Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Stella og låten Habba Habba har jo floppet ettertrykkelig i Eurovisjonen sin sangkonkuranse. Det eneste som overrasker meg er at alle er så overrasket. Det var jo klart fra hun gikk på scenen i Norge at hun aldri ville kunne nå opp. Hun er jo sort! Er folk virkelig så kunnskapsløse når det kommer til Øst-Europa og rassisme? Vet virkleig ikke folk hvor ille det faktisk er? Eller er vi redde for å si at kongen ikke har klær på seg i dette landet?

Skal en vinne Eurovisjonens sangkunkuranse så må en sende noe som likes i Øst-Europa. Hvorfor vant Rybak? Jo, fordi han er Hviterussser og lagde en fengende melodi med Øst-Europeiske overtoner. Homofobi og rassisme er to veldig dominerende faktorer i Øst-Europa. Er det så vanskelig å forstå at det er slik?

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

nei, jeg synes det var ganske opplagt.

men det er jo alltid sånn, uansett hvorfor det norske bidraget ikke vinner. nordmenn er sjokka, "h*n var jo storfavoritt".

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg bryr meg ikke.

Men jeg trodde jeg skulle slippe å høre mer om låten og MGP, men det ble jo enda mer trykk og omtale etter den gikk ut jo :filer:

Gjest Consensio
Skrevet

Kommer ikke som noe sjokk i det hele tatt. Syns ikke låta var noe fin engang heller.

• Liker 5
Skrevet

Trist om hudfarge og etnisk opphav skal spille noen rolle. :(

For ti år siden var en svart person med på å vinne, og det til og med av et tidligere Sovjet-land. Da var det Estland som vant med låta Everybody. Den ble framført av blant annet Dave Benton

• Liker 4
Skrevet

Hvordan vet du at rasisme er såpass utbredt i Øst-Europa? Og hvordan vet du det var grunnen til at hun ikke gikk videre? Det kan ikke være så enkelt at de ikke likte sangen?

• Liker 11
Skrevet

Det er ingen tvil om at de Øst-europeiske landene stemmer på hverandre, men det blir generaliserene å si at det er rasisme som hindret Stella å komme videre.

Når det gjelder å stemme på hverandre, er ikke de nordiske landene stort bedre...

• Liker 4
Skrevet

Hvordan vet du at rasisme er såpass utbredt i Øst-Europa? Og hvordan vet du det var grunnen til at hun ikke gikk videre? Det kan ikke være så enkelt at de ikke likte sangen?

En vet slik ved å ikke være blind for verden utenfor Grünerløkka.

Artikkelen her er nok ikke helt vitenskapelig bygget opp, men referansene er det ikke noe feil med.

http://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_Russia

Ha en fin søndag! Og diskuter mørkudede og homofile med alle dine Øst-europeiske venner.

AnonymBruker
Skrevet

Artikkelen her er nok ikke helt vitenskapelig bygget opp, men referansene er det ikke noe feil med.

Ha en fin søndag! Og diskuter mørkudede og homofile med alle dine Øst-europeiske venner.

Så vidt jeg vet så er ikke Russland "verstingene". En del av den øst-Europeiske rasismen er for det meste rettet mot etniske minoriteter i de respektive landene, f.eks. sigøynere.

Skrevet

Jeg bor ikke i Oslo. Du trenger ikke være ufin bare fordi jeg stiller deg et spørsmål om hva du bygger påstandene dine på.

Takk for lenke. Skremmende og interessant lesing. Men det er slike "Racism in..."-artikler om flere land på wikipedia, og det er land utenfor Øst-Europa som er rasistiske, og land i Øst-Europa som ikke er det (grovt regnet). Jeg sier fortsatt ikke at det ikke er mer rasisme i Øst-Europa, men jeg stiller meg litt på gjerdet til jeg vet mer. Det blir uansett en for rask slutning og bastant påstå at det er grunnen til at Stella ikke gikk videre.

En fin søndag til deg også. Og jeg har dessverre ikke noen øst-europeiske venner.

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen tvil om at de Øst-europeiske landene stemmer på hverandre, men det blir generaliserene å si at det er rasisme som hindret Stella å komme videre.

Når det gjelder å stemme på hverandre, er ikke de nordiske landene stort bedre...

Nemlig. Vi ga 8 til Sverige, 10 til Island og 12 til Finland. så vi skal ikkje rope over oss at dei aust-Europeiske landa stemmer på kvarandre...

Eg høyrde ein debatt om fenomenet "nabolandsstemming" på P2, og kor det heile blir forklart med at ein i slike settingar, når ein får så kort tid til å gjere seg opp ei meining, går det i stor grad på gjenkjenning. Og dei aust-Europeiske landa har felles musikkultur, nett som vi i dei nordiske landa har det. Å bla opp ein afrikansk song i ei slik konkurranse er rimeleg idiotisk, då ingen vil få den umiddelbare gjenkjenninga. Ikkje kan ein synge med på refrenget, heller, for det er på eit språk eg aldri lærte i skulen. Så ein har ikkje ein gong refrengsyngbarhet i den norske låta i år. At ho var svart kan óg ha virka negativt, jamfør gjenkjenning, men det har nok mindre å seie enn sjølve songen i ei slik konkurranse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvert lands bidrag er jo stemt frem av det landets befolkning, den låta DE likte best. Hvis man skulle bidra med låter kun med formålet "størst sjanse til å bli likt av Øst-Europa" så kan man like gjerne la være å delta.

Forøvrig er det leeeeenge siden første gang mørkhudete deltok i ESC, fra bl.a. Frankrike.

Hvordan tror du USA og Sør-Afrika hadde vært i dag, dersom man hadde fortsatt å si "nei, det går ikke, det blir ikke populært", om mørkhudetes deltakelse på ulike områder? Eller er det sånn at du ønsker å legge til rette for apartheid i ESC....

Skrevet (endret)

Stella og låten Habba Habba har jo floppet ettertrykkelig i Eurovisjonen sin sangkonkuranse. Det eneste som overrasker meg er at alle er så overrasket. Det var jo klart fra hun gikk på scenen i Norge at hun aldri ville kunne nå opp. Hun er jo sort! Er folk virkelig så kunnskapsløse når det kommer til Øst-Europa og rassisme? Vet virkleig ikke folk hvor ille det faktisk er? Eller er vi redde for å si at kongen ikke har klær på seg i dette landet?

Skal en vinne Eurovisjonens sangkunkuranse så må en sende noe som likes i Øst-Europa. Hvorfor vant Rybak? Jo, fordi han er Hviterussser og lagde en fengende melodi med Øst-Europeiske overtoner. Homofobi og rassisme er to veldig dominerende faktorer i Øst-Europa. Er det så vanskelig å forstå at det er slik?

Skal fordommer brytes ned må de utfordres. Om østeuropeere ikke liker mørkhuda og homofile, så mener du at der rette er å hele tida gi de noe annet? Fordommer som rasisme og homofobi kommer ofte av uvitenhet, man frykter/liker ikke det som er ukjent. Da er "kuren" å bli mer kjent, få mer kunnskap, og bli mer vandt til. Ikke bli skåna fra.

Nei, vi vant ikke ESC i år, men kanskje vi brøyt ned noen fordommer.

Endret av fruBeist
  • Liker 6
Skrevet

Skal fordommer brytes ned må de utfordres. Om østeuropeere ikke liker mørkhuda og homofile, så mener du at der rette er å hele tida gi de noe annet? Fordommer som rasisme og homofobi kommer ofte av uvitenhet, man frykter/liker ikke det som er ukjent. Da er "kuren" å bli mer kjent, få mer kunnskap, og bli mer vandt til. Ikke bli skåna fra.

Nei, vi vant ikke ESC i år, men kanskje vi brøyt ned noen fordommer.

Er helt enig med dem i dette. Det som overrasker meg er hvor overrasket alle er over at en mørkhudet ikke nådde opp i en konkuranse der Øst-Eropeere har majoriteten av stemmene.

Homofili er spesielt morsomt å diskutere med Øst-Europere, fordi argumentene deres ikke strekker seg lenger enn til "derfor".

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det var problemer. Jeg mener Frankrike gjorde det jo ok i fjord.

Men jeg er ikke overasket at hun ikke vant. Jeg likte aldri sangen til å begynne med. Jeg synes flere av de andre i Norge hadde bedre sang.

• Liker 1
Gjest Emera
Skrevet

Det er nok meget mulig at en opprinnelig afrikaner med en afrikanskklingende låt ikke falt i god jord hos øst-europeerne. Men vi får vel aldri vite om dette var tilfelle.

Noe vi imidlerltid vet er at hun sang skjære falskt og at fremførelsen generelt var rotete. Det hjalp nok ikke heller.

Skrevet

Noe vi imidlerltid vet er at hun sang skjære falskt og at fremførelsen generelt var rotete. Det hjalp nok ikke heller.

Jeg synes hun sang bedre i den norske finalen.

Det var litt surt der også, men ikke så ille.

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/250814/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...