Gå til innhold

Jobber du heltid eller deltid?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jobber heltid, fordi jeg vil. Kan gå ned i stilling hvis jeg vil, men vil opparbeide meg rettigheter ved evt. ytterligere permisjon. Grei avstand for meg til både jobben, barnehage og skole, men mannen kjører ca. 40min til jobben hver dag.

Videoannonse
Annonse
Gjest hanne
Skrevet

Jobber foreløpig 100% med et barn i barnehage (best mulig grunnlag før neste permisjon), men ønsker å trappe ned til 80-90% når neste barn begynner i barnehage. Tenker da å ha kortere dager for ikke å stresse med levere/hente situasjonen, ikke en "kosedag" til meg selv mens barnet er i barnehage.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker de som velger å jobbe redusert på hva det gjør med pensjon?

Jepp. Jeg har likevel valgt å ha et bedre liv her og nå, fremfor en gang i fremtiden.

Jobber noe redusert, bruker tiden på hus og hjem, og barna slipper lange dager i barnehage. Og jeg har også litt tid til bare meg selv :sjenert:

Skrevet

Tenker de som velger å jobbe redusert på hva det gjør med pensjon?

Tja. Jeg tenker at når vi når pensjonsalder så er det ikke sikkert det er noe særlig pensjon å hente uansett. Så derfor sparer vi penger til pensjonsalderen i aksjer, fond og nedbetaling av hus. Og det kommer vi også til å fortsette med om jeg går ned i stilling, selv om det jo blir litt mindre.

• Liker 1
Skrevet

Samboer og jeg har et barn i barnehage. Han jobbet i utgangspunktet 100 %, men er nå sykemeldt. Jeg jobber frilans hjemmefra, men har for tiden bare mulighet til å jobbe 50 %. Jeg ville gjerne jobbet mer, for det går ut over økonomien, men akkurat nå er det ikke mulig. Det gode med det er at det blir lite styr og stress om morgenen, vi kommer oss til av gårde når vi er klare.

Skrevet

Me har eitt barn i barnehage, og jobbar 100% begge to.

Må levere ved barnehageåpning kl 7, og kjøre direkte fra jobb og hente før barnehagen stenger kl 16. Har litt kjørevei, så det går berre akkurat. Heldigvis har me snille arbeidsgjevarar som ikkje ser strengt på at me kjem litt seint, og går først :sjenert:

Nå kjører me ilag, men har mulighet for at ein startar litt tidligare, og hentar i bgh, og den andre har bedre tid om morgonen, og jobbar litt seint. Me har begge fleksitid, og mulighet for å jobbe litt heimefrå.

Me må jobbe 100% pga økonomi akkurat nå. I tillegg vil eg jobbe fullt pga opptjening til neste permisjon. Når nr 2 startar i bgh ser me for oss at eg jobbar ca 80%, for å skape litt mindre stress ifbm bhg-levering og henting, i tillegg til husarbeid, handling osv.

Einaste tips eg har ifbm 'tidsklemma' er å planlegge litt fram, f.eks. middager, og å handle 1 gang i veka.

AnonymBruker
Skrevet

Her jobber begge 100% fordi vi MÅ.

Jeg hater det!! Ser datteren min 2,5 time i døgnet og synes det er tragisk at samfunnet har blitt slik.

Skulle gitt MYE for å jobbe bare 50% men da går vi konkurs, og man må jo jobbe fullt for å opptjene den jævls pansjonen også...

Akkurat nå er min far "dagpappa" og vi aner ikke hvordan vi skal få til henting/levering i bhg fra høsten av, Vi drar begge hjemmefra 06.30 for å rekker jobben 08.00 og er hjemme 16.45...

Synes samfunnet burde gi mer støtte til foreldre som vil gå hjemme og passe barna sinde selv, i stede for å institusjonalisere alle. KOntantsøtten på 3300 hjelper jo ikke stort i forhold til å miste en hel inntekt.

• Liker 1
Skrevet

Her jobber begge 100% fordi vi MÅ.

Jeg hater det!! Ser datteren min 2,5 time i døgnet og synes det er tragisk at samfunnet har blitt slik.

Skulle gitt MYE for å jobbe bare 50% men da går vi konkurs, og man må jo jobbe fullt for å opptjene den jævls pansjonen også...

Akkurat nå er min far "dagpappa" og vi aner ikke hvordan vi skal få til henting/levering i bhg fra høsten av, Vi drar begge hjemmefra 06.30 for å rekker jobben 08.00 og er hjemme 16.45...

Synes samfunnet burde gi mer støtte til foreldre som vil gå hjemme og passe barna sinde selv, i stede for å institusjonalisere alle. KOntantsøtten på 3300 hjelper jo ikke stort i forhold til å miste en hel inntekt.

Er så enig! Barn rekker så vidt å se hverken den ene eller den andre foreldre i hverdagen. Man kommer hjem, etter å ha gjerne sittet i kø en god stund, lage og spise middag og andre oppgaver, og plutselig er det kveld og den lille må legge seg...

Jeg er heldig som får bruke masse tid i hverdagen med min datter! Jeg husker godt ensomheten av å ha 2 foreldre som jobbet på spreng rundt.

Og dere som kommenterer med en litt spydig tone med at herregud man får ta å se seg i å akseptere at renten går opp, at der er ens egen feil at man har tatt for mye lån - jah, dere liker å betale renter? Helt supert? Kan virke som det ;) Ja det er jo litt kjipt men slik er nå det, men jeg måtte bare kommentere hvordan jeg oppfattet denne holdningen til noen her. :sjenert: "Kjefte" på folk som ikke synes at det er stas at renten dobles....

Skrevet (endret)

Jeg jobber 100 % fordi jeg ønsker det. I tillegg fullførte jeg en mastergrad i mai i fjor. Det første året på master jobbet jeg 100 % og studerte 100 %, siste året jobbet jeg bare 80 %,

Endret av Kanutte
Skrevet

Jeg har en 70-100% stilling.

Samboer jobber fullt. Det er jeg som leverer i bhg (begynner senere på jobb, samboer reiser hjemmefra 05.45) og som regel jeg som henter.

Vi har heldigvis ikke så mye stress i hverdagen.

Etter at jeg tok lappen har alt blitt mye enklere, og jeg slipper å beregne tiden det tar å gå til og fra bhg, togstasjonen og hjemmet...

Synes idéen om å innføre 6- timers dag for småbarnsforeldre høres fornuftig ut.

Skrevet

Jeg jobber 11 netter i mnd og det tilsvarer 80% dagtid i lønn. To ekstravakter på meg i mnd så er det full lønn. Sambo jobber 100%. Jeg liker å ha mye fritid, og vi skal bare ha ett barn, så vi får masse tid, så slik vil vi ha det :)

Skrevet

Er så enig! Barn rekker så vidt å se hverken den ene eller den andre foreldre i hverdagen. Man kommer hjem, etter å ha gjerne sittet i kø en god stund, lage og spise middag og andre oppgaver, og plutselig er det kveld og den lille må legge seg...

Jeg er heldig som får bruke masse tid i hverdagen med min datter! Jeg husker godt ensomheten av å ha 2 foreldre som jobbet på spreng rundt.

Og dere som kommenterer med en litt spydig tone med at herregud man får ta å se seg i å akseptere at renten går opp, at der er ens egen feil at man har tatt for mye lån - jah, dere liker å betale renter? Helt supert? Kan virke som det ;) Ja det er jo litt kjipt men slik er nå det, men jeg måtte bare kommentere hvordan jeg oppfattet denne holdningen til noen her. :sjenert: "Kjefte" på folk som ikke synes at det er stas at renten dobles....

Det er vel ingen som liker å betale renter, og det er ikke det det går på. Men når folk låner over evne, må de før eller siden betale for det. Og det ihvertfall jeg reagerte på var at brukeren sa at dette var "urettferdig" - noe som blir helt feil i mine ører. For dette har de visst at ville komme lenge.

Skrevet

Jeg og mannen jobber 100 %. Vi har et barnehagebarn og venter nr 2 i september. Mannen jobber skift, jeg er lærer og har veldig fleksibel arbeidstid. Vi opplever ikke noe særlig stress i hverdagen. Noen dager leverer vi kl 07.30, andre ganger kl 09.30. Vi henter mellom kl 15 og 16. Hvis jeg må være igjen på skolen så har vi heldigvis besteforeldre som mer enn gjerne henter. Økonomisk sett går det greit, selv om lønnen min fortsatt er lav pga at jeg ikke er ferdig med utdannelsen min. Vi har gåavstand til barnehagen og mannens arbeidsplass, jeg har 25 minutters kjøring.

Forøvrig må jeg bare si :hakeslepp: til dere som mener at det er urettferdig at renta skal opp, og at samfunnet på et eller annet vis bør subsidiere at dere har valgt å forsøke å kombinere barn, full jobb og dyrt huslån. Dere MÅ ikke bo i Norges dyreste strøk. Det finnes fine eneboliger andre steder i Norge, med prislapper som faktisk kan kombineres med redusert stilling dersom det er det en ønsker. Rente er ikke noe bankene slår terningkast om. Disse prosessene henger nøye sammen med alle de andre markedsmekanismene i samfunnet, og dette må vi forholde oss til. Nei, ingen liker å betale renter, men Norges bank er ikke noe veldedighetsprosjekt som skal finansiere at dere vil ha "alt" uten å betale noe særlig for det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alle som sliter med lån og renteoppgang som har så mye valg...

Vi har nok lånt over evne ja, og er livredd for renteoppgangen som kommer. Men hva skal man gjøre da?? ett sted må man jo bo.

Vi har ett lån på 1,5 mill, det er alt for mye, alikevel er det ikke så lett å få noe stort nok til hele familien for under den prisen...

Vi jobber i lavtlønnsyrker begge to, og må derfor jobbe fulltid for å få endene til å møtes. Selv om det skjærer meg i hjertet!!

6 timers dag for småbarnsforeldre uten kutt i lønn, hadde vært en drømmm! Og jeg er sikker på at det faktisk hadde skapt mer harmoniske familier og tryggere barn med ett sterkere bånd til foreldrene.

Jeg tror faktisk at en av grunnene til den store økningen i psykiske lidelser blandt barn og unge skyldes det helktiske sammfunnet vi har fått, og at de flese foreldre er tvunget til å jobbe fulltid og dytte barna i barnehager med gjennomtrekk av ansatte...

• Liker 1
Skrevet

Heltid, men vi har fleksitid som vil si at vi kan starte så sent som 8.30 om vi ønsker det..

Jeg gjør det fordi jeg liker jobben min og trives med å jobbe. Kunne ikke tenke meg gå hjemme og drive dank heller liksom :gjeiper:

Rutiner - faste rutiner på slikt som å stå opp til samme tid, rutiner på badet, frokosten, påkledningen, snakke om matpakken FØR man lager den for eksempel - si fra litt før "nå skal vi dra snart" rutiner.. Kose seg sammen når man kommer hjem, middag til samme tid, rutiner på kvelden og fast leggetid..

Husarbeid etc kan man ta når barna er i seng..

Nei ikke egentlig, det er halvannen mil for min del...

Ja, dei som jobbar deltid for å vere heime med små barn går jo heilt klart og "driver dank"....

:ironi:

Skrevet

Er ikke alle som sliter med lån og renteoppgang som har så mye valg...

Vi har nok lånt over evne ja, og er livredd for renteoppgangen som kommer. Men hva skal man gjøre da?? ett sted må man jo bo.

Vi har ett lån på 1,5 mill, det er alt for mye, alikevel er det ikke så lett å få noe stort nok til hele familien for under den prisen...

Vi jobber i lavtlønnsyrker begge to, og må derfor jobbe fulltid for å få endene til å møtes. Selv om det skjærer meg i hjertet!!

6 timers dag for småbarnsforeldre uten kutt i lønn, hadde vært en drømmm! Og jeg er sikker på at det faktisk hadde skapt mer harmoniske familier og tryggere barn med ett sterkere bånd til foreldrene.

Jeg tror faktisk at en av grunnene til den store økningen i psykiske lidelser blandt barn og unge skyldes det helktiske sammfunnet vi har fått, og at de flese foreldre er tvunget til å jobbe fulltid og dytte barna i barnehager med gjennomtrekk av ansatte...

Nå er det jo faktisk slik at ikke alle bør ha boliglån, det er derfor det finnes et leiemarked (om enn ikke nødvendigvis ute i distriktene, bla her jeg bor.)

Og harmoniske familier er (dessverre?) ikke hovedprioriteten til storsamfunnet. Finansene vi har oppspart må gå til pensjoner og trygdeytelser, ikke 6-timersdager. Vi må være realistiske her, og fokusere på reelle løsninger på tids-problemet framfør å drømme om økonomisk lite bærekraftige tiltak.

Norge er et av de landene i Vesten med kortest arbeidstid. Årsaken til at vi sliter med å få tida til å strekke til, er at begge foreldrene gjerne er i arbeid. Løsningen må derfor bli å kutte i utgiftene, be om et priskrakk på boliger, jobbe mindre, eller leve med stresset.

AnonymBruker
Skrevet

Vi jobber heltid begge og føler vi trenger det for å ha det noenlunde romslig. Skjønner ikke hvordan dere med lån får til å leve på deltidslønn. Vi har ikke lån men en del utgifter på td 2 biler og lang reisevei til og fra jobb. Tener ca 900 tusen tilsammen men det går med. Vi har eldre hus som må vedlikeholdes. Synst pengene fyker ut, f.eks går det 2-3 tusen i mat per uke. Har 2 barn. Vi bruker ca 100000 på ferie i året men mener det er fint for ungene og. Ellers føler ikke jeg vi sløser så mye. Kunne godt tenke meg ca 80 % men det må da bli veldig lite igjen da?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi får barn tror jeg jeg kommer til å jobbe 100 %, i hvert fall hvis vi bor i nærheten av arbeidsplassen (sånn som det er begges arbeidsplasser ca 1 km fra der vi bor, og det er ørten barnehager i nabolaget). Samboern min har snakket om å gå ned til 80 % etter hvert, så det er jo en mulighet. Det kommer litt an på hva jobben krever og gir, og hvor fleksibel den er, hva vi velger. Vi kommer uansett ikke til å ha kjempehøyt lån, så det vil nok være rom for å gå ned mer eller mindre i stilling dersom situasjonen krever det.

Skrevet

Ja, dei som jobbar deltid for å vere heime med små barn går jo heilt klart og "driver dank"....

:ironi:

Di gikk kanskje glipp av denne :gjeiper: siden du tydeligvis drog det til deg som om det var ment slik det var skrevet eller???

:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...