Gå til innhold

Sletting av navn fra gravstein.

Anbefalte innlegg

Gjest Ex-datter
Skrevet

Ønsker å få slettet navnet til en forelder som mishandlet meg i barndommen.Vedkommende ligger gravlagt i en familiegrav hvor flere andre også ligger.

Jeg er enebarn så trenger ingen eventuell godkjenning ifra andre for å gjøre dette.

Jeg driter noe innmari i hva søsknene til dette svinet måtte mene om dette.

Jeg vil ikke utbasunere mere ,men jeg ønsker ikke at vedkommende skal hvile i fred

og aller minst ha et minnesmerke.Det er en skam.

Hvordan går jeg frem for å gjøre dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å få slettet navnet til en forelder som mishandlet meg i barndommen.Vedkommende ligger gravlagt i en familiegrav hvor flere andre også ligger.

Jeg er enebarn så trenger ingen eventuell godkjenning ifra andre for å gjøre dette.

Jeg driter noe innmari i hva søsknene til dette svinet måtte mene om dette.

Jeg vil ikke utbasunere mere ,men jeg ønsker ikke at vedkommende skal hvile i fred

og aller minst ha et minnesmerke.Det er en skam.

Hvordan går jeg frem for å gjøre dette?

Det kan jeg aldri tro at du får tillatelse til. Vedkommende ligger jo i graven. Men du kan jo ta et stykke sort tjæretape og tape over navnet.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Jo det trur jeg du får ,men kanskje ikke før den skal brukes igjen.f-ex mor?

Her hos oss skulle te søskenbarn få ligge i samme grav som en onkel.og faren til gutten fikk sletta navnet til onkel.

Gjest Ex-datter
Skrevet

Det kan jeg aldri tro at du får tillatelse til. Vedkommende ligger jo i graven. Men du kan jo ta et stykke sort tjæretape og tape over navnet.

Er redd dette vil se stygt ut.Vil ikke gjøre noe som vandaliserer graven.Dette er en gravstein hvor det også ligger uskyldige slektninger av meg gravlagt.

Vil gjøre dette på lovlig,juridisk korrekt måte.Få slipt det vekk av proffesjonelle sånn at det ser ut som om navnet aldri har stått der.

AnonymBruker
Skrevet

Er redd dette vil se stygt ut.Vil ikke gjøre noe som vandaliserer graven.Dette er en gravstein hvor det også ligger uskyldige slektninger av meg gravlagt.

Vil gjøre dette på lovlig,juridisk korrekt måte.Få slipt det vekk av proffesjonelle sånn at det ser ut som om navnet aldri har stått der.

Da får du ta kontakt med gravferdsetaten i kommunen din.

Gjest Ex-datter
Skrevet

Jo det trur jeg du får ,men kanskje ikke før den skal brukes igjen.f-ex mor?

Her hos oss skulle te søskenbarn få ligge i samme grav som en onkel.og faren til gutten fikk sletta navnet til onkel.

Den skal nok ikke brukes om igjen,de var skilt når svinet døde.

Gjest gurimalla
Skrevet

Det tror jeg ikke er mulig.

Du bør ta kontakt de som har ansvaret for kirkegården han ligger så kan vel de hjelpe deg.

Jeg forstår at du har problemer med denne mannen, men tror ikke de løses ved at navnet slettes fra familiegravstedet. I gamle dager ble kriminelle lagt i umerkede graver, det har vi sluttet med for lenge siden. Du bør søke hjelp andre steder.

• Liker 26
Skrevet

Du bør ta kontakt de som har ansvaret for kirkegården han ligger så kan vel de hjelpe deg.

Jeg forstår at du har problemer med denne mannen, men tror ikke de løses ved at navnet slettes fra familiegravstedet. I gamle dager ble kriminelle lagt i umerkede graver, det har vi sluttet med for lenge siden. Du bør søke hjelp andre steder.

