Gjest Blondie65 Skrevet 12. mai 2011 #21 Skrevet 12. mai 2011 Jeg sa forkjølelse, ikke influensa, influensa er mer enn god nok grunn til å bli hjemme, hvrofor vrir du på det jeg sa? Fordi svært mange ikke skiller mellom forkjølelse og influensa. Men unnskyld da at jeg misforstod deg.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #22 Skrevet 12. mai 2011 Fordi svært mange ikke skiller mellom forkjølelse og influensa. Men unnskyld da at jeg misforstod deg. Da er svært mange deg inkludert dumme. Det er et hav av forskjell mellom influensa hvor man nesten hele tiden er sengeliggende og en forkjølelse.
SmallTalk Skrevet 12. mai 2011 #23 Skrevet 12. mai 2011 De få gangene jeg har vært borte fra jobb har jeg enten hatt influensa, bihulebetennelse eller omgangssyke. Eller så har jeg hatt foten i fatle. Ergo: jeg er ikke mye borte fra jobb, og jeg drar ikke hjem pga vondt i hodet. Å sykemelde seg for hodepine er for min del søkt (da snakker jeg ikke om migrene), og det samme er det å sykemelde seg for milde sykdommer som folk flest tåler (f.eks forkjølelse). Unntaket er dersom man jobber innen pleie- og omsorssektoren og man jobber med pasienter som virkelig ikke vil tåle denne typen smitte. At folk truer seg på jobb med super-smittsomme sykdommer er ihvertfall søkt, ettersom dette er noe som sprer seg som ild i tørt gress og bare fører til at enda flere kolleger også blir syke. Man kan stort sett unnvære en person de dagene det tar å bli frisk fra denne type sykdommer, men kan kan neppe unnvære en hel avdeling. Folk flest må finne ut hva som passer dem best, men det er lov å bruke hodet. Man trenger vanligvis ikke dra hjem pga hodepine (paracet pleier å ta knekken på dette ganske raskt), men man trenger heller ikke å presse seg på jobb med omgangssyke eller influensa.
SmallTalk Skrevet 12. mai 2011 #24 Skrevet 12. mai 2011 Da er svært mange deg inkludert dumme. Det er et hav av forskjell mellom influensa hvor man nesten hele tiden er sengeliggende og en forkjølelse. Ved influensa har man 40 i feber og er sengeliggende i nærmere en uke. Ved en forkjølelse er man faktisk frisk i forhold. Jeg og samboeren hadde influensa rundt juletider, og vi var begge sykemeldte i nærmere en uke hver. Tok nesten to uker før vi var tilnærmet friske og hosten varte i ytterligere en måned. Det er sjelden jeg drar til legen pga sykdom, men dette er noe av det værste jeg har vært borti. Selv bihulebetennelse og lungebetennelse er mindre plagsomt.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. mai 2011 #25 Skrevet 12. mai 2011 Jeg bare gjør oppmerksom på at dersom man har en kraftig forkjølelse kan man bli veldig slått ut av dette også - f.eks. hvis det slår over i halsbetennelse eller ørebetennelse (opplevd flere ganger). Jeg har hatt influensa av den "bad ass" typen to ganger - DA går man ikke på jobb. Da ligger man flatt i sengen. Jeg synes forøvrig symptomene er forholdsvis like forkjølelse jeg da - bortsett fra at det er den dopa versjonen av forkjølelse - alt på en gang ganget med 10. Jeg har også hatt gardia infeksjon og DET var flatt i sengen uten å røre en matbit i 3 dager. All bevegelse medførte oppkast og det kjentes ut som man befant seg i Nordsjøen under en storm med 25 meter høye bølger. Jeg fikk dette mens jeg var på jobb og måtte ta buss hjem. Helt utrolig ubehagelig. Spydde mens jeg ventet på bussen, spydde når jeg gikk av og ventet på neste - spydde med en gang jeg kom hjem.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #26 Skrevet 12. mai 2011 Jeg hører hele tiden at folk sier at man ikke velger selv om man skal sykemeldes, men de gangene jeg har vært sykemeldt har legen spurt ''ja, trenger du sykemelding da?''...har også fått det spørsmålet for ting som forkjølelse og hodepine. Det er vel å bestemme selv om man skal sykemeldes? Går du virkelig til legen for slike filleting som forkjølelse og hodepine? Ikke rart det er lang ventetid hos fastlegene! Forøvrig så mener jeg JA det er altfor dårlig arbeidsmoral her til lands! Mine venninner og jeg hadde en diskusjon på dette her for en tid siden, og vi har alle vært borti folk som blir sykemeldte for alt mulig, og hvis de har hodepine en dag så får de sykemelding i dager "bare for å være sikker på at de er helt frisk" før de kommer tilbake på jobb (deres egne ord). I min verden er det to grunner for å ikke komme på jobb, den ene er feber og den andre er oppkast. Hvis alle som var litt forskjølet skulle sykemeldt seg så hadde det jo vært krise om vinteren når folk går rundt og snufser. Forskjølelse er forsåvidt ikke så veldig smittsomt så lenge folk har god håndhygiene og nyser inn i et lommetørkle eller armkroken eller lignende. Hvis man i tillegg er fornuftig nok til å spise sunt og ha litt moderat aktivitet noen ganger i uken så blir også immunforsvaret bedre og det er mindre sjanse for å bli syk! Utenom det så går også arbeidsmoral på det å faktisk gjøre jobben når du er på jobb! Gjennom diverse butikkjobber i studenttiden var det overraskende mange som rett og slett bare sto å hang bak disken hele ettermiddagen uten å gjøre det de faktisk skulle. Slikt er kanskje enda mer irriterende enn de som er sykemeldt, for da har vi jo folk på jobb, men likevel blir ikke jobben gjort! Sånne mennesker burde skamme seg! Kjenner jeg hisser meg litt opp over folk med dårlig arbeidsmoral! Snyltere er de, rett og slett! 1
Tabris Skrevet 12. mai 2011 #27 Skrevet 12. mai 2011 Nå kan kraftig forkjølelse påvirke en personsw jobbevne ganske kraftig, spesielt for enkelte typer jobber. F.eks sykepleier for kritisk syke pasienter, resepsjonsarbeid (man er vel ikke særlig presentabel med rennende og snufsende nese som er rød av all snytinga, blanke øyne og hoste. Og noen ganger kan man f.eks være grei nok i formen men miste stemmen, noe som heller ikke fungerer i f.eks resepsjonsarbeid. Bare for å kverulere litt.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #28 Skrevet 12. mai 2011 Går du virkelig til legen for slike filleting som forkjølelse og hodepine? Ikke rart det er lang ventetid hos fastlegene! Forøvrig så mener jeg JA det er altfor dårlig arbeidsmoral her til lands! Mine venninner og jeg hadde en diskusjon på dette her for en tid siden, og vi har alle vært borti folk som blir sykemeldte for alt mulig, og hvis de har hodepine en dag så får de sykemelding i dager "bare for å være sikker på at de er helt frisk" før de kommer tilbake på jobb (deres egne ord). I min verden er det to grunner for å ikke komme på jobb, den ene er feber og den andre er oppkast. Hvis alle som var litt forskjølet skulle sykemeldt seg så hadde det jo vært krise om vinteren når folk går rundt og snufser. Forskjølelse er forsåvidt ikke så veldig smittsomt så lenge folk har god håndhygiene og nyser inn i et lommetørkle eller armkroken eller lignende. Hvis man i tillegg er fornuftig nok til å spise sunt og ha litt moderat aktivitet noen ganger i uken så blir også immunforsvaret bedre og det er mindre sjanse for å bli syk! Utenom det så går også arbeidsmoral på det å faktisk gjøre jobben når du er på jobb! Gjennom diverse butikkjobber i studenttiden var det overraskende mange som rett og slett bare sto å hang bak disken hele ettermiddagen uten å gjøre det de faktisk skulle. Slikt er kanskje enda mer irriterende enn de som er sykemeldt, for da har vi jo folk på jobb, men likevel blir ikke jobben gjort! Sånne mennesker burde skamme seg! Kjenner jeg hisser meg litt opp over folk med dårlig arbeidsmoral! Snyltere er de, rett og slett! Kun feber og oppkast som gjør at man ikke kan gå på jobb?? Haha, skulle likt å leve i din verden! 2
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. mai 2011 #29 Skrevet 12. mai 2011 (endret) Ikke at jeg er ute etter å ta noen men, (studerer nå) men når jeg jobbet før, så var jeg aldri sykemeldt bortsett fra en eneste gang, den ene gangen jeg var sykemeldt så var jeg fysisk ute av stand til å komme meg ut av huset p.g.a influensaen jeg pådro meg av å nettopp gjøre jobben min, (fysisk arbeid ute i drittvær). Jeg er av typen som jobber til jeg stuper og jeg stuper ikke ofte.. Jeg har lagt merke til at både folk jeg kjenner og at folk her inne sykemelder seg for bagateller som forkjølelser, vondt i hodet osv. Det jeg prøver å spørre om er; ligger det noe sannhet i at folk har en mye lavere terskel for å sykemelde seg eller, leve på trygd enn før? Prøver ikke å si at folk er snyltere osv men lurer bare på om arbeidsmoralen i dagens samfunn er lavere enn før.. Jeg er enig med deg at folk ikke skal melde seg syke for småting, men samtidig syns jeg ikke at man skal jobbe til man stuper heller. Og så kommer det jo an på hva jobb man har, om man snørrer og hoster og nyser hele dagen er det ikke akkurat en god ting for pasienter på et sykehus f.eks. Endret 12. mai 2011 av BettyBoop28
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #30 Skrevet 12. mai 2011 Selvsagt er det for lang tid å vente på å få hjelp. Jeg vet godt om kø for å komme til psykiater. Depresjon kan man få hjelp til å takle hos fastlegen sin. Det er noe som heter antidepressiva man kan bruke - evt. frem til man kommer til time hos psykolog. Forøvrig vet jeg veldig godt hva jeg snakker om da jeg dessverre har levd nært innpå personer med psykisk sykdom. Kjennetegnet for disse var at det var verden rundt som måtte skaffe hjelp - personen selv forstod ingenting av hvor syk de var, før angsten tok skikkelig tak. DA hadde signalene på at noe var veldig feil vært der lenge (søvnproblemer, orket ikke jobbe etc). Signalene ble bortforklart med alt mulig rart. Veldig nedlatende måte å snakke på! Jeg vet godt hva antidepressiva er og dette er ikke noe man bare begynner på helt uten videre. Man skal helst ikke begynne på dette hvis man ikke går til psykolog i tillegg! Hvis du "vet" at kjennetegnet er at verden rundt må skaffe hjelp så vet du vel hvertfall at det er enda vanskeligere å få tak i hjelp! Ikke alle har et nettverk som klarer å oppfatte alle mulige symptomer og kjennetegn på psykiske lidelser. Ikke alle har et nettverk i det hele tatt! De signalene du snakker om kan komme pga alt mulig annet og ikke nødvendigvis angst eller depresjoner! Er som jeg sier, det er ikke lett å vite hva man snakker om før man har opplevd det selv, og DET klandrer jeg deg ikke for, men ikke tro du vet hva du snakker om! Det høres ut som om du klandrer de psykisk syke selv for ikke å skaffe seg hjelp og deretter sier du at man ikke selv opplever at man sliter, men at nettverket må skaffe hjelp for deg! Folk som ikke ofte er syke eller ikke har opplevd en alvorlig sykdom, fysisk eller psykisk, eller jobber innenfor helsevesenet, virker svært trangsynte når det kommer til sykdom! En som sier at feber og oppkast er de eneste årsakene til å være borte fra jobb! Det er viktig å forstå den subjektive opplevelsen av sykdommen, den objektive er egentlig ikke relevant, for dette påvirker hvilke ressurser man har til å mestre de krav man møtes med! Er massevis av forskning som beviser dette! Mennsker som har tilbringet mesteparten av sitt liv i konsentrasjonsleire el.l. som sier at de opplever at de har god helse, mens andre med "plettfri" bakgrunn som sliter og har det vondt. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #31 Skrevet 12. mai 2011 Svært så mye fokus på forkjølelse og hodepine. De fleste klarer vel å skille en forkjølelse fra influensa og hodepine fra migrene. Ikke alle, men de fleste voksne jeg kjenner ihvertfall. Ungdommen derimot synes jeg virker til at Hva med psykisk sykdom? Det er noe som ikke vises, og enkelte klarer fint å skjule det på jobb, men når man kommer inn døra hjemme så kan man bare ramle sammen enten av å være totalt utslitt mentalt. I tillegg går noen på medisiner, som i starten av en medisinerings periode kan gjøre at kroppen føles veldig rar. Jeg har selv en god arbeidsmoral og aldri borte fra jobben min med mindre jeg har 40 feber og sengeliggende. Nå er jeg derimot under utredning for depresjon og begynnt på medisiner. Føler meg veldig rar innimellom, totalt utslitt av og til når jeg kommer hjem. Både lege og psykolog spør meg om jeg ikke skulle hatt en sykemelding eller bare være hjem noen dager for å la meg selv kjenne på kroppen i denne perioden, og ta ting rolig. Men jeg får meg rett og slett ikke til å være hjemme fra jobb.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #32 Skrevet 12. mai 2011 ser det kom bort noe av det jeg skulle skrive i første avsnitt over her..skulle skrive at jeg synes det virker til at ungdommen er svært lat, og lite service instillt. Forventer å få alt lagt i fanget og puter under armene.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #33 Skrevet 12. mai 2011 Ved influensa har man 40 i feber og er sengeliggende i nærmere en uke. Ved en forkjølelse er man faktisk frisk i forhold. Jeg og samboeren hadde influensa rundt juletider, og vi var begge sykemeldte i nærmere en uke hver. Tok nesten to uker før vi var tilnærmet friske og hosten varte i ytterligere en måned. Det er sjelden jeg drar til legen pga sykdom, men dette er noe av det værste jeg har vært borti. Selv bihulebetennelse og lungebetennelse er mindre plagsomt. Det jeg sa, man er nærmest frisk med forkjølelse i forhold til influensa. Aldri følt meg mer dritt en den ene gangen jeg hadde influensa.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #34 Skrevet 12. mai 2011 Kun feber og oppkast som gjør at man ikke kan gå på jobb?? Haha, skulle likt å leve i din verden! Klovnen som går til legen for en bitte liten hodepine som ordner seg med paraset? likt å leve i din hypokonder verden.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #35 Skrevet 12. mai 2011 Jeg tror nok helt sikkert at mange har dårlig arbeidsmoral i dag. Vi har så gode økonomiske støtteordninger at det er lettvint for late mennesker å sluntre unna og skylde på sykdom egentlig bare er bagateller. Jeg synes likevel vi skal være forsiktige med å sette merkelappen "unnasluntrer" på folk som er syke for det som kan virke som bagateller. Ofte vet vi ikke hele historien. F.eks. kan hodepine være helt grusomt selv om det ikke er migrene. Klasehodepine er kjent for å være et mareritt for de fleste, og spenningshodepine kan gjøre folk svimle, kvalme og ute av stand til å utføre enkle arbeidsoppgaver. Jeg har vært nødt til å gå hjem fra jobb pga hodepine, men jeg forklarte ikke mine kollegaer nøye om symptomer og diagnose (jeg har ikke migrene). Jeg har litt følelsen av at migrene er den eneste "akseptable" hodepinen, men det finnes mange andre tilstander som også er svært hemmende. Forkjølelse kan også slå hardt ut. Det er ikke sånn at hver gang man ligger til sengs med feber i dagesvis så har man influensa. Influensa er en helt spesifikk smittsom sykdom, men forkjølelse kan ofte ligne veldig. Jeg får ofte feber når jeg er forkjølet og har problemer med å dra meg selv fra senga til badet. Da er det ikke aktuelt å dra på jobb. Og fordi jeg vet at jeg selv kan bli hjemme med god samvittighet pga "bare" hodepine eller forkjølelse, så vil jeg anta at også andre kan det samme, kanskje med andre sykdommer som i mine ører høres ut som bagateller. Jeg regner også med at mange andre er som meg når det kommer til det at man ikke forteller hele sykdomshistorien sin til kollegaer og sjef. Jeg legger ikke ut om kvalme, flimrende sidesyn, forvirring og andre symptomer som følger med kraftig hodepine. Så det kan sikkert hende noen tror at jeg er pinglete og går hjem fordi jeg føler meg ørlite smådårlig, men det får så være. Jeg vet med meg selv at jeg har høy arbeidsmoral og at jeg presser meg selv så langt jeg synes det er forsvarlig. Og så får man bare håpe at andre har vett til å passe sine egne saker og ikke trekke forhastede slutninger. Line 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #36 Skrevet 12. mai 2011 Det jeg sa, man er nærmest frisk med forkjølelse i forhold til influensa. Aldri følt meg mer dritt en den ene gangen jeg hadde influensa. Det er DIN opplevelse ja. Jeg har hatt influensa og bare vært middels syk. Og jeg har hatt forkjølelse så kraftig at jeg knapt har klart å gå på do alene. Det er ikke diagnosen forkjølelse eller influensa som avgjør hvor dårlig du blir, selv om forkjølelse i snitt er mildere enn en influensa. Line
Gjest charella Skrevet 12. mai 2011 #37 Skrevet 12. mai 2011 Bare husk at selv om noen sier de sykemelder seg pga vondt i hode eller lignende, så kan det være andre grunner som ikke du vet om og ikke heller har noe med å gjøre heller. jeg har ikke jobbet på nesten ett år og de allerfleste tror jeg bare er lat. men det får de bare tro
Timseh Skrevet 12. mai 2011 #38 Skrevet 12. mai 2011 Synes det er altfor lett å få sykemelding nå til dags Har sett flere som har sykemeldt seg for migrene, forkjølelse, influensa etc og kan gå ut og feste, finne på ting med venner o.l Jeg skulle ALDRI sykemelde meg og har aldri gjort før for 2 mnd siden. Var i en ulykke hvor jeg brakk låret så jeg får ikke lov å jobbe uansett hvor mye jeg vil. Får ikke lov å stå så lenge og klarer det ikke og på min arbeidsplass må man stå i minst 8 timer hver vakt.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #39 Skrevet 13. mai 2011 Klovnen som går til legen for en bitte liten hodepine som ordner seg med paraset? likt å leve i din hypokonder verden. regner med at i din lille verden så har du ikke hørt om revmatiske sykdommer, kreft, psykiske lidelser osv. tragisk trangsynt...
Porcelain Skrevet 14. mai 2011 #40 Skrevet 14. mai 2011 Hvis man ikke kan gjøre jobben sin så bør man heller være hjemme og bli frisk. Der går min terskel iallfall. I tillegg er smittsomme sykdommer også noe å ta hensyn til, med unntak av forkjølelse kanskje. (Har jobbet i barnehage og der går forkjølelsen konstant.) Folk har forskjellig smerteterskel , og de har forskjellig grense for når det er greit å være hjemme og ikke. For noen er ikke jobben noe mer enn penger inn hver måned, og for disse vil jeg tro det er lettere å holde seg hjemme - noe som igrunn er naturlig, om enn ikke nødvendigvis særlig god arbeidsmoral. Alikevel - forståelig. Denne generaliseringen rundt ungdom er forresten artig, lurer om dere som mener at ungdommer er latere jobber med ungdom eller er kollega med ungdommer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå