Gå til innhold

Den eldre genrasjonens aggresjon mot tv/data

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i midten av 20-åra, og kan gjerne bruke både lørdagen og søndagen på data/tv uten problemer. Kan selvsagt finne på andre ting også, men noen helger blir det mange timer på det. Dette ergrer mindre foreldre i slutten av 50-åra (jeg bor ikke hjemme) som mener man ikke skal sitte inaktiv slik hele helgen. De mener jeg bør være aktiv. Jeg trener i uka, er i full jobb og er masse sammen med venner. Hvorfor er det da så ille å slappe av i helga? Er det flere som opplever dette? Er det fordi de ikke selv vokste opp med data/tv i den forstand som vi gjorde?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok på grunn av, som du sier, de har ikke vokst opp med det. De bruker neppe datamaskinen på samme måte som deg heller, ungdom gjør ofte mer produktive og sosiale ting på nett enn voksne uten en interesse for data/web. Derfor tror de at det du gjør er å gjøre ingenting, mens i virkeligheten kan man gjøre masse produktivt, nyttig og lærerikt på nett.

Du får bare fortelle dem at de dessverre ikke forstår seg på teknologien og det du gjør, for hadde de gjort det hadde de skjønt at du ikke sitter der og kaster bort tida.

• Liker 1
Skrevet

Det er nok en generasjonsting, ja. Min mor vil f.eks ikke kjøpe PS3-spill til hennes barnebarn (min nevø), fordi hun mener han ikke skal sitte så mye inne "foran skjermen". Man har kanskje lett for å reagere med aggresjon mot det man ikke helt forstår. Og jeg merker det allerede i meg selv - en del dibbedutter og teknologiske nyvinninger synes jeg er aldeles latterlige og meningsløse, og da kan jeg ta meg i å høres ut som ei gammel, sur kone. :fnise:

Skrevet

Svigers er sånn mot min samboer!

Jeg tror det er derfor, de ser hvordan levemønsteret blir endret av den nye teknologien, og kvier seg for å la det få innpass. Da må jo noe av det de brukte helgene sine på "forsvinne"...

Gjest Pantherinae
Skrevet

Det er nok sikkert fordi de ikke er vant til det tenker jeg, slik som står i første AB post. Men selv så er jeg faktisk litt av samme oppfatning, man kan ikke kaste bort fine helgedager med å sitte foran pc og data, da burde man komme seg ut å gjøre noe. Og jeg er også i midten av 20 årene. :sjenert: Jeg føler ihvertfall at jeg har kastet bort dagen om jeg ikke har gjort noe annet enn å se på tv hele dagen.

• Liker 2
Skrevet

Heia,kan sjønne det til en viss grad,men mitt syn er gjør hva man vil om enn ikke har barn, men mye av problemet syntes jeg er at ungene i dag ser kan tv,spiller tvspill og sitter på data.Det er aldri unger ute lenger.Det er synd! Hvis ungene skal ut må de tvinges, og de kan jo ikke leke for de vet ikke hva de skal finne på.Det er mye i livet unger skal lære av vanlige ting i hverdagen utenom alle de eletriske duppedittene!!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da må jo noe av det de brukte helgene sine på "forsvinne"...

Lurer på hva de brukte helgene sine på?

• Liker 1
Skrevet

Vel .... Nordmenn så relativt sett mye mer på TV for 20 år tilbake, så det hersker ingen stor skepsis mot TV blant foreldregenerasjonen. De fleste i slutten av 50-årene bruker nok også PC på jobben, så helt ukjent er det ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri unger ute lenger.

Her må jeg nesten si meg uenig. Jeg var selv unge da vi fikk mange kanaler på TVen, PC og spillkonsoller i stua, men jeg var da ute og lekte nesten hver dag allikevel.

Det samme gjør, i hvertfall de jeg kjenner, dagens unger. Finnes det noen unger som kun sitter inne, så er det i hvertfall foreldrenes feil. Foreldrene må sette klare grenser for bruken, og oppmuntre til utelek.

Skrevet

Lurer på hva de brukte helgene sine på?

Da får jeg svare for svigers, de steller hagen sin, går tur på ski eller på beina, tråler stormarkedene etter tilbudsmat..

Men jeg tror faktisk problemet hos dem er alt vi ikke gjør, snarere enn hva vi gjør.

Vi gjør ikke det de vil bruke helgen sin på, og da gjør vi ikke det som er rett. Klassisk generasjonsskille-problematikk.

AnonymBruker
Skrevet

Da får jeg svare for svigers, de steller hagen sin, går tur på ski eller på beina, tråler stormarkedene etter tilbudsmat..

Men jeg tror faktisk problemet hos dem er alt vi ikke gjør, snarere enn hva vi gjør.

Vi gjør ikke det de vil bruke helgen sin på, og da gjør vi ikke det som er rett. Klassisk generasjonsskille-problematikk.

Hehe, der traff du nok spikeren på hodet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok sikkert fordi de ikke er vant til det tenker jeg, slik som står i første AB post. Men selv så er jeg faktisk litt av samme oppfatning, man kan ikke kaste bort fine helgedager med å sitte foran pc og data, da burde man komme seg ut å gjøre noe. Og jeg er også i midten av 20 årene. :sjenert: Jeg føler ihvertfall at jeg har kastet bort dagen om jeg ikke har gjort noe annet enn å se på tv hele dagen.

Ja, fine helgedager er en ting, men regnværsdager er herlige å tilbringe inne å gjøre ingenting :)

Nå skal vi har barn etterhvert, og jeg tror vi sitter ekstra mye på data og tv nå, fordi vi vet at det vil det bli en del mindre av med barn i hus :)

Skrevet

Min far var svært irritert over min databruk. Men det varte bare til den dagen jeg både serverte oppskrifter, nyheter, reprasjonstegninger til bilen, oversikt over ledige jobber, og at jeg i tilleg hadde kommunikasjon med skolen via webkamera og lydoverføring de dagene jeg var syk. Nei da fikk fløyta en annen tone. For da skjønte han at dataen ikke var et leketøy, men et verktøy.

På meg virker det heller som at de eldre forbanner seg over at den yngre generasjonen tillater seg å ha det gøy eller behagelig. Som med pappa, når pcen ikke lengre var undeholdning, så var den akseptert. Merkelig det dær.

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene min har ikke noe i mot TV og data. Vi har spist middag foran TV'n i flere år. Det eneste det blir krangling om når vi alle spiser i lag (bor jo ikke hjemme mer) er at brødrene mine og pappa alltid vil se på noe teit som Stargate eller Star Trek, mens jeg foretrekker sitcom.

AnonymBruker
Skrevet

Flere?

Skrevet

Nettopp fordi dine foreldre ikke vokste opp med denne teknologien, kan de observere det "utenfra".

Har de direkte galt i at det muligens ikke er sunt i lengden (om det skjer ofte) å sitte inne med PC hver helg?

Jeg tror det er lurt å høre på signal fra omgivelsene/foreldre/besteforeldre og andre.

Det er ikke sikkert at de har rett, men: kanskje det er verdt å ta innspuillet innover seg om du tenker gjennom året, helg etter helg....år etter år.

Du skal bestemme over teknologiuen og de sosiale mediene - de skal ikke ha fanget deg. Kanskje det er noe av hva dine foreldre frykter på sikt?

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp fordi dine foreldre ikke vokste opp med denne teknologien, kan de observere det "utenfra".

Har de direkte galt i at det muligens ikke er sunt i lengden (om det skjer ofte) å sitte inne med PC hver helg?

Jeg tror det er lurt å høre på signal fra omgivelsene/foreldre/besteforeldre og andre.

Det er ikke sikkert at de har rett, men: kanskje det er verdt å ta innspuillet innover seg om du tenker gjennom året, helg etter helg....år etter år.

Du skal bestemme over teknologiuen og de sosiale mediene - de skal ikke ha fanget deg. Kanskje det er noe av hva dine foreldre frykter på sikt?

Jeg føler meg absolutt ikke fanget, og det er helt greit at jeg kan ta det innover meg det de sier. Men jeg sitter ikke inne hver eneste helg, hele dagen. Vi klipper plenen når det trengs, vi ordner ellers i hagen når det trengs. Vi gjør også alt som trengs å gøres i huset. Vi er ute å sykler og går innimellom, men bare en times tid da vi ikke er glad i å gå turer i mange timer. Vi er på besøk og vi får besøk. Om sommeren når det er fint vær så sitter vi ofte ute å leser eller spiller spill.

Likevel får jeg høre at vi ikke må sitte så mye på data og se på tv. De forventer at vi skal holde på med ved f.eks, selv om vi ikke bruker ved. At vi skal pusle på i hagen og huset hele dagen, istede for å sette oss ned med dataen. Men hva er vitsen med å skulle gjøre noe hele helgen "bare" for at man ikke skal sitte på dataen? Dataen og tv'en styrer ikke livene våre, vi kan skru den av når som helst hvis det er noe. Men hvis ikke noe trengs å gjøre eller vi ikke skal noe, hva er da vitsen med å bare sitte å glane for å unngå data/tv?

AnonymBruker
Skrevet

Slik er mine foreldre også, de ser selv på tv i 4 timer på kveldene og bruker gjerne 2 timer om morgenen til å lese nyheter på nett, men pc spilling er ikke greit.

Tror det har mer med å gjøre at dem er redde for at vi skal gå glipp av noe, ikke være sosiale, møte nye mennesker og få nye hobbier etc.

Skrevet

Men jeg sitter ikke inne hver eneste helg, hele dagen. Vi klipper plenen når det trengs, vi ordner ellers i hagen når det trengs. Vi gjør også alt som trengs å gøres i huset. Vi er ute å sykler og går innimellom, men bare en times tid da vi ikke er glad i å gå turer i mange timer. Vi er på besøk og vi får besøk. Om sommeren når det er fint vær så sitter vi ofte ute å leser eller spiller spill.

Likevel får jeg høre at vi ikke må sitte så mye på data og se på tv. De forventer at vi skal holde på med.

Problemet er ikke dine foreldres eventuelle manglende forståelse for PC-bruk, men hvordan du reagerer på det.. :)

Vet det ikke er lett - men du kan jo forsøke å minne deg selv om at du er voksen, du er ute av barndomshjemmet, og dine foreldre trår kanskje over noen grenser ved å kommentere hvordan du lever livet ditt, hva du burde gjør, osv.

Dine foreldre får jo mene hva de vil om hvor passiv du eventuelt er i deres øyne. Tydeligvis har det innvirkning på deg. Du må bestemme hvor virkningsfulle deres ord og meninger skal være for deg. Kanskje det er på tide med mer distanse.

Skrevet

Da våre besteforeldre og foreldre vokste opp, var det vel ikke vanlig å trene flere ganger i uken. Da var det helgene som kunne brukes til turgåing :) Og folk hadde i større grad enebolig eller gårdsbruk som krevde mer vedlikehold enn leilighetene/rekkehusene i dag. Kanskje det heller ikke var like vanlig å være med familie/venner i ukedagene (siden hage og hjem krevde sitt), så de tenker dagens "ungdom" er mindre sosiale? Men jeg er enig i at den "eldre" generasjon klager i meste laget på TV og PC-bruk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...