Støtter denne. Problemer du hadde med denne personen bør ikke løses på en kirkegård,men hos noen du kan snakke med.

• Liker 3
Gjest Ex-datter
Skrevet

Da får du ta kontakt med gravferdsetaten i kommunen din.

Takk.Skal forsøke dette.

Gjest Spinell
Skrevet

Er det du alene som er fester på gravstedet? (Altså den som har ansvar for gravstedet overfor offentlige myndigheter.)

I så fall trenger du ikke spørre noen om å gjøre endringer på stenen, men kontakter stensliper selv.

AnonymBruker
Skrevet

Personen er død. Er det ikke bare å la det være? Eller ikke oppsøke graven? Det kan jo hende søsken vil protestere på dette her. De vil nok uansett ha bevis for hva denne personen har gjort før de går med på det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS: du blir ikke en bedre person av å synke så dypt.

• Liker 8
Gjest Ex-datter
Skrevet

Får allerede proffesjonell hjelp og har fått det lenge,men dette tar ikke vekk vekk hatet mot svinet og et ønske om rettferdighet.

Blir som å si til et offer at det ikke hjelper offeret at gjerningsmannen straffes.

Jo det gjør faktisk det.Det kan gi en følelse av oppreisning.

Dette er IKKE syke tanker hos meg.Det er et ønske om rettferdighet og gjengjeldelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får allerede proffesjonell hjelp og har fått det lenge,men dette tar ikke vekk vekk hatet mot svinet og et ønske om rettferdighet.

Blir som å si til et offer at det ikke hjelper offeret at gjerningsmannen straffes.

Jo det gjør faktisk det.Det kan gi en følelse av oppreisning.

Dette er IKKE syke tanker hos meg.Det er et ønske om rettferdighet og gjengjeldelse.

Jo det er en syk tanke. Personen er DØD. Ergo, han kan ikke straffes.

• Liker 8
Gjest Vampen
Skrevet (endret)

Det kommer vel an på om det er du som er festeeier på graven og om det er du som "eier" steinen. Det er den som står ansvarlig for dette som kan ta slike avgjørelser. Om det ikke er deg, så kan du ikke gjøre noe uten deres samtykke.

Ellers er jeg enig med de som mener at dette er feil måte å gjøre det på.

Endret av Vampen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på om det er du som er festeeier på graven og om det er du som "eier" steinen.

Kan ikke tro at det går an uansett, hvis graven ikke er flyttet. Ligger vedkommende i graven kan jeg ikke tro at navnet kan fjernes.

Gjest Ex-datter
Skrevet

Er det du alene som er fester på gravstedet? (Altså den som har ansvar for gravstedet overfor offentlige myndigheter.)

I så fall trenger du ikke spørre noen om å gjøre endringer på stenen, men kontakter stensliper selv.

Nei.Jeg er ikke alene som fester ved denne stenen,men jeg betalte for navnet til svinet på stenen,noe jeg angrer svært mye på.Vil veldig gjerne ha det fjernet.

Gjest Vampen
Skrevet

Kan ikke tro at det går an uansett, hvis graven ikke er flyttet. Ligger vedkommende i graven kan jeg ikke tro at navnet kan fjernes.

Om man er festeeier, så kan man nok kanskje gjøre det. Jeg er festeeier på en grav, det er jeg som har betalt steinen. Jeg kan i teorien fjerne steinen, sende den inn for endringer eller bytte stein, om jeg vil.

• Liker 1
Gjest Ex-datter
Skrevet

Jo det er en syk tanke. Personen er DØD. Ergo, han kan ikke straffes.

Vel..jeg er ikke ateist så jeg tror faktisk at han kan straffes.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Nei.Jeg er ikke alene som fester ved denne stenen,men jeg betalte for navnet til svinet på stenen,noe jeg angrer svært mye på.Vil veldig gjerne ha det fjernet.

Isåfall må du nok ha deres tillatelse, uansett hvor mye du vil.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...