Gå til innhold

Rasisme


iulie

Anbefalte innlegg

Vi har en litt større oppgave på skolen der jeg har valgt en oppgave der vi skal skrive om rasisme. Derfor lurer jeg på..

- hva legger dere i begrepet rasisme?

- har dere eksempler på rasisme i løpet av historien (og i dag)?

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å vinkle det litt uventet og snakk om innvandreres rasisme mot nordmenn. Den lever sterkt.

Ellers er det jo hundrevis av eksempler på rasisme. 2. verdenskrig, svarte menn ble holdt som slaver, du kan snakke om Rosa Parks...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med rasisme på bakgrunn av andre ting en hudfarve også kanskje? Som religion, ett hett tema i dagens samfunn men også tilbake i tid; var det rasisme å brenne hekser på bålet?? Rasisme kan baseres på frykt for og stigmatisering av noen som er annerledes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rasisme at en jøde fra tel-aviv kan reise til norge uten visum, mens en muslim fra ramallah ikke kan reise til norge med mindre han er invitert og noen kan garantere kostnaden for oppholdet hans?

Er rasisme at de tjuefire rikeste landene i verden er fritatt visumplikten til usa og eu og at de etthundre og tjuefire fattigste landene har visumplikt til vesten?

Nei, det er nok ikke rasisme dette her, dette kalles rettferdighet tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det rasisme at en jøde fra tel-aviv kan reise til norge uten visum, mens en muslim fra ramallah ikke kan reise til norge med mindre han er invitert og noen kan garantere kostnaden for oppholdet hans?

Er rasisme at de tjuefire rikeste landene i verden er fritatt visumplikten til usa og eu og at de etthundre og tjuefire fattigste landene har visumplikt til vesten?

Nei, det er nok ikke rasisme dette her, dette kalles rettferdighet tror jeg...

Er ikke norge et av de rikeste landene? Vi har da visumplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norge har ikke visumplikt til noen av de tjuefire rikeste landen i verden. Verken japan, singapore, israel, usa eller eu har vi visumplikt til.

For å snakke om rasisme på en annen måte, er det rasisme at det ble straffbart å kjøpe negerhorer for å pule og ikke straffbart å pule norske kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasisme mellom innvandrergrupper er også et veldig interessant tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visumplikt gjelder vel i så fall KUN hvis man skal Arbeide i landet - altså vi kan reise på ferie når vi vil men reiser vi i forbindelse med jobb må vi ha visum...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med rasisme på bakgrunn av andre ting en hudfarve også kanskje? Som religion, ett hett tema i dagens samfunn men også tilbake i tid; var det rasisme å brenne hekser på bålet?? Rasisme kan baseres på frykt for og stigmatisering av noen som er annerledes

Rasisme handler om rase, ikke religion. Det ligger liksom i ordet. Ikke bland ting sammen, det blir det bare rot av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rasisme at en jøde fra tel-aviv kan reise til norge uten visum, mens en muslim fra ramallah ikke kan reise til norge med mindre han er invitert og noen kan garantere kostnaden for oppholdet hans?

Er rasisme at de tjuefire rikeste landene i verden er fritatt visumplikten til usa og eu og at de etthundre og tjuefire fattigste landene har visumplikt til vesten?

Nei, det er nok ikke rasisme dette her, dette kalles rettferdighet tror jeg...

Det kalles innvandringskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er rasisme?

Ayn Rand:

Racism is the lowest, most crudely primitive form of collectivism. It is the notion of ascribing moral, social or political significance to a man’s genetic lineage—the notion that a man’s intellectual and characterological traits are produced and transmitted by his internal body chemistry. Which means, in practice, that a man is to be judged, not by his own character and actions, but by the characters and actions of a collective of ancestors.

Racism claims that the content of a man’s mind (not his cognitive apparatus, but its content) is inherited; that a man’s convictions, values and character are determined before he is born, by physical factors beyond his control. This is the caveman’s version of the doctrine of innate ideas—or of inherited knowledge—which has been thoroughly refuted by philosophy and science. Racism is a doctrine of, by and for brutes. It is a barnyard or stock-farm version of collectivism, appropriate to a mentality that differentiates between various breeds of animals, but not between animals and men.

Forenklet: Rasisme er altså å tillegge individer karakteregenskaper på bakgrunn av rasetilhørighet (i praksis gjerne hudfarge).

Noen mener rasisme også har med religion å gjøre. Men religionstilhørighet er et valg, rase er det ikke.

Det må da være legitimt å tillegge individer karakteregenskaper på bakgrunn av valg de selv har tatt, ettersom menneskers valg jo åpenbart faktisk sier noe om en persons karakteregenskaper.

Endret av Top Gun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Vi har en litt større oppgave på skolen der jeg har valgt en oppgave der vi skal skrive om rasisme. Derfor lurer jeg på..

- hva legger dere i begrepet rasisme?

- har dere eksempler på rasisme i løpet av historien (og i dag)?

Takker for alle svar! :)

Rasisme: At man ikke liker noen kun basert på rase og ingenting annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Ta med rasisme på bakgrunn av andre ting en hudfarve også kanskje? Som religion, ett hett tema i dagens samfunn men også tilbake i tid; var det rasisme å brenne hekser på bålet?? Rasisme kan baseres på frykt for og stigmatisering av noen som er annerledes

Nå tror jeg du misforstår ordet RAS isme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...