Gå til innhold

Inkontinent katt etter sterilisering...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av kattene våre ble sterilisert rett over nyttår og etter det så har hun begynt å tisse litt inne. Var helt stueren før det, aldri noen uhell.

Før så var det helst på ting som lå på gulvet slik som klær, håndklær osv hvis noen mistet noe ned eller noe falt ned.

I går kveld oppdaget vi at hun hadde lurt seg opp i senga vår og tisset på dyna! :tristbla:

Er det noen som har hatt det slik med hunnkattene sine etter sterilisering? Finnes det håp? Kan det være urinveisinfeksjon kanskje? Jeg er desperat etter tips og hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke stor peiling på katter, men en dyrelege er nok rett å kontakte i dette tilfellet. Jeg antar dere har kattedo inne?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke stor peiling på katter, men en dyrelege er nok rett å kontakte i dette tilfellet. Jeg antar dere har kattedo inne?

Heisann, jeg har allerede sjekket når dyrlegen har åpent, så det var planen uansett.

Vi har ikke kattedo inne, fordi vi har egentlig lært dem til å gå ut og de er ute om natta. Vi har 2 katter og når jenta ble sterilisert så begynte den andre også å gå oppi der.

Det hørtes kanskje ut som om det var noe som skjer veldig ofte, men det er det jo ikke. Men det skal jo uansett ikke være sånn. Det er kun hvis vi ikke er helt 100% obs på dører, håndklær og ytterklær osv at det blir noe. Men fy fader for en stank ett stk. hukatt kan lage selv om det er sjeldent.... :haar:

Skrevet

Jeg ville startet med å ha kattedo inne, rengjøre det ofte og se om det hjelper.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville startet med å ha kattedo inne, rengjøre det ofte og se om det hjelper.

Signerer. En katt skal ha mulighet til å få gå på do innendørs.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg går ut i fra at dere hadde en kasse inne til henne i perioden rett etter kastering (?)

Full støtte Tabis sitt forslag om å sette en kasse inne, på et litt uforstyrret sted, rense den hyppig og se om ikke den kassen blir tatt i bruk ganske raskt :)

Dersom det ikke hjelper så husk at smerte ved urinering kan få en katt til å urinere på "snodige" steder.

Du sier ikke noe om hvorvidt hun gjør fra seg "nr.2" inne også, eller om det bare finner sted ute.

Derosm så er tilfellet så kan det tenkes hun opplever ubehag ved urinering.

I så tilfelle ville jeg være mentalt forberedt på at vetrinæren kan komme til å trenge en urinprøve ;)

Hva som gjøres ute (på de normale steder) og hva som gjøres inne er informsjon som vil være til god hjelp for vetrinæren :)

p.s. Hun er nok ikke inkontinent siden hun ikke lekker litt konstant, men leter etter steder/tøy som lukter av menneskene sine, og gjør fra seg der. d.s.

• Liker 1
Skrevet

Jeg går ut i fra at dere hadde en kasse inne til henne i perioden rett etter kastering (?)

Full støtte Tabis sitt forslag om å sette en kasse inne, på et litt uforstyrret sted, rense den hyppig og se om ikke den kassen blir tatt i bruk ganske raskt :)

Dersom det ikke hjelper så husk at smerte ved urinering kan få en katt til å urinere på "snodige" steder.

Du sier ikke noe om hvorvidt hun gjør fra seg "nr.2" inne også, eller om det bare finner sted ute.

Derosm så er tilfellet så kan det tenkes hun opplever ubehag ved urinering.

I så tilfelle ville jeg være mentalt forberedt på at vetrinæren kan komme til å trenge en urinprøve ;)

Hva som gjøres ute (på de normale steder) og hva som gjøres inne er informsjon som vil være til god hjelp for vetrinæren :)

p.s. Hun er nok ikke inkontinent siden hun ikke lekker litt konstant, men leter etter steder/tøy som lukter av menneskene sine, og gjør fra seg der. d.s.

Heisann! Ser jeg glemte litt info der ja. Hun gjør ikke fra seg nummer 2 inne nei. Og hun hadde kasse inne rett etter kastreringen selvfølgelig også, akkurat som guttepusen hadde rett etter han var kastrert :)

Og det hadde vært mulig å ha en kasse inne dersom det ikke er noe som hjelper, men vi vil jo prøve alt annet først. Kattesand og småbarn er liksom ikke det mest delikate scenarioet jeg kan se for meg. Har hatt et par episoder når kattene var bare inne når de var små :fnise:

Skrevet

Signerer. En katt skal ha mulighet til å få gå på do innendørs.

