Gumman87 Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 Hei hei hallå folkens! Jeg og samboeren vurderer sterkt å flytte til en annen by. Bor i en liten by som har ca 20.000 innbyggere og som har lite å tilby.. MEN.. Vi vet ikke hvor! Derfor hadde det vært veldig kjekt om dere kan ramse opp positive og negative ting med byen du bor i!
Bellamy Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Trondheim! Positivt: - Bra kollektivtilbud - Greit uteliv - Stort nok til at den har alt du trenger i en storby, men liten nok til at naturen ikke er langt unna - Trivelige trøndere! Negativt: - Litt lite kanskje? - Høye boligpriser (Men det er det vel overalt nå for tiden..)
Gumman87 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2011 Trondheim har vært i tankene mine ei god stund faktisk.. Trøndere er herlige folk!
sequin Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Moss: -utrolig trivelig by -lite mennesker, deilig -mange fine parker og flotte turstier/turmuligheter. -mange flotte shoppingmuligheter -kjempe bra og billig kollektivtilbud -Vakre strender og veldig bra båtliv -Kort vei til Oslo og grensehandel. -ikke mange som snakker østfold dialekt (egentlig bare gamle folk) -flotte kulturtilbud som teater, musikk og kunst. Negativt: -Ferjetrafikk en gang i timen -Mosslukt. -litt få kafeer..
Gjest Han_med_svaret Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Trondheim! Positivt: - Bra kollektivtilbud - Greit uteliv - Stort nok til at den har alt du trenger i en storby, men liten nok til at naturen ikke er langt unna - Trivelige trøndere! Negativt: - Litt lite kanskje? - Høye boligpriser (Men det er det vel overalt nå for tiden..) Så langt. Kjenner flere her og er selv en av dem som begynner å se seg veldig lei på alle innflytterne i denne byen. Snart flere studenter her enn det er lokabefolkning. Og hvis du sier den er litt liten, så har du faktisk bare to andre byer i dette landet som eventuelt er store nok. Dra heller dit
Gjest Tjoms Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Oslo Positivt: - Rikt kulturliv - Caféliv - Et mangfold av parker - Konserter og festivaler - Marka - Fjorden - Godt kollektivttilbud, trenger ikke bil Negativt: - Folkemengder, masete i rushtrafikk - Stive boligpriser - Dårligere luft, særlig i indre by Man kan også velge å bo 10-15 minutter unna sentrum med marka som nærmeste nabo. Har bodd i Trondheim også, for min del er de negative siden langt fler når det gjelder den byen. Da ville jeg heller gått for Bergen, triveligere folk, finere by, og langt flottere natur.
Gjest Leonidene Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 Med tanke på at min lille by har langt færre enn 20000 innbyggere så er det vel ikkje særlig vits i å liste opp positive og negative ting :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Så langt. Kjenner flere her og er selv en av dem som begynner å se seg veldig lei på alle innflytterne i denne byen. Snart flere studenter her enn det er lokabefolkning. Og hvis du sier den er litt liten, så har du faktisk bare to andre byer i dette landet som eventuelt er store nok. Dra heller dit Med tanke på at et av landets største universiteter ligger i byen er vel ikke det så rart? NTNU er vel ikke bare for trøndere.. 3
Gjest Doh Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Drammen: Positivt: - Hyggelig sentrum(torget, elvepromenaden osv) - Mange koslige kafeer og restauranter - Marka er aldri mer enn noen minutter unna - Kort vei til Oslo hvis man vil en tur dit - Hyggelige mennesker - Kort vei til shopping(tre store senter i/ved Drammen) - Jobbmuligheter(igjen, kort vei til Oslo) - FInt sted å vokse opp - Passe stor Negativt: - Dårlig rykte, men begynner jo å komme seg - Sånn passe kollektivtilbud(kommer veldig an på hvis man bor) - Ikke flytt til Fjell hvis du ikke er veldig glad i å være en av få nordmenn Kunne skrevet flere sider om byen min, men som du skjønner så elsker jeg den! Bare synd jeg flytta til samboeren min i Oslo.....
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Legger til at Drammen har god togforbindelse med Oslo samt ekspressbuss døgnet rundt hver time.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 Jeg vurderte faktisk Drammen en periode, men må innrømme at jeg lot være pga ryktet om "harry" mennesker.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #12 Skrevet 12. mai 2011 Ålesund: (ca. 40 000) -nært sjøen omtrent uansett hvor i kommunen du velger å bo -rimelige boligpriser -fjell, ski, natur i nærheten -ok shopping for størrelsen, norges 5 største kjøpesenter -fantastisk arkitektur, byen er pen -sunnmøringer <3 -bra kulturtilbud om sommeren -lite kriminalitet og narkotika Negativt: -litt stille om vinteren -få ruter fra flyplassen(stort sett innenlands og charter) -litt liten by -ikke spesielt kort vei til noen større byer
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #13 Skrevet 12. mai 2011 Beklager, norges femte største kjøpesenter skal det selvsagt være.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #14 Skrevet 12. mai 2011 Oslo Positivt: Gode jobbmuligheter Rikt kulturliv (opera, teater, konserter, festivaler, kinoer, ...) Rikt uteliv (spisesteder, kafeer, puber, nattklubber, ...) Gode shoppingmuligheter Marka Fjorden Godt kollektivtilbud (t-bane, trikk, buss, tog og båt) Masse grønne friområder/parker Storbyfølelse Negativt: Høye boligpriser Trafikkaos Høy luftforurensning Upersonlig
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 Ålesund: (ca. 40 000) -nært sjøen omtrent uansett hvor i kommunen du velger å bo -rimelige boligpriser -fjell, ski, natur i nærheten -ok shopping for størrelsen, norges 5 største kjøpesenter -fantastisk arkitektur, byen er pen -sunnmøringer <3 -bra kulturtilbud om sommeren -lite kriminalitet og narkotika Negativt: -litt stille om vinteren -få ruter fra flyplassen(stort sett innenlands og charter) -litt liten by -ikke spesielt kort vei til noen større byer Dette stemmer da vel ikke helt.. Men ellers, Ålesund<3
Gjest Pantherinae Skrevet 12. mai 2011 #16 Skrevet 12. mai 2011 Jeg bor i Oslo, og alle tingene jeg hadde tenkt å nevne har Tjoms allerede nevnt. Så jeg signerer egentlig bare innlegget hennes. Ellers vil jeg også si at det er greit å bo et stykke utenfor Oslo også, spesielt om man passer på kollektivtilbudet. Er mye fine områder i nærheten som er veldig fine, spesielt utover i Bærum og ut mot Drammen! Der finnes det jo også flere "småsentrum" som Sandvika, Asker, osv.
Gjest Tjoms Skrevet 12. mai 2011 #17 Skrevet 12. mai 2011 Jeg bor i Oslo, og alle tingene jeg hadde tenkt å nevne har Tjoms allerede nevnt. Så jeg signerer egentlig bare innlegget hennes. Ellers vil jeg også si at det er greit å bo et stykke utenfor Oslo også, spesielt om man passer på kollektivtilbudet. Er mye fine områder i nærheten som er veldig fine, spesielt utover i Bærum og ut mot Drammen! Der finnes det jo også flere "småsentrum" som Sandvika, Asker, osv. Enig. Sandvika er utrolig hyggelig, stort kjøpesenter, kort vei til sjøen, og bare et kvarter med toget til Oslo (som går ofte). Høvik er også veldig fint, 10 minutter med tog til Oslo (eller ta buss som tar halvtime) 2 ganger i timen. Ikke noe billigere å bo, men man får litt mer småby-følelsen og har storbyen i "umiddelbar" nærhet. Noen velger seg andre veien til Lillestrøm/Skedsmokorset også, men da har man ikke sjøen i nærheten.
^me^ Skrevet 12. mai 2011 #18 Skrevet 12. mai 2011 (endret) Haugesund ca 34.000 innbyggere: - positive ting: - den årlige sildajazzen spis masse god mat og hør på mange gode jazzband fra hele verden på en sommerhelg, hva er vel herligere enn det? - den årlige filmfestivalen kjente skuespillere kommer til denne byen på rød løper hvert år, kjempe mange bra kinotilbud og en råkul stor kino som har et sinnsykt utvalg av kinodigg i kiosken fra alle mulige land, spes. fra usa som skittles, jellybelly's, tootsyrolls og MYE mer som du ikke finner ellers i norge! - sterk tilknyttning til vikingtiden vi har en vikingkirke og vikinggård (som har årlig vikingskuespill/leirskole hvor folk og barn kan smake vikingmat, prøve vikingklær og se hvordan vikingene levde for mange tuser år siden) vi har også det som sies å være graven til harald hårfarge som absolutt er verdt en titt samt et vikingmuseum. - flott uteliv på den koslige kaien hvor barene, kafeene og resturantene ligger som perler på en snor. - 3 kjøpesentre, gode shoppingmuligheter med andre ord - ikke langt i fra naturen, vi har fine turløyper bare et steinkast i fra sentrum - byen er midt i mellom barken og veden vil du til en storby er både bergen og stavanger et par timer kjøring i fra. - rimlige boligpriser - du er rett ved sjøen i hele distriktet - fantastisk sandstrand på karmøy, bare 15 minutters kjøring fra haugesund negative ting: - tungt narkomiljø, tross en liten by topper denne byen top 3 lista i norge - ingen ikea, da må vi til stavanger eller bergen.. - ikke så gode kollektiv utvalg. vi har verken trikk eller tog, bare buss - liten by, stor tjangs for å møte en hel del kjente folk om du er ute blant folk - dårlige veier. vi har ingen motorvei og har lite flerfeltsveier som betyr køer i rushtrafikken. Endret 12. mai 2011 av ^me^
sjøhest Skrevet 12. mai 2011 #19 Skrevet 12. mai 2011 Bergen: Bra: - Ganske lite sentrum, du klarer å gjøre deg kjent og vet hvor det meste er etter en stund - Har "alt" av butikker likevel - Fine fjell og fin natur - Bybanen - Stor nok, finnes alltid nye folk i din situasjon å bli kjent med Dårlig: - Stygg dialekt (ja, er innflytter ) - Vanskelig å kjøre i sentrum - Stygt vær - Buekorps
Bellamy Skrevet 13. mai 2011 #20 Skrevet 13. mai 2011 Bergen: Bra: - Ganske lite sentrum, du klarer å gjøre deg kjent og vet hvor det meste er etter en stund - Har "alt" av butikker likevel - Fine fjell og fin natur - Bybanen - Stor nok, finnes alltid nye folk i din situasjon å bli kjent med Dårlig: - Stygg dialekt (ja, er innflytter ) - Vanskelig å kjøre i sentrum - Stygt vær - Buekorps
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå