Gå til innhold

Tilbakevendene drøm

Fremhevede innlegg

Gjest Undrende
Skrevet

Vet ikke om dette er det rette forumet for å spørre om dette. Men jeg trenger hjelp til å forstå en drøm/mareritt som stadig vekk gjentar seg.

Jeg er på en slags vei/bane, og flyter liksom bortover (som på et rulleband). Jeg er alene og i "veikanten" meg er det masse statuer; en ulveflokk, skumle vesen og en julenisse som nesten ruver over meg med lysende øyne. De ser veldig levende ut, bortsett fra at de ikke beveger seg.

Etterhvert som jeg kommer lengre bortover veien blir det mørkere og mer uhyggelig. Pluttselig kommer jeg til en lang nedoverbakke, forann meg er det et stor fjell med et hull eller en tunell midt i fjellveggen. Jeg får stor fart og flyr liksom mot tunellen, men jeg blir redd og får en følelse at jeg for all del ikke må havne inni der. På en eller annen måte klarer jeg å styre unna, og treffer istede fjellveggen som slenger meg tilbake. Jeg flyr et stykke oppover(ikke frivillig, kjennes ut som om jeg blir løftet) og får øye på en by under meg, før jeg styrter mot bakken.

Haha, høres sykt ut:p Men begynne å bli ganske lei, er ikke meg selv i det hele morgenen etter denne drømmen! Noen som har peiling på hva dette kan bety? Er isåfall evig takknemlig:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmm. Føler du at du er på stedet hvil? Kommer ingen vei i livet. Alt er trist og leit?

Jeg fikk for en tid tilbake tips om et nettsted der man kunne tolke drømmene sine, helt gratis. Desverre har jeg glemt nettadr'en.. Prøv å google:)

Skrevet

Er det noe du gruer deg til,som du er på vei mot, uten å selv ha noen kontroll over situasjonen? er det noe du er redd for? At det som er inni tunnelen er noe du er redd for å "se i øynene" eller noe slik?

Jeg tror det kan være lurt å prøve å finne en løsning mens du er våken, at du bestemmer deg for at neste gang skal du bli med rullebåndet inn i tunnelen, eller at du hører et redningshelikopter som kommer å plukker deg opp og tar deg bort derifra eller noe sånt.

Skrevet

Her er det i alle fall mye som tyder på at du trenger å ta tak i ting du sliter med. Rullebåndet tyder på at du er litt satt i rutinene dine. At livet (eller i alle fall deler av det) er forutsigbart og lite utfordrende. De skumle vesnene kan være et tegn på at enten en situasjon eller en person i livet ditt har negativ innvirkning på deg. Å se ulver kan være både positivt og negativt, men i din drøm er det nok et tegn på en situasjon du føler du ikke har helt kontroll over - som avhengighet eller overforbruk av f.eks alkohol, piller, gambling, at du er arbeidsnarkoman osv. Nissen gir deg et hint om at du bør vise litt mer storsinn, og det kan gå på tilgivelse, at du må gi litt mer av deg selv, eller aksept for at andre tar sine egne valg. Det kan også bety at du reflekterer over dine gode gjerninger og dine mindre gode gjerninger.

At det blir mørkt kan bety at du føler du ikke får til noe du holder på med - en jobb, et prosjekt, eller livet generelt. Det kan også tyde på at du frykter det ukjente, f.eks hvordan det skal gå med deg i fremtiden. Fjellet blir litt av det samme. Det er et, eller flere, store hinder du må overkomme. Denne tunnelen i fjellet betyr muligens at du føler et stort behov for støtte, trygghet og kjærlighet (platonisk eller ei), men du våger ikke vise deg svak ved å be om det, derfor styrer du brått unna. Det å be om hjelp kan i seg selv være et av de store hindrene.

Skrevet

Siden det er flere her som tydeligvis vet endel om drømmerolkning prøver jeg meg med et spørsmål.Hva betyr det hvis man drømmer at et familiemedlem prøver å drepe deg.Har drømt dette om og om igjen. Fryktelig ekkelt!

Skrevet

Siden det er flere her som tydeligvis vet endel om drømmerolkning prøver jeg meg med et spørsmål.Hva betyr det hvis man drømmer at et familiemedlem prøver å drepe deg.Har drømt dette om og om igjen. Fryktelig ekkelt!

Kan du fortelle litt mer om drømmen? Omgivelser, måten vedkommende forsøker å drepe deg på, er det natt eller dag i drømmen, osv...

Skrevet

Kan du fortelle litt mer om drømmen? Omgivelser, måten vedkommende forsøker å drepe deg på, er det natt eller dag i drømmen, osv...

Det er min tante som prøver å drepe meg.Løper etter meg rundt i hus etc med kniv,stenger jeg skal bli slått med osv.Jeg drømmer at jeg forsvarer meg og har flere ganger trodd jeg har drept henne,men hun reiser seg alltid opp igjen og kommer etter meg.

