Gå til innhold

Ny på boligmarkedet


Raviella

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangs-kjøper på boligmarkedet, og vil nå kjøpe andelsleilighet.

Jeg har altså aldri gjort dette før, og aner ingenting om hverken rekkefølgen på ting, eller lover og regler, rettigheter og ansvar.

Jeg tenker f.eks på; bør jeg ha en leilighet på hånd eller lån først?

Hva bør jeg ha sjekka innen jeg skriver under på noe, hva er mitt ansvar å finne ut av? Når skal jeg gi dem pengene? og sikker masse mer som jeg ikke kommer på akkurat nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk fro tipset, sto mye lærerikt der.

Men nå lurer jeg på litt flere ting. Er det f.eks noe med at man ikke skal vise at man er veldig intressert, bare gi et bud og ha is i magen? hvor mye under prisen de ber om kan man tillate seg å by uten å være frekk? og bør man spør om det er mulig å prute før man gir bud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk fro tipset, sto mye lærerikt der.

Men nå lurer jeg på litt flere ting. Er det f.eks noe med at man ikke skal vise at man er veldig intressert, bare gi et bud og ha is i magen?

Man bør nok være litt tilbakeholden med å vise følelser.

..og for all del ikke gi megler noe som helst informasjon om hvor stort budsjett du har. Siden den kan brukes mot deg dersom megler vet du har mer å gå på.

hvor mye under prisen de ber om kan man tillate seg å by uten å være frekk?

Ingen regel her.

Svært ettertraktede leiligheter er det lite sannsynlig at selger godtar bud under takst, så der ville jeg vært forsiktig med å legge inn skambud. Det virker useriøst, og er helt bortkastet siden andre garantert går over ditt bud uansett.

I motsatt fall kan man sikkert legge inn bud 20% under prisantydning dersom boligen har ligget lenge ute og er lite ettertraktet.

og bør man spør om det er mulig å prute før man gir bud?

Beklager, men denne forstår jeg ikke helt.

Ved å by under prisantydninger har du jo allerede hentydet til at du ønsker å prutte. Da er det opp til selger om han/hun aksepterer budet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye å sette seg inn i underveis. Det viktigste er å ha finansieringen i orden på forhånd - dvs ta en prat med banken så tidlig som mulig slik at du har et finansieringsbevis klart den dagen du vil legge inn et bud. Så bør du selvsagt sjekke boligen du er interessert i så nøye som mulig, ha gjerne med deg noen med peiling på visning.

Ellers synes jeg bank og meglere er flinke stort sett til å informere om begivenhetenes gang og svare på spørsmål du måtte ha (når penger betales inn og alt det der).

og bør man spør om det er mulig å prute før man gir bud?

Det er alltid mulig å prute - dvs du kan alltid legge inn en lavere pris en prisantydning, men det er jo ikke sikkert selger aksepterer det. Husk at boliger går til markedspris, dvs det kjøper er villig til å betale. Det er ikke sikkert at takst/prisantydning er "riktig", boliger kan gå under eller over takst avhengig av hvor attraktiv interessentene synes den er.

Samtidig bør du være forberedt på at de fleste selgere ikke vil være fornøyde med å selge under takst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...