Gå til innhold

Hunder i bunad på 17mai...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Blir somregel åpnet en tråd hvert år der man spør om hvem som det er naturlig å tenke at kan/ikke kan gå i bunad på 17 mai.

Da spør man somregel om det er greit at andre enn etniske nordmenn går med nasjonaldrakten.

Men hva med det stadig økende antallet hunder som får på seg bunad?

Er det søtt, unødvendig dyreplageri eller er det rett og slett å dra nasjonaldrakten gjennom søla?

Jeg heller mest til å si at man latterliggjør bunaden når man tar på bikkja si en kopi av et slikt plagg. Samt at man sikkert plager den stakkars hunden med sånne rare innfall.

Men hva tenker dere andre?

Nasjonalromantikk og søtt at man vil kle opp "hele familien" inkludert hunden.

Eller en hån mot bunaden, på linje med flaggskjending?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt feil, men så mener jeg at det er feil å kle opp hunden bare for moroskyld... Det er en HUND, ikke et barn. :hund:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst totalt unødvendig å kle dyr opp i klær, uansett hva det er! (Bortsett fra sånne "kapper" og sokker for hunder som ikke tåler kulden.) Man kan klare seg med en sløyfe på halsbåndet syns jeg, litt sånn pynt er jo koselig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter litt med hva jeg skal mene her. Min hund er så langt fra "bare en hund". Jeg kunne hatt god lyst til å kle han opp i bunad, men jeg gjør det ikke i respekt for de som synes bunaden er "hellig".

Forøvrig feirer jeg 17.mai i naturen og ikke i byen, så det er ingen problemstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske dårlig gjort ovenfor hunden. I alle fall her hvor 17. mai pleier å være en ganske varm dag. Ellers må nå folk bare kle opp og dolle så mye de bare orker, men å la hundene slite i varmen er bare dårlig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri verken sett en eller hørt om hund i bunad, så dette er en helt ny problemstilling for min del. Jeg er tilbøyelig til å mene at det er morsomt, så lenge hunden har det bra og ikke mistrives.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte google det, hahaha så utrolig morsomt med hunder i bunad!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt feil å kle opp hunder når det ikke er nødvendig. Da bør man heller få seg en dukke eller en teddybjørn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri verken sett en eller hørt om hund i bunad, så dette er en helt ny problemstilling for min del. Jeg er tilbøyelig til å mene at det er morsomt, så lenge hunden har det bra og ikke mistrives.

Første gang jeg så hund i bunad var 2007. Det var en blå Vefsnbunad (fra Nordland), med rutete silkesjal, broderi, sølje og det hele.

Trodde man skulle ha mer respekt for en bunad enn å ta det på hunden sin, men har aldri sett på bunad som "hellig". Men det er et stasplagg, og ikke noe trivielt, slik som det blir når man lar det gå inflasjon i å bruke det med å feks bruke det som uniform for turistguider, og faktisk også bruke det som pynt på hunder.

da blir det jo ikke noe glans igjen med det, og det blir bare et glorete utslag av folklore.

Hvordan kan man feks gifte seg i en bunad, når den samme nasjonaldrakten også er i bruk som dekken for hunder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener man bør ha mer respekt for hunden sin enn å kle den i bunad....

Helt unødvendig, med plagg på hunden på denne årstiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg syns at det er noen forskjell om hunden har en fantasidrakt, eller om det er basert på en eksisterende drakt heller.

En hund er ikke et barn eller en dukke. Å ta på hunden et antrekk er å menneskliggjøre dyret. Samt at folk har sannelig for mye penger når de kjøper sånt.

Har hørt at salget er på vei opp.

Jeg syns det kan holde med å knytte en sløyfe i rødt,hvitt og blått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsk, reglene

Først og fremst er det viktig at hunden har riktig bunad fra rett sted, må ikke komme med bunad fra et sted det ikke har tilhørighet til. Har man hentet hunden i Ålesund så må den ha Sunnmørsbunad for det er der den stammer fra! Og så må alle andre gjeldende regler for korrekt bunadbruk følges. Man leker ikke med bunad!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...