Gå til innhold

gardiner, persienner, plisségardiner, lameller...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal snart flytte inn i vårt nye hus, og jeg tenker mye på det med solskjerming og inn/utsyn. Vil jo ha det lyst og trivelig inne, men er ikke spesielt glad i stekende sol gjennom vinduene, og tv-skjermen må få slippe unna solstrålene, så det er fint å kunne stenge ut lyset ved behov.

Har lurt litt på plisségardiner - f.eks. har jeg sett dem rimelige på jysk. Noen med erfaring her - vil slike gardiner kunne stenge ut sollyset nok til å kunne f.eks se på TV på dagtid en solfylt dag om sommeren? hehe, ikke at vi har planer om å gjøre det så mye, da, men :)

Så kan man evt ha et par "vanlige" gardiner hengende på en gardinstang over, for pynt og til vinterbruk...

Mannen, som aldri har hørt om plisségardiner, ser for seg persienner. De gangene jeg har hatt persienner før, har jeg syntes at de har vært så store og tunge og vanskelige å montere riktig, og den stokken som man snal snurre på for å betjene spetakkelet har fungert dårlig. Var vel noe rimelig fra Ikea, kjenner jeg meg selv rett.

Er opphenget like tungvint med plisségardiner som med persienner?

Hva har dere på vinduene, og er dere fornøyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har tre-persienner på stue og vårt soverom, og er misfornøyd med det. Jeg synes ikke at de dekker godt nok for verken innsyn eller lys (det skinner gjennom dem), og så er de tunge og veldig knotete å montere.

På jentas soverom har vi hvite rullegardiner. De stenger godt for lyset, og for glippene som kommer på sidene har vi hengt opp lystette gardiner som bare henger fratrukket.

På kjøkkenet har vi lette liftgardiner, det er jeg veldig fornøyd med. De skjermer for innsyn på kveldstid, uten å bli for dystre.

Vi er ute etter ei ny løsning for soverommet vårt, men jeg er usikker på hva vi skal velge. Jeg ønsker noe som ikke samler støv (altså helst ikke persienner + mørke gardiner), men samtidig må det være relativt dekorativt/nøytralt, og HELT lystett.

Jeg skal med andre ord følge med i denne tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på utkikk etter lystette gardiner til soverommet i den nye leiligheten min. Spørsmålet mitt er: Hvor finner jeg dette? Bor i Stavangerområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liftgardin + vanlige gardiner i alle vindu. Fleste gardinene mine er hvite med litt mønster og er sånn at man nesten kan se gjennom dem, men liftgardinene har litt farge og kan ikke sees gjennom. Har pc slik at solen skinner rett på skjermen, og med liftgardinen ned på dagtid skinner ikke noe igjennom.

På soverommet vil jeg gjerne ha litt lys inn, men ikke at folk skal kunne se inn så der har jeg liftgardiner fra Ikea som slipper inn lys.

Tror jeg har kjøpt det meste fra Jysk, dem har mye pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problemstilling som deg, ts. Jeg har 3 store vindu i tv-stua. Vi er fremdelses i spakle/male fasen og gruer meg til å skulle velge hva vi skal ha forran vinduene.

Har til nå bare kikket litt her og der. Må ha en løsning som er lett å holde ren og som ikke er for tung til å heise opp/ned.

Legger en link til en nettside som kanskje kan hjelpe oss med ideer.

http://www.kirsch.no/web/hjem.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - juhu, endelig litt liv i denne tråden! :-)

Dere med liftgardiner - det har jeg aldri prøvd. Er det enkelt å heise dem opp og ned, eller blir det ofte til at de henger i samme posisjon året rundt pga at man ikke gidder å knyte opp og igjen hele tiden (selv kan jeg nemlig komme i fare for å være litt lat, hvis det ikke er en veldig enkel mekanisme).

Synes det er så vanskelig med gardiner/"vindusbekledning" - både typen, og materialet, og ikke minst fargene. Det kan jo bli veldig dominerende i en stue, og veldig viktig å velge riktig farge. Skal man ta den helt ut og slå til med et fancy mønster/knallfarger? Eller safe og velge vitt og nøytralt? Huff...

Jeg leser mye i interiørmagasiner (liker godt rom 1 2 3) og prøver å plukke opp tips derfra. Men nesten ingen av vinduene har gardiner der. Det er visst ikke moderne lenger. Men vi er nødt til det, i tv-stua, i 50-tallshuset med husmorvindu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja de er kjempelette å heise opp og ned, noen ganger så folder den seg ikke perfekt når du drar den opp, men det tar 5 sekunder å fikse etter at du har festet snoren så null problem.

Jeg synes lyse gardiner er finest, da får du litt ekstra dagslys også om dem er i tynt stoff. Du kan også f.eks ha liftgardin i knall farge og lyse gardiner, mange mange muligheter.. finner selvfølgelig ingeting på nett av eksempler nå da :fnise:

Hvitt er helt greit da men litt kjedelig kanskje? Jeg har lysbeige liftgardin med hvite broderte blomster, og hvit gardin med ca samme hvite blomster og mønster også i hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart valgt plissè gardiner fremfor persienner! Også kan man ha gardiner som mer til pynt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk den samme runden når jeg flyttet inn i nytt hus for litt siden... etter mye frem og tilbake endte jeg opp med lameller - og er kjempefornøyd !!

De skjermer bra for solen, og kan enkelt justeres.

Det finnes mange fine modeller og farger, mine er omtrent slike:

http://www.decoprodukter.no/Solavskjermingsl%c3%b8sninger.804.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...