Gå til innhold

Gradert uføretrygd?

Fremhevede innlegg

Gjest nordpå
Skrevet

Jeg er en kvinne i midten av 40 årene som har diagnosen immunsvikt. Noe som medfører mange infeksjoner og generell utmattelse. Jeg har vært 40% sykmeldt siden før jul. Det at jeg ikke jobber så mye nå, er gunstig for helsen min. Jeg holder meg friskere.

Legen min har ymtet om at jeg trenger å jobbe permanent mindre de siste gangene jeg har vært hos henne. Uføretrygd er noe jeg absolutt ikke ønsker. Jeg ønsker og trenger jobben min.

Spørsmålet mitt er kort og godt: Er det muligheter for å bli f.eks 30-40% uføretrygdet? og hvordan går jeg frem. Er det en voldsom papirmølle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Eneste jeg kan komme med er at det tar raskt 2-3år før de i det hele tatt vil vurdere om du kan bli utføre. Man må altså stort sett være sykemeldt og være i kontakt med NAV under hele denne perioden. Vet ikke hvordan din sykdom faller inn under dette, men generelt sett tar det god tid.

Endret av LadyNinja
AnonymBruker
Skrevet

Hei. For å få uførepensjon i dag må man være minst femti prosent varig ufør, det er også krav om arbeidsavklaring i de aller fleste tilfeller, altså at man dokumenterer gjennom utprøving at du ikke er i stand til å jobbe mer i varig perspektiv, både der du jobber i dag og opp mot alle andre yrker.

Dersom du er ufør i en mindre gradering enn femti prosent, vil det være dine private forsikringer, eller jobbens forsikringer ( f.x Statens pensjonskasse) som vil være aktuelle. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...