Gå til innhold

Rense bunadssølv


trultetrine

Anbefalte innlegg

Hei.

Har funnet fram bunadssølvet og gjør klar til syttende. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få bort de smått gråe flekkene som kommer med årene på enklest mulig måte. Ikke så lett å pusse altid med de små løva.

Noen som har noen supre tips?

--Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nordlandsbunad, og pusser sølvet med en klut jeg fikk kjøpt hos gullsmed for 100 lappen. Veldig enkelt og effektiv. Går du til en gullsmed, så kan de hjelpe deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn tørr klut og så har jeg en boks med flytende sølvpuss i, som jeg bare dypper sølvet i(det følger med en slags sil som en kan legge sølvet på og så dyppe det) da blir det skinnende blankt på få sekunder. Man får ikke en sølje nedi, men alt annet går, og så kan man bruke q-tips og fukte med dette stoffet før man så pusser smådeler på f.eks sølje el.l.

Begge deler er kjøpt hos gullsmed.

Endret av Strix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du går til innkjøp av noe kan du jo prøve dette, som er aldeles gratis i og med at de fleste har salt og aluminiumsfolie på kjøkkenet:

Fyll en bolle med vann, rør ut litt salt, og legg oppi en bit aluminiumsfolie. Legg oppi sølvsmykkene og la dem bare ligge til de blir blanke. Bruk evt. en q-tip i kriker og kroker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du går til innkjøp av noe kan du jo prøve dette, som er aldeles gratis i og med at de fleste har salt og aluminiumsfolie på kjøkkenet:

Fyll en bolle med vann, rør ut litt salt, og legg oppi en bit aluminiumsfolie. Legg oppi sølvsmykkene og la dem bare ligge til de blir blanke. Bruk evt. en q-tip i kriker og kroker.

Dette har jeg faktisk hørt om en gang før mener jeg å huske, men da med sølvtøy. Genialt tips! Jeg skal teste det straks. Jeg har arvet en sølje etter min oldemor(!) fra Runde på sunnmøre. Jeg har hatt den siden konfirmasjonen og er veldig redd for den. Den er utrolig fint utført og ligner ikke helt noe jeg har sett før. Veldig tander. Ligner litt på denne, men har mye mer snirklerier og løv. Jeg håpte å finne en skånsom måte å ordne det på. :)

Tusen takk alle sammen! Jeg begynner med salt.

--Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på at om sølvet er oksidert, så må det pusses for hånd. Legger man det i vann med aluminiumsfolie og salt, vil oksideringen forsvinne.

Endret av -Englefjes-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nordlandsbunad, og pusser sølvet med en klut jeg fikk kjøpt hos gullsmed for 100 lappen. Veldig enkelt og effektiv. Går du til en gullsmed, så kan de hjelpe deg :)

Slike bruker jeg også :)

Men får de til 40kr på Arts and Crafts ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på at om sølvet er oksidert, så må det pusses for hånd. Legger man det i vann med aluminiumsfolie og salt, vil oksideringen forsvinne.

Vet du, jeg er faktisk usikker? Jeg vet at det var vanlig med blankt sølv i de trakter, eller hvitt sølv kalles det vel. Lurer på om den kan ha blitt "naturlig" oksidert med tiden. Det er ganske ujevnt. Jeg tror uansett søljen vil bli nydelig når den blir renset. Mye forgylt, smått løv og på den. Tror den blir best når den blir renset. :)

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal følge gode råd fra eksperter når det gjelder både nytt og gammel sølv, her kommer 100% trygge tips.

http://www.bunad-magasinet.no/ta-deg-tid-til-aa-pusse-soeljene.4780041-157330.html

Antoinette i.i.

Jeg ser de anbefaler "bad" av varmvann, Zalo og salmiakk. Min erfaring er at dette også tar knekken på oksideringen. :scratch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et tilfelle med en gammel sølje i den sølvvasken jeg nevnte, den gikk fra å vøre oksidert til å bli hvitt sølv... Alt sølvet jeg har som er av nyere dato tåler den veldig godt. Men den filla er ganske trygg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om den kan ha blitt "naturlig" oksidert med tiden. Det er ganske ujevnt.

Sølv vil jo alltid oksidere etter hvert, men det holder seg pent lenger hvis det oppbevares i tette poser eller esker.

Jeg bruker sjelden noe annet enn salt/aluminiumsfolie til mine søljer (og andre sølvsmykker), men har også hatt en sånn tørr pusseklut som nevnes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...