Skrevet

Så flink du er, Antlers! Har du mye erfaring med drømmetydning?

Gjest Mynona83
Skrevet

Jøss, det var imponerende Antlers. Tydeligvis noe du intereserer deg for.

Jeg er en drømmer. Har lest at alle drømmer like mye, men jeg husker alltid drømmene mine når jeg våkner - og er ofte litt sliten hvis jeg har hatt en ekstra "aktiv" natt. Men jeg aner jo ikkeno om hva de betyr da.

Skrevet

Det er min tante som prøver å drepe meg.Løper etter meg rundt i hus etc med kniv,stenger jeg skal bli slått med osv.Jeg drømmer at jeg forsvarer meg og har flere ganger trodd jeg har drept henne,men hun reiser seg alltid opp igjen og kommer etter meg.

Det blir et veldig tynt grunnlag for tolkning, men tre ting som slår meg er:

1: Du blir jaget rundt, noe som kan tyde på at du forsøker å flykte fra/unngå noe som er vanskelig å takle i livet ditt. Er det noe du forsøker å fortrenge eller ignorere?

2: At din tante stadig reiser seg når du tror du har drept henne kan bety at det ligger noe gammelt grums her - problemene kommer alltid tilbake fordi du ikke har gjort deg skikkelig ferdig med dem i utgangspunktet. Det kan også være at du (eller medlemmer av familien din) bærer nag til noen, enten din tante eller en annen person.

3: At du må forsvare deg mot henne kan tyde på at hun (eller en annen person) har såret deg, og at du føler deg usikker i forhold til hvordan du skal reagere.

Det er flere andre detaljer her som kan symbolisere ting, men slik du beskriver drømmen er det ikke de som betyr mest. Tanten din representerer sannsynligvis enten seg selv, eller et annet kvinnelig medlem av familien din. Det kan også være snakk om at tanten egentlig er aspekter ved deg selv du liker/misliker, men synes det virker lite trolig utfra det du skrev.

Så flink du er, Antlers! Har du mye erfaring med drømmetydning?

Takk :) Jeg var i alle fall voldsomt opptatt av det da jeg var yngre, og har flere bøker om emnet. Synes det er gøy å tyde drømmer for andre, men jeg er ikke akkurat noen ekspert, da. Mange av "symbolene" er lette å tolke, slik som at fjell = hindring, men tingene man ser i drømmen kan ha flere forskjellige betydninger - det er jo stor forskjell på å stå ved foten av et fjell og på å stå på toppen av det - så da må man tolke utifra helhetsbildet av drømmen. Noen ganger er drømmer ganske så meningsløse også. Det trenger ikke alltid ligge noen dypere mening bak. Av og til så er et fjell faktisk bare et fjell :fnise:

Jøss, det var imponerende Antlers. Tydeligvis noe du intereserer deg for.

Jeg er en drømmer. Har lest at alle drømmer like mye, men jeg husker alltid drømmene mine når jeg våkner - og er ofte litt sliten hvis jeg har hatt en ekstra "aktiv" natt. Men jeg aner jo ikkeno om hva de betyr da.

Takk :) Om du har lyst til å prøve deg på drømmetolkning så er det lurt å skrive ned drømmen, for så å ta for seg en og en ting - tenk stikkord som "øyne, kniv, natt, hvitt gjerde, osv)", så leter du opp ordet, enten i en bok eller på nett. Når du har tatt for deg stikkordene, kan du forsøke å relatere det til reelle situasjoner eller indre tanker i ditt eget liv. Den som er best egnet til å tyde drømmene dine er faktisk deg selv! Hvem som helst kan finne ut hva en ost symboliserer, og mange kan gi deg en god tydning basert på drømmen som helhet, men bare du kan relatere det til ditt indre følelsesliv og dermed vite hvilken tolkning som er mest riktig.

Gjest Undrende
Skrevet

Takk alle sammen! Mye av det dere sier kan faktisk stemme veldig godt med livet mitt sånn som det er nå. Skal prøve ta tak i det, evt. bli med inn i tunellen hvis jeg klarer å "kontrolere min frykt" i øyeblikket, ved neste drøm.

I natt når jeg drømte dette tenkte jeg "Dette må være en drøm og jeg har drømt dette før" og i det jeg styrtet mot bakken tenkte jeg "For å bevise for meg selv at dette ikke skjer på virkelig, må jeg fra hustakene til å skifte farge" OG DE GJORDE DET:-O Begynte å blinke i ulike farger under meg.. Vet du noe om dette Antlers? Har aldri opplevd det før (at jeg kan kontrolere ting som skjer i drømmen på denne måten). Er det et godt tegn?

På forhånd takk:)

Skrevet

Takk alle sammen! Mye av det dere sier kan faktisk stemme veldig godt med livet mitt sånn som det er nå. Skal prøve ta tak i det, evt. bli med inn i tunellen hvis jeg klarer å "kontrolere min frykt" i øyeblikket, ved neste drøm.

I natt når jeg drømte dette tenkte jeg "Dette må være en drøm og jeg har drømt dette før" og i det jeg styrtet mot bakken tenkte jeg "For å bevise for meg selv at dette ikke skjer på virkelig, må jeg fra hustakene til å skifte farge" OG DE GJORDE DET:-O Begynte å blinke i ulike farger under meg.. Vet du noe om dette Antlers? Har aldri opplevd det før (at jeg kan kontrolere ting som skjer i drømmen på denne måten). Er det et godt tegn?

På forhånd takk:)

Ja, det kalles bevisst drømming, og er et veldig spennende tema. Det går an å trene seg opp til å selv bestemme i drømmen, slik at ting ikke lenger virker så tilfeldige. Det er (stort sett) ikke slik at du på forhånd bestemmer deg for nøyaktig hva du skal drømme om, men når du først drømmer bevisst så har du liksom mer fri vilje enn i en vanlig drøm. Du kan f.eks hente inn personer du ønsker å ha ved din side, eller slik du gjorde - bestemme deg for at hustak skal skifte farge. Blir man skikkelig god, kan man løse store problemer ved hjelp av bevisst drømming.

Jeg ser på det som et godt tegn, fordi det viser deg at du selv kan gjøre forandringer, ikke bare flyte videre uten mål og mening. Om vi ser på drømmen din så var det jo mye som tydet på at du sliter litt for tiden, og det at du tok kontroll over noe i drømmen er et viktig steg for å komme videre også i det virkelige liv. Nå tok du jo ikke tak i det som var selve problemet, men om du fortsetter slik, så kan det vise seg at det du er redd for egentlig ikke er så farlig, og at å ta noen sjanser faktisk kan forbedre livskvaliteten - bare husk at du må ta kontroll i virkeligheten også. Om dette skjer igjen, så synes jeg du skal være litt tøff, og gjøre det som er skummelt - f.eks å se hva som skjer når du velger å gå inn i tunnelen, fremfor å flykte.

Satt på spissen kan vi si at drømmen kan gjøre det helt klart for deg hva du bør gjøre, men du må følge opp i våken tilstand.

Skrevet

Øy, Antlers, vet du hva det vil si når jeg drømmer om katter? Nesten i hver eneste drøm jeg har er det en katt med på et tidspunkt. Jeg har googlet det, men finner så mange ulike betydninger og jeg vet ikke hvilke nettsider som er troverdige.

Kattene er sjeldent fiendtlige, men de er så å si alltid med i drømmene mine. Ofte må jeg beskytte katten eller ta meg av kattunger fordi de ikke har noen mor. Noen ganger står katten bare der og ser på meg, helt uavhengig av resten av drømmen. Skjønner ikke helt greia.. :sjenert:

Skrevet

Øy, Antlers, vet du hva det vil si når jeg drømmer om katter? Nesten i hver eneste drøm jeg har er det en katt med på et tidspunkt. Jeg har googlet det, men finner så mange ulike betydninger og jeg vet ikke hvilke nettsider som er troverdige.

Kattene er sjeldent fiendtlige, men de er så å si alltid med i drømmene mine. Ofte må jeg beskytte katten eller ta meg av kattunger fordi de ikke har noen mor. Noen ganger står katten bare der og ser på meg, helt uavhengig av resten av drømmen. Skjønner ikke helt greia.. :sjenert:

Ja, det er svært mange mulige tolkninger når det gjelder katter. Den enkleste forklaringen er at du er opptatt av, og glad i, katter. Jeg drømte mye om hester da jeg jobbet i en stall, for å si det sånn.

Det er vanskelig å tillegge katten en bestemt betydning uten at jeg vet resten av drømmen (farge, størrelse og oppførsel på katten har også mye å si), men jeg kan jo si litt generelt om det. Å drømme at du tar deg av en kattunge kan i alle fall tyde på at du ønsker deg barn (det kan ofte være et underbevisst ønske), eller at du er litt vel hønemor om du allerede har barn. Disse kattene som bare ser på deg, og som du ikke har noe direkte kontakt med, kan si noe om hvordan du takler problemene dine, eller oppfører deg, i det virkelige liv. Passiv katt = du tar ikke tak i problemene dine. Sint katt = du er forberedt på å krangle eller slåss for å få det slik du vil. Glad katt = du er flink til å takle problemer på en konstruktiv måte. Det er en del negative ting den kan symbolisere, men det er på en måte såpass grovt at jeg ikke vil spekulere i det - i alle fall ikke uten å vite mer om drømmene først.

Neste gang du drømmer om en katt så kan du jo skrive ned hele drømmen her. Da blir det lettere å tolke hva den egentlig betyr :)

Skrevet

Takk for svar! Jeg husker ikke alltid drømmene mine, men neste gang skal jeg skrive det ned :)

Jeg syns drømmetydning er skikkelig fascinerende :popcorn:

Skrevet

Mine innlegg - samler opp nå :P

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...