Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjeeelp!

skal lage coleslaw og i oppskriften står det hvit løk (white onion). Er det det samme som edelløk?

Spurte på både Safari og Meny, men ingen der visste hva hvit løk var, de trodde jeg skulle ha hvitløk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, det er ikke det samme. Edelløk er vanlig Kepaløk, imens hvit løk er en løk som ligner på Kepaløk, men den har hvitt skall og hvitt kjøtt. Størrelsesmessig er den ganske lik som Kepaløk. :)

Eneste stedet jeg har funnet denne type løk er i innvandrerbutikker.

Endret av SmallTalk
AnonymBruker
Skrevet

Tror det bare er vanlig gul løk du skal ha. Jeg trodde at edelløk bare var et salgstriks for å få oss til å tro at det er en mer eksklusiv gul løk som er skrellt på forhånd. Husk å bruke nok salt for å få ut vannet, og få kålen og gulrøttene tørre nok, det klarte ikke jeg...

Jeg ville ha brukt mye torky..

Skrevet

Vanlig gul løk og hvit løk smaker ikke helt det samme, og det er nok en grunn til at det i utgangspunktet skal være hvit løk i coleslaw.

Edelløk er faktisk i utgangspunktet kun et salgstriks. Det er helt vanlig gul eller rød løk som er skrellet, skylt og lagt i plast.

Skrevet

Ikke rart coleslawen smakte mye løk... :-( :tristbla:

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg trur du kan erstatte det amerikanarane kallar "white onion" med salatløk som du finn i butikken. Salatløken er større, mildare og kvitare i kjøtet enn gul løk/kepaløk.

Gjest Elfrida
Skrevet

En annen ting man kan prøve er å snitte løken fint og så legge den i vann en stund før man blander den inn i resten. Man kan smake på løken og hvis den fremdeles er veldig skarp kan man forsøke flere runder med vann.

Skrevet

Jeg la den i vann en stund før jeg brukte den. Da coleslawen fikk stå til neste dag ble den god.

Men neste gang skal jeg bruke mindre løk, eller finne hvit løk eller salatløk :-)

Skrevet

Eg trur du kan erstatte det amerikanarane kallar "white onion" med salatløk som du finn i butikken. Salatløken er større, mildare og kvitare i kjøtet enn gul løk/kepaløk.

Salatløk er ikke bestandig enkelt å finne det heller. :)

Gjest Emo Fisk
Skrevet

Da regner jeg med at den bare skal ha mild løksmak. Tror du halt fint kan bruke vanlig vårløk neste gang. De finner du i alle butikker, og de er veldig milde på smak :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...