Gå til innhold

Hva kan trives i karrig hage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som stolt nybakt huseier :) med tilhørende hage er det spennende å se hva som kommer opp i blomsterbedene og ellers rundt i hagen. Ser vel at tidligere eiere ikke har plantet allverden og tror nok at det har sammenheng med beliggenheten.

Hagen er vendt nordøstlig (tror jeg det blir). Det er værhardt, kun ettermiddagssol, karrig jord og i Nord Norge. Noen som har tips til blomster og planter som kan trives under slike forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som stolt nybakt huseier :) med tilhørende hage er det spennende å se hva som kommer opp i blomsterbedene og ellers rundt i hagen. Ser vel at tidligere eiere ikke har plantet allverden og tror nok at det har sammenheng med beliggenheten.

Hagen er vendt nordøstlig (tror jeg det blir). Det er værhardt, kun ettermiddagssol, karrig jord og i Nord Norge. Noen som har tips til blomster og planter som kan trives under slike forhold?

Hvis du vil ha sommerblomster i en krukke, kan du plante stemorsblomster. Kanskje du kan prøve vanlig syrin, syringa vulgaris, med hvite eller lilla blomster? Heggsøtmispel Alvdal går nesten overalt. Den får hvite blomster om våren og spiselige bær om høsten. Rips, Rød hollandsk, burde gå bra. Rosa rugosa, rynkerose, kan du kanskje plante på det stedet det er mest sol?

Hvis du gir plantene god jord i plantehullet, planter dem i grupper og beskjærer riktig tror jeg nok disse kan trives hos deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Av stauder vil jeg tro at både bladliljer (hosta) og sibirvalmuer kan trives hos deg. Vær oppmerksom på at valmuene spres ganske lett, så du bør knipe vekk de fleste frøkapslene etterhvert som blomstrene avblomstrer.

Jeg har begge disse plantene i et bed med karrig jord som ligger i hel/delvis skygge. Riktignok bor jeg ikke i Nord-Norge, men det indre Østlandet hvor jeg bor, har temmelig harde vintre, og plantene mine har overlevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buskmure med hvite eller rosa blomster, bjørkebladspirea, hvitrogn, gresløk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK programmet Kjærlighetshagen hadde et helt program om nordnorske hager og hva man må tenke på. Ligger gratis i NRK nett-tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for masse gode tips! Gleder meg til å ta fatt.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK programmet Kjærlighetshagen hadde et helt program om nordnorske hager og hva man må tenke på. Ligger gratis i NRK nett-tv.

Det er jo mange program her, vet du hvilket som er fra Nord Norge? Den første jeg klikket meg inn på var fra utenfor Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...