AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #1 Skrevet 13. mai 2011 Jeg må etterhvert tenke på hva jeg skal gjøre etter permisjon. Det ideelle hadde vært å jobbet 50%, men det er jeg redd vi ikke har råd til. Da må isåfall mannen jobber mer, og få mindre tid med oss hjemme og det er ikke ønskelig. Det blir enten 80% eller full stilling. Jeg syns det virker mye, men med litt planlegging så går det vel. Jobber du helttid eller deltid? Hvis du jobber heltid gjør du det fordi du må eller fordi du vil? Hvis du jobber heltid, har du noen gode tips for en enklere hverdag? Har dere lang reiseveg i tillegg til full jobb?
Redbull Skrevet 13. mai 2011 #3 Skrevet 13. mai 2011 Jeg er akkurat fått svar fra barnehagen, og skal ha jenta mi i barnehagen 3 dager, det vi søkte på da skal jeg ha fri ene dagen hun er i barnehagen, og jobbe tidlig de to andre. Så skal jeg ha senvakt de to dagene hun er hjemme har valgt å ha fri enedagen hun er i bhg for å få gjort litt hjemme og for å jente meg inn. Ser for meg at de dagene jeg er hjemme med jenta mi før jobb blir tunge... Jeg velger 80% fordi jeg selv vil det, jenta mi blir aldri liten igjen og jeg får aldri den tiden igjen
Edie Skrevet 13. mai 2011 #4 Skrevet 13. mai 2011 Jeg jobber 100%. Mannen og jeg jobber til ulike tider så hverdagen går greit opp allikevel. Jeg begynner sent og leverer i barnehage. Mannen slutter tidlig og henter. Tja, hvorfor jeg jobber fulltid? Både fordi vi må og fordi jeg vil. Vi går i null slik det er nå, men kunne helt sikkert gjort noen grep om jeg absolutt ville jobbet mindre. Men jeg trives på jobb, og vil ha den sosiale delen av hverdagen min. 1
Vibi Skrevet 13. mai 2011 #5 Skrevet 13. mai 2011 Jeg jobber fuilltid fram til jeg går ut i ny permisjon, for å opparbeide best mulig rettigheter i denne permisjonen. Rent bortsett fra at jeg har vært en del sykemeldt de siste månedene, pga bekkenløsning. Etter denne permisjonen skal jeg ta et år hvor jeg bare jobber litt (akkurat det jeg må for å få endene til å møtes), og heller studere på fulltid, for å bli ferdig med studiene mine. Da kommer den nye babyen til å være i barnehagen hver dag(?), men ha korte dager.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #6 Skrevet 13. mai 2011 Jobber heltid, det samme gjør mannen. Travelt, men det går akkurat opp i opp tidsmessig med jobb og henting og levering i bhg, når vi bytter litt på det. Vi bor i byen, og har tatt steget ut fra blokkleilighet til rekkehus med hageflekk, mest for barnets skyld. Dette fører til en stor økning i huslån, og vi er nødt til å arbeide 100 % begge to for å klare dette. Kanskje når vi får betalt litt ned på lånet, kan jeg unne meg en 80 %? Både jeg og mannen kan godt tenke oss å jobbe litt mindre etter hvert, men vi er ikke villige til å flytte langt unna byen og jobbene våre og de sosiale livene våre for å få til dette.
Ella* Skrevet 13. mai 2011 #7 Skrevet 13. mai 2011 Jeg har 75% stilling, men jobber nok i realiteten 80-90% (jeg gjorde i hvert fall det før denne permisjonen, og regner med det fortsetter slik etterpå).
sunrose4 Skrevet 13. mai 2011 #8 Skrevet 13. mai 2011 heltid, men vi har ikke barn enda så foreløpig går det veldig bra å bo i byen. der vi føler oss mest hjemme :)så lenge det varer. hørte på nyhetene i går at rentene på huslån ville stige mer og mer fremover - så urettferdig
Carrot Skrevet 13. mai 2011 #9 Skrevet 13. mai 2011 Jobber du helttid eller deltid? Heltid, men vi har fleksitid som vil si at vi kan starte så sent som 8.30 om vi ønsker det.. Hvis du jobber heltid gjør du det fordi du må eller fordi du vil? Jeg gjør det fordi jeg liker jobben min og trives med å jobbe. Kunne ikke tenke meg gå hjemme og drive dank heller liksom :gjeiper: Hvis du jobber heltid, har du noen gode tips for en enklere hverdag? Rutiner - faste rutiner på slikt som å stå opp til samme tid, rutiner på badet, frokosten, påkledningen, snakke om matpakken FØR man lager den for eksempel - si fra litt før "nå skal vi dra snart" rutiner.. Kose seg sammen når man kommer hjem, middag til samme tid, rutiner på kvelden og fast leggetid.. Husarbeid etc kan man ta når barna er i seng.. Har dere lang reiseveg i tillegg til full jobb? Nei ikke egentlig, det er halvannen mil for min del...
Nemii Skrevet 13. mai 2011 #10 Skrevet 13. mai 2011 100% og flexitid. Jeg er osgå så heldig at jeg bor 5 min unna jobben min og har barnehagen utenfor døra:-)
-Englefjes- Skrevet 13. mai 2011 #11 Skrevet 13. mai 2011 Vi har ett barn, og far er hjemme i permisjon. Jeg jobber 100 %, og kommer til å fortsette med det etter barnehagestart også. Økonomisk sett kunne vi nok hatt rom for at en av oss jobber 80 %, men foreløpig er ikke det interessant. Jeg ønsker å jobbe 100 %, mens mannen min kan tenke seg å jobbe redusert om vi har økonomisk rom for det. heltid, men vi har ikke barn enda så foreløpig går det veldig bra å bo i byen. der vi føler oss mest hjemme :)så lenge det varer. hørte på nyhetene i går at rentene på huslån ville stige mer og mer fremover - så urettferdig Det er styringsrenta som ble satt opp i går (Norges Bank setter denne, og det antas at det vil bli flere renteøkninger i årene som kommer. Da må bare bankene følge på med å øke boliglånsrenten. Det er ikke urettferdig, det er bare sånn det henger sammen. De setter ikke opp (styrings)renta for moro skyld. Styringsrenta har vært svært lav en god stund nå, så det er naturlig at den går opp igjen. 4
Carrot Skrevet 13. mai 2011 #12 Skrevet 13. mai 2011 Det er styringsrenta som ble satt opp i går (Norges Bank setter denne, og det antas at det vil bli flere renteøkninger i årene som kommer. Da må bare bankene følge på med å øke boliglånsrenten. Det er ikke urettferdig, det er bare sånn det henger sammen. De setter ikke opp (styrings)renta for moro skyld. Styringsrenta har vært svært lav en god stund nå, så det er naturlig at den går opp igjen. De som har lånt over evne syns nok fortsatt det er "urettferdig" selv om de har "redd sengen selv" liksom... Hørte at renten skulle dobles over de neste tre årene og nå min. 8% og da er det nok mange med 100% finansiering og max belåning som vil slite.. Av de som jobber redusert stilling hos oss er det alt flere som snakker om å gå opp igjen til 100% hvis dette skjer
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #13 Skrevet 13. mai 2011 heltid, men vi har ikke barn enda så foreløpig går det veldig bra å bo i byen. der vi føler oss mest hjemme :)så lenge det varer. hørte på nyhetene i går at rentene på huslån ville stige mer og mer fremover - så urettferdig Denne tråden var vel for folk med barn? Det er ikke interessant for trådstarter at jeg er student og jobber deltid som barnløs, for eksempel. Uansett, urettferdig? Jeg synes det er litt skummelt at folk er voksne nok til å ta opp huslån uten å vite hvordan grunnleggende samfunnsøkonomi og rentepolitikk fungerer. 2
Caramba Skrevet 13. mai 2011 #14 Skrevet 13. mai 2011 Jobber 100% og har tre små bhg-barn. Jeg har en svært fleksibel jobb og kan jobbe både på jobb og hjemme, bare jobben blir gjort. Jeg kommer og går som jeg vil også, tar heller opp PCen på kvelden hvis jeg må løpe litt tidlig, feks.
Sommerfugl83 Skrevet 13. mai 2011 #15 Skrevet 13. mai 2011 Jeg jobber 80% og sambo 100% og mini er litt over 3 år. Ingen av oss har mulighet for flexitid så det er veldig fint å ha en dag i uken hvor det blir sen barnehagelevering. Jeg bruker fridagen til handling og husarbeid slik at vi har mer tid sammen på ettermiddagene/helgene. Vi trives godt med denne løsningen.
Gjest navnelapp Skrevet 13. mai 2011 #16 Skrevet 13. mai 2011 Eg jobba 100%, med flekstid, slik at eg kunne kome fram til 09:30. Kunne også jobbe heimafrå. Delar av "smabarnstida" hadde vi relativt tungvint veg til bhg og jobb. Etter kvart flytta vi, og fekk då barnehage berre tre minutt unna, og kort veg til jobb. Det er definitivt å foretrekke! Livet blir mykje lettare når ein sparer over ein time berre å transport.
Gjest Mysticgirl Skrevet 13. mai 2011 #17 Skrevet 13. mai 2011 100% ,og ofte overtid og, og det er for at vi MÅ og ikke for at jeg vil det. Hadde det vært opp til meg ville jeg ha vært hjemme med ungene . Men man kan ikke eie et hus og hage uten at begge må være i full jobb dessverre
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #18 Skrevet 13. mai 2011 Her jobber vi begge 100% med samme arbeidstid og har relativt lang kjørevei fra barnehage til jobb, ca 45 min. Blir dessverre lange dager i barnehagen på vesla, i snitt 9,5 time hver dag. Leveres ca 7 og hentes 16.30. Sover fremdeles en del på dagtid, noe som gjør at hun hvertfall får en god "pause" midt på. Men det er ikke ideelt. Heldigvis stortrives hun i barnehagen! Vi hadde nok hatt råd til å gå ned i stilling begge to. Mannen ønsker nok ikke det, uansett. Men jeg kunne godt tenkt meg å jobbe redusert. Planen min er å holde ut i 100% til vi har fått de barna vi skal ha (starter prøving på nr 2 nå, og blir vi enige om at vi vil ha 3 så blir det så fort som mulig etterpå) og heller jobbe redusert etter det. Mest av økonomiske grunner slik at jeg får full opptjening av foreldrepenger... Vi satser også på å flytte til en annen by i løpet av et par år, nærmere besteforeldre og dermed barnevakt. Da er også håpet å kunne bo og ha barnehage nærmere jobben. Det beste tipset for en enklere hverdag er å få seg vaskehjelp! Da slipper vi å krangle om husvask og vi har fast ryddedag dagen før hun kommer der begge to bruker et par timer på å rydde skikkelig. Har hvertfall hjulpet oss veldig mye. Det koster jo litt, da. Har dere ikke råd så kan noe av det samme sikkert oppnås ved å lage en skikkelig plan for hvem som har ansvaret for hva og når det skal gjøres.
Vibi Skrevet 13. mai 2011 #19 Skrevet 13. mai 2011 heltid, men vi har ikke barn enda så foreløpig går det veldig bra å bo i byen. der vi føler oss mest hjemme :)så lenge det varer. hørte på nyhetene i går at rentene på huslån ville stige mer og mer fremover - så urettferdig Det er ikke urettferdig, det er sånn det er. Det er ikke normalen at lånerenta ligger på 3%, det er altfor lavt. Normalt sett skal renta ligge på 6-7 prosent, og det er dit vi kommer til å ende opp i løpet av et par år. At noen har lånt over evne, uten å ta hensyn til renteøkninger er deres problem, og noe de bare har seg selv å takke for. Det er ikke sånn at de ikke har blitt advart. 1
kontorstol Skrevet 13. mai 2011 #20 Skrevet 13. mai 2011 Tenker de som velger å jobbe redusert på hva det gjør med pensjon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå