AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #1 Skrevet 13. mai 2011 Jeg er en jente på 19 og jeg er russ i år. Jeg sitter i en dum situasjon. For en liten mnd. siden hadde vi "russeslipp" på skolen min, dvs at russen tar VG1+2. Jeg og ei venninne var på leting etter ei jente som vi kjente, vi løp etter henne, hun gjemte seg og vi gikk tilbake. Venninna mi begynte å spurte vann på en gutt som stod i massen. Det er denne gutten hele situasjonen dreier seg om. Jeg ble hengende etter og så ikke hva som skjedde mens hun sprutet vann.. Men da jeg kom etter, stod hun og gråt. Denne gutten skal visstnok ha lagt henne ned i bakken og slått henne i ansiktet med sprayboksen. Venninna mi har politianmeldt han pga vold. Jeg har ikke sett hendelsen i det hele tatt, men så gutten med en sprayboks med barberskum. Hun har som sagt, anmeldt han og satt meg som vitne. UTEN å spørre meg! I går ringte politiet og ville ha meg inn i et møte, som vitne. Venninna mi vil at jeg skal dra for å "styrke" saken hennes, men jeg har sagt: jeg vet ingenting, jeg så bare at gutten holdt en boks - og det er dette hun vil at jeg skal si! I går sa hun at jeg ikke skulle si noe annet, bare si at han holdt en boks. DETTE ER SÅ FEIL!! Jeg sa at jeg ser ikke noe poeng i å dra.. Svaret hennes var at politiet ville bare vite hva jeg visste.. Skolen, avisen og foreldre har engasjert seg i denne saken. Jeg føler den har gått alt for langt!! Det var et uhell og et øyeblikk hvor ting gikk ut av kontroll! Dette har jeg også sagt til henne, men det virker som hun ikke vil høre på meg. Gutten skal få. Han er 16! Hun har også vært på legevakta/tannlege og de sier at hun har fått skader i kjeven, som vil forsvinne etter 4-5 mnd.. Jeg vil ikke i møte med politiet, fordi jeg mener hele saken er latterlig. HUN begynte, han tok igjen og HAN får en anmeldelse :/ Hva mener dere? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #3 Skrevet 13. mai 2011 Link til avisen du refererer til? Finnes kun i papirversjon.
Gjest Tipo Skrevet 13. mai 2011 #4 Skrevet 13. mai 2011 (endret) Si hva du så, vær klar på at du ikke så noe mer enn det. Endret 13. mai 2011 av Tipo
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #6 Skrevet 13. mai 2011 Du har ikke noe annet valg enn å dra. Det er straffbart å ikke møte til vitneavhør. Politiet vil stille deg spørsmål, som f.eks. så du nn holde en boks med barberskum. Og du svarer ja. Så spør de kanskje om du så nn slå venninna di, og du svarer nei. End of story. Det er stor forskjell å sprute vann og slå noen med en boks barberskum. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #7 Skrevet 13. mai 2011 Si hva du så, vær klar på at du ikke så noe mer enn det. Det hjelper ikke å lyve, uansett hvor glad du er i venninda di kommer det aldri noe godt ut av det. En av politiets oppgaver er å ta folk i usannheter, det vil ikke hjelpe henne om du blir tatt i løyn. Jeg så ingenting og jeg skjønner ikke hvorfor hun setter meg som vitne.. Jeg har aldri tenkt på å lyve for jeg støtter henne ikke i denne saken, jeg sier at det er latterlig å anmelde han, når HUN begynte og han forsvarte seg.. Vel, kanskje på en dum måte, men han tok igjen.
Gjest Jay Skrevet 13. mai 2011 #8 Skrevet 13. mai 2011 Husk t du ikke skal dømme i denne saken, du skal heller ikke beskytte venninnen din, fordele skyld eller straff. Du skal kun si konkret hva du så, og så skal du ikke dekke noen sorte hull om hva du ikke så. Du skal kun belyse saken fra et noenlunde objekvtivt ståsted. Husk at det er straffbart å komme med falsk forklaring, og hvis du ønsker å beholde troverdigheten din er det lurt å ikke bli for påvirket av venninnen din. Ikke tenk på hva hun vil si om din forklaring, hold deg til fakta.
Gjest Leonidene Skrevet 13. mai 2011 #9 Skrevet 13. mai 2011 HUN begynte, han tok igjen og HAN får en anmeldelse :/ Hva mener dere? Vatn og vold er to forskjellige ting.. Du får møte opp, fortelle det du såg/veit og la politiet ta seg av resten.
Gjest Tipo Skrevet 13. mai 2011 #10 Skrevet 13. mai 2011 Jeg så ingenting og jeg skjønner ikke hvorfor hun setter meg som vitne.. Jeg har aldri tenkt på å lyve for jeg støtter henne ikke i denne saken, jeg sier at det er latterlig å anmelde han, når HUN begynte og han forsvarte seg.. Vel, kanskje på en dum måte, men han tok igjen. Beklager, jeg blingset over det avsnitte hvor du skrev at du ikke ville lyve for venninden din, derfor redigerte jeg bort det jeg skrev om det når jeg oppdaget feilen min like etter. Du har helt rett, men dette er ikke din sak, partene må gjøre opp med politiet og de har begge rett til å tilkalle vitner. Bare ta det med ro og fortell hva du så, det er ditt eneste ansvar i denne saken.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #11 Skrevet 14. mai 2011 Hvis det er noen trøst kan det hende han slipper billig unna pga lav alder, samt provokasjon (han kan evt motanmelde henne for legemsfornærmelse, hvis han ble skikkelig våt feks). Du må møte opp hos politiet, men det er ingen grunn til at du skal "beskytte" venninnen din. Du sier at du så han med boksen, men at du ikke så at han slo henne, så du kan ikke uttale deg om hvorvidt det har skjedd eller ikke.
Envy Skrevet 14. mai 2011 #12 Skrevet 14. mai 2011 Det er stor forskjell å sprute vann og slå noen med en boks barberskum. Helt enig med denne. Synes det er litt merkelig at du er av den oppfatning at det er tåpelig av venninna di å anmelde. Hun har vært utsatt for en voldepisode, og rent rettslig er denne gutten faktisk skyldig i legemsbeskadigelse, ettersom hun faktisk har fått problemer etter denne hendelsen, som etter det du sier kan vare i bortimot 6 mnd. I tillegg støtter du henne ikke nok som venninne at du er villig til å stille som vitne? Stakkars jente. Om du ikke møter opp hos politiet kan enden på visa være at du blir straffet i stede, fordi man er pliktig å møte opp på innkallinger hos politiet. I denne saken er det ikke gutten det er synd på, det er venninna di. Si at du så han med boksen, det er var det du så, end of story. 1
Antlers Skrevet 14. mai 2011 #13 Skrevet 14. mai 2011 Når man terger folk må man regne med at de kan ta igjen, så jeg synes absolutt ikke synd på venninnen din. Det å være russ betyr gjerne at man finner på mye rart (og sikkert mye gøy), men det er dårlig gjort å la det gå utover andre, enten det er snakk om spruting av vann, eggkasting eller kidnapping. Jeg synes enkelt og greit du skal fortelle politiet din egen versjon - altså det lille du så. Da kan du samtidig nevne at hun begynte. Det var kanskje bare vann i geværet, men det kunne jo ikke gutten vite. Her fylles det opp med alt fra klorin til urin, og det er i alle fall noe jeg ville forsøkt å beskytte meg mot, dersom jeg var i samme situasjon. 2
Envy Skrevet 14. mai 2011 #14 Skrevet 14. mai 2011 Når man terger folk må man regne med at de kan ta igjen, så jeg synes absolutt ikke synd på venninnen din. Det å være russ betyr gjerne at man finner på mye rart (og sikkert mye gøy), men det er dårlig gjort å la det gå utover andre, enten det er snakk om spruting av vann, eggkasting eller kidnapping. Jeg synes enkelt og greit du skal fortelle politiet din egen versjon - altså det lille du så. Da kan du samtidig nevne at hun begynte. Det var kanskje bare vann i geværet, men det kunne jo ikke gutten vite. Her fylles det opp med alt fra klorin til urin, og det er i alle fall noe jeg ville forsøkt å beskytte meg mot, dersom jeg var i samme situasjon. Så da ville du slått henne ned med en barberskumboks?
Antlers Skrevet 14. mai 2011 #15 Skrevet 14. mai 2011 Så da ville du slått henne ned med en barberskumboks? Jeg pleier ikke gå rundt med en barberskumboks i hånden, men om noen forsøkte å sprute meg ned ville jeg blitt sint og gjort det jeg kunne for å stoppe det. Eventuelle skader kunne vedkommende pent takke seg selv for. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #16 Skrevet 14. mai 2011 Var det hun som sprayet han med barberskum først? Det er slik jeg forstår deg. Du må stille hos politiet. Det er straffbart å ikke møte og du kan risikere at de kommer og henter deg. Du forteller hva du så, altså at du kom langt bak og såg ikke noe annet enn at venninna di gråt og han holdt en boks med barberskum. Resten er ikke ditt problem. Du kan jo evt. legge til. visst du synes det passer seg, at du synes venninna di har overreagert. Vold er aldri ok, og det er forskjell på vann og det å slå, men jeg tenker at han kanskje var i en presset situasjon og følte seg truet. Akkurat i denne saken føler jeg meg enig med deg ts, han burde få en sjanse til. Han er ung og det skulle være forferdelig leit om han skulle få noe på rullebladet nå. Dette kan du jo også si til politiet om det skulle passe seg. Men uansett, det er venninna di som har anmeldt, politiet har kalt deg inn og du må da møte opp. 1
Xaphan Skrevet 14. mai 2011 #17 Skrevet 14. mai 2011 Bare snakk med dem. Jeg ble innkalt som "vitne" i en slags voldtektssak bare fordi jeg var den første venninna mi fortalte det til. Jeg skjønte ikke helt hvorfor jeg skulle inn på avhør siden jeg ikke hadde noen kjennskap til situasjonen bortsett fra det venninna mi hadde fortalt (som hun også fortalte politiet). Men det er ikke værre enn å bare møte opp og fortelle det du vet. Ellers er jeg enig med Antlers her. 1
Jalp Skrevet 14. mai 2011 #18 Skrevet 14. mai 2011 (endret) Hun har vært utsatt for en voldepisode, og rent rettslig er denne gutten faktisk skyldig i legemsbeskadigelse, ettersom hun faktisk har fått problemer etter denne hendelsen, som etter det du sier kan vare i bortimot 6 mnd. Det kan du umulig vite. Det kan like gjerne være et uhell. Alt kommer an på hva gutten hadde som hensikt med det han gjorde. Hvis hensikten var at han ville stoppe denne jenta å sprute vann eller spraye barberskum som hevn, så er dette et hendelig uhell som oppsto som følge av at denne jenta sprutet vann. Dette er altså et spørsmål om grad av subjektiv skyld i gjerningsøyeblikket. Jeg mener dette høres ut som et hendelig uhell men at denne jenta på grunn av konsekvensen vil ta hevn over gutten fved å anmelde han. Det er faktisk litt typisk. Jeg synes TS skal si akkurat det hun observerte og så, men hun bør også fortelle at hun som anmeldte gutten har forsøt å få henne til å støtte opp om hennes versjon av saken. Dette kan faktisk være forsøk på å påvirke et vitne til å si noe vitnet ikke kan stå inne for. Slik saken beskrives her, ligger det an til en klar henleggesle på grunn av bevisets stilling. Endret 14. mai 2011 av Jalp 2
Ibanez Skrevet 14. mai 2011 #19 Skrevet 14. mai 2011 Forbannet at noen tror de kan gjøre hva de vil selv om de er kledd i en rød bukse. Jeg ville selv tatt igjen men ikke så hardt til verks som han fyren gjorde. Selv det å sprute noen med vann kan være veldig ødeleggende for folk. Fysisk, som at elektriske ting som mobil, MP3, ipod osv kan bli ødelagt. Også har man det psykiske; folk tør ikke nærme seg russen evnt andre folk i frykt for å få kastet egg på seg/ bli sprutet med vann osv. Jeg var selv russ ifjor og gjorde ikke noe som gikk på bekostning av andre. Før jeg ble russ slet jeg ekstremt med sosial angst. Når en ukjent fyr(russ) kastet vann på meg ble jeg redd og gikk ikke på skolen før russen var ferdig. Evnt gikk på skolen når folk hadde time og tok en buss som gikk senere hjem så jeg slapp russen. Det som russen/andre tror er uskyldig moro kan faktisk ødelegge mye for andre i lang tid, selv om den som gjorde det glememr dte i løpet av en time. Møt opp til avhøret, si hva du så. Intet mer, intet mindre. Håper det går bra med veninnen din.
Gjest Reproductivist Skrevet 15. mai 2011 #20 Skrevet 15. mai 2011 Venninna mi begynte å spurte vann på en gutt som stod i massen. Det er denne gutten hele situasjonen dreier seg om. Jeg ble hengende etter og så ikke hva som skjedde mens hun sprutet vann.. Men da jeg kom etter, stod hun og gråt. Denne gutten skal visstnok ha lagt henne ned i bakken og slått henne i ansiktet med sprayboksen. Å sprøyte vann på folk (eller barberskum) er overfall og muligens hærverk hvis f eks klær/PC/bøker blir skadet. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå