Gå til innhold

Lille skatten vår <3


Knøtteliten

Anbefalte innlegg

Huff, trasig med øyrevoksen da :( Sikkert kjipt for både knøttet og deg å måtte drive å dryppe olje i. Eg anar ikkje kvifor det dukker opp..eg tør ikkje pirke så mykje inni der, M har jo også øyrevoks, ser eg. Kjem det langt nok ut, vasker eg det vekk..men korleis det ser ut langt inni der, anar ikkje eg! Men slikt kan jo skje voksne også, at dei blir tette og må spyle.

Så bra at kontrollen gjekk bra, sånn ellers da :) Det er alltid kjekt :jepp:

Og :hoppe: for at tanna endeleg kom! :) M har ikkje fått tenner enda, eg som trudde det skulle komme for leeeenge sidan! Han har slutta å sikle så fælt, men ingenting viser av tenner..(Eg var sikker på eg såg noko kvitt for fleire månader sidan!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff da, hørtes ikke noe særlig ut med den ørevoksen altså. Håper det kommer ut av seg selv, hvis ikke så får vi håpe øreskylling ikke gjør vondt..

Her kommer det regelmessig ut små gullkorn som bare er å plukke ut, og ellers så vasker jeg ørene med klut når han bades. Bruker ikke q-tips, med mindre det har lagt seg masse smuss i disse "foldene". :jepp: Får håpe det ordner seg for knøttet. Er det ikke det ene så er det jammen meg det andre..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, trasig med øyrevoksen da :( Sikkert kjipt for både knøttet og deg å måtte drive å dryppe olje i. Eg anar ikkje kvifor det dukker opp..eg tør ikkje pirke så mykje inni der, M har jo også øyrevoks, ser eg. Kjem det langt nok ut, vasker eg det vekk..men korleis det ser ut langt inni der, anar ikkje eg! Men slikt kan jo skje voksne også, at dei blir tette og må spyle.

Så bra at kontrollen gjekk bra, sånn ellers da :) Det er alltid kjekt :jepp:

Og :hoppe: for at tanna endeleg kom! :) M har ikkje fått tenner enda, eg som trudde det skulle komme for leeeenge sidan! Han har slutta å sikle så fælt, men ingenting viser av tenner..(Eg var sikker på eg såg noko kvitt for fleire månader sidan!)

Ja, jeg har spylt ørene 2 ganger.. Jeg var barn første gangen og ungdom andre gangen, husker begge godt. Aldri turt å pirke inni der jeg heller, bruker bare q-tipsen ytterst i øret og tar det som kommer ut. kklarer ikke å se noe voks inni øret med det blotte øyet - men legen så det med dette øredings-greiene med tut og lys på.

Ja den tanna var etterlengtet! :jepp: når jeg tenker meg om så har hadde han jo første plagene rundt 4 mnd alder..for det var rundt dåpen hele tann-sirkuset begynte. Så ble det bedre en liten stund, før det braket løs med plager igjen. Og den bittelille prikken forble en bitteliten prikk i maaaaange uker, før det plutselig sa *popp* forrige helg og tanna spratt ut! :)

Huff da, hørtes ikke noe særlig ut med den ørevoksen altså. Håper det kommer ut av seg selv, hvis ikke så får vi håpe øreskylling ikke gjør vondt..

Her kommer det regelmessig ut små gullkorn som bare er å plukke ut, og ellers så vasker jeg ørene med klut når han bades. Bruker ikke q-tips, med mindre det har lagt seg masse smuss i disse "foldene". :jepp: Får håpe det ordner seg for knøttet. Er det ikke det ene så er det jammen meg det andre..!

Huff ja..jeg har gjort det selv, så jeg vet at det er ikke noe særlig godt å skylle ørene :tristbla: så synes synd i han om han må gjøre det når han er SÅ liten. Ekkelt å få den harde spruten rett inn i øret og det HØRES jo helt forferdelig ut nar vannet dundrer på trommehinna. Og etterpå surkler det i ørene når man rister/heller på hodet, for det ligger igjen vann som ikke renner ut med en gang. Dessuten er jeg redd han skal få ørebetennelse etterpå, for vann i ørene er jo ikke akkurat optimalt...

Kommer ut sånne korn regelmessig her og, blir liggene akkurat i inngangen eller rett utenfor. Plukker bestandig bort det og vasker med baby q-tipsen rundt inngangen. Men... :vetikke: når det hoper seg opp langt inni øret og ikke kommer ut så hjelper jo ikke det... :sukk:

Ja er det ikke det ene så er det det andre ja. Endelig fått fred for den dumme tanna, så skal man plages med å få olivenolje i ørene! Tror nok ikke voksen i ørene plaget han før jeg dryppa olje inni. Det var etter oljen at han begynte å dra i ørene og klø seg. I dag begynte han å slå på ørene med hendene. Hoff stakkars gullet...hører jo sikkert helt skjevt og ekkelt.

Men for å oppdatere, så har det ikke runnet ut noe ørevoks enda av det øret vi har dryppet. Skal ta andre øret over helga... orker ikke å gjøre noe "brøler" med å tette ørene på han i helga mens det er stengt på legekontoret.... :sjenert:

Likere å vente til over helga, han må dryppes med olje dagen før han evt spyles uansett, så da er det bedre å vente, så vi evt får skyllt om det ikke kommer noe. Ellers må vi jo dryppe 2 ganger, hvis jeg drypper han nå og det ikke kommer ut i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden for et lite sovedyr vi har! La han 19 i går, kl 07 i dagtidlig vekkte jeg han fordi puppene mine klarte ikke mer :fnise: han spiste også kosa vi i senga til kl var ca 07.45, så la jeg han ned igjen. Og da sov han til 09.30! Ikke vanlig med sånne netter, men vi har trossalt gode netter til vanlig. Han sover jo fra ca 19.00, spiser en gang ila natten og står opp som oftest mellom 08 og 09.

Men til gejngjeld for en ekstra god natt, så sovna han ikke før nå :gjeiper: gnudde øynene men fant ikke helt roen. Så måtte *ta opp-kose litt-legge ned igjen* en del ganger. Men nå sover han søtt med totten i munnen og kosekaninen i armkroken :rodmer: Han har igrunn slutta med å sutte på totten (slafser på alle fingrene ;) ), men hender seg han finner den i ny og ne når han skal kose seg skikkelig :)

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, du er så heldig som har eit sovedyr! :fnise: Eg vil også ha det! ;)

Niesa mi, ho som er 2,5 mnd yngre enn M, sover også mykje..til sånn halv ti-ti om morgonen.. Urettferdig! :snurt::fnise:

Korleis går det med øyrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, du er så heldig som har eit sovedyr! :fnise: Eg vil også ha det! ;)

Niesa mi, ho som er 2,5 mnd yngre enn M, sover også mykje..til sånn halv ti-ti om morgonen.. Urettferdig! :snurt::fnise:

Korleis går det med øyrene?

Ja jeg setter pris på det :) men her ligger problemet i å legge han da.. Har blitt sånn hver kveld nå i det siste. Tar typ 2 timer å legge han hver kveld. Han vil ikke ligge nede i senga si, hylgråter om jeg går ut. Må ta han opp og han roer seg når han sitter i fanget og blir vugget holdt rundt. Så er det sirkus igjen når han blir lagt ned. Trøtt som en dupp men skal bare IKKE legge seg har han funnet ut :gjeiper: vil opp å være i hendene konstant. Til slutt sovner han vel mer eller mindre av utmattelse, mens jeg sitter der og synger og holder hånd. I vogna går det somregel greit, har til og med begynt å sovne uten å bli trillet der.

Ørene har vi ikke gjort noe mere med... Tydelig at han fikk det skikkelig ekkelt i det øret vi dryppet. Klødde og dro i det øret og viste tydelig at han var utilpass. Nå går det litt bedre, sikkert runnet ut endel olje sånn at det ikke er så ekkelt lenger.

Iallefall - så traff jeg en venninne på lørdag, som er lege. Jeg spurte henne om dette, og hun syntes det var VELDIG rart at legen hadde antydet å skylle ører på en så liten unge.. Hun hadde ikke utstyr så hun fikk kikket i ørene på han, men hun sa at dette trodde hun ikke var noe problem. Hun ville ventet og kikket i ørene igjen om en stund. Det kommer som oftest ut, med eller uten olje. Det skulle noe til at ørevoksen var "korka" hos så små barn og de hadde behov for øreskylling. Hun mente det var unødvendig å begynne med olje også. Han hører jo helt fint, og dessuten var det veldig vanlig med ørevoks, som kontinuerlig kommer ut.

Den flinke fastlegen min har 1 års permisjon pga videreutdanning, så det var en rykende fersk guttunge av en lege som sjekket han, nettopp ferdig med turnus. Venninna mi er også nyutdanna, men.. Nei, jeg er skeptisk til dette må jeg si. Ørene til knøttet skal ikke skylles og fikles med, med mindre det trengs! Så her blir ikke ørene dryppet mer. Så skal jeg dra å få ørene sjekket om en liten stund å se om problemet har forverret seg, eller om voksen faktisk kanskje har kommet ut selv. Viser det seg da at det hoper seg opp og har forverret seg, så kan jeg gå med på drypping og skylling OM en erfaren lege mener det faktisk ER et problem og noe må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høyres fornuftig ut :) Kanskje det går an å få det sjekka neste gong på helsestasjonen, eller at du spør om legen kan kikke på det neste kontroll igjen? Men viss knøttet ikkje viser noko ubehag, så burde jo det vere greit, vel? Har han vondt eller ekkelt på nokon måte, så vil jo han vise det :)

Men det er litt forvirrande når ulike leger meiner og seier ulike ting.. Skulle ønske der var ein mal dei kunne følge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høyres fornuftig ut :) Kanskje det går an å få det sjekka neste gong på helsestasjonen, eller at du spør om legen kan kikke på det neste kontroll igjen? Men viss knøttet ikkje viser noko ubehag, så burde jo det vere greit, vel? Har han vondt eller ekkelt på nokon måte, så vil jo han vise det :)

Men det er litt forvirrande når ulike leger meiner og seier ulike ting.. Skulle ønske der var ein mal dei kunne følge ;)

Eneste han viste ubehag over var da vi dryppet øret.. Ellers har han ikke hatt ubehag eller vondt/ekkelt, og han hører ikke dårlig heller - snur seg etter den minste lyd. Så tror nok det er mest fornuftig å la være å klusse med ørene ja :) neste kontroll blir vel ikke før uti august tror jeg. Kanskje vi kikker i ørene før det, får se :)

ja det er forvirrende. Men stoler mest på venninna mi jeg altså.. :sjenert:

---------

I kveld spiste knøttet seg i søvn kl 18.30, så i kveld ble det sofa, tv og bena høyt på ho mor :gjeiper:

Lurer på hvor lenge denne fasen skal vare.. han hadde joen sånn periode da tanna brøt ut, men så ble det bra igjen. Nå har han hatt helt panikk for å legge seg mange kvelder på rad. Med panikk så mener jeg at han ser ut til å være livredd for at jeg skal gå. Jeg sitter ved sidenav men han strekker opp armene og grater sårt. Når jeg tar han opp roer han seg og ler til og med :gjeiper: med en gang han blir lagt ned igjen, gråter han. Det virker som det er er sånn skikkelig trist-gråt, ikke surting eller trass/sinne.

Men det er bare når han skal legge seg for natta. Om han våkner opp igjen eller spiser mat, legger han seg til og "koseprater" og sutter på kaninen sin om han ikke er trett og sovner med en gang igjen. ALDRI (bank i bordet!) problemer å legge han ned igjen. Skjønner ikke helt det :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sikkert en sånn tilknytningsperiode hvor han er ekstra redd for å bli forlatt..hvis det funker å bare la han spise seg i søvn for en periode, så ville jeg gjort det, hvis ikke kan du jo prøve opp/ned-metoden. :) trass er det i alle fall ikke. :)

Jeg tror det er fordi de har allerede funnet roen på natten, derfor går det lettere og fortere å legge ned da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sikkert en sånn tilknytningsperiode hvor han er ekstra redd for å bli forlatt..hvis det funker å bare la han spise seg i søvn for en periode, så ville jeg gjort det, hvis ikke kan du jo prøve opp/ned-metoden. :) trass er det i alle fall ikke. :)

Jeg tror det er fordi de har allerede funnet roen på natten, derfor går det lettere og fortere å legge ned da. :)

Ja, det er nok sikkert det :) har blitt ekstem bare på noen dager nå.. Jeg skulle vel ikke ha skrevet det jeg skrev i forrige innlegg (det med at han roer seg greit om natta), for å inatt våkna han kl 04 og ville IKKE ligge i senga si. Det ble til at han fikk sitte i fanget mitt å kose i senga og se på mobilen min, mens jeg var trøtt som ei sviske og satt med øynene igjen :gjeiper: slik holdt vi på til klokka ble 07...! altså kosa, la han ned, hørte på sutring som ekskalerte til hylskrik, opp å kose igjen.... da sovna han endelig godt, og sov til 09.

I kveld vil han heller ikke roe seg. 3.gangen han hyler i nå (sovner så vidt mellom hver gang for han er stuuuuuptrøtt). Men nå er faktisk kjæresten inne hos han og sitter! Håper han sovner nå da...når han endelig for én gangs skyld tar han når han våkner og ikke vil sove. Hadde gjort seg med litt selvtillits-boost, så han kanskje gjør det flere ganger! :jepp:

Ellers så tok knøttet smokk i dag! :sjokkert: han har jo ikke villet ha smokk siden han var ca 2 mnd. Prøvd til nå og da, men bare spyttet den ut og gjort grimase. I dag prøvde jeg bare for morroskyld siden han virker for å ha suttebehov. Sutter på alt han kommer over. Og gutten suttet som en helt! Ble sittende i fanget og kose seg helt salig...satt bare heeeeelt rolig og slappa av og sutta på smokken og pirket på en leke i en halv time :) Kjente igjen oppførselen fra da han var bitteliten og fikk smokk, han pleide å bli rolig og kosen da og, akkurat som han senket skuldrene og slappet heeelt av. Det sies jo at babyer sutter når de skal roe seg ned da, så det er vel noe i det :)

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det går over snart! Er så slitsomt med sånne perioder. Klarte kjæresten din å legge han? :)

Haha, smokk tok også O her om dagen! Husker ikke om vi har hverandre på facebook, men jeg la ut bilde av han, storfornøyd med smokken i munnen! :fnise: Har hatt et par smokker liggende sammen med lekene hans, men han har ikke vist interesse for dem, og har som din kar nektet smokk siden 2-månedersalderen. Men plutselig så jeg han krypende med smokken i munnen :fnise: Han hadde altså funnet den, på et eller annet vis forstårr hva det var (han kan jo umulig huske), og stappet den i munnen! Flinkis! :jepp:

Kanskje du kan prøve å gi han smokken i kveld når du skal legge han da? Kanskje det kan roe han og få han til å føle seg tryggere? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det går over snart! Er så slitsomt med sånne perioder. Klarte kjæresten din å legge han? :)

Haha, smokk tok også O her om dagen! Husker ikke om vi har hverandre på facebook, men jeg la ut bilde av han, storfornøyd med smokken i munnen! :fnise: Har hatt et par smokker liggende sammen med lekene hans, men han har ikke vist interesse for dem, og har som din kar nektet smokk siden 2-månedersalderen. Men plutselig så jeg han krypende med smokken i munnen :fnise: Han hadde altså funnet den, på et eller annet vis forstårr hva det var (han kan jo umulig huske), og stappet den i munnen! Flinkis! :jepp:

Kanskje du kan prøve å gi han smokken i kveld når du skal legge han da? Kanskje det kan roe han og få han til å føle seg tryggere? :klo:

Han klarte å roe han iallefall :) så det var bra! Men når klokka nærma seg 22 og han enda ikke sov, og jeg kjente puppene var greit fulle - tok jeg han opp i håp om at jeg skulle klare å puppe han i søvn. Det gikk! :jepp: han skrek jo ikke, men var så stuptrøtt at han rett og slett hadde problemer med å sovne selv tror jeg.

Oi! 2 stk smokke-nektere finner ut at de skal ta smokken på samme tid :fnise: (Nei, vi har ikke hverandre på face..). Jeg drev å handla baby-stæsj på ICA (tutkopp, smekke, plastskjeer, grøter og middagsglass osv..), også sto jeg å så på smokkene. Tenkte "skal, skal ikke". De smokkene han hadde var jo 0-3 og 0-6 mnd, så bestemte meg for å gi det én sjans til. Kjøpte en pakke mam-smokker fra 6 mnd, kjørte hjem og kokte, tilbydde han smokken - og ble mildt sagt :hakeslepp: i maska da han sutta ivei som om han var en dreven smokke-kar :fnise: Men han vil ikke ha smokken når som helst. Egentlig ganske skjelden. Men når han først vil ha den, vil han ha den VELDIG :Nikke: å herlighet så søt han er når han har smokken i munnen :babysmokk: er jo ikke vant til å se han med smokk, så smelter litt ekstra hver gang :fnise:

Han fikk smokken både igår og i dag da han skulle legge seg. Sutta og sovna fort i går, men våkna 10 min etterpå og da var det i gang (tror det kom seg av en dag med LITE søvn og dermed overtrøtt unge. Da har han en tendens til å våkne opp igjen og sove dårlig/våkne tidlig). I kveld la han seg til å kose på samme viset, og jammen sovna han ikke :jepp: Tror nok han føler seg litt tryggere (?) med smokk, eller om det kanskje er at han er så opptatt med å sutte og koser seg inn i andre tanker - istedet for å tenke at det er trist å legge seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten at han føler seg tryggere, eller at det rett og slett hjelper han til å finne roen :jepp: Uansett kjempebra! Her vil han ikke ha den når han skal sove, kun når han selv finner ut at det passer seg :fnise:

De er søte med smokk når de er små! :) Men ikke når de er fire-fem år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, her er det smokke-deadline når han er rundt 3 år tenker jeg :gjeiper: kommer til å ta det litt som det passer selvfølgelig, men er ikke fan av at de skal ha smokk når de blir så gammle jeg heller. Da er det bare pga vanen og ikke fordi de trenger den. Det er en fin markering å gi smokkene til julenissen, gråtass, kaptein sabeltann eller lignende hvis det er vanskelig å gi slipp på de :) vet av mange som enten har gitt eller "gitt" smokkene sine til helten/fantasihelten sin med stort hell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jaaaa det har jeg :hoppendeglad: fine lille store gutten min :rodmer:

Har det bare fint, men er visst ikke så aktiv på min egen dagbok for tiden... :tongue:

Knøttet står stødig på kne og gjynger, hender seg han går helt opp på tærne også (står som om han skal til å ta push-ups :fnise: )!

Ellers har han kommet i en liten "gjøre-det-selv-fase". Snurper munnen når mammsen skal pusse tennene, men "pusser" mer enn gjerne selv. River fra meg bleien, putter den mellom bena og ler :) Vil fryktelig gjerne ha grøtskjeia selv og spise. Når vi er ferdig får han skjea og smoothie-posen (som han får litt av til dessert). Da klasker han sammen smoothie-posen og skjeia, stapper skjeia i munnen, klasker sammen igjen osv.. Akkurat som han har smoothie på skjeia slik som mamma gjør også later han som han spiser. Utrolig sjarmerende å se på :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hurra for knøttet som er hele syv måneder!! Om bare fem måneder må du planlegge bursdagsfeiring!!

Det er nok sant at tiden går for når man blir mamma... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :hoppendeglad:

Ja ENN det! :hakeslepp: jeg sliter enda med å skjønne hvor den bittelille babyen min har blitt av, når ble han byttet ut med en stor en lissom?? :klo::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt meg ny mobil, men *akk!*....den kommer jo aldri :frustrert: purret på, og nei DA var de plutselig utsolgt da serru - så de ventet ikke å få inn nytt parti før slutten av juli...

Også jeg som har latt knøttet leke og sikkle på min gamle mobil....går vel (helt) i stykker før jeg mottar den nye nå da sikkert :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...