Gå til innhold

Er dette god prioritering av norske skattepenger?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

9 millioner skattekroner brukt på 3 år. Resultatet var 6 somaliere i jobb.

Prosjektet ”Yrkesmessig rehabilitering av somaliere i khatbruker-miljøer” ble igangsatt i 2007. Målsetningen var å få somaliere ut av hjemmet, ut av khat og inn i jobb.

Totalt har om lag 240 stykker vært innom kurset, men det dreier seg om alt fra de som har vært innom for en kopp kaffe til de som har fulgt hele kurset, sier Næss.

Gjennom tre år har man forsøkt å få somaliere i khatbelastede miljøer i Oslo inn i yrkeslivet. Av 100 har seks fått varig jobb. Prosjektet har kostet skattebetalerne 9 millioner kroner. Det er altså 9 millioner som ikke er brukt på bedre skoler, eldreomsorg, bedre veier eller helsevesen.

Er dette god prioritering av norske skattepenger?

KILDE:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3695232.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, en kan jo ikke vite hvordan det går på forhånd. Hinsight is 20/20. Nå burde vi ikke ta imot så mange khatknaskende somaliere i utgangspunktet men det er en annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo snu på det. Det er nå 6 færre khatknaskende individer som hever trygd. Så istedenfor å koste oss rundt en million i året, bidrar de til statskassa med rundt 500 000 i året. Ergo har vi spart inn de 9 millionene på seks år, og det er jo grunn til å anta at disse 6 jobber videre etter de årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså 9 millioner som ikke er brukt på bedre skoler, eldreomsorg, bedre veier eller helsevesen.

Er dette god prioritering av norske skattepenger?

KILDE:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3695232.ece

Jeg vil ikke ta stilling til om dette enkeltprosjektet er god prioritering. Jeg har ikke nok onformasjon om helhetstenkningen og målene bak prosjektet, for å kunne gi en god nok vurdering.

Jeg synes imidlertid at du bruker et ufint triks, når du setter et enkeltprosjekt opp mot "eldreomsorg, bedre veier eller helsevesen". Det fremstår som korttenkt.

Hva mener du med det?

Slik jeg har oppfattet det norske samfunnet og politikere i dette landet, lykkes det aldri optimalt å ha "gode veier, helsevesen og eldreomsorg".

Det å pøse penger inn i et område, løser ikke utfordringene. Bare prat løser ikke et problem. Det jeg registrerer, er at eventuelt god prat ikke følges opp i handlinger over tid. Da er både pengepøsingen og ordene lite verdt.

"Skole, eldreomsorg, veier og helse" er et mantra. Som om kun dette er viktig. Det er hovedområder, ja, og de er viktige. Det er lov å tenke litt videre også.

Jeg er ikke imponert over AP eller SV. Jeg ønsker de vekk.

Jeg håper Høyre kan klare å gjennomføre mye av det bra de fremfører gjennom ord og atferd.

Jeg er ikke imponert over personer som snakker om politikk gjennom å sette enkeltsaker opp mot hverandre. Det er flisespikkeri.

Fram med ideologier og prinsipper. Ja til åpen debatt. Nei til skremsler og trusler, der det å være taus betyr belønning.

(TS: dette er ikke rettet mot deg...det er mer en generell kommentar).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var et bra tiltak. Det virket nok ikke like bra som de hadde tenkt, og da har man lært noe av det og kan finne ut hvorfor det ikke fungerte og hvordan man skal gjøre slike tiltak bedre neste gang. Og som AB ovenfor sier så sparer man jo inn en del av de pengene på de somalierne som kom i jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo snu på det. Det er nå 6 færre khatknaskende individer som hever trygd. Så istedenfor å koste oss rundt en million i året, bidrar de til statskassa med rundt 500 000 i året. Ergo har vi spart inn de 9 millionene på seks år, og det er jo grunn til å anta at disse 6 jobber videre etter de årene.

Men er det ikke tenkelig at 6 av 240 khat-brukende somaliere uansett ville funnet seg fast arbeid? At kursene overhodet ikke hadde effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er tydeligvis både korttenkt og politisk ukorrekt, for jeg er enig med TS i at dette er elendig bruk av skattepenger. Det er et prosjekt som helt fra starten var dømt til å mislykkes; bortkastede skattepenger, rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo snu på det. Det er nå 6 færre khatknaskende individer som hever trygd. Så istedenfor å koste oss rundt en million i året, bidrar de til statskassa med rundt 500 000 i året. Ergo har vi spart inn de 9 millionene på seks år, og det er jo grunn til å anta at disse 6 jobber videre etter de årene.

Det er definitivt en måte å se det på. Jeg vet ikke akkurat hva som kjennetegner khat-brukerne mht arbeidsevne og vilje. Tviler på at det er like dårlig stelt med evnen deres som det er med brukere av harde stoffer. Men uansett: Det tar gjerne noen forsøk og litt tid å rehabilitere folk fra slacker-livsstilen deres til det punktet der de begynner å bli innstilt på å gjøre en jobb hver dag. Så jeg tipper at 6 stykker i jobb, betyr at mange flere iallfall delvis ønsker seg et annet og mer produktivt liv, med mer anerkjennelse, mer penger, og bedre levekår for både seg selv og familien. Selv om det sikkert er mye bra ved å sitte på ræva og tygge khat mens man prater skit og lar samfunnet holde en i live, så er det ikke rare greiene mestringsmessig. Somaliere har vel en slags drive for selvrealisering, de også? Noen tanker om hva de evt kunne gjøre med livene sine? For ungene sine? Jeg tror at om man får tak i noe av det og får trigget det, så kanskje de begynner å ville dra sin del av lasset for å få det til. Det er iallfall lov å håpe.

Forøvrig så ser jeg av artikkelen at to temmelig vesentlige problemer har vært knytta til arbeidsplassene: For det første, ikke alle arbeidsplasser som har tatt mot somaliere for praksis, har hatt reelt behov for nye ansatte. Ergo har de bare hatt dem der til praksisperioden var ute, og sendt dem bort etterpå. Knapt nok somaliernes feil. Dessuten har mange arbeidsgivere som har hatt behov for nye folk, ikke villet gi somaliere en sjanse til å prøve seg.

Og prosjektet har måttet gjøre en god del arbeid som egentlig burde ha vært sosialtjenestens ansvar. Som å skaffe folk et sted å bo.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 millioner skattekroner brukt på 3 år. Resultatet var 6 somaliere i jobb.

Prosjektet ”Yrkesmessig rehabilitering av somaliere i khatbruker-miljøer” ble igangsatt i 2007. Målsetningen var å få somaliere ut av hjemmet, ut av khat og inn i jobb.

Totalt har om lag 240 stykker vært innom kurset, men det dreier seg om alt fra de som har vært innom for en kopp kaffe til de som har fulgt hele kurset, sier Næss.

Gjennom tre år har man forsøkt å få somaliere i khatbelastede miljøer i Oslo inn i yrkeslivet. Av 100 har seks fått varig jobb. Prosjektet har kostet skattebetalerne 9 millioner kroner. Det er altså 9 millioner som ikke er brukt på bedre skoler, eldreomsorg, bedre veier eller helsevesen.

Er dette god prioritering av norske skattepenger?

KILDE:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3695232.ece

Problemet er ikke at vi har for gode velferdsordninger, problemet er at vi gjennom en årrekke har hatt en lite bærekraftig innvandringspolitikk. Uten innvandring i så stor skala at det dannes egne enklaver av ulike innvandrernasjonaliteter i våre store byer ville vi ikke hatt de samme integrasjonsproblemene eller problemer med utnyttelse av velferdsstatens ordninger. Selv om det er alvorlig er det ikke presset mot velferderdsstaten som er det mest undegravende ved dagens masseinnvandring, penger er bare penger, og vi har overlevd også i trangere tider, det mest alvorlige er faren for at hele befolkningssammensetningen skal endres på historisk kort tid, slik at våre barn og barnebarn vil være i mindretall i eget land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...