AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 Stesønnen min på snart 7 år er blitt invitert i bursdags-selskap. Det er hyggelig det, men bursdags-selskapet er i Danmark - i selveste Legoland. Syns det var litt voldsomt, og at det hadde holdt å ha et selskap hjemme i Norge.. Vi skal dit i slutten av mai, en helg, og alle må betale en egenandel selv, men vi får rabatter siden vi er en hel klasse. Foreldrene må være med, eller andre foresatte. Og vi skal bo på hotell i Legoland. De aller fleste har råd til dette, og noen tar seg råd, men en av guttene i klassen har ikke råd. Jeg syns det er trist om denne gutten ikke kan være med, og jeg har pratet med de andre foreldrene om at vi burde ta med oss denne gutten og spleise turen for han. Så er spørsmålet om det er frekt av oss å spleise på denne turen for gutten, om det vil stille foreldrene til denne gutten i et dårlig lys. Eller om de vil bli glade for det? Og hva syns dere personlig om slike uoverkommelige bursdager?
Kråkesaks Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Jeg synes det er helt absurd å invitere til et så dyrt bursdagsselskap. Barn blir invitert i så mange bursdager i utgangspunktet at man kan ikke forvente at folk skal ha råd til noe sånt. 5
Gjest Consensio Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Det der høres jo helt horribelt ut. Det koster jo tross alt en del penger å bare reise til og være i Legoland, og dette gjør jo at de som ikke har så god råd (eller tid for den saks skyld!) blir skviset ut og understreker bare mer økonomien deres... Syns det er skikkelig dårlig gjort av foreldrene...hadde vært bedre å hatt en vanlig selskap hjemme og heller reist til Legoland utenom. 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Må bare si at foreldrene til denne gutten har ekstremt god råd, og har alltid hatt voldsomme bursdager for sin sønn. Men det er første gang de har lagt bursdagen så langt unna, og at vi må betale litt selv.
C-girl Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Er enig med de andre her. Kan ikke dere andre foreldre ta en prat med foreldrene til bursdagsbarnet og si at dere ikke kan komme da? for de drar nok neppe til Legoland dersom ingen av gjestene kommer. Høres helt idiotisk og egoistisk ut av de foreldrene å skulle dra en hel skoleklasse med foreldre til Danmark for et bursdagsselskap. Og hvis de er rike, så kan de vel betale for dere alle hvis det er så viktig at dagen skal feires i Legoland. 4
Løvetanten Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Helt latterlig og utrolig navlebeskuende av foreldrene. Selv om jeg har råd så ville jeg aldri lagt turen om Legoland for å la en av ungene mine gå i bursdag! No way. Om de skal legge lista så sykt høyt så får de selv betale for de ungene de har invitert. Jeg har hatt bursdager i Lekeland og på kino, og har jo selvsagt betalt kalaset selv. Ville aldri falt meg inn å invitere og be gjestene betale selv; lite eller mye penger. Èn ting er å gifte seg i utlandet, men en 7-årsdag! 2
skruf Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 Glad det ikke er sånne foreldre i klassen til min 8-åring! Jeg tviler på at det er alle foreldrene som egentlig har råd til å dra i legoland i denne 7årsdagen, ikke bare den ene ungen som blir igjen. Har det vært mitt barn som har gått i denne klassen, så skulle hun ha fått holdt det ene barnet med selskap.. selv om vi hadde hatt råd. 7årsdagsfeiring i legoland når en bor i Norge virker som stormannsgalskap i mine øyne.. 2
momo Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Synes jeg høres helt vilt ut. Må da kunne gå an å feire bursdagen til 7 åringen hjemme. Eller noe gøy som er i nærheten av der de bor, og hvor da foreldrene til gutten betaler alt. Jeg ville mest sannsynlig ikke hatt råd til noe sånnt. Og hadde jeg hatt råd til det, så hadde jeg boikotta det. For synes ikke om noe sånnt. 3
sequin Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 i all verden :O Hvordan skal de overgå den bursdagen neste år? Uansett så syns jeg det hadde vært flott å spleise for den ene gutten som ikke kan være med, tenkt hvordan han føler seg når hele klassen snakker om dette på skolen på mandag?
Gjest Olsen Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Disse foreldrene har mistet gangsynet, spør du meg. De legger opp til at man skal betale for å delta i en fødselsdag! Da er det ikke lenger en invitasjon, men et spleiselag. I tillegg legger man opp til at foreldrene må bli med, antakelig et døgn og vel så det? Tenk å være så selvsentrert at man forventer at klassekameratene skal betale for å være med, i tillegg til å bruke mye tid på å delta! En slik fødselsdag hadde vi svart nei til av prinsipp, selv om vi ville hatt pengene til å delta. Håper mange nok foreldre setter foten ned. 5
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 Utrolig frekt av disse foreldrene.De tvinger jo hele klassen/med foreldre til å dra på en dyr spleisetur.Enig i at dette er et spleiselag.Inviterer man i bursdag så skal foreldrene betale bursdagen.De flotter seg på bekostning av andre foreldres lommebok. Trodde det sto Lekeland først.. :gjeiper: Hadde vært langt mere normalt det. Tenk om alle foreldre skulle hatt samme type bursdag for barna sine.Måtte man ha punget ut flere tusen kroner flere ganger i året da eller? Det er helt normalt for en familie å ta med syvåringen sin en helg til Legoland for all del,men det er ikke normalt å "tvinge" halve klassen til å bli med på kommando på denne turen. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #12 Skrevet 12. mai 2011 Å, herregud, noe så sykt og direkte kvalmt!!
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2011 #13 Skrevet 12. mai 2011 Jeg nekter å tro at dette skjer på ordentlig! Og hvis det gjør, er jeg sjeleglad jeg befinner meg i et helt annet miljø. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #14 Skrevet 12. mai 2011 i all verden :O Hvordan skal de overgå den bursdagen neste år? I EuroDisney, og året etter drar hele klassen til Disneyland i Florida. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 Jeg skjønner godt dere reagerer, men denne familien er ekstremt velstående. Det er flere i klassen som er ganske velstående, og en del med god råd. Men det er et fåtall som har vanlig råd. Tror det er noen i familien til bursdagbarnet som er medeier i Legoland eller noe, så de får det ganske billig. Har egentlig ikke peiling siden det er mannen min som har ordet opp i dette, siden det er sønnen hans som er invitert. For stesønnen min og de andre barna på skolen, har det alltid vært vanlige bursdager. Da har det ofte vært tema-bursdager slik som sjørøver-bursdag, superhelt-bursdag, gul bursdag, prinsesse-bursdag, osv osv ... Det er uansett ikke alle foreldrene som skal være med. Det er noen par som blir med, men mest er det enten far eller mor eller en av besteforeldrene som drar med barna. Jeg skal dra med stesønnen min siden mannen min er opptatt den helgen. Jeg skal nok prate med de andre om å ta med den gutten der foreldrene ikke har råd. Første gang jeg har opplevd noe lignende, men jeg er ikke vokst opp i Oslos beste vestkant heller, slik som min mann er.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #16 Skrevet 13. mai 2011 Uansett hvor god råd man så er det sinnsykt!! Og ja, noen (egentlig foreldrene til bursdagsbarnet!!!!) burde få meg barnet som ikke har råd. Hvor mye er det snakk om at gjestene må spytte inn selv? Og hva kommer da i tillegg? (som reise til-fra, mat på veien etc?) 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #17 Skrevet 13. mai 2011 Jeg synes egentlig det hørtes ganske gøy ut, jeg.... Ikke at jeg noengang har kunnet finne på noe sånt selv! Nå har ikke vi spesielt god råd, heller, så det ville vært utelukket. Men la oss si at den familien som inviterer sponser ganske mye - slik at egenandelen blir lav. Jeg kunne ha hatt lyst til å ta med jenta vår på noe sånt, men i den daglige tralten i livet vårt er ikke dette noe vi vurderer, en gang. Her får man et spark bak, og siden hele klassen blir invitert, kan man jo se på det som en klassetur, eller noe, en slags avslutning før sommeren, som sikkert er sosialt og gøy for barna. Jeg vil tro at siden den familien som inviterer sponser litt (men hvor stor andel må man betale selv?), så ville de nok ikke ha noe problem med å dekke mer av utgiftene til de(n) som har dårligst råd. De vil nok ikke at noen skal føle seg utenfor, og jeg kan ikke skjønne annnet enn at de vil bidra til at dette ikke skjer. Ja, nesten litt frekt å invitere til en slik bursdag, og absolutt 100 % unødvendig, skal si meg enig i det. Samtidig litt små-herlig, også. Synes JEG, da. Fint at de som er rike og har store ressurser lar det drysse litt på folk rundt seg, klassekameratene til barna sine, for eksempel, slik at disse får oppleve spennende ting. Men min positivitet til dette forutsetter at egenandelen til hver enkelt familie IKKE er høy.
la Flaca Skrevet 13. mai 2011 #18 Skrevet 13. mai 2011 Jeg synes egentlig det hørtes ganske gøy ut, jeg.... Ikke at jeg noengang har kunnet finne på noe sånt selv! Nå har ikke vi spesielt god råd, heller, så det ville vært utelukket. Men la oss si at den familien som inviterer sponser ganske mye - slik at egenandelen blir lav. Jeg kunne ha hatt lyst til å ta med jenta vår på noe sånt, men i den daglige tralten i livet vårt er ikke dette noe vi vurderer, en gang. Her får man et spark bak, og siden hele klassen blir invitert, kan man jo se på det som en klassetur, eller noe, en slags avslutning før sommeren, som sikkert er sosialt og gøy for barna. Støtter den. Jeg hadde nok tenkt på det som noe barnet mitt kunne få oppleve som vi kanskje ikke hadde gjort ellers. Hvis foreldrene er deleier i Legoland og kan få til et rimelig tilbud, i tillegg til grupperabatt, så hadde jeg nok blitt glad for å få være med. Selv om det koster litt, hadde det jo blitt mye dyrere om man skulle gjøre det alene. Og ikke like gøy. Hadde vi ikke hatt råd måtte man jo bare sagt det som det var, eller spurt besteforeldre etc om de kunne tenke seg å bidra litt.
Gjest gurimalla Skrevet 13. mai 2011 #19 Skrevet 13. mai 2011 Jeg skjønner godt dere reagerer, men denne familien er ekstremt velstående. Hvis de ikke betaler hele pakka er det helt irrelevant at foreldrene er ekstremt velstående. Jeg synes det er usympatisk å arrangere bursdager som koster så mye at alle ikke har råd til å være med. Det er sikkert ikke bare gøy å være med på andres veldedighet eller. Jeg tipper at dette miljøet er temmelig opptatt av penger og at de stakkarene som ikke har råd til å betale selv vil bli gjort oppmerksom på det på en eller annen måte. 1
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2011 #20 Skrevet 13. mai 2011 Støtter den. Jeg hadde nok tenkt på det som noe barnet mitt kunne få oppleve som vi kanskje ikke hadde gjort ellers. Hvis foreldrene er deleier i Legoland og kan få til et rimelig tilbud, i tillegg til grupperabatt, så hadde jeg nok blitt glad for å få være med. Selv om det koster litt, hadde det jo blitt mye dyrere om man skulle gjøre det alene. Og ikke like gøy. En får ganske bra og rimelige pakketurer til legoland så lenge en holder seg unna høysesong(slutten av juni, juli og august) Jobber med dette så det vet jeg! Så dette argumentet holder ikke særlig..... Hadde vi ikke hatt råd måtte man jo bare sagt det som det var, eller spurt besteforeldre etc om de kunne tenke seg å bidra litt. For å sette fokus på at din unge er den eneste som ikke har råd??!! Ikke mange som ville sagt det når alle andre blir med!! Nei, bursdager er da noe en innviterer til hvor en står for alle kostnader. Glad mine barn ikke vokser opp i et slikt miljø. Blir spennende å se hva denne ungen skal gjøre for å feire de neste bursdagene... for å ikke snakke om 18års bursdagen... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå