loveyou Skrevet 13. mai 2011 #1 Skrevet 13. mai 2011 Jeg har søkt litt rundt, men fant ingenting. Jeg lurer på hva forskjellige dyr symboliserer? f.eks, ravn symbolsiserer at noen vil dø osv. på forhånd takk.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #3 Skrevet 13. mai 2011 Spør en kineser. Der er alle dyr (og planter) symboler for noe.
Gjest Tipo Skrevet 13. mai 2011 #4 Skrevet 13. mai 2011 Det varierer så mye. Det er et stort område å sette seg inn i fordi hver relgion har forskjellige oppfatninger av hvilken assosiasjoner dyr og guder har. Feks: Druidisk mytologi tilber væren som den manlige fruktbarhetsguden, men kristendommen bannlyste denne troen og hevdet væren var djevelns skapning. Ravnen er ofte sett på som et varsel om død, men siden den ofte var sett på krigsmarkene etter et slag ble den et symbol for krig og videre assosiert med en mektig krigsgudinne. Det er også en myte om at Storbritannia vil falle når ravnene forlater Tower of London, så der symbolisere de fred og nasjonens fremtid. Du kan også se hvor relgionene bastardiserte hverandres guder ved å assosiere den nye relgionen med sin gamle og dermed skape nye guder. Gamle egypt hadde to løvegudinner, Sekhmet og Bast. De var gudinnen for krig og solens beskytter. Etter en krig mellom Nord og Sør Egypt ble Bast underkastet Sekhmet og fikk dermed den ekstra kvinnelige endingen på navnet for å vise hennes underlegenhet, hun ble Bastet, som betyr den Parfyrmerte vokter. Siden dette asosieres med balsamering og krukkene brukt der ble hun så konen til Anubis, tidligere hennes bror og ble en kattegudinne. Når de romerske gudene ble brakt til Egypt ble Bastet tolket som en versjon av Artemis. Artemis er månegudinne og en stolt jeger, og dette gjorde at den tidligere Løvegudinnen og solens vokter ble en månegudinne og solens søster. Dette er bare et par eksempel på hvordan mytologi forandrer seg og hvordan symboler kan bety flere ting. Jeg anbefaler at du leser om Pagans/Druids og kanskje om hvilken dyr som blir assosisert med forkjellige guder i gamle relgioner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå