AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #1 Skrevet 11. mai 2011 Jeg har noe uregelmessig mens, og skal på badeferie om noen uker. Vet at det finnes piller for å utsette mensen, Primolut eller noe sånt? Mener at de skal tas tre? dager før man forventer mens? Problemet er at jeg får sånn brun utflod noen dager før,men vet ikke alltid hvor mange dager. Kan man begynne på piller når man begynner å få brun utflod, selv om det ikke er sikkert at mensen kommer før om 4-5 dager? Hvor lenge kan man ta pillene,altså hvor mange dager?
Moscato Skrevet 11. mai 2011 #3 Skrevet 11. mai 2011 Snakk med legen om dette. Det kan godt være at den enkleste løsningen i ditt tilfelle vil være å gå på p-piller for en periode.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #4 Skrevet 11. mai 2011 Cerazette. Du tar den minst 3 dager før forventet mens, og kan tar dem opp til ti dager (tror jeg det var). Du får mens innen en uke etter at du har sluttet å ta dem. Det var i hvertfall oppskriften jeg fikk da jeg fikk resept på Cerazette av legen min, med formål om å utsette mens.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #5 Skrevet 11. mai 2011 Snakk med legen om dette. Det kan godt være at den enkleste løsningen i ditt tilfelle vil være å gå på p-piller for en periode. takk for svar. Ikke aktuelt med p-piller, men må vel bestille meg en legetime ja.
Moscato Skrevet 11. mai 2011 #6 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Du tar den minst 3 dager før forventet mens, og kan tar dem opp til ti dager (tror jeg det var). Du får mens innen en uke etter at du har sluttet å ta dem. Det var i hvertfall oppskriften jeg fikk da jeg fikk resept på Cerazette av legen min, med formål om å utsette mens. Cerazette er da p-piller som man kan gå på leeenge. Primolut N er de pillene som er laget for utsettelse av mens, og som bare brukes en kort periode. Nøyaktig hva som er forskjellen på hormoninnholdet i disse vet jeg ikke, men Primolut virker å være sterkere, og dermed mer sikkert for utsettelse. Cerazette har lavt hormoninnhold, og de fleste har "innkjøringsproblemer" med småblødninger de første mnd. Jeg har aldri før hørt om noen som har fått Cerazette til utsettelse av én mens og med de instruksene der. Endret 11. mai 2011 av Moscato
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #7 Skrevet 11. mai 2011 Cerazette er da p-piller som man kan gå på leeenge. Primolut N er de pillene som er laget for utsettelse av mens, og som bare brukes en kort periode. Nøyaktig hva som er forskjellen på hormoninnholdet i disse vet jeg ikke, men Primolut virker å være sterkere, og dermed mer sikkert for utsettelse. Cerazette har lavt hormoninnhold, og de fleste har "innkjøringsproblemer" med småblødninger de første mnd. Jeg har aldri før hørt om noen som har fått Cerazette til utsettelse av én mens og med de instruksene der. Ja, jeg vet at Cerazette er en p-pille, og at den har lavere hormondose enn de fleste andre p-piller. Jeg fikk ett brett Cerazette skrevet ut for forskyvning av mens, det står det også på resepten og det står det på esken. Min fastlege er gynekologspesialist, så tror nok ikke han har tabbet seg ut... Det er mulig han valgte Cerazette for meg framfor andre p-piller, da jeg har presisert for ham at jeg etter femten år på p-piller ikke lenger ønsker å putte i meg store doser hormoner. Det fungerte i hvertfall utmerket for meg å utsette mensen med Cerazette.
Moscato Skrevet 11. mai 2011 #8 Skrevet 11. mai 2011 Ja, jeg vet at Cerazette er en p-pille, og at den har lavere hormondose enn de fleste andre p-piller. Jeg fikk ett brett Cerazette skrevet ut for forskyvning av mens, det står det også på resepten og det står det på esken. Min fastlege er gynekologspesialist, så tror nok ikke han har tabbet seg ut... Det er mulig han valgte Cerazette for meg framfor andre p-piller, da jeg har presisert for ham at jeg etter femten år på p-piller ikke lenger ønsker å putte i meg store doser hormoner. Det fungerte i hvertfall utmerket for meg å utsette mensen med Cerazette. Ja, det er jo greit nok, og derfor skal man snakke med legen om dette. Er ikke verre enn det. I og med at du hadde gått på p-piller lenge har man jo også en viss peiling på hva kroppen din synes om hormontilskudd.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #9 Skrevet 11. mai 2011 Ja, det er jo greit nok, og derfor skal man snakke med legen om dette. Er ikke verre enn det. Klart, man må det. Man må jo uansett til legen for å få resepten. I hvertfall så lenge det ikke er snakk om et medikament man har tatt over lang tid.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Legger meg paddeflat! Under opprydding i medisinskapet fant jeg esken med pillene jeg fikk for utsetting av mens - og det var PRIMOLUT, ikke Cerazette! Beklager påståeligheten, jeg feilkoblet tydeligvis et par kabler i farta... Vi snakket nemlig mest om Cerazette den timen da jeg fikk resept på Primolut, iom at jeg som sagt vil skåne kroppen min for store mengder hormoner.
Moscato Skrevet 13. mai 2011 #11 Skrevet 13. mai 2011 Hehe, alle kan ta feil iblant. Tusen takk for at du rettet opp i det, i alle fall:)
Gjest Kamilla Skrevet 13. mai 2011 #12 Skrevet 13. mai 2011 Primolut-N er navnet på tablettene som brukes til å utsette mensen ja. Jeg brukte dem i fjor sommer. Har ganske regelmessig mens, men legen sa det gikk greit å starte med tablettene 5 dager før forventet mens, for å være på den sikre side (Men: Bruk i over 10-14 dager totalt anbefales ikke). Det vanlige er likevel å starte 3 dager før forventet mens. Legen sa også at starter man for sent opp med pillene kan man risikere å få litt mens, men det vil stoppe opp etterhvert. Man tar 3 tabletter daglig. Jeg brukte dem i totalt 10 dager og fikk ingen bivirkninger underveis. Men noen dager etter siste pille er tatt får man en blødning, og det gjorde ganske vondt (som veldig sterke menssmerter). Men alt i alt veldig fornøyd med Primolut-N, så de kan anbefales
Envy Skrevet 15. mai 2011 #13 Skrevet 15. mai 2011 Vil bare anbefale TS om å være forsiktig med sex mens du går på Primolut. Jeg ble hyperfruktbar på de tablettene og ble gravid av 1 gang med sex med avhopping i svingen.
Jenta24 Skrevet 11. juli 2011 #14 Skrevet 11. juli 2011 Må man har resept på Primolut?Jeg kan ikke bruke p-piller siden jeg går på lamictal. Skal på ferie om 2-3 uker og får da mensen mens jeg er på ferie, noe jeg helst vil unngå. Kan jeg da prøve dette?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå