeg kanskje vurdert det. 1
Ciara Skrevet 16. mai 2011 #18 Skrevet 16. mai 2011 Jeg synes det høres veldig fornuftig ut å ha barnevakt en kveld i uka. Dere er slitne, og "alle" eksperter sier jo at det er smart å verne ekstra om parforholdet i småbarnsfasen. Ungene har jo heller ikke godt av å ha slitne foreldre og/eller foreldre som sklir fra hverandre etterhvert pga for lite kjærestetid! Og som de andre sier, hvis dere går ut etter leggetid og barna pleier å sove, vil ikke barna ha noen opplevelse av at dere er borte mye.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2011 #19 Skrevet 16. mai 2011 Kjør på! Ingen problem, en dere kjenner og stoler på. Vi har ikke hatt barnevakt på 16 år.. det er ikke å anbefale... Så bare hopp i det og KOS dere.
Vibi Skrevet 16. mai 2011 #20 Skrevet 16. mai 2011 Du spør og her får du svar: Jeg personlig kunne aldri vært borte fra barna en ettermiddag/kveld i uka. Men nå jobber både jeg og mannen min i 100% stilling (dagtid) så det er kanskje derfor. Hadde jeg vært hjemmeværende eller gått betydelig redusert hadde jeg kanskje vurdert det. Jeg skjønner ikke hva stillingsprosenten din (som det forøvrig ikke er noe uvanlig med) har med saken å gjøre? Du går jo ikke glipp av tid med barna når de uansett sover! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå