Gå til innhold

Har ikke skiftet dekk enda!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en treg type som alltid gjør alt i siste liten, eller altfor sent, enten det gjelder det ene eller det andre. Nå har det seg slik at jeg ikke har fått skiftet dekk enda. Jeg gjør det ikke selv, men har en mann som gjør det. Mannen min er av samme type som meg og er i tillegg bortreist i helga. Jeg kom på igår at det nå er ulovlig å kjøre med piggdekk. For det er det, ikke sant? Er det "risikabelt" å kjøre rundt uten å ha skiftet dekk? Jeg skal bare en strekning på ca 30 km hver vei, og skal være borte hele dagen. Jeg kan jo ha dårlig hell og at det er politikontroll på veien.. Er det slik at de kan se at jeg har piggdekk mens jeg er i fart slik at jeg blir stoppet?

Kan de bøtlegge meg hvis jeg har bilen ståendes parkert på en parkeringsplass på en butikk med pigghjul på?

Vet ikke om jeg tør å bevege meg ut med bilen. Men på den andre siden er det sykt stress å skulle ta 3 forskjellige busser med 3 unger.

Ja, jeg skulle tenkt på dette før, men slik er jeg nå. Hadde dere tatt sjansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare legge om dekkene selv..? Jo, det er ulovlig med piggdekk nå og ja, du kan få bot. Knatringen fra piggdekkene høres rimelig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du dra en "hvit løgn" om at du har vært eller skal høyt opp i fjellet og fryktet at det kunne bli glatt? I så tilfelle vil de ikke kunne ta deg. Da er du nemlig skodd etter føret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et raskt google-søk kan fortelle at bruk av piggdekk "i utgangspunktet ikke tillatt i tiden fra og med første mandag etter 2. påskedag og til og med 31. oktober. Det er imidlertid et overordnet krav om at man alltid skal ha tilstrekkelig veigrep, derfor er det tillatt å bruke piggdekk også utenom den fastsatte piggdekksesongen dersom føret gjør det nødvendig." (http://no.wikipedia.org/wiki/Piggdekk).

Du lurer på om det er "riskabelt" å kjøre rundt med piggdekk. Og det er det vel for så vidt ikke, hvis du med "riskabelt" er bekymret for din egen og medtrafikanters trafikksikkerhet. Men for astmatikere og små barn kan det jo være risikabelt at du gjør det, all den tid pigger på bar asfalt fører til mye svevestøv. At du i tillegg sliter ned piggene dine slik at du til neste vinter vil ha en bil med dårligere veigrep, kan kanskje også kalles risikabelt. Mener du derimot at det innebærer en risiko for at du vil få bot, så medfører nok det riktighet. Politiet vil sannsynligvis ikke klare å SE om du har piggdekk når du kommer kjørende, men HØRE det vil de helt sikkert. Jeg tviler vel på at du vil få bot på en parkeringsplass, all den tid det sjelden er politiets område, snarere p-vaktene sitt domene. Men det har vært tilfeller der bøter har blitt gitt til parkerte biler som bryter lover og regelverk, inkludert piggdekkregelverket.

Jeg hadde heller brukt litt tid på å skifte dekk nå, og så kjørt, dersom bussturen er så stressende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du dra en "hvit løgn" om at du har vært eller skal høyt opp i fjellet og fryktet at det kunne bli glatt? I så tilfelle vil de ikke kunne ta deg. Da er du nemlig skodd etter føret...

Men med mindre ts bor langt i nord, så er det snøfritt på veiene LANGT opp på fjellet nå ... da bør man ha undersøkt hvilket fjell man i så fall "har vært eller skal på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korrekt.

Uansett tar det bare 15-20 minutter å bytte dekk, og pigger er noe dritt å kjøre på. Myk gummiblanding og pigger gir elendig veigrep. Jo varmere det blir, jo mykere blir dekkene, og er det noe særlig over 10-15 grader er dekkene egentlig ubrukelige...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skifta dekk i går. Betalte 350 kr for dekkskift og utvendig og innvendig vask. Skjønner ikke at folk gidder å styre med den møkkajobben selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Jeg skifta dekk i går. Betalte 350 kr for dekkskift og utvendig og innvendig vask. Skjønner ikke at folk gidder å styre med den møkkajobben selv.

Er vel nesten så du skulle hatt noen til å puste for deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg har ikke skiftet enda av den enkle grunn at jeg kjører endel i høyfjellet. Ble stoppet i rutinekontroll av politiet, forklarte det, og fikk bare beskjed om å bytte når jeg var ferdig med "fjellkjøringen". Enektl og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...