Gå til innhold

Kraftig økning av brannstiftelser i Norge.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Kraftig økning av brannstiftelser i Norge.

(VG Nett) Politiet jakter nå på en eller flere gjerningsmenn som satte fyr på et titalls biler i Oslos gater natt til tirsdag. Brannene spredte seg kraftig.

Tidligere på kvelden hadde store mannskaper slitt for å gå kontroll på boligblokkbrannene i Stavangergata og Bergens gate på Bjølsen.

De fikk heller ingen rolig natt.

** Ved 02-tiden begynte det å brenne i to biler ved en garasje i Haugerudveien 38. Brannen spredde seg slik at fem biler er fullstendig ødelagt, og ytterliggere fem biler har skader etter brannen. Garasjeanlegget er også påført skader.

** Klokken 02.40 ble det meldt om brann i bil på utsiden av Etterstad Bilverksted i Ulvenveien 83. Brannvesenet brukte store ressurser på å få kontroll over brannen. Hele verkstedet er utbrent, og flere biler er påført brannskader.

** Klokken 03.41 ble en pall utenfor et kontorbygg i Kværnerveien 6 påtent uten at det førte til større skader.

- Person stakk fra stedet !

Politiet mener alle tre brannene er påsatt.

- Det skyldes at vi har gjort flere funn på brannåstedene - både av brennbar væske og andre ting, sier krimvaktleder Oddleif Sveinungsen til VG Nett.

Vitner har hørt smell i tilknytning til brannen i Haugerudveien.

- Det er observert en person som satt seg inn i en sølvgrå Volvo og kjørte fra stedet. Men andre biler kan også være aktuelle, påpeker Sveinungsen.

Det har også vært påsatte bilbranner i Oslo tidligere, og politiet undersøker nå om det er noen sammenheng mellom hendelsene.

Hva er det som skjer? Hvorfor øker antall ildspåsettelser i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel mer snakk om en økning i brannstiftelser i Oslo. Og siden de ligner sånn på hverandre, så er det vel ikke usannsynlig at alle brannene er stiftet av en eller et lite antall personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

http://www.aftenposten.no/nyheter/article3266765.ece

Nesten hver kveld og natt tar unge gutter og menn ut sin frustrasjon over livet i Sverige ved å begå vold og hærverk mot hverandre og uskyldige tredjepersoner, ofte noen i nabolaget. Svenske aviser skriver daglig om den sosiale uroen som har rammet spesielt Göteborg svært hardt. Det begynte i det små, for å eksplodere i august. Biler stikkes i brann, dører brytes opp og stein hagler mot politi- og brannbiler som rykker ut.

..jeg håper jeg ikke er den eneste som ser en parallell her?

Nedtelling før noen unnskylder faenskapet med sosioøkonomiske årsaker: 10, 9, 8, 7, 6..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke den eneste som ser en parallell.

Jeg har tenkt at det er godt mulig at det ikke er tilfeldig at fire kirker brenner ned samme helg som en amerikansk pastor brenner en koran, og FN-soldater i Afghanistan myrdes. For ikke å snakke om et utbrudd av overfallsvoldtekter innenfor et kort tidsrom.

Og jeg har også tenkt at det kanskje ikke er tilfeldig at man får en epidemi av bilbranner noen dager etter at bin Laden gikk ned for telling.

Men så tenker jeg at det er sikkert lovlig paranoid, og kanskje er det helt andre ting som ligger bak. Tilfeldigheter. Tilfeldige utbrudd av frustrasjon og marginalisering, ikke noe egentlig politisk.

Jeg må si at jeg venter i spenning på en oppklaring av forbrytelsene.

Egentlig vet jeg ikke hvor bra det er å gi stemme til sånne mistanker, all den tid ingen er blitt tatt og det ikke engang er konkrete mistanker mot noen person eller gruppe.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nedfall

[...]

Men så tenker jeg at det er sikkert lovlig paranoid, og kanskje er det helt andre ting som ligger bak. Tilfeldigheter. Tilfeldige utbrudd av frustrasjon og marginalisering, ikke noe egentlig politisk. [..]

http://www.document.no/2011/07/i-natt-brant-10-15-biler-i-groruddalen/

..fortsatt tilfeldigheter?

At hendelsene avstedkommer en notis i avisene er litt skuffende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hendelsene avstedkommer en notis i avisene er litt skuffende.

Er det ikke bra at det skrives om slike hendelser i avisene, slik at folk skan være litt mer på vakt? Eller er du redd for smitteeffekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pastablasta

Er det ikke bra at det skrives om slike hendelser i avisene, slik at folk skan være litt mer på vakt? Eller er du redd for smitteeffekten?

Tror kanskje han mente det er skuffende at det ikke ble slått større opp? En notis er en vits.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...