Som sagt så er det en mulighet på sikt når alt annet er prøvd, men hvorfor MÅ de ha en plass å gjøre fra seg innendørs? De er opplært til å gå ute på do og begge går til døra når det er noe.

Jentepusen har begynt å ha uhell innimellom etter hun ble kastrert, og det er faktisk første gang jeg har hørt akkurat det der...

Lær meg opp takk :gjeiper:

Skrevet

Det er flere grunner til at det er lurt å ha kasse inne selv om kattene går ute:

1. Kattene har et alternativ hvis det er surt og kaldt ute.

2. Du reduserer mengde katteavføring i naboens bed.

3. Du kan følge med hvis katten skulle ha problemer med avføring (diarè, hard mage, blod osv), og kan dermed ha bedre kontroll på eventuelle symptomer og problemer.

• Liker 3
Gjest Lille-pus
Skrevet

Dersom katten din har blitt usikker på sin egen posisjon i kattesamfunnet, og tisser inne på ting/klær/tøy som lukter trygt og kjent, så vil det skape trygghet hos katten at hun har en do som befinner seg i trygge omgivelser :)

• Liker 1
Skrevet

Dersom katten din har blitt usikker på sin egen posisjon i kattesamfunnet, og tisser inne på ting/klær/tøy som lukter trygt og kjent, så vil det skape trygghet hos katten at hun har en do som befinner seg i trygge omgivelser :)

Både du og Tibris har gode poenger her. Når det er surt og kaldt så pleier de å skynde seg inn, dobesøkene deres tar vel toppen 2 minutt, men det føltes ikke noe gøy å slippe dem ut i -15 grader nei :sukk:

Det er en hunnkatt i nabohuset også som ikke er kastrert, så det kan jo være at hun føler seg truet av den da? At hun ikke er "kvinne" nok for å si det dumt :gjeiper:

Forresten så knurret hun nettop når hun gikk forbi sofaen, og det var rett etter hun hadde spist, så det kan vel tyde på en urinveisinfeksjon? Har ikke gjort det tidligere, men så har hun blitt litt ekstra tullete nå.

Men som sagt så skal jeg sitte klar hos dyrlegen i morgen tidlig når de åpner, så får vi bare håpe at det finnes noe som kan gjøres.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Både du og Tibris har gode poenger her. Når det er surt og kaldt så pleier de å skynde seg inn, dobesøkene deres tar vel toppen 2 minutt, men det føltes ikke noe gøy å slippe dem ut i -15 grader nei :sukk:

Tabris er et klokt og erfarent kattemenneske :)

Lurt å lytte til Tabris råd

Det er en hunnkatt i nabohuset også som ikke er kastrert, så det kan jo være at hun føler seg truet av den da? At hun ikke er "kvinne" nok for å si det dumt :gjeiper:

Forresten så knurret hun nettop når hun gikk forbi sofaen, og det var rett etter hun hadde spist, så det kan vel tyde på en urinveisinfeksjon? Har ikke gjort det tidligere, men så har hun blitt litt ekstra tullete nå.

Men som sagt så skal jeg sitte klar hos dyrlegen i morgen tidlig når de åpner, så får vi bare håpe at det finnes noe som kan gjøres.

Ser ikke bort fra at hunkatten i nabohuset kan ha noe med saken å gjøre ja.

Tar ikke helt det du sier om knurrig ved passering av sofaen relatert til urinveisinfeksjon..... :klo:

Det er ikke grenser for hvilke underverker kombinasjonen av en god vetrinær, en oppmerksom og tålmodig dyre-eier og en hengiven, tillitsfull katt kan utføre i samarbeid !

Trust me, I know. Akkurat nå ligger han tett inntil meg i sofaen, og sover "de uskyldiges søteste søvn". Sammen med en usedvanlig dyktig vertinær har vi utført mirakler der andre hadde gitt opp håpet :rodmer:

Lykke til hos vetrinæren i morgen :)

Skrevet

Neimen, tusen takk, Lille-pus. :klem:

Lykke til hos dyrlegen i morgen, TS. Vil du holde oss oppdatert? :)

Skrevet

Ja kan skjønne jeg skal oppdatere :-)

Takk for gode tips forresten!

Det med knurringen tenkte jeg at kunne ha noe med smerter å gjøre, men det får heller dyrlegen bedømme.

God natt godtfolk :goodbye:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Sannheten fornekter seg ikke, Tabris :)

Vi er ikke for mange kattemennesker her inne, så vi må prøve å ta litt vare på hverandre. Da blir det så mye hyggeligere å være her. Og så blir det mye lettere å være bekymret slave for katt(er) når det er flere som deler av sine erfaringer :)

Så er det godt at ikke alle er like enige om alt, eller nødvendigvis har akkurat de samme erfaringene til enhver tid.

Jeg spør pent om akkurat det samme, jeg øyner store muligheter her til å lære noe som kan komme andre til gode :)

AnonymBruker
Skrevet

Kattesand og småbarn er liksom ikke det mest delikate scenarioet jeg kan se for meg.

Det løser man ved å sette kassa et sted barna ikke har tilgang. Feks på en bod eller et vaskerom, hvor døra kan låses, og så installerer man katteluke i døra.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være urinveisinfeksjon, eller stress.

Kattedo inne bør du vurdere, og hvis du er redd for at det skal bli gris av det finnes det fine kattedoer med tak og luke.

Er også mulig å sette den inni noe annet og lage ett hull i en side.

Skrevet

Sannheten fornekter seg ikke, Tabris :)

Vi er ikke for mange kattemennesker her inne, så vi må prøve å ta litt vare på hverandre. Da blir det så mye hyggeligere å være her. Og så blir det mye lettere å være bekymret slave for katt(er) når det er flere som deler av sine erfaringer :)

Så er det godt at ikke alle er like enige om alt, eller nødvendigvis har akkurat de samme erfaringene til enhver tid.

Jeg spør pent om akkurat det samme, jeg øyner store muligheter her til å lære noe som kan komme andre til gode :)

Hei igjen!

Var hos dyrlegen klokka 8 i dag tidlig, og han kunne fortelle det at det var ikke tegn til noen blæreproblemer, men jeg fikk resept på antibiotikakur sånn i tilfelle det skulle være noen begynnende plager. Fikk også spray som jeg skulle bruke på de stedene hun har markert som heter Feliway, og det skulle visst lære henne av med å markere med urin og stimulere til å gni hodet inntil de stedene i stedet.

Dyrlegen sa det samme som noen andre her sa at det kunne være at nabokatten ble oppfattet som en trussel og at hun derfor måtte markere steder med menneskelukt. Det stemmer rimelig godt i og med at hun har tisset på jakker som faller ned fra knaggene på gangen, brukte håndklær, og nå sist dyna.

Men han frarådet meg å ta i bruk kattesand siden begge kattene er flinke og går til døra selv. Det kunne visst ødelegge den veien mente han.

Vi får se hvordan det går fremover. Hun har vært og snuset der jeg har sprayet så kanskje det synker inn med litt hjelp av den :wink:

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Så fint å høre daemonia :)

Nå blir det spennende å høre hvordan det går videre med dere.

Feliway kan ofte være "gode greier" ettersom det lukter slik som det lukter av de duftkjertlene kattene har på hodet (og som de bl.a. bruker til å merke menneskene sine med når kattene gnir hodet sitt mot leggene dine eller hendene dine eller hodet ditt). Det er en meget vennlig duft for en katt, og den lukter beroligende, vennlig og trygt :)

Om du har fått urinflekker på gulvet/vegger/fast interiør/møbler så er det lurt å vaske på følgende måte:

* Skikkelig varmt vann med proteinoppløser (Biotex eller annet vaskepulver for klær er fine greier).

* La tørke.

* Vask med kaldt vann.

* La tørke.

* Vask over med nøytral spril (legesprit. Dette er den ingredisensen som er vanskeligst å få tak i. Jeg fikk en halvliter av min vetrinær :) )

* La tørke.

* Spray med Feliway.

Etter en slik vaskeprosess skal alle proteiner i urinen være fjernet, og lukten skal være borte, også borte for en kattenese ;)

Høres ut som dere har en helt ok vetrinær, så om det skulle skjære seg, og min 3-trinns vaskeprosess blir påkrevet, så hør med vetrinæren om du ikke kan få kjøpt litt sprit av ham/henne :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Hei igjen!

Har et spm til dere smartinger om antibiotikakuren pusen har fått:

Er det normalt at de blir litt humørsyke og hissige når de får det?

Hun har begynte å knurre, frese og glefse(!) til hannkatten i huset nå de siste dagene og gir tegn til at kos er uaktuelt til og med fra oss.

Får håpe det går over når kuren er over, for det er jo ikke helt trygt sammen med barna det her.... Og hun har ikke vært slik over hodet tidligere.

Stakkar pusen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...