AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 Akkurat nå må jeg bare få ut frustrasjon her. Jeg er så lei! Har to barn med 2 forskjellige fra tidligere ekteskap og et samboerskap. Den ene har nå i 4 år sluppet unna bidrag fordi han studerer. Den andre vil nå slippe unna bidrag fordi han har blitt arbeidsledig. Og igjen sitter jeg med alle utgiftene for ungene, i tillegg til reisepenger for den ene som da har samvær med sin far. Hvordan er det mulig? Begge to slipper unna å betale noe for ungene sine. De var med på å sette dem til verden på samme måte som meg. Ikke mottar jeg forskuddsbidrag heller fordi lønnen min er litt for høy. Men den er ikke høy nok til at jeg klarer å forsørge to barn helt alene. Eneste jeg mottar ekstra er ekstra barnetrygd og den er ikke mye å skryte av i den store sammenhengen. Bare så utrolig deppa nå med tanke på de to ungene som egentlig fortjener så mye mer.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Akkurat nå må jeg bare få ut frustrasjon her. Jeg er så lei! Har to barn med 2 forskjellige fra tidligere ekteskap og et samboerskap. Den ene har nå i 4 år sluppet unna bidrag fordi han studerer. Den andre vil nå slippe unna bidrag fordi han har blitt arbeidsledig. Og igjen sitter jeg med alle utgiftene for ungene, i tillegg til reisepenger for den ene som da har samvær med sin far. Hvordan er det mulig? Begge to slipper unna å betale noe for ungene sine. De var med på å sette dem til verden på samme måte som meg. Ikke mottar jeg forskuddsbidrag heller fordi lønnen min er litt for høy. Men den er ikke høy nok til at jeg klarer å forsørge to barn helt alene. Eneste jeg mottar ekstra er ekstra barnetrygd og den er ikke mye å skryte av i den store sammenhengen. Bare så utrolig deppa nå med tanke på de to ungene som egentlig fortjener så mye mer. Hei. Skulle tro du var en mann som betalte barmebidrag som skrev her, bare barna i dette tilfellet bor hos deg som BM. Det er slik de føler det når barnemor ikke jobber og barnebidragene blir ekstra store. Verden er ikke alltid rettferdig, og menn får høre av andre at de har fått barn med feil dame, eller at de ikke passet på å bruke kondom ved ONS. Så mulig du har fått barn med feil menn? Men det opparbeides vel en liten gjeld på studenten, om han har inntekt som er over forskuddsgrensen, og han som er arbeidsledig får nå trygd så det blir nå noe barnebidrag regner jeg med. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Hei. Skulle tro du var en mann som betalte barmebidrag som skrev her, bare barna i dette tilfellet bor hos deg som BM. Det er slik de føler det når barnemor ikke jobber og barnebidragene blir ekstra store. Verden er ikke alltid rettferdig, og menn får høre av andre at de har fått barn med feil dame, eller at de ikke passet på å bruke kondom ved ONS. Så mulig du har fått barn med feil menn? Men det opparbeides vel en liten gjeld på studenten, om han har inntekt som er over forskuddsgrensen, og han som er arbeidsledig får nå trygd så det blir nå noe barnebidrag regner jeg med. Nei ingen av de må betale bidrag, for de regnes som ikke bidragsdyktige. Og gjeld opparbeides heller ikke. Det er nokd et samme bidragspliktige føler ja, men jeg kjenner flere bidragsmottakere som har det på samme måte som meg. Et barn har to foreldre, og begge skal vel forsørge dem? 3
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Nei ingen av de må betale bidrag, for de regnes som ikke bidragsdyktige. Og gjeld opparbeides heller ikke. Det er nokd et samme bidragspliktige føler ja, men jeg kjenner flere bidragsmottakere som har det på samme måte som meg. Et barn har to foreldre, og begge skal vel forsørge dem? Javel de regnes ikke som bidragsyktige, også den som er arbeidsledig. Må ha vært ledig lenge og ikke noe trygd, og eller uten forutetninger til å kunne ha hverken jobb eller trygd. Du er inne på det at begge skal forsørge de. Dette betegnes etter evne, og hva er dette. Mye samvær og lite penger er en måte. En teltur i skogen kan være like bra om en dyr ferie. Kan du ikke forsøke dette, men mulig de ikke er intressert, kulturforskjeller her? Høres trist ut for alle parter dette, men siden barnebidrag var temaet ditt så er det regler for dette i Norge og hos de slår det slik ut. Personlig vet jeg om mange menn, og ingen kvinner som føler det som deg ang.bidrag. De møter veggen når de forsøker ta det opp med nav og andre som har med det å gjøre. Vil gjærne nevne BM som flytter langt vekk og BF ikke protesterte eller ikke hadde mulighter den gang det bruddet skjedde. De sliter noe jevlig både økonomisk og psykisk.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Javel de regnes ikke som bidragsyktige, også den som er arbeidsledig. Må ha vært ledig lenge og ikke noe trygd, og eller uten forutetninger til å kunne ha hverken jobb eller trygd. Du er inne på det at begge skal forsørge de. Dette betegnes etter evne, og hva er dette. Mye samvær og lite penger er en måte. En teltur i skogen kan være like bra om en dyr ferie. Kan du ikke forsøke dette, men mulig de ikke er intressert, kulturforskjeller her? Høres trist ut for alle parter dette, men siden barnebidrag var temaet ditt så er det regler for dette i Norge og hos de slår det slik ut. Personlig vet jeg om mange menn, og ingen kvinner som føler det som deg ang.bidrag. De møter veggen når de forsøker ta det opp med nav og andre som har med det å gjøre. Vil gjærne nevne BM som flytter langt vekk og BF ikke protesterte eller ikke hadde mulighter den gang det bruddet skjedde. De sliter noe jevlig både økonomisk og psykisk. Det er mange alenemødre som har det slik, far betaler enten ingenting, eller de får et minimum. Vet om fedre som bevisst går langtidsledige for å slippe unna bidrag. Og hva med fedre som flytter langt unna og får da, etter eget valg, mindre samvær? Mor kan ikke flytte uten barnefars tilatelse, mens barnefar kan flytte hvor han vil. Ang å det å forsørge et barn så er ikke dyre ferier det som gjelder. En telttur i skogen er koselig nok, men det som gjelder er mat, gode klær, fritidsaktiviteter, sportsutstyr, sykler......ja, alt som de fleste barn har og trenger. Det er ikke riktig at far slipper unna absolutt alt! Mor slipper ikke unna, hun må få endene til å gå rundt og betale alt alene, der de fleste er to og har to inntekter! 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Kopierer mitt innlegg fra "Alenemødre og trygdeordninger"-tråden. Selv om du har bare èn inntekt så trenger det slett ikke bety at du sulter- tvert om! --------------------------------------- Aleneforeldre får støtte nærmest kastet etter seg; jeg har vært der selv så jeg vet hva jeg snakker om. Hadde fulltids jobb og fikk flere stønader: Jobb: 19 500 OS: 2000 Støtte til SFO: 1450 Bidrag: 2700 Halv skatt: 1000 kr mer i mnd Trippel barnetrygd: 2910 Pluss at jeg fikk hele foreldrefragdraget i selvangivelsen. Jeg bodde helt greit, små unger koster lite i drift. Bare tullprat at det er et stort innhugg å kjøpe en vinterdress og nye støvler innimellom. Med så mye ekstra inn i måneden var det en smal sak å legge til side penger for å ha til større innkjøp. Man skal ikke gå ut ifra at aleneforeldre lever på minimum, for man har krav på alt bortsett fra OS avhengig av lønna. Om jeg og barnefaren hadde hatt delt omsorg så hadde jeg gått ned 5-7 000 i inntekt HVER måned! Nå ville ikke han ha 50/50, så det var aldri et spørsmål, men at en så stor sum har utslaget for hvorfor mange mødre tviholder på ungene har jeg ingen problemer med å tro på. Støtten til aleneforeldre burde være mye mer differensiert enn den er i dag, og det burde minimum være et aktivitetskrav. Mange fedre blir per i dag flådd av høye bidrag mens mor sitter og mottar flere tilskudd fra staten.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 Kjenner meg igjen..... BF sluttet hos sin arbeidgiver fordi han ikke ville betale bidrag, så da jobber han bare svart istedenfor...! Vi hadde vært sammen i 5 år, samboere i 3 når jeg ble gravid. Barnet var ikke ønsket fra hans side... Heldigvis har jeg såpass grei inntekt at endene møtes, men er fryktelig tungt noen ganger.... Men på en annen side, jeg alene tok valget så da tar jeg ansvaret alene også....
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2011 #8 Skrevet 13. mai 2011 Kjenner meg igjen..... BF sluttet hos sin arbeidgiver fordi han ikke ville betale bidrag, så da jobber han bare svart istedenfor...! Vi hadde vært sammen i 5 år, samboere i 3 når jeg ble gravid. Barnet var ikke ønsket fra hans side... Heldigvis har jeg såpass grei inntekt at endene møtes, men er fryktelig tungt noen ganger.... Men på en annen side, jeg alene tok valget så da tar jeg ansvaret alene også.... Mulig hovedproblemt ligger i at barnet ikke var ønsket fra hans side. Da kommer BLOKKERINGEN som gjør at han gjør alt som står i sinn makt til ikke å stille opp. Stenger ute det som har skjedd. Dette er en helt NORMAL reaksjon sett fra et psykologisk synspunkt. En kan ikke tvinges til å være forelder, og når BM tar valget til slutt og ikke ser konsekvensen av fars reaksjon får en slike situasjoner som hos deg, beklagelig er det men helt normalt.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #9 Skrevet 13. mai 2011 3 barn med samme far.. alle ønsket fra begge, helt til forholdet vårt tok slutt.. Da skulle far straffe mor. Ingen penger, da det jo kunne hjelpe meg.Ingen samvær - bortsett fra når han fant ut at mor hadde begynt å jobbe, da var det på tide å dra inn barnevern, advokat og rettsystemet. Og som alle vet.. disse har åpningstid mellom kl 9-15 og mor er pliktig til å møte opp, og hardermed ikke ha mulighet til å jobbe. Vanskelig nok å få jobb når man er alene med 3 barn, flere på intervju sa rett ut" sorry du får ikke jobben pga at du er alene med 3 barn som blir syke og du er borte fra jobb" La nå de stakkars alene mødrene få de usle kr de har krav på fra NAV. De har nok bekymringer og ting de må gjøre for å få hverdagen til å gå rundt, de trenger ikke å føle de er svindlere i tillegg. De fleste aleneforsørgere er det ufrivillig. MEN de stikker ikke fra ansvaret sitt som BY har mulighet å gjøre.. ARgh blir så irri over holdningen her inne. BM tar ansvar BY har fritt valg... slik skal DET ikke være!! 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #10 Skrevet 13. mai 2011 Kopierer mitt innlegg fra "Alenemødre og trygdeordninger"-tråden. Selv om du har bare èn inntekt så trenger det slett ikke bety at du sulter- tvert om! --------------------------------------- Aleneforeldre får støtte nærmest kastet etter seg; jeg har vært der selv så jeg vet hva jeg snakker om. Hadde fulltids jobb og fikk flere stønader: Jobb: 19 500 OS: 2000 Støtte til SFO: 1450 Bidrag: 2700 Halv skatt: 1000 kr mer i mnd Trippel barnetrygd: 2910 Pluss at jeg fikk hele foreldrefragdraget i selvangivelsen. Jeg bodde helt greit, små unger koster lite i drift. Bare tullprat at det er et stort innhugg å kjøpe en vinterdress og nye støvler innimellom. Med så mye ekstra inn i måneden var det en smal sak å legge til side penger for å ha til større innkjøp. Man skal ikke gå ut ifra at aleneforeldre lever på minimum, for man har krav på alt bortsett fra OS avhengig av lønna. Om jeg og barnefaren hadde hatt delt omsorg så hadde jeg gått ned 5-7 000 i inntekt HVER måned! Nå ville ikke han ha 50/50, så det var aldri et spørsmål, men at en så stor sum har utslaget for hvorfor mange mødre tviholder på ungene har jeg ingen problemer med å tro på. Støtten til aleneforeldre burde være mye mer differensiert enn den er i dag, og det burde minimum være et aktivitetskrav. Mange fedre blir per i dag flådd av høye bidrag mens mor sitter og mottar flere tilskudd fra staten. TS her. Leste du innlegget her i det hele tatt? Det er lite å klare seg på en lønn når ungene begynner å bli store. Tilskudd fra NAV får man heller ikke. Så nei det er ikke bare bare å klare seg på en lønning. God råd kan jeg ikke sies å ha. Boliglån kan jeg glemme med to barn og en lønn. Det gjør også situasjonen for ungene ustabil. At noen har det godt på NAV penger en stund, vil ikke si at alle aleneforsørgere mottar en masse penger.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2011 #11 Skrevet 13. mai 2011 3 barn med samme far.. alle ønsket fra begge, helt til forholdet vårt tok slutt.. Da skulle far straffe mor. Ingen penger, da det jo kunne hjelpe meg.Ingen samvær - bortsett fra når han fant ut at mor hadde begynt å jobbe, da var det på tide å dra inn barnevern, advokat og rettsystemet. Og som alle vet.. disse har åpningstid mellom kl 9-15 og mor er pliktig til å møte opp, og hardermed ikke ha mulighet til å jobbe. Vanskelig nok å få jobb når man er alene med 3 barn, flere på intervju sa rett ut" sorry du får ikke jobben pga at du er alene med 3 barn som blir syke og du er borte fra jobb" La nå de stakkars alene mødrene få de usle kr de har krav på fra NAV. De har nok bekymringer og ting de må gjøre for å få hverdagen til å gå rundt, de trenger ikke å føle de er svindlere i tillegg. De fleste aleneforsørgere er det ufrivillig. MEN de stikker ikke fra ansvaret sitt som BY har mulighet å gjøre.. ARgh blir så irri over holdningen her inne. BM tar ansvar BY har fritt valg... slik skal DET ikke være!! Hvis ingen av forledrene vil ta ansvar tar det offentlige over. Er det derfor BM føler hun må være den som tar seg va barn slike tilfeller som nevnt her? Føler BM seg forpliktet, og egnetlig vil det?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #12 Skrevet 13. mai 2011 3 barn med samme far.. alle ønsket fra begge, helt til forholdet vårt tok slutt.. Da skulle far straffe mor. Ingen penger, da det jo kunne hjelpe meg.Ingen samvær - bortsett fra når han fant ut at mor hadde begynt å jobbe, da var det på tide å dra inn barnevern, advokat og rettsystemet. Og som alle vet.. disse har åpningstid mellom kl 9-15 og mor er pliktig til å møte opp, og hardermed ikke ha mulighet til å jobbe. Vanskelig nok å få jobb når man er alene med 3 barn, flere på intervju sa rett ut" sorry du får ikke jobben pga at du er alene med 3 barn som blir syke og du er borte fra jobb" La nå de stakkars alene mødrene få de usle kr de har krav på fra NAV. De har nok bekymringer og ting de må gjøre for å få hverdagen til å gå rundt, de trenger ikke å føle de er svindlere i tillegg. De fleste aleneforsørgere er det ufrivillig. MEN de stikker ikke fra ansvaret sitt som BY har mulighet å gjøre.. ARgh blir så irri over holdningen her inne. BM tar ansvar BY har fritt valg... slik skal DET ikke være!! Det er slike fraser som gjør at trygdesystemet i Norge snart ikke henger ihop. Det trivelige hadde jo vært om alle i Norge fått litt mer rettigheter og penger fra staten, ikke bare disse "stakkars alenemødrene" som du kaller det. Men vi har ikke råd til å tenke slik lengre og for å sikre de som virkelig trenger hjelp burde det skjerpes inn med slike stønader som staten strør om seg. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #13 Skrevet 13. mai 2011 Mulig hovedproblemt ligger i at barnet ikke var ønsket fra hans side. Da kommer BLOKKERINGEN som gjør at han gjør alt som står i sinn makt til ikke å stille opp. Stenger ute det som har skjedd. Dette er en helt NORMAL reaksjon sett fra et psykologisk synspunkt. En kan ikke tvinges til å være forelder, og når BM tar valget til slutt og ikke ser konsekvensen av fars reaksjon får en slike situasjoner som hos deg, beklagelig er det men helt normalt. Du vettu hva....Ser du hva som står i innlegget du svarte på? Hun skriver at hun tok valget, så da tar hun ansvaret også. Står jo ingenting om at hun er bitter på BF fordi han ikke betaler bidrag. Hun sier jo bare hva han gjorde for å ikke betale.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2011 #14 Skrevet 14. mai 2011 Velkommen i klubben. Jeg mottar forskuddsbidrag for datteren min og har gjort det i 12 år, ca 600 kr mnd. Har nettopp fått brev nr 2 fra NAV om rett til høyere bidragsforskudd, men jeg akter ikke søke om det. Faren er økonomisk og sosialt sett en som sliter, så jeg forsørger vår datter selv og sånn er det med den saken. Du kan gremmes over manglende betalingsevne eller akseptere ståa.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #15 Skrevet 14. mai 2011 Du siste gjest, du mottar forskuddsbidrag det gjør ikke jeg. Jeg tjener 5000 for mye i året, og får derfor ikke noe. Mener du virkelig at vi skal tåle at den ene forelderen ikke skal betale for barn de har vært med på å sette til verden? Hvorfor skal ikke vi som gruppe bli hørt? Hvorfor skal vi godta gang på gang at det kun er de som blir flådd med bidrag som høres? TS
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2011 #16 Skrevet 14. mai 2011 Jeg ser ting ut i fra min og min eks sin situasjon. Din situasjon kan jeg ikke uttale meg om. Min eks har problemer, han irriterer og frustrerer meg, han har så skakk-kjørt økonomi at han er svartelistet over alt. Han jobber, men pengene brenner i lommen hans så de er brukt opp før kreditorene får fatt i de. Fyren har nok problemer. Jeg tenker at det han skylder i barnebidrag er nok "straff". Jeg gidder ikke bidra til at hans gjeld vokser mer. Han er tross alt faren til mitt barn og jeg synes det er viktigere at han tilbringer en og annen ferie med henne og er generøs med å kjøpe ting til henne da. Så får jeg heller leve med at det er jeg eller min far som må stresse med å legge ut for flybilettene for han siden han ikke kan bestille turen selv pga sitt økonomiske rot. I vårt tilfelle tenker jeg ikke bidrag. Jeg har aldri mottatt bidrag fra han så jeg forsørger henne selv. Det er min virkelighet. 2
maya86 Skrevet 14. mai 2011 #17 Skrevet 14. mai 2011 For dt første, skjønner at situasjonen er kjip, og jeg veit alt om en far som ikke betaler det bidraget han skal. Min og min søsters far betalte litt som det passa han selv. Men siden du ikke får forskudd, så må du tjene nærmere 450k i året. Jeg skjønner ikke hvordan det ikke er nok til å oppdra to unger, beklager. Jeg og mine to yngre søsken vokste opp hos mamma som er aleneforsørger for oss. Min bror har samvær med far, men ikke jeg eller søstern min(2 fedre her) Under oppveksten vår har mamma hatt under 200k i året, inkludert bidrag og div. fra nav og skulle forsørge oss 3 med, og vi har aldri mangla noen ting. Vi har selvfølgelig ikke levd i luksus, men har hatt det helt fint
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #18 Skrevet 14. mai 2011 Du tjener mer enn 450 000 i året, og får derfor ikke bidragsforskudd. Du tjener da 125 000 mer enn jeg gjorde de årene jeg var aleneforsørger, og vi (ungene og jeg- ja, vi var flere) manglet aldri noe. Jeg fikk minimalt med bidrag og ellers bare en ekstra barnetrygd. Hva er poenget ditt? Er du bare frustret? Du sulter ihvertfall ikke. Hvorfor er det så ille for deg å fostre opp de ungene du har unnfanget? Lukter offer her.
Løvetanten Skrevet 14. mai 2011 #19 Skrevet 14. mai 2011 Er du i en økonomisk knipe siden du ikke kan holde liv i en familie på 3 med 450 000 i året?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #20 Skrevet 15. mai 2011 Du tjener mer enn 450 000 i året, og får derfor ikke bidragsforskudd. Du tjener da 125 000 mer enn jeg gjorde de årene jeg var aleneforsørger, og vi (ungene og jeg- ja, vi var flere) manglet aldri noe. Jeg fikk minimalt med bidrag og ellers bare en ekstra barnetrygd. Hva er poenget ditt? Er du bare frustret? Du sulter ihvertfall ikke. Hvorfor er det så ille for deg å fostre opp de ungene du har unnfanget? Lukter offer her. Jeg oppfostrer da de to ungene jeg har satt til verden. Både økonomisk og gjennom oppfølging i hverdagen. Men er det rett at bare den ene forelderen skal ta ansvaret? Nei jeg er nok ikke noe offer. Bade frustrert over et lovverk som ikke ser at det finnes fedre som ikke betaler fordi de ikke kan eller vil. Er du i en økonomisk knipe siden du ikke kan holde liv i en familie på 3 med 450 000 i året? Nei ingen økonomisk knipe. Men det tærer hardt på alt annet. Ikke sulter vi, men skulle gjerne kunne gitt ungene muligheten til å være med på sommerskole